کد خبر 728619
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵
نماهنگ/ آل خلیفه خسئتم با صدای مطیعی

آیا انگلیس و آمریکا چک سفید امضا برای هرگونه اقدام و کنش آل خلیفه صادر کرده اند؟

به گزارش مشرق، سید رضا قزوینی غرابی در روزنامه خراسان نوشت:

بلاتکلیفی رژیم آل خلیفه در برخورد با تحصن کنندگان بحرینی و آیت ا... شیخ عیسی قاسم رهبر عالیقدر معنوی شیعیان بحرین روشن ترین عبارتی است که برای توصیف شیوه برخورد این حکومت با مخالفان در یک سال گذشته می توان گفت.روز یکشنبه هفته جاری و همزمان با تمرکز رسانه های خبری جهان بر مراسم ترامپ در نشست سران عربی اسلامی، دادگاهی در بحرین پس از ۱۱ ماه کش و قوس در نهایت، حکم نهایی شیخ عیسی قاسم را صادر کرد و دو روز پس از آن یعنی دیروز سه شنبه نظامیان و نیرو های امنیتی بحرینی با یورش به جمع تحصن کنندگان منطقه الدراز، ضمن بازداشت صد ها تن از آنان و به شهادت رساندن و مجروح کردن تعدادی دیگر، وارد بیت رهبر عالیقدر انقلاب بحرین شدند.

این اقدام آل خلیفه در بحبوحه نشست ریاض نشان می دهد علاوه بر این که منامه به دنبال کم شدن انعکاسات خبری این وقایع است، بر این نکته صحه می گذارد که حضور ترامپ در منطقه و دیدار مقامات کشور های حوزه خلیج فارس با او، اعلان تأیید و حمایت واشنگتن از این حکومت ها بوده است.

به خصوص آن که سفر سال گذشته ترزا می نخست وزیر انگلیس، قرارداد فروش تسلیحات به بحرین و اعلام حمایت از منامه را باید از آثار شدت عمل حکومت با مخالفان دانست و سفر اخیر ترامپ نیز حلقه ای دیگر از این حمایت هاست. به ویژه آن که به نظر می رسد رژیم در بحرین علاوه بر حمایت منطقه ای یعنی پشتیبانی ریاض به دنبال کسب مشروعیت برای اقدامات خود در سرکوب مخالفان از کشور هایی مانند انگلیس و آمریکاست.

از سوی دیگر، رژیم منامه با صدور حکم آیت ا... قاسم که وی را به یک سال زندان و جزای نقدی و ضبط دارایی محکوم کرد نشان می دهد، این رژیم از برخورد قهری با این روحانی مبارز و کاریزماتیک واهمه دارد از این روست که حکم صادرشده را باید نرم تر از آنچه که بسیاری می پنداشتند در نظر داشت. آشکار است که صدور حکم سنگین تر و برخوردی شبیه آنچه که با آیت ا... شهید نمر شد را نمی توان با این شرایط موجود متصور شد.

لذا حاکمان بحرین احتمالا به دنبال آن بوده اند که با صدور چنین حکمی که اجرای آن نیز برای سه سال معلق شده، تحصن یک ساله در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم را مهار و التهاب فضای موجود را کم کنند تا به تدریج شعله جنبش از جنب و جوش بیفتد و حتی خود شیخ قاسم به فکر خروج داوطلبانه از کشور و رفتن به تبعید شود. اتفاقی که بر اثر مقاومت یک ساله مردم روی نداد.اما بیانیه مجمع علمای بحرین در حمایت از آیت ا... قاسم و دعوت از مردم بحرین برای ادامه جنبش مسالمت آمیز خود نشان داد عملا این سیاست رژیم موفقیت آمیز نبوده است.

از نکات مثبت تحصن یک ساله مردم و جوانان بحرین در الدراز این است که سایر جریان های خواهان اصلاحات در بحرین که بعضا در روش با یکدیگر متفاوت هستند به اثرگذاری آن و آشکار شدن تأثیر در صحنه بودن مردم واقف شدند. چرا که این تحصن رژیم آل منامه را یک سال در نوع برخورد با این افراد بلاتکلیف کرده بود و در نهایت پس از مشخص شدن عزم و قدرت این اراده مردمی تنها با صدور حکمی نسبتا خفیف، به تجمع یورش برد تا به گمان خود اصل موضوع را پاک کند.

اکنون هر چند خبر ها از وضعیت جسمانی شیخ عیسی قاسم ضد ونقیض است اما این احتمال وجود دارد که در صورت بازداشت، ایشان به نقطه ای تحت حفاظت در بحرین که امکان حضور عمومی در آن وجود ندارد منتقل شود. اوضاع در بحرین در چند سال اخیر نیز نشان داده آنچه بیش از هر چیز دیگر می تواند بر درگیری ها بیفزاید وضعیت رهبر معنوی جنبش است.

آیا آل خلیفه اقدامی برای حذف تدریجی یا ناگهانی شیخ عیسی بدون دخالت ظاهری مستقیم انجام خواهد داد؟ آیا انگلیس و آمریکا چک سفید امضا برای هرگونه اقدام و کنش آل خلیفه صادر کرده اند؟ موضع سعودی ها که به راحتی شیخ نمر را اعدام کردند، پس از حصر یا بازداشت احتمالی شیخ چگونه خواهد بود؟

هر چند به نظر می رسد که لندن و واشنگتن که بار دیگر به طور جدی در منطقه حضور یافته اند به دنبال بروز بحران های خارج از کنترل در کشور های همپیمان خود نیستند و احتمالا تنها به دنبال افزایش هیبت این کشور ها در افکار عمومی هستند اما اقدامات غیر عقلایی سعودی را باید  به دیده تردید نگریست. در هر صورت باید منتظر ماند و دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس