یارانه تولید

آرمان خالقی عضو خانه صنعت معدن و تجارت ایران می‌گوید؛ وقتی یارانه پرداخت نمی‌شود تبعا افزایش قیمت‌ها هم هست و بهره‌بروی هم اتفاق نمی‌افتاد ضررش به همه مردم می‌رسد.

سرویس اقتصاد مشرق - دست کوتاه تولید از سهمش از هدفمندی یارانه‌ها، سهمی که نه اهالی تولید خبری از آن دارند و نه مدیران صنعتی. آب باریکه‌ای که اهالی صنعت در صنف‌های مختلف می‌گویند که قرار بوده یک سهمی ازش به برای کنترل بازار و قیمت‌هایمان بدهند اما تا به حال خبری از آن در دولت تدبیر و امید نشد. محسن لزومیان رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور می‌گوید که چیزهایی از سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها شنیدیم، اما چیزی ندیدیم.

محسن لزومیان رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور

«والله یارانه تولید در حدی که شنیدیم، گفتند می‌خواهند بدهند؛ ولی چیزی از دادنش ندیدم. من خودم شخصا خبر ندارم که یکی از این همکارانم این یارانه را دریافت کرده باشند. اکثرا می‌گویند که شرکت‌های دولتی دریافت کردند. اگر یارانه دادنی باشد، باید بدهند. اگر ندادند، کجا رفته؟ اگر حق ما بوده، کجا دادند؟ این باید مشخص بشود.»

**آرمان خالقی عضو خانه صنعت معدن و تجارت ایران است. آقای خالقی هم می‌گوید که هنوز هیچ سهمی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود، مخارج تولید را کم کند نصیب ما نشده است.

«ما هنوز نتوانستیم این منابع را از مدیریت برنامه‌ریزی دریافت کنیم که بتوانیم تخصیص بدهیم. ما منتظر هستیم که بالأخره آیا دولت این را بر مبنای قانون هدفمندی یارانه‌ها جزو تعهدها و دیون خودش

آرمان خالقی عضو خانه صنعت معدن و تجارت ایران

نسبت به بخش تولید می‌پذیرد یا خیر. همانطور که هر فردی آخر ماه اگر یارانه‌اش پرداخت نشود رسانه‌ها واکنش نشان می‌دهند و اعتراض می‌کنند این هم تبعا همان حالت را باید داشته باشد؛ چون قرار بود با دریافت یارانه‌ها کمک بکند که هزینه‌های تولید را پایین بیاورد که کالاها با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برسد. وقتی یارانه پرداخت نمی‌شود تبعا افزایش قیمت‌ها هم هست و بهره‌بروی هم اتفاق نمی‌افتاد ضررش به همه مردم می‌رسد.»

**از رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی هم از سهم صنعت پرتنطراقش از هدفمندی یارانه‌ها پرسیدیم که شما در صنعت‌تان پول یارانه تولید را گرفتید یا نه؟

«نخیر این اتفاق نیفتاد و زمانی که قانون توسعه فضای کسب و کار تصویب شد در سال ۹۴ مجددا و اصلاحاتی بهش خورد در آنجا هم ما بحث توجه به یارانه تولید را مجدد یادآوری شدیم و چند نشست هم در دفتر معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد و گفتند به محض این که ما بتوانیم منابعی را در اختیار بگیریم حتما یارانه تولید را بهتان می‌گذاریم ولی تا امروز هنوز به سازندگان و به تولیدکنندگان در این حوزه که ما فعالیت می‌کنیم در حوزه نفت گاز پالایش و پتروشیمی تاکنون یارانه‌ای پرداخت نشده است.»

رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی

آقای پدیدار می‌گوید اگر قرار است اوضاع اقتصادی خوب بشود این تعهدات قانونی مثل پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها باید تخصیص داده بشود تا با حمایت از تولید در اقتصاد تعادل ایجاد شود.

«برای این که ما بخواهیم بالأخره از این جریانی که ظرفیت خالی در بخش تولید هست، نجات پیدا کنیم راهش این است که این حمایت‌ها صورت بگیرد. نزدیک به هفتاد درصد از ظرفیت تولید شرکت‌های عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خالی است؛ خب این یأس و فاصله خیل برای کشور زیان‌آور است. ما باید به یک طراز تعریف شده‌ای برسیم که حالا تحلیل‌گران اقتصادی و مدیران مسئول در این زمینه مطرح می‌کنند؛ این زمانی فراهم می‌شود که ما بتوانیم یک تعادل اقتصادی به وجود بیاوریم تعادل اقتصادی حمایت از تولید است.»

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت هم که همیشه دل پری از یارانه تولید دارد از گرفتن این یارانه از دولت روحانی نا امید شده و می‌گوید:

« ۲۰۰ - ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید چندرغاز است. کل درآمد یارانه بیش از ۳۰ – ۴۰ هزار میلیارد دلار نیست. فرض کنیم ۵ تا ۱۰ درصد آن هم به تولید برسد، مبلغ ناچیز می‌شود. این را من حق تولید می‌دانم. دولت و مجلس می‌توانستند/ف این را تأمین کند که متأسفانه به علت کمبود اعتبار در این چند سال این کار مقدور نشده است. به کرّات پیگیری کردیم و گفتیم؛ ولی خب بالأخره در قالب بودجه‌ها نتوانستند این را بگنجانند.»

بند چهارم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گوید که از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید باید استفاده شود، اما رویای یارانه تولید از محل هدفمندی برای تولیدکنندگان هنوز تعبیر نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس