کد خبر 717215
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
برج سازی

شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور وظیفه بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی ایران را بر عهده دارد.

به گزارش مشرق، این وظیفه اصلی در بند یک تشکیلاتی این شورا ذکر شده که در سال۱۳۵۱ شکل گرفته است. از آنجا که شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به‌حساب می‌آید، تغییر در مصوبات قبلی یا تعیین مصوبات جدید می‌تواند تغییرات عمده‌ای را در شهرها به‌وجود آورد. آنطور که حتی در دولت دهم با ابطال ۲بند از مصوبه ۸بندی ضوابط مکمل ساخت‌وساز در طرح تفصیلی جدید تهران و تغییر کاربری‌های ساخت‌وساز جمعیتی بالغ بر ۲.۵میلیون نفر به پایتخت تحمیل شد.

اما در این رابطه باید توجه کرد که شهرداری‌ها طبق قانون عملا باید از قوانین شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور تبعیت کنند. به‌طور نمونه شهرهای کشور باید در احداث بناهای بلند، تابع ضوابط بلندمرتبه‌سازی مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری باشند.

برج‌سازی با مجوز دولتی

مجوز ساخت بناهای بلندمرتبه که ساختمان‌های ۱۲طبقه به بالا هستند، باید از دریچه کمیسیون ماده ۵ بگذرد؛ کمیسیونی که ۸عضو دارد و اعضای آن معاونان وزرای راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نیرو، کشور، معاون سازمان میراث فرهنگی، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس شورای شهر (بدون حق رأی) و شهردار تهران هستند. در این میان نکته مهم آن است که نهادهای دولتی ۶برابر مدیران شهری در مجوز ساخت بناهای بلند حق رأی دارند.

ساخت و ساز در منطقه۲۲ با دستور معاون وزیر

طی سال‌های اخیر یکی از سؤال‌هایی که در مورد تهران مطرح بوده به بلندمرتبه‌هایی مربوط می‌شود که در منطقه۲۲ ساخته شده و در حال احداث است. به همین‌خاطر همیشه از شهرداری تهران سؤال شده که این ساختمان‌ها طبق چه اصول و قانونی ساخته می‌شوند؟ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال اعلام می‌کند که اولا این ساخت و سازها براساس دستور شورای‌عالی معماری و شهرسازی صورت گرفته و ثانیا طبق طرح تفصیلی آن منطقه است. پژمان پشمچی‌زاده با ادعای غیرقانونی‌بودن بخشی از ساخت و سازها در منطقه۲۲ می‌گوید: «منطقه۲۲ دارای یک طرح تفصیلی است که شخص پیروز حناچی، رئیس شورای‌عالی معماری و شهرسازی آن را امضا و به ما ارائه کرده است.»

ساخت ۲۳۱برج بدون هویت در دهه۷۰

با وجود اهمیت ضوابط بلندمرتبه‌سازی اما حدود ۲سالی می‌شود که این ضوابط روی میز شورای‌عالی شهرسازی خاک می‌خورد؛ ضوابطی که از سوی کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تدوین شده اما هنوز خبری از ابلاغ آن نیست. در این بین مشکلات دیگری هم درخصوص ساخت بلندمرتبه‌ها از گذشته گریبان شهرهای بزرگ را گرفته است؛

آنچنان که در دهه۷۰ برج‌هایی در تهران بنا شدند که یا مجوز ساخت نداشته‌اند یا پس از ساخت مالکان آنها در آن زمان برای گرفتن پایان‌کار اقدام نکرده‌اند. این برج‌ها هیچ‌گاه از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دولت‌های مختلف تعیین تکلیف نشده‌اند. به همین‌خاطر از آنها که حدود ۲۳۱قطعه هستند، به نام برج‌های بدون هویت یاد می‌شود. اگرچه نمونه چنین برج‌هایی در دیگر کلانشهرها هم دیده می‌شود.وضعیت بلندمرتبه‌های بالای ۱۲طبقه پایتخت را در جدول بخوانید.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس