کد خبر 716328
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
ونزوئلا

ونزوئلا می‌گوید به دلیل موضع اخیر سازمان کشورهای آمریکایی در قبال ناآرامی‌های سیاسی اخیر در این کشور، از این سازمان خارج می‌شود.

به گزارش مشرق، دلسی رودریگز، وزیر خارجۀ ونزوئلا چهارشنبه (۶ اردیبهشت ۹۶) گفت کاراکاس از پنجشنبه روند دوسالۀ خروج کامل از این سازمان منطقه‌ای ۳۵ عضوی را که مقر آن در امریکاست، آغاز خواهد کرد.

وی گفت: «فردا، همان‌طوری که رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو دستور داده است، نامۀ شکایت خود را به سازمان کشورهای امریکایی ارسال و روندی را که ۲۴ ماه طول خواهد کشید، آغاز خواهیم کرد.»

سازمان کشورهای امریکایی در سال ۱۹۴۸ باهدف تقویت همکاری و همبستگی میان اعضای عضو این سازمان تشکیل شد. این سازمان در ماه‌های اخیر از منتقدان جدی دولت کاراکاس بوده و دربارۀ اوضاع اقتصادی و دموکراسی در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده است.

یک عضو گارد ملی ونزوئلا در جریان درگیری‌ها با معترضانی که در کاراکاس علیه نیکلاس مادورو تظاهرات کرده‌اند.(۶ اردیبهشت ۹۶، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت مادورو به دلیل سیاست‌هایی که اوضاع اقتصادی این کشور را نابسامان و به خشونت‌های سیاسی انجامیده، با انتقادات شدیدی روبرو شده است. حدود ۲۸ تن در ناآرامی‌های هفته‌های اخیر در ونزوئلا کشته‌شده که برخی از آن‌ها به ضرب گلوله کشته‌شده‌اند.

سازمان کشورهای امریکای دولت ونزوئلا را به ناتوانی در مدیریت این بحران متهم کرده است. این در حالی است که کاراکاس می‌گوید این سازمان از سیاست‌های خصمانۀ واشنگتن پیروی می‌کند.

برنامۀ کاراکاس برای خروج از سازمان کشورهای امریکایی پس‌ازآن اعلان شد که شورای دائمی سازمان کشورهای امریکایی اوایل چهارشنبه تصمیم به برگزاری نشستی درباره  اوضاع ونزوئلا در سطح وزیران خارجه گرفت.

لوئیس آلما گرو، دبیر کل سازمان کشورهای امریکایی که پیشتر مادورو را «دیکتاتور» نامیده است، گفته بود اگر کاراکاس در «زودترین زمان ممکن» انتخابات عمومی برگزار نکند، عضویت آن در این سازمان تعلیق خواهد شد.

مخالفان دولت ونزوئلا نیز برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده‌اند. در حال حاضر انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا قرار است سال آینده برگزار شود.

مخالفان مدعی هستند دولت کاراکاس با استخدام گروه‌های مسلح به خشونت در این کشور دامن می‌زند. این در حالی است که دولت مادورو مخالفان را به همکاری با گروه‌های تبهکار در تلاش برای برکناری وی از قدرت متهم می‌کند.

اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا پس‌ازآن آغاز شد که دیوان عالی این کشور طی حکمی تصمیم به انحلال مجلس تحت کنترل مخالفان گرفت.

این اعتراضات خشم مخالفان و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. اگرچه دیوان عالی از تصمیم خود منصرف شد اما اعتراضات در ونزوئلا همچنان ادامه دارد.

درگیری معترضان با نیروهای پلیس ضد شورشدر جریان اعتراضات علیه نیکلاس مادرو، رئیس‌جمهور در کاراکاس (۶ اردیبهشت ۹۶)

مخالفان مادورو را عامل مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند. مردم ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمبود شدید مواد غذایی و دارو مواجه بوده است و در مواردی متعدد گزارش‌هایی درباره سرقت و غارت در این کشور منتشرشده است.

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس