کد خبر 715800
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
تاجیکستان

برخی نمایندگان تاجیک پیشنهاد کردند که جوانانی نمی‌خواهند در ارتش خدمت کنند، باید به وزارت دفاع مبلغ معینی را بسپارند تا از خدمت ترخیص شوند.

به گزارش مشرق، «شیرعلی میرزا»، وزیر دفاع تاجیکستان امروز (چهارشنبه) هنگام سخنرانی در مورد قانون وظایف عمومی جنگی و خدمت سربازی در جلسه پارلمان این کشور گفت: این وزارتخانه هم اکنون این طرح را با نام «خدمت جایگزین»(آلترناتیو) آماده و برای بررسی به دولت ارسال کرده است که البته انجام این طرح نیاز به مقداری بودجه دارد.در «خدمت آلترناتیوی» مشمولان خدمت سربازی به جای دو سال خدمت در نیروهای مسلح، در نهادهای اجتماعی کشور مثل بیمارستانها ، مهدهای کوک و مراکز بهزیستی جذب می شوند و دستمزد خود را برای تامین مالی نظامیان به وزارت دفاع می‌سپارند.

به گزارش رسانه های محلی، در این جلسه پارلمان، برخی نمایندگان نیز پیشنهاد کردند که جوانانی نمی‌خواهند در ارتش خدمت کنند، باید به وزارت دفاع مبلغ معینی را بسپارند تا از خدمت ترخیص شوند.این نمایندگان همچنین پیشنهاد کردند، که دوره خدمت سربازی در ارتش از دو سال فعلی به یک سال کاهش داده شود.

طرح خرید خدمت در تاجیکستان در حالی است که «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری این کشور سال پیشتر در نشستی اعلام کرد که می خواهد تعداد نیروهای ارتش این کشور را از شش هزار نفر فعلی به حدود20 هزار نفر افزایش دهد.رحمان گفت: به خاطر شرایط حساس جهانی و منطقه خاورمیانه و وجود انواع تهدیدها، لازم است که ارتش تقویت و تعداد نیروهای کشور به بیش از 20 هزار نفر افزایش یابد.

به گزارش رسانه های محلی تقویت ارتش تاجیکستان و روند افزایش نیروهای واحدهای نظامی از سال 2015 شروع شده است. براساس این گزارشها ارتش تاجیکستان به تجهیزات نظامی روسی مجهز خواهد شد که از پایگاه 201 روسیه رسانده می‌شود.

روسها نیز بارها ازکمک به ارتش تاجیکستان حرف زده‌اند. از جمله بعد از معاهده دوشنبه و مسکو، که حضور نظامی روسیه در تاجیکستان را تا سال 2042 تمدید کرده است، روسها موظف شدند که به ارتش تاجیکستان 200 میلیون دلار کمک نظامی کنند.موضوع تامین و تحکیم نیرو‌های نظامی و امنیتی تاجیکستان با توجه به بروز تحولاتی چون خروج نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و فعال شدن گروه های تروریستی از جمله داعش در مناطق شمال افغانستان که با تاجیکستان مرز مشترک دارد داغ تر شده ‌است.تاجیکستان با افغانستان یکهزار و 370 کیلومتر مرز مشترک دارد که بخش بزرگی از این مرز کوه های صعب العبور و رودخانه آمو است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهزاد US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    7 6
    نه اینکه شما نمیفروشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس