کد خبر 716824
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
مسکن

بانک مرکزی در گزارشی از افزایش 6/3 درصدی قیمت و رشد 1/11 درصدی اجاره‌بهای مسکن پایتخت در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته خبر داد.

به گزارش مشرق، خواب گران بازار مسکن رکود سختی را به بخش‌های مرتبط و زیرمجموعه خود تحمیل کرده است و بی‌تردید بیداری آن شوک سنگینی را به اقتصاد کشور  وارد می‌کند، چرا که در چند سال اخیر متاسفانه سیاست‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم متناسب با نیاز جامعه و رشد جمعیت جوان کشور نبوده و آنگونه که باید تحرکی جدی در بخش ساخت‌وساز اتفاق نیفتاده است. نبود ساخت‌وساز و نیاز انباشته سالانه برای تامین مسکن جوانان از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر دست به دست هم داده تا فاصله دستیابی نیازمندان به مسکن مورد نیاز روز به روز بیشتر و عمیق‌تر شود.

در این میان کم‌توجهی متولیان امر در ایجاد بستر لازم برای ساخت‌وساز انبوه مسکن کیفی با قیمت مناسب و نبود برنامه‌ریزی درست به منظور ترغیب فعالان این بخش مهم اقتصادی- اجتماعی برای ورود به میدان عمل بر عمق مشکلات افزوده است. 

در این باره رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و صنعت ساختمان استان قم درباره وضعیت آینده بازار مسکن کشور با توجه به رکود حاکم و بی‌توجهی به ساخت‌وساز گفت: از آنجا که تولید واحد‌های مسکونی در کشور بشدت کاهش یافته و در مقابل میزان تقاضا به مسکن نیز روز به روز در حال افزایش است، ناهمگونی میان عرضه و تقاضا در کنار تداوم رکود ساخت‌وساز بی‌شک آینده بازار مسکن را در بخش قیمت و تولید تهدید می‌کند.

مجتبی بیگدلی با بیان اینکه رشد جمعیت در کشور بالاست و متاسفانه برنامه‌ریزی از قبل نیز در جهت تامین نیاز مسکن قشر جوان نشده است، گفت: سال به سال بر رشد جمعیت جوان کشور افزوده می‌شود و آنها نیز برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند در حالی که تولید واحد‌ مسکونی در دولت یازدهم کم است.

این کارشناس و فعال بخش مسکن گفت: اکنون حدود ۱۵ میلیون جوان بین ۱۷ تا ۲۰ سال در کشور وجود دارد که مستعد ازدواج و تشکیل خانواده هستند، بنابراین باید سالانه بیش از یک‌میلیون و نیم واحد مسکونی متناسب با نیازی که هست ساخته شود، چرا که علاوه بر جمعیت سالانه جوانان کشور نیاز انباشته به مسکن در سنین مختلف بالای ۲۰ و حتی تا ۵۰ سال نیز که قبلا تشکیل خانواده داده‌اند اما مستاجرند وجود دارد. وی افزود: وجود هزاران هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در کشور در کنار بروز حوادث غیرمترقبه چون زلزله، سیل و... می‌طلبد تولید واحدهای مسکونی به صورت انبوه بنا به نیاز موجود تسریع و از سر گرفته شود تا در آینده نزدیک کشور با سونامی قیمت مسکن مواجه نشود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و صنعت ساختمان استان قم با بیان اینکه بازار مسکن ۱۲۰۰ گروه شغلی و بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: تمرکز بر تولید مسکن که متاسفانه در دولت یازدهم به آن بی‌توجهی شده است و نیز حرکت در مسیر ساخت‌وساز انبوه بی‌شک تاثیر بسیار بالایی بر خروج اقتصاد از رکود و‌ اشتغالزایی انبوه دارد.  وی با تاکید بر اینکه همیشه رکود مسکن، آرامش قبل از توفان را نشان می‌دهد، گفت: کم‌کاری دولت یازدهم در تولید مسکن و بی‌توجهی به این بخش مهم اقتصادی موجب می‌شود سال به سال نیاز انباشته مسکن افزوده شود و این میراث نامیمون دولت یازدهم به انفجار قیمت مسکن در آینده منجر می‌شود.
مسکن گران شد
بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۶/۳ درصدی قیمت و رشد ۱/۱۱ درصدی اجاره‌بهای مسکن پایتخت در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته خبر داد. به گزارش تسنیم، فروردین ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵۳۸۴ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۵/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به‌تفکیک عمر بنا در فروردین سال جاری نشان می‌دهد واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۷/۴۵ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم مذکور در مقایسه با فروردین پارسال ۶/۶ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالاتر افزوده شده است. بر اساس این گزارش فروردین امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷/۴۳ میلیون ریال بوده که نسبت به اسفند ۹۵ و فروردین ۹۵ به‌ترتیب ۳/۴ درصد کاهش و ۶/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به فروردین سال گذشته مربوط به منطقه ۲۲ با ۷/۱۵ درصد و بیشترین کاهش مربوط به قیمت منطقه یک با ۸/۱۳ درصد است.

همچنین فروردین امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به فروردین ۹۵ به‌ترتیب ۱/۱۱ و ۲/۹ درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یک‌ساله تنظیم می‌شوند و اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم،‌ سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی بر اساس سال پایه ۹۰ معادل ۴/۲۸ درصد است.


رونق شدید بازار مسکن امکان‌پذیر نیست


معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه «تصور ذهنی مردم از رونق بازار مسکن، حدفاصل سال‌های ۸۹ تا ۹۱ است» تصریح کرد: رونق یعنی پروانه‌های ساخت مسکن و مصرف سیمان و سایر مصالح باید ‌مانند آن زمان باشد اما در واقعیت تکرار آن اتفاقات در جامعه ‌نه‌تنها مطلوب نیست، بلکه امکان‌پذیر هم نیست. حامد مظاهریان در نخستین جلسه اتاق فکر مسکن سال ۹۶ با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۵ اظهار داشت: انتشار گزارش مرکز آمار ایران در اسفندماه سال ۹۵ به گستره‌ای از دغدغه‌‌ها دامن زده است. از این رو یکی از اقدامات مهم فهم درست آمار ارائه شده و سپس تفسیر داده‌ها و استفاده از آن در فرآیندهای مربوط به برنامه‌ریزی حوزه مسکن است.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید مهدی IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    1 0
    گفتن دروغ بگو نه اینقر ضایع . گرونی مسکن رو از یه بچه 5 ساله هم بپرسی میگه اونوقت که ما قنداقی بودیم یه محمودی بود با رفقاش گند زدن به همه چی از جمله خانه بابای ما
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    2 0
    انسان های بزرگ درباره ایده ها صحبت می کنند انسان های متوسط درباره رویداد ها حرف می زنند و انسان های کوچک درباره دیگران!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس