کد خبر 714086
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
ترامپ

ادامه کاهش محبوبیت دونالد ترامپ تنها ظرف سه ماه حضور در کاخ سفید، نشان دهنده شکاف جدی سیاسی در آمریکا و افزایش نارضایتی طرفداران حزب دموکرات از عملکرد اوست.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» روسیه در تحلیلی نوشته است: میزان محبوبیت "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا ظرف نخستین سه ماه ورود خود به کاخ سفید، به پایین ترین میزان آن در کل تاریخ ایالات متحده رسیده است.

نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه معتبر بنیاد سنجش افکارعمومی «گالوپ» نشان داده است که اقدامات دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری طی سه ماه نخست آغاز به کار دولت وی، مورد تایید فقط ۴۱ درصد از شهروندان آمریکایی است. این پایین ترین میزان محبوبیت رئیس جمهوری در این مدت در تاریخ آمریکاست.

میزان محبوبیت "باراک اوباما" رئیس جمهوری قبلی آمریکا در پایان سه ماه نخست آغاز به کار دولتش، ۶۴ درصد بود. این شاخص حتی برای "بیل کلینتون" که چندان محبوب نبود، هم ۵۵ درصد بود. بالاترین میزان محبوبیت در سه ماه نخست ریاست جمهوری هم متعلق به «جان کندی» است که ۷۴ درصد آمریکایی ها از عملکرد او حمایت می کردند.

نظرسنجی موسسه «گالوپ» در مورد محبوبیت ترامپ، تقریبا با ارزیابی آژانس اجتماعی (Public Policy Poling) که به محافل چپگرا در آمریکا نزدیک است، همزمان بود. بر اساس اطلاعات آنها هم عملکرد ترامپ تنها مورد تایید ۴۰ درصد از مردم آمریکاست.

نشریه «پولیتیکو» یادآور شده است که کاهش محبوبیت دونالد ترامپ نشان دهنده «شکاف جدی سیاسی در آمریکا و نارضایتی شدید اقدامات وی از سوی طرفداران حزب دموکرات است. لازم به یادآوری است که "هیلاری کلینتون" نامزد دموکرات‌ها در مجموع دارای آرای بیشتری نسبت به ترامپ بود، ولی او از لحاظ تعداد رای دهندگان از او عقب افتاده و شکست خورد.

"ایوان کوریلا" استاد دانشگاه اروپایی سنت پترزبورگ معتقد است که کاهش محبوبیت دونالد ترامپ اصلا عجیب نیست. این کارشناس در گفتگو با «گازیتا. رو» توضیح داد: «ترامپ در لحظه ای که سوگند یاد می کرد هم در مقایسه با سایر روسای جمهور آمریکا، دارای محبوبیت بسیار پایینی بود و عملکرد او این عدم محبوبیت را افزایش داده است. »

کوریلا در عین حال یادآور شد که ارقام اعلام شده در نظرسنجی‌ها، همچنین نشان دهنده عمیق تر شدن شکاف در جامعه آمریکاست که دیگر برای کسی پوشیده نیست و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در این کشور بوجود آمد.

تلاش برای اتحاد آمریکا با استفاده از تهدیدات خارجی

این در حالی است که بعد از حمله موشکی آمریکا به سوریه و همچنین تهدید به استفاده از توان نظامی در رابطه با کره شمالی، با رشد نسبی حمایت از ترامپ در آمریکا روبرو شده بودیم. علت آن این است که در ایالات متحده بعد از اقدامات نظامی، پدیده ای به نام «متحد شدن زیر پرچم» رخ می‌دهد. بعد از حادثه سوریه، کاخ سفید اظهارات بسیار تندی در قبال کره شمالی داشته و این کشور را نیز به خاطر نقض رژیم عدم گسترش هسته‌ای به حمله نظامی تهدید کرد. علاوه بر این، دولت آمریکا از امکان تجدیدنظر در توافقنامه هسته ای با ایران نیز صحبت به میان آورده است.

"الکساندر پرنجییف" عضو جامعه کارشناسان نظامی روسیه معتقد است که افزایش اظهارات جنگ افروزانه از سوی مقامات آمریکایی برای آن است تا جامعه آمریکا را در مقابل تهدیدات در عرصه سیاست خارجی، متحد کنند. این کارشناس در عین حال یادآور شد، این در حالی است که دونالد ترامپ راهکار دقیقی را در سیاست خارجی آمریکا ارائه نداده و مردم آمریکا در این زمینه اعتماد زیادی به عملکرد معقول وی ندارند.

فقدان رئیس جمهور و فقدان سیاست خارجی مشخص

"زبیگنف برژینسکی" مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در زمان «جیمی کارتر» پیش از این به این روزنامه گفته بود: «زمان آن رسیده که ترامپ بعنوان یک رئیس جمهور و نه مانند یک «شومن سیاسی» عمل کند. ایالات متحده آنقدر کشور مهمی است که نمی توان آن را بدون حضور رئیس جمهور، اداره کرد. »

در رابطه با همین اظهارات برژینسکی، روزنامه «نیویورک تایمز» جدولی از جزییات «فقدان رئیس جمهور» منتشر کرد که بر اساس اطلاعات آن، ترامپ طی ۸۷ روز نخست ورود خود به کاخ سفید، بیشترین زمان را در مقایسه با "باراک اوباما"، "جورج بوش" و "بیل کلینتون" در زمین گلف گذرانده است. او ۱۹ روز از این مدت را گلف بازی می کرده، در حالیکه این آمار برای اوباما و بوش، هیچ روز و برای کلینتون فقط سه روز بود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ ترامپ خود از باراک اوباما انتقاد کرده و گفته بود، رئیس جمهوری آمریکا بجای رسیدن به مسائل مهم کشور، بیشتر وقت خود را مشغول بازی گلف است.

مشکل یافتن راهکار مشخصی در عرصه سیاست خارجی از سوی دولت ترامپ به این دلیل است که ترامپ با کمبود «افراد قابل اعتماد» در وزارت امور خارجه مواجه است. در دستگاه دیپلماسی آمریکا هنوز افرادی مشغول کار در سمتهای مهم هستند که از سوی باراک اوباما منصوب شده و تمایلات نسبتا همراه با دشمنی نسبت به رئیس جمهور جدید دارند. به همین دلیل وی در تصمیم گیریها بیشتر از مشاوره افراد خانواده خود بهره می برد.  

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس