الف-رئیسی

هر ۴ رئیس جمهور قبلی ایران، هر کدام دو دوره متوالی در قدرت بودند، ولی نامزدی رئیسی نشان از آن دارد که رئیس‌جمهور فعلی راه همواری در پیش ندارد و باخت او بسیار محتمل است.

سرویس جهان مشرق - بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به پوشش خبر اعلام رسمی نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی پرداختند که در ادامه به‌مرور چند نمونه از این گزارش‌ها می‌پردازیم.

*******

روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی در روز یکشنبه در پی اعلام رسمی نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی، نوشت: " روحانی انقلابی، در بیانیه‌ای غافلگیرکننده اعلام کرد که رئیس‌جمهور کنونی را در انتخابات آینده به چالش خواهد کشید."

 بعد از ورود این روحانی انقلابی قدرتمند به رقابت‌های انتخاباتی، ایران به سمت یک فصل انتخاباتی پرحرارت و تعیین‌کننده می‌رود؛ ثبت‌نام رسمی برای نامزدی، روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، ولی ابراهیم رئیسی با اعلام حضور خود عرصه رقابت را دگرگون کرد.

آقای رئیسی روز یکشنبه گفت که مایل به حضور در عرصه انتخابات نبود ولی با در نظر گرفتن «مسئولیت دینی و انقلابی» خود به این نتیجه رسید که وارد صحنه شود.

روحانی ۴ سال قبل، با وعده کاهش انزوای بین‌المللی ایران و آوردن آزادی‌های بیشتر در کشور، در دور اول با کسب کمی بیش از ۵۰ درصد آراء برنده شد... ولی این بار روحانی می‌تواند با چالش سخت‌تری مواجه شود، اگر یک نامزد اصول‌گرا مانند رئیسی بتواند نیروهای انقلابی را علیه رئیس‌جمهور متحد کند و انتخابات را به مرحله دوم ببرد.

دستاورد شاخص روحانی، توافق با قدرت‌های غربی برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران در برابر برداشتن تحریم‌های مالی بود ولی هنوز به منافع اقتصادی گسترده‌ای که دولت وعده می‌دهد، نرسیده است. برخی هواداران روحانی نیز از کندی روند تغییرات داخلی ناامید شده‌اند.

نویسنده گزارش گاردین، سپس با ذکر بخش‌هایی از بیانیه اعلام نامزدی آقای رئیسی، او را از منتقدان جدی سیاست‌های روحانی معرفی می‌کند: " در حالی چهارمین دههٔ عمر نظام اسلامیان سپری می‌شود که با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوارکننده، همچنان دردهای مزمن ساختاری و سنت‌های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است."

در ادامه گزارش بخش دیگری از موضع‌گیری‌های قبلی آیت‌الله رئیسی آمده است که در آن نسبت به خوش‌بینی و اعتماد دولت به غربی‌ها انتقاد شده است:

" گره‌گشایی از مشکلات کشور در دست آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیست، بلکه در دستان توانای متخصصان داخلی است... امروز کارشناسان، جوانان و نیروهای برجسته کشور می‌توانند گره‌گشایی از مشکلات کشور کنند... کدام ملت‌ها به دست این‌ها (غربی‌ها) نجات پیداکرده‌اند، ‌ کدام مشکل عالمیان توسط آن‌ها برطرف شده است، لذا با فقط نگاهمان برای حل مشکلات به داخل باشد." (سخنرانی در آیین قالی‌شویان مشهد اردهال، ۹ مهر ۹۵)

گاردین در انتهای گزارش خود نوشت:

 رئیسی روز یکشنبه قصد خود را برای نامزدی در انتخابات اعلام کرد. او در اظهارنظری که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شد گفت که اولین گام برای حل مشکلات اقتصادی کشور تغییر در مدیریت کشور است و از رأی‌دهندگان خواست که از یک دولت «شایسته و آگاه» به ریاست او حمایت کنند.

هر ۴ سلف روحانی در ریاست جمهوری هر کدام دو دوره متوالی در قدرت بودند، ولی نامزدی رئیسی نشان از آن دارد که رئیس‌جمهور فعلی راه همواری در پیش ندارد. انتخابات برای ۱۹ می برنامه‌ریزی‌شده است.

رئیسی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، چنین می‌گوید:

"مردم می‌پرسند باوجود این همه منابع سرشار و سرزمین پر نعمت، استعدادهای متراکم انسانی و رهنمودهای روشن رهبر عزیز انقلاب؛ چرا وضع کشور چنین است و چرا ظرفیت مجموعه‌های داخلی به جای هم افزایی برای حل مسائل کشور، صرف خنثی سازی یکدیگر و رقابت‌های تخریبی می‌شود؟

آیا نمی‌توان قفل  رکود و  بیکاری و انسداد در کسب کار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را گشود؟!"

یک گروه از اصولگرایان متنفّذ در ایران، تحت چتر ائتلافی موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا جمنا، در هفته‌های اخیر جلساتی عمومی برای تهیه یک فهرست از نامزدهای محبوب خود برگزار کردند. رئیسی بیشترین رأی را در میان سایر شخصیت‌های فهرست کسب کرد. درحالی‌که احتمالاً هر ۵ نامزد فهرست در برای نامزدی ثبت‌نام می‌کنند، ولی انتظار می‌رود که بیشتر آن‌ها به نفع نامزد نهایی کنار بروند.[۱]

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه، در گزارشی به پوشش نامزدی آیت‌الله رئیسی پرداخت: ظاهراً ابراهیم رئیسی، روحانی اصولگرا، اصلی‌ترین رقیب رئیس‌جمهور عمل‌گرای ایران، حسن روحانی در انتخابات ۱۹ می‌خواهد بود.

به نظر می‌رسد جناح اصول‌گرا در تهران بر سر نامزدی روحانی ۵۷ ساله به اجماع رسیده‌اند، با این امید که جلوی انشقاق در آرای رأی‌دهندگان پایبند به احیای ارزش‌های انقلاب ۱۹۷۹ را بگیرند.

رئیسی علی‌رغم سن نسبتاً جوان‌تری که نسبت به سایر روحانیون اصولگرا دارد، دهه‌ها مقامات ارشد قوه قضاییه را به عهده داشته است.

دادستان کل سابق ایران هنوز برای معرفی به عموم رأی‌دهندگان جای کار دارد، لیکن مورد اعتماد بودن او برای مقامات عالی حکومت می‌تواند چالشی بزرگ برای انتخاب روحانی برای دور دوم باشد.

حسین رسام، مشاور پیشین وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید:

" نامزدی او غافلگیرکننده بود و قطعاً یک چالش، چالشی بزرگ، برای روحانی است. احتمال این‌که انتخابات دومرحله‌ای شود، اکنون بسیار بیش از قبل است، با یک دور دوم بسیار دوقطبی شده."

«رادیو آزاد اروپا» در گزارشی که روز یکشنبه در وب‌سایت آن منتشر شد درباره نامزدی آقای رئیسی نوشت:

نامزدی رئیسی می‌تواند باعث استحکام اصولگرایان شود و چالشی جدی برای رئیس‌جمهور حسن روحانی ایجاد کند که در سال ۲۰۱۳ با شعار انجام برخی اصلاحات وارد رقابت‌ها شد و کمک کرد که میانه‌روها بعد از سال‌ها در عرصه سیاسی ایران پیروز شوند.

صادق زیباکلام، تحلیل‌گر سیاسی در تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: " اگر رئیسی نامزدی خود را اعلام کند، روحانی او را بسیار جدی خواهد گرفت و تلاش‌های انتخاباتی خود را دو برابر خواهد کرد."[۲]

روزنامه انگلیسی‌زبان «دیلی استار» لبنان هم در مقاله‌ای که روز شنبه پیش از اعلام رسمی نامزدی آیت‌الله رئیسی منتشر شد، به خبر آمدن ایشان واکنش نشان داد: بلوکی از احزاب سیاسی انقلابی یک شخصیت مذهبی قدرتمند را نامزد خود برای انتخابات آینده کرده‌اند تا جلوی انتخاب دوباره حسن روحانی را بگیرند.

اصول‌گرایان قدرتمند ایران با هدف در اختیار گرفتن قوه مجریه از طریق جلوگیری از پیروزی مجدد روحانی برای یک دوره ۴ ساله دیگر، خود را برای یک نمایش قوی در انتخابات ۱۹ می آماده می‌کنند.

«حسن فره وشیان»، تحلیل‌گر سیاسی، معتقد است: " اگر اردوی رقیب روحانی بر سر نامزدی رئیسی به اجماع برسد، او رقیب قدری برای روحانی خواهد بود."

روحانی دوره قبلی انتخابات را عمدتاً با رأی جوانان و زنان برنده شد. او قول داده بود که ایران را از انزوای بین‌المللی خارج و آزادی‌های بیشتری در داخل ایجاد کند.

ولی بسیاری از ایرانی‌ها امید خود را به او از دست داده‌اند، چرا که او نتوانست علی‌رغم برداشته شدن تحریم‌ها از ژانویه سال گذشته تحت توافق هسته‌ای، در وضعیت اقتصادی کشور بهبود ایجاد کند.[۳]


[۱] - https://www.theguardian.com/world/۲۰۱۷/apr/۰۹/conservative-cleric-ebrahim-raisi-enters-irans-presidential-race

[۲] - https://www.rferl.org/a/iran-presidential-election-candidate-hard-liner-ebrahim-raisi/۲۸۴۱۴۶۸۹.html

[۳] - http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/۲۰۱۷/Apr-۰۷/۴۰۰۹۰۹-iranian-religious-figure-to-run-in-presidential-vote.ashx

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    روز ۳۰ ام اردیبهشت مجبوری تیتر اول سایت رو بزنی پیروزی روحانی
    • ناشناس IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      62 18
      به همین خیال باش، متوهم خوش خیال ، طوری حرف زدی که انگار در ایران زندگی نمی کنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      49 13
      انتخابات همینه دیگه! مهم اینه که تیتر پیروزی رقیب رو بزنی ولی نریزی تو خیابون و آتیشش بزنی!
    • .... IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      68 24
      چیه قراره باز بریزین تو خیابونا
    • ناشناس IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      78 42
      ای بی سلیقه! من به روحانی رای نمیدم!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      72 55
      به امید پیروزی جبهه حق و حقیقت و نجات کشور از رکود عمیق ایجاد شده توسط دولت فعلی
    • امیر US ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      7 4
      آرزو بر جوانان عیب نیست
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      25 10
      منتظر باش تا بزنه
    • pariiiiiiii IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      9 1
      جناب روحانی جواب هیچ کدام از توهینات به ایران را ندادن حتی جیبئتی هم برامون زبون درازی کرددد.
    • هاشم IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      6 1
      من به نظرت منفی دادم نه به این خاطر که ممکنه روحانی برنده بشه یا نشه...منفی زدم تا بگم با روحانی مخالفم...حالا ممکنه مجموعه ملت این نظر رو نداشته باشند...مهم اینه که به رای اکثریت تمکین کنیم نه اینکه بریزیم خیابون و مسجد آتش بزنیم
  • عمار IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    رای ما احمدی نژاد است و بس
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      6 1
      حیف این اسم ! عمار بصیرت داشت ! الان به کدوم کارنامه و سابقه می خوای بهش رای بدی ! من حاضرم به ریسی یا روحانی رای بدم اما محمود هرگز !
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    56 97
    روحانی رقیبی جدی در این دوره ندارد. رئیسی نیز نمیتواند رقیبی جدی برای روحانی باشد . بنابراین از هماکنون طرفداران روحانی میتوانند پیروزی وی را جشن بگیرند .
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      5 0
      آره همین الان بیایین اعلام کنین که برنده شدید بعد اگه نشده بودبد بریزید اموال عمومی رو داغون کنید. واقعا که!!!
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      5 0
      آره همین الان بیایین اعلام کنین که برنده شدید بعد اگه نشده بودبد بریزید اموال عمومی رو داغون کنید. واقعا که!!!
    • 124000 DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      2 1
      زرشک :)
    • 124000 DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      2 1
      زرشک :)
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    70 34
    دقیقا پیروزی روحانی!انهم روحانی سید و مجتهد که با اجتهادش و با جهاد طرفدارانش کشور را از این همه بحران نجات خواهد داد ان شاء الله.
  • رضا NL ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    57 39
    فقط سید والا مقام
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    71 74
    روز 30 اردیبهشت به اقای رییسی تبریک خواهیم گفت انشاالله
    • 124000 DE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      11 0
      ان شاالله :)
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    68 20
    احمدی نژاد بخاطر اینکه در شرایط فعلی در زمین دشمن بازی می کند، رای نمی آورد
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    25 79
    فقط دکتر جلیلی ، رای میدم به عشق رهبرم به آقای جلیلی
  • سردار IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    54 6
    ما بالاخره نفهمیدیم این رسانه های خارجی راست میگن یا کج میگن!!!!!
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      4 0
      دیگه بعضی وقتا از دستشون در میره راست هم می گن.
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    68 43
    از روحانی خسته شدیم .
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
      2 6
      اره محمود خوب با تورم 48%!
  • اکبر IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    52 28
    هرکسی میخواد رییس جمهور بشه بشه فقط امیدوارم احمدی نژاد نشه
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    14 13
    شک نکن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    64 44
    روحانی رفتنی شد
  • مجید IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    57 61
    رییس جمهور بازهم روحانی است
  • جوان انقلابی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    69 47
    این کشور به جوانهای انقلابی و حزب‌اللّهی و مؤمن احتیاج دارد. آن کسانی که در تبلیغاتشان، در حرفهایشان حزب‌اللّهی را می‌کوبند، بسیجی را می‌کوبند، جوانهای مؤمن را می‌کوبند، نمی‌فهمند چه‌کار دارند میکنند؛ در واقع دارند به کشور و آینده‌ی کشور لطمه میزنند.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    2 3
    متاسفانه شما هم دارین فریب می خورین و تحت تاثیر جوسازی های رسانه های بین المللی و اصلاح طلب قرار گرفتین...با احترام به آقای رئیسی باید بگویم ایشون اصلا در بین مردم شناخته شده نیستند و به هیچ وجه توانایی جذب آرای بالایی رو نداره...فقط آقای قالیباف و تا حدی آقای جلیلی این امکان را دارند
  • حامی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    50 44
    درود به رئیسی
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    3 2
    خدایی هر وقت سید آل محمد ص رئیس جمهور میشه مملکت یه برکت خاصی میگیره دوران خاتمی یادتونه بحث های فرهنگی به کنار ولی رونق اقتصادی خوبی رو داشتیم.
  • 0 GB ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    8 0
    روز بعد از انتخابات مشت محکمی به دهان این رسانه های انگلیسی زده خواهد شد!
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    8 0
    سلام بر سه سید حسینی خمینی وخامنه ای ورپیسی
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    8 0
    دولت دوازدهم از آنِ سید خراسانی است.
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    1 1
    این برای من خیلی عجیبه که یکی میاد اینجا میگه روحانی رئیس جمهور میشه. یا یکی دیگه میگه روز 30 اردیبهشت به آقای رئیسی تبریک خواهیم گفت!!! همین کری هارو میخونید بعد هم که کاندیداهاتون شکست خوردن میریزید خیابون از بغض و حرصتون.
  • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    7 0
    آخه چی باید گفت روحانی چکار کرد سیاست خارجی بهتر برای مردم نون و اب میشه بیاین با خود امریکا هم رفتیم پای میز مذاکره وای وضعیت بهتر نشد بلکه بدتر هم شد این سیاست شکست خورد پس به سیاست جدیدی رای بدیم به کسی که رییس دفتر خودش رو به اتهام دزدی برکنار کرد نه آنکه از وزیر خودش در برابر مردم دفاع کرد رییس جمهور نماینده یا ملت است نه حاکم ملت. اینکه حق مخالفت رو نداشته باشیم میشه دیکتاتور نه دیپلماسی.
  • یک کارمند ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    6 1
    من تا الآن دنبال رئیسی نبودم. ولی از این به بعد فقط دنبال رئیسی ام! این جمله را تیتر کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس