کد خبر 704265
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
پیام رسان

در برهه انتخابات، فیلتر و یا اختلال اندازی عمدی بر پیام رسان های تلگرام و مشابه های آن، دعوتی دولتی برای کوچ اجباری به پیام رسان مورد حمایت خودش است.

به گزارش مشرق، در چند روز گذشته اخباری در چند کانال تلگرام مبنی بر مذاکره مسئولان دولتی با پیام‌رسان Wispi برای جایگزینی این پیام‌رسان با تلگرام و سرمایه‌گذاری 800 میلیارد تومانی در آن منتشر شد که وزارت ارتباطات روز گذشته اطلاعیه‌ای را در این زمینه منتشر کرد.

این ماجرا از زمانی آغاز شد که برخی از کانال‌های تلگرامی با انتشار اخباری در ارتباط با تلاش تیم مذاکره کننده دولت برای متقاعد سازی تلگرام به انتقال سرورهایش به داخل کشور و مخالفت جدی تلگرام با اقدامات امنیتی دولت ایران، مدعی شد که مذاکراتی از سوی دولت با یک شرکت خارجی برای خرید نرم افزار پیام رسان پیشرفته  و مشابه با تلگرام انجام شده است.

شروط دولت در این مذاکره که با شرکت ویسپی انجام شده است، انتقال 50 درصد از داده ها و سرور آن به داخل کشور، ایجاد تماس تلفنی رایگان، تعهد برای دادن اشراف صد در صدی به ارگان های دولتی برای رصد فعالان، ادمین کانال ها و گروهای تشکیل شده در این نرم افزار و دسترسی های نامحدود به چت های افراد تاثیر گذار در این فضا بوده است.

فراهم شدن دسترسی وزارت اطلاعات، بهره برداری افراد سودجو یا هکرها را کاهش داده و  امکان بازیابی تاریخچه و چت های پاک شده با سهولت بیشتری برای دولت فراهم می کند.

این اطلاعیه ضمن تکذیب این خبر بیان کرده است: سیاست حمایتی دولت از پیام‌رسان‌های بومی شفاف و برای همه یکسان بوده و در خصوص تعامل با سرویس دهندگان بین المللی نیز تاکنون هیچ مذاکره‌ای از سوی وزارت ارتباطات با پیام رسان مذکور انجام نشده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری مدعی این هستند که مذاکره دولت با ویسپی توسط وزارت ارتباطات نبوده و از سوی نمایندگان دیگری صورت گرفته است. 

بررسی‌های مجازیست نشان می‌دهد تقریباً آدرس کانال تمامی رسانه‌ها و شخصیت‌ها در ویسپی توسط شخص یا اشخاص ناشناسی، قبل از انتشار خبر جایگزینی آن با تلگرام رزرو شده است.

علاوه بر این تبلیغ مکرر این پیام‌رسان در شبکه ماهواره‌ای GEM، برخی از رسانه‌ها را نسبت به این موضوع حساس کرده است. جالب آن که حساب توئیتر سایت خبری حامی دولت نیز در روز 29 اسفند سال گذشته اقدام به تبلیغ پیام‌رسان ویسپی کرده است.

در برهه انتخابات، فیلتر و یا اختلال اندازی عمدی بر پیام رسان های تلگرام و مشابه های آن، دعوتی دولتی برای کوچ اجباری به پیام رسان مورد حمایت خودش است. باید منتظر ماند و دید آیا مهم‌ترین پیام‌رسان ایرانی‌ها در آستانه انتخابات دستخوش تغییر می‌شود؟

منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احمد IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    2 0
    الان همه ملت عضو تلگرام هستن چون خوبه. با این حرفا هم کسی نمیاد از تلگرام خارج شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس