کاندیدای پوششی اعتماد

کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به جبهه انقلاب مربوط نیست و بیشتر سرپوشی بر کارنامه ضعیف دولت و رقابت درون جناحی است.

سرویس سیاست مشرق - حضور معاون اول روحانی در ستاد انتخابات کشور و ثبت نام برای ریاست جمهوری از جمله وقایع خاص انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است. اینکه در دور دوم نامزدی یک رئیس‌جمهور، معاون اول وی اقدام به ثبت‌نام برای کاندیداتوری و به نوعی رقابت با وی کند از جمله اقدامات نادر انتخابات چه در ایران و چه در نظام‌های سیاسی دموکراسی محور است که با انتخابات چرخش قدرت در آنها صورت می‌پذیرد. از این رو چندین نکته و تحلیل در خصوص چنین حرکتی مترتب است که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

۱- ضعف کارنامه دولت یازدهم:‌ روزنامه اصلاح‌طلب امروز یک‌صدا مطرح کردند که اسحاق جهانگیری کاندیدای پوششی است و با اجازه حسن روحانی به کارزار انتخابات ۹۶ آمده اما دلیل کاندیداتوری معاون اول روحانی هر چه باشد، بر این نکته نیز تأکید دارد که وضعیت دولت در نزد افکارعمومی چندان خوب نیست و حتما بایستی فردی کنار روحانی قرار گیرد تا بتواند این نقیصه را جبران کند.

۲- روحانی نمی‌تواند از عملکرد خود دفاع کند: در همین زمینه «آذر منصوری»، عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت (جایگزین حزب مشارکت) به «خردادنیوز» گفت "طرح نامزد پوششی به مسخره گرفتن افکارعمومی است. گفته شده نامزد پوششی فردی است که قرار است نامزد اصلی را حمایت کند. این مفهوم به این معناست که نامزد اصلی ما به تنهایی توان رقابت در عرصه انتخابات را ندارد و در برخی موارد دچار ضعف است و ما افرادی را مطرح می‌کنیم که بتوانند این نامزد را در این موارد یاری کنند. چنین اقدامی در وهله اول به معنی تضعیف نامزد اصلی است. یعنی این که ما به افکارعمومی و مردم می‌گوییم که نامزد اصلی ما ضعیف است.

۳- تردید اصلاح‌طلبان نسبت به روحانی: حسین مرعشی،‌ از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری می گوید:‌« ایشان (روحانی) در اصل فکر می‌کردند که این کار (معرفی کاندیدای پوششی) ضرورت نداشته باشد اما، چون جبهه اصلاحات، شورای عالی اصلاح‌طلبان و هم آقای خاتمی و جامعه روحانیون مبارز بر این امر تاکید داشتند، به نظر متحدان خود احترام گذاشتند و رضایت خود را اعلام کردند.» درحالی که حسن روحانی از حضور یک کاندیدا در کنار خود ناخرسند بوده اصلاح‌طلبان برای اینکه نزد خود اطمینان حاصل کنند و در شرایطی که وضعیت حسن روحانی در انتخابات مناسب نبود فرد دیگری را جایگزین وی کنند جهانگیری را به میانه میدان فرستاده‌اند که بنابراین موضوع در اصل جهانگیری در کنار رقابت با دیگر کاندیداها با حسن روحانی نیز رقابت درون‌جناحی دارد.

۴- بی‌اعتمادی اصلاح‌طلبان نسبت به روحانی:‌ حسین مرعشی در جای دیگر بیان می‌دارد که « ایشان(جهانگیری) برای وحدت در صحنه هستند و تصمیم‌ نهایی در ماندن یا رفتن به هماهنگی ایشان با آقای روحانی باز می‌گردد.» و در پاسخ به این سئوال که «یعنی ممکن است که جهانگیری تا آخر بماند؟» بیان می‌کند: «به تصمیم این دو بزرگوار بستگی دارد. هرطور که خودشان به نتیجه برسند.»[۱] به نظر می‌رسد نوعی بی‌اعتمادی میان روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد که در این زمینه اصلاح‌طلبان سعی کرده‌اند با حضور کاندیدای دیگر از این جناح، روحانی را در جهت منافع خود هدایت کنند. منافعی که بیم آن می‌رود اگر روحانی در دور بعد پیروز شود بر باد رود. از این جهت حضور  جهانگیری به نوعی گروکشی اصلاحات از روحانی است.

این نکات نشان می‌دهد چندان که اصلاح‌طلبان تاکید دارند، کاندیداتوری اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به جبهه انقلاب مربوط نیست و کاندیدای پوششی بیشتر سرپوشی بر کارنامه ضعیف دولت و رقابت درون جناحی است که میان اصلاح‌طلبان رخ داده است.  


[۱] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=۶۸۷&pageno=۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سوندا IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    6 13
    روحانی خیلی ضعیف عمل کرد مملکت رو بیشتر به چالش انداخت. اینکه جهانگیری با وجود روحانی اومده کاندیدا شده واقعا عجیب و از ناکارآمدی دولت خبر می ده
  • مرتضی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    6 10
    مصطفی معین : رقیب روحانی عملکرد ( عملنکرد اوست
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    6 6
    بیکاری و بی تحرکی دولت روحانی داد هاشمی را هم در آورده بود هاشمی ۲ ماه قبل از فوتش در آبان ۹۵ در مصاحبه با اعتماد گفت: باید نقدینگی کشور به کارخانه‌ها و تولید برود. دو، سه سال وقت کشور تلف شد. از امسال شروع کردند. باید از سال اول همین را شروع می‌کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس