کد خبر 716045
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸
دولت روحانی

به دنبال انتشار گزارشی درمورد نادرست بودن ادعاهای دولتمردان درباره میزان اشتغالزایی، مرکز آمار جوابیه‌ای منتشر کرد که متاسفانه در آن برای اثبات ادعاهای دولت روحانی، اقدام به دستکاری آمار شده است.

به گزارش مشرق، چند روز پیش خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تکیه بر اسنادی از مرکز آمار دولت روحانی، نشان داد درحالی مسئولان دولت یازدهم از رئیس‌جمهور تا وزرا و معاونان اخیراً مدعی ایجاد سالانه ۷۰۰ هزار شغل در این دولت شدند که گزارش مرکز آمار خلاف ادعای مسئولان را اثبات کرده و نشان می‌دهد طی چهار سال گذشته به‌طور خالص یک‌میلیون و

 427 هزار شغل ایجاد شده است لذا در این دولت سالانه حداکثر ۳۵6 هزار و حداقل ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.
علیرغم آنکه آمار اشتغال سال 91 که در گزارش تسنیم مورد استناد قرار گرفته بود، قبلا در گزارش‌های آماری مرکز آمار منتشر شده بود، مرکز آمار دولت یازدهم در جوابی عجیب نوشت: اعداد مورد استفاده آن خبرگزاری اطلاعات مقدماتی است که پس از بازنگری و اعلام نتایج قطعی دیگر قابل استناد نمی‌باشد و عدد نهایی تعداد شاغلین در نتایج مذکور 20628 هزار نفر است(!)


دستکاری آمار اشتغالزایی دولت قبل
مرکز آمار در واکنش به این افشاگری، تلاش کرده است با تکیه بر جدولی از جمعیت شاغل کشور در سال‌های ۹۵-۱۳۸۳ این موضوع را القا کند که متوسط سالانه خالص افزایش تعداد شاغلین در بازه زمانی سال‌های ۹۵-۱۳۹۲ برابر با ۴۹۰ هزار نفر و در بازه زمانی سال‌های ۹۱-۱۳۸۴ برابر با ۷۶هزار نفر بوده است.به گزارش مشرق، متاسفانه مرکز آمار در اقدامی عجیب و برای کم نشان دادن عملکرد دولت قبل در حوزه اشتغال، اقدام به دستکاری در رقم تعداد شاغلان در پایان سال ۱۳۹۱ کرده و در این جوابیه، این رقم را ۲۰۶۲۸۲۲۶ اعلام کرده است.
این در حالی است که مطابق گزارش‌های پیشین مرکز آمار، تعداد شاغلان کشور در پایان سال ۱۳۹۱ رقم ٢١١٦١٣٤٨ اعلام شده بود. بدین ترتیب مرکز آمار، رقم شاغلان در سال ۱۳۹۱ را ۵۳۳ هزار نفر کمتر از واقع اعلام کرده تا بدین ترتیب، عملکرد دولت قبل را همسو با حسن روحانی و کابینه‌اش، تخطئه کند.


افتضاح آماری در دولت یازدهم
مطابق آمار واقعی که پیش از این مرکز آمار منتشر کرده بود، در فاصله سال‌های ۸۴ تا پایان ۹۱ بالغ بر ۱۱۴۲۵۸۹ شغل خالص ایجاد شده بود که متوسط سالانه آن ۱۴۲۸۲۳ نفر می‌شود. اما مرکز آمار با دستکاری در آمار شاغلان سال ۱۳۹۱ تلاش کرده عملکرد خالص اشتغال در مدت مذکور را ۷۶ هزار نفر جا بزند.
لازم به ذکر است پیش از این مرکز آمار در گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ و همچنین در گزارش‌های دیگری مثل گزارش شاخص‌های بازار کار در ایران (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱) تعداد شاغلان در پایان سال ۱۳۹۱ را ٢١١٦١٣٤٨ نفر عنوان کرده بود.
مرکز آمار پس از دستکاری در آمار تعداد شاغلان سال ۱۳۹۱، گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ را از سایت خود حذف کرد!


عواقب دستپاچگی!
مرکز آمار فراموش کرده که به هر حال با حذف این گزارش از سایتش نمی‌تواند مانع افشای فضاحت دستکاری آمار شود و احتمالا مسئولان این مرکز فکر این را نکرده بودند که نسخه‌های گزارش نیروی کار سال ۱۳۹۱ در جاهای دیگر، قابل دسترسی است و این افتضاح را به راحتی نمی‌توان از ذهن تاریخ پاک کرد.
مسئولان مرکز آمار، از آنجا که احتمالا با دستپاچگی اقدام به این آمارسازی ناشیانه و حذف گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ از روی سایت کرده‌اند، فراموش کرده‌اند که واقعیت آمار شاغلان سال ۱۳۹۱ در گزارش شاخص‌های بازار کار در ایران ۱۳۹۱-۱۳۸۴ نیز ذکر شده بود و برای تکمیل این سانسور آماری باید این گزارش را هم از سایت، حذف می‌کردند که نکردند و این گزارش همچنان در سایت مرکز آمار قابل دسترسی است که نشان می‌دهد آمار واقعی تعداد شاغلان کشور در پایان سال ۱۳۹۱ و قبل از دستکاری اخیر، چقدر بوده است!
یقینا این اقدام مرکز آمار، نقطه ننگی در کارنامه آماردهی دولت یازدهم خواهد بود و از این پس باید منتظر آمارسازی‌های دیگری از جانب نهادهای آماری دولت تا زمان انتخابات باشیم.


اعتراف غیرمستقیم به یک ادعای دروغ
نکته‌ مهمی که مرکز آمار در جوابیه اخیر خود به طور ناخواسته به آن اشاره کرده این است که متوسط سالانه خالص افزایش تعداد شاغلین در بازه زمانی سال‌های ۹۵-۱۳۹۲ را۴۹۰ هزار نفر اعلام کرده است.
این در حالی است که مقامات ارشد دولت یازدهم همچنان در حال سخنرانی و تبلیغات هستند که این دولت سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.
بنابراین مرکز آمار با این گاف، دروغ مقامات ارشد دولت یازدهم را رسوا کرده است،‌ البته اگر همین آمارها هم دستکاری نشده باشند. 

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 0
    سالی که نکوست ازبهارش پیداست ماکه بهاری ندیدم آخ وای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس