حسن روحانی

وعده یارانه کالایی در حالی در انتخابات سال ۹۲ مطرح شد که این یارانه تنها دو مرحله و فقط به بخشی از جامعه تعلق گرفت.

سرویس سیاست مشرق- بسیاری از وعده های ریز و درشتی که حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی روی آنها مانور کرد، امروز، پس از چهار سال فعالیت، قابلیت بازخوانی دارد. وعده‌هایی که بعدها روحانی و بسیاری از دولتمردان به عملی نشدن آنها اذعان کردند.

اولین بار حسن روحانی در رقابت‌های انتخابی ریاست جمهوری سخن از پرداخت یارانه‌های غیر نقدی کرد و  او با انتقاد به شیوه اجرای توزیع یارانه‌های نقدی آن را تورم زا و غیر کارامد عنوان نمود و توزیع کالاهای یارانه‌ای را اقدام حمایتی دولت خود برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه مطرح کرد و شیوه توزیع ارزاق ارزان‌قیمت را بهتر از پرداخت نقدی دانست. 

شاید اولین معضل و بزرگ‌ترین معضل حمایت از مردم محروم جامعه ،نحوی شناسایی اقشار آسیب‌پذیر باشد. این معضل همیشه گریبان دولت‌ها را گرفته و بارها منتقدین بر اتلاف منابع به دلیل ضعف شناسایی گروه‌های هدف سخن گفتند. تعیین شرط حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان برای کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی به منظور بهره‌مندی از سبد کالایی رایگان، منجر به حذف ۱۳ میلیونی این قشر زحمتکش جامعه از این سبد کالایی شد.

ایراد دوم که دقیقاً به بی‌تدبیری وزیر صنعت بر می‌گشت نحوه توزیع کالا بود که متقاضیان ۱۰ میلیونی واجد شرایط را به چند فروشگاه زنجیره‌ای هدایت می‌کرد. تعداد کم این فروشگاه‌ها نسبت به جمعیت مشمول طرح سبد کالا، ازدحام افراد کثیر در فروشگاه‌ها را موجب شد که مشکلات امنیتی و اجتماعی نیز به بار آورد. این بی‌تدبیری به سرعت به معضل فراگیر تبدیل شد و اتفاقاتی در جامعه رخ داد که کرامت مردم زیر سؤال رفت و حرمت مردم خدشه‌دار شد.

پس از بروز این مشکلات، توزیع سبد کالا برای اقشار مختلف متوقف شد و این وعده روحانی تنها دو بار طی ۴ سال و تنها برای بخشی از جامعه به اجرا درآمد.

در ادامه می‌توانید فیلم وعده روحانی درباره سبد کالا را مشاهده نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس