کد خبر 716426
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۹
دریاچه نمک

سلامت و آینده ۲۶ درصد جمعیت کشور در گرو وعده‌هایی است که هیچ‌گاه محقق نشده و امروز گرد و غبار وعده‌ها و مصوبات وزارت نیرو بر سر و روی مردم می‌نشیند.

به گزارش مشرق، روزگاری که همه توجهات معطوف مرگ دریاچه ارومیه بود شاید کسی نمی‌توانست تصور کند که روزگاری در دل کشور جایی همین نزدیکی‌ها، دریاچه نمک قم هم به این مرگ زودهنگام دچار شود. در سال‌های گذشته اگرچه مسئولان استان قم کم‌وبیش زنگ خطر این مسئله را به صدا درآورده بودند اما گویا هنوز ماجرا آن‌قدرها هم جدی گرفته نمی‌شد. ماجرای گردوغبار اهواز و شهرهای جنوبی کشور که اوج گرفت صدای مسئولان قم نیز هماهنگ و هم‌نوا شد که باقدرت و تلاش بیشتری هشدار دهند. هشدار اینکه "به داد دریاچه نمک نرسید تراژدی دریاچه ارومیه تکرار می‌شود."

اگرچه فریادها و داد و قال این سال‌های مسئولان قم در نهایت منجر به مصوبه وزارت نیرو برای تخصیص حق آبه زیست‌محیطی دریاچه نمک شد اما این وعده هم مثل دیگر وعده‌ها هیچ‌گاه محقق نشد. تا آنجا که به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم، آب را پشت سدها نگه می‌دارند و بخار می‌شود اما از شهریورماه 94 حتی یک مترمکعب از حق‌آبه زیست‌محیطی دریاچه را نمی‌دهند.

اگرچه سید حسن رضوی عمده دلیل خشکی این دریاچه قطع جریان‌های ورودی و روان آب‌ها، احداث سدها و بندها می‌داند و می‌گوید: حوضه دریاچه نمک با مساحت 9 میلیون هکتار 26 درصد جمعیت را در خود جای‌داده که با بیش از 70 درصد جمعیت شهرنشین 7 استان کشور را در برمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم با این هشدار که اگر به روند کنونی ادامه دهیم در 30 آینده شرایط نامعلوم و ناخوشایندی را در پیش خواهیم داشت ادامه می‌دهد: مسئله اینجاست که مسئولان کشوری برای اینکه از وظیفه خود شانه کنند نمی‌خواهند بپذیرند که علت گردوغبار مرکز کشور داخلی است.

رضوی معتقد است: مشکل دریاچه نمک داخلی است، اگر این بی‌تفاوتی ادامه پیدا کند حرکت آب فرا شور به سفره‌های آب زیرزمینی همان‌گونه که تاکنون بسیاری از چاه‌ها را از دسترس خارج کرده زمینه افزایش ریزگردها هم ادامه پیدا می‌کند.

وی با ابراز تأسف از مدیریت وزارت نیرو بر منابع آبی تصریح می‌کند: علی‌رغم اینکه در 23 شهریورماه 94 بیش از 154 میلیون مترمکعب حق آبه زیست‌محیطی برای دریاچه نمک را تصویب کرد اما این حق‌آبه هرگز محقق نشد. از همین رو است که ادعا داریم بحران دریاچه نمک به‌مراتب خطرناک‌تر از دریاچه ارومیه است اگر امروز به فکر آن نباشیم.

وی ادامه می‌دهد: باید این تحلیل و واقعیت را بپذیریم در مدیرت آب با مشکلات فراوان  و عدیده‌ای مواجه بودیم که امروز این نتیجه حاصل‌شده است و اگر از امروز به فکر نباشیم این روند ادامه خواهد یافت.

ضعف مدیریت، محیط‌زیست را به مخاطره انداخته است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اما بر این نظر است که آنچه شرایط امروز را رقم‌زده به مدیریت مربوط است، مسئله اینجاست که کنترل گردوغبار پیچیده نیست اگر اراده‌ای در کار باشد.

محمد جعفری می‌گوید: از ابتدای انقلاب کسانی که در رأس محیط‌زیست بودند از تخصص لازم برخوردار نبودند، محیط‌زیست امانتی است که تخصص می‌تواند حافظ محیط‌زیست باشد.

دبیر کارگروه تثبیت گردوغبار دریاچه ارومیه در کنار هشدارهای وضعیت بغرنج دریاچه نمک، خطر خشک شدن دریاچه حوض سلطان را نیز موردتوجه قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: اگر دریاچه نمک ثبت جهانی می‌شد آن‌وقت نهادهای بین‌المللی هم برای نجات آن ورود می‌کردند.

وی تأکید می‌کند: آنچه بیش از همه جای تأسف دارد بی‌توجهی به سند آمایش سرزمینی است که یک دهه پیش تدوین‌شده، بسیاری از کشورهای موفق از عمل به سند آمایش سرزمینی به این نقطه رسیده‌اند چیزی که در کشور ما گویی جایی ندارد.

در میان همه این گفته‌ها و شنیده‌ها و هشدارها درحالی‌که مسئولان دولتی تنها با استدلال و توجیه به دنبال رفع وظیفه از گردن خود هستند اما به گفته جعفری، آنچه امروز گریبان مردم را گرفته بی تخصصی مدیران منصوب‌شده در جایگاه سازمان محیط است.

به گفته این استاد دانشگاه، بی مدیریتی و عدم استفاده از اراضی را گناه است. همین‌که رئیس‌جمهور یک فرد غیرمتخصص را رئیس سازمان محیط‌زیست خود گناهی است که عواقب آن جان مردم را به خطر می‌اندازد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    3 3
    دریاچه نمک کوچکتره بحرانش بدتر از درچه اورمیه نمی تونه باشه اما در برحانی بودنش شکی نیست
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    3 0
    کارون و دز و تالاب های خوزستان نابود شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس