فلسطین

اتحادیۀ عرب از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواسته است تا از زندانیان فلسطینی حمایت کرده و برای توقف موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی مداخله کند.

به گزارش مشرق، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیۀ عرب چهارشنبه (۶ اردیبهشت ۹۶) با ارسال نامه‌ای به پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از این کمیته خواست تا «فوراً به اقدام مقام‌های اسرائیلی در موارد متعدد نقض زندانیان جنگی پایان دهد.»

از ۲۸ فروردین ۹۶ بیش از یک هزار و پانصد زندانی فلسطینی در اعتراض به شرایط بد زندان‌های رژیم صهیونیستی از خوردن  غذا  خودداری کرده‌اند.

اعتصاب غذای بی‌پایان زندانیان فلسطینی با اعتصاب غذای مروان برغوثی، زندانی فلسطینی آغاز شد. برغوثی به دلیل شرکت در انتفاضۀ دوم فلسطین علیه رژیم تل‌آویو به تحمل ۵ سال زندان محکوم‌شده است.

برغوثی در یادداشتی که از زندان برای نشریۀ نیویورک‌تایمز ارسال کرده است، رژیم صهیونیستی را به داشتن روابط «غیرانسانی» با زندانیان متهم کرده است. برغوثی در این یادداشت که اوایل ماه جاری منتشر شد بر وجود یک «آپارتاید قضائی» تأکید کرده که موجب تضمین عدم مجازات قضائی اسرائیلی‌ها در زمان ارتکاب جنایت علیه فلسطینی‌ها می‌شود. وی در این نامه دلایلی اعتصاب غذای گسترده فلسطینی‌ها را تشریح کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، وضعیت سلامت برغوثی از هفتۀ گذشته رو به وخامت گذاشته است.

این نامه همچنین از کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌خواهد تا اسرائیل را برای رفتار با زندانیان مطابق با قواعد و استانداردهای بین‌المللی تحت‌فشار قرار دهد.

اتحادیۀ عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد نامۀ احمد ابوالغیط در راستای بخشی از تماس‌ها «با بازیگران بین‌المللی باهدف توقف موارد نقض علیه زندانیان جنگی فلسطین در زندان‌های اسرائیل» نوشته‌شده است.

اتحادیۀ عرب سه‌شنبه نیز با ارسال نامه‌ای مشابه به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از وی خواست تا موارد نقض حقوق بشر رژیم اسرائیل را محکوم کند.

وی همچنین تصریح کرد سازمان ملل باید اقدامات عملی اتخاذ کرده و این رژیم را به‌عنوان یک قدرت اشغالگر به احترام به قوانین بین‌المللی مطابق با کنوانسیون چهارم ژنو وارد سازد.

سازمان ملل هفتۀ گذشته اعلام کرد اوضاع بیش از یک هزار زندانی فلسطینی را از نزدیک زیر نظر دارد.

فلسطینیان در روزهای اخیر بارها در حمایت از زندانیان تظاهرات کرده‌اند.

مقام‌های دولتی فلسطینی هشدار داده‌اند مرگ هر زندانی فلسطینی که اعتصاب غذا کرده است می‌تواند به شکل گرفتن انتفاضه‌ای جدید بیانجامد.

حدود ۶ هزار و پانصد فلسطینی ازجمله ۳۰۰ کودک در زندان‌های اسرائیل زندانی هستند. برخی از زندانیان به دلیل آنچه سیاست بازداشت اداری تل‌آویو خوانده می‌شود زندانی هستند.

بازداشت اداری ازجملۀ سیاست‌های بازداشت و حبس بدون محاکمه است که به مقام‌های صهیونیستی اجازه می‌دهد فلسطینیان را بدون کیفرخواست و حکم قضایی تا شش ماه زندانی کنند.

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس