ترزا می

نخست وزیر انگلستان، ترزا می، اعلام کرد که قصد دارد درخواست برگزاری فوری یک انتخابات سراسری را در 8 ژوئن به پارلمان این کشور بدهد.

سرویس جهان مشرق - نخست وزیر انگلستان، ترزا می، اعلام کرد که قصد دارد درخواست برگزاری فوری یک انتخابات سراسری پارلمانی را در 8 ژوئن به پارلمان این کشور بدهد، خبری غیرمترقبه که به قصد مستحکم تر کردن جایگاه او به عنوان نخست وزیر انگلستان، در آستانه آغاز مذاکرات خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه،  انجام می گیرد.

در هفته ها و ماه های اخیر، ترزا می بارها تاکید کرده بود که هیچ قصدی مبنی بر درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد. در همین 20 مارچ گذشته، یک سخنگوی دفتر نخست وزیر در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: " قرار نیست انتخابات زودهنگام انجام بگیرد....ما به روشنی اعلام کرده ایم که هیچ انتخابات عمومی زودهنگامی صورت نخواهد گرفت و نخست وزیر همچنان نماینده اراده مردم بریتانیا خواهد بود."

ولی روز سه شنبه، در سخنانی غافلگیرکننده، ترزا می گفت که یک انتخابات عمومی " تنها راه تضمین ثبات و قطعیت در سال های پیش روست." البته می تاکید کرد که به عنوان یک نخست وزیر مستقر، این تصمیم را با «اکراه» گرفته است. این در حالی است که بریتانیا خود را برای مذاکرات پیچیده دو ساله با اتحادیه اروپا برای خروج رسمی از آن آماده می کند.

می در سخنان خود گفت که انتخابات سراسری یک فرصت برای پایان دادن به اختلافات در «وست مینیستر»(پارلمان انگلستان) بر سر مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا است. شکست احزاب اپوزیسیون دولت در اتحاد با دولت بر سر مذاکرات خروج بریتانیا "موضع مذاکره ای دولت را تضعیف کرده است." می اضافه کرد: " اگر ما همین حالا انتخابات را برگزار نکنیم، بازی سیاسی آن ها(احزاب اپوزیسیون) ادامه خواهد یافت....ما نیاز به انتخابات داریم، و باید همین حالا هم آن را برگزار کنیم چرا که الان یک فرصت یکباره برای انجام آن داریم."

چند انگیزه احتمالی برای تغییر موضع می درباره انتخابات زودهنگام وجود دارد. نخست، او در حال حاضر کشور را بدون پشتوانه آرای عمومی اداره می کند. او به واسطه این که جایگزین دیوید کمرون در رهبری حزب محافظه کار شد، با استعفای کمرون از نخست وزیری، بدون برگزاری انتخابات عمومی، به نخست وزیری رسید و این تنها سه هفته بعد از رای اکثریت مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا در 12 جولای بود.

ثانیا، نظرسنجی ها حاکی از این است که در صورت برگزاری انتخابات عمومی در مقطع کنونی، احتمال پیروزی مِی بالاست. یک نظرسنجی انجام گرفته در عید پاک نشان داد که حزب محافظه کار(حزب ترزا می) 21 امتیاز از رقیب اصلی خود، حزب کارگر، پیش است. نظرسنجی موسسه ComRes هم حاکی از ان آن است که امتیاز حزب محافظه کار 46 در برابر 25 امتیاز حزب کارگر است.

درخواست برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در انگلستان کار ساده ای نیست، و این به خاطر تصویب لایحه ای است که در سال 2011، دولت ائتلافی انگلستان به ریاست دیوید کمرون برای تثبیت طول دوره های پارلمانی ارایه داده بود. طبق این مصوبه، برای تصویب برگزاری انتخابات زودهنگام نیاز به دست کم دوسوم آرای نمایندگان مجلس عوام است. به بیان دیگر، 434 نفر از 650 عضو مجلس عوام باید آن را تایید کنند. حزب محافظه کار در حال حاضر تنها 330 کرسی را در پارلمان در اختیار دارد و برای تایید درخواست ترزا می نیازمند جلب 100 رای از نمایندگان احزاب رقیب است.

با این حال، انتظار می رود که بیشتر نمایندگان به نفع برگزاری انتخابات رای دهند. جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون یعنی حزب کارگر در واکنش به سخنان ترزا می گفت که از این تصمیم نخست وزیر استقبال می کند و نمایندگان حزب کارگر هم به نفع ان رای خواهند داد. به طور خاص، نمایندگان میانه روی حزب کارگر به احتمال قوی به درخواست نخست وزیر رای مثبت خواهند داد چرا که پیش بینی ان ها این است که در انتخابات زودهنگام، حزب کارگر شکست می خورد و این منجر به تغییر رهبری حزب خواهد شد و به این ترتیب، ان ها از دست یک چهره چپ گرا در راس حزب، جرمی کوربین، خلاص خواهند شد. آقای کوربین در صفحه فیسبوک خود نوشت:

" من از تصمیم نخست وزیر برای دادن فرصت رای دادن به مردم بریتانیا برای انتخاب دولتی که منافع اکثریت را در اولویت قرار می دهد، استقبال می کنم."

حزب ملی اسکاتلند که در پارلمان 54 کرسی دارد نیز احتمالا رای مثبت به این تصمیم ترزا می خواهد داد، تا پیشاپیش برگزاری محتمل دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند، در انتخابات سراسری قدرت خود را به رخ بکشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس