جلال چراغپور

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: پرسپولیس خوب بازی کرد ولی استراتژی که سرمربی اش برای بازی با الریان در نظر داشت مقابل اندیشه های لادروپ مغلوبه شد.

سرویس ورزش مشرق – شروع توفانی پرسپولیس در دیدار با الریان نوید یک برد دیگر را داد. تیمی که در لیگ هوادارنش را به بردن عادت داده با این گل نوید داد که شب زیبایی در چهارشنبه سوری در حال شکل گرفتن است اما شاگردان دو ملیتی لادروپ که 5 نفرشان هم از بازیکنان تیم ملی قطر بودند در ادامه ضمن جبران گل خورده مهمان شان را به سه گل بدرقه کردند.

جلال چراغپور در گفت و گو با مشرق، درباره بازی پرسپولیس در مصاف با الریان حرف زد و دلایل باخت این تیم در حالی که بازی زیبایی ارائه کرد را برشمرد.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*ایراد در ریزه کاری ها بود

برای بررسی این بازی باید ذره بین بزرگ و دقیق تری را در دست بگیریم تا متوجه شویم چرا با ارائه بازی خوب و هجومی پرسپولیس این تیم بازی را باخت. در واقع نباید خیلی به جریانات رخ داده در میدان توجه کنیم. به هر حال فوتبال زیباست پرسپولیس هم چشم نواز بازی کرد ولی به بازی زیبا امتیاز نمی دهند باید عمیق تر به بازی نگاه کنیم. آنجایی که می خواهیم عمیق تر نگاه کنیم می رسیم به این مسأله که زیر لایه کار انفرادی، تکنیک، سرعت و تاکتیک های کوتاه سه نفره یا دو نفره اتفاقات اساسی و حیاتی تری وجود دارد به نام استراتژی.

*استراتژی پرسپولیس مغلوب شد

برای رسیدن به اصل این موضوع باید ابتدا تعریف استراتژی را بدانیم. مجموعه حرکاتی که خود بازیکن از طریق شرایط بدنی اش انجام می دهد به اضافه تاکتیک های کوچکی که مربی با او کار کرده مانند سه نفره های کنار یا دو نفره های مرکز استراتژی را تشکیل می دهند. مجموعه این حرکات در قالبی جای می گیرد که در تعریف علمی مفهوم "اجرا" را پیدا می کند. یعنی آنچه تیم به همان روش بازی می کند. چیزی که ما در تیم الریان دیدیم. نه اینکه پرسپولیس استراتژی نداشت بلکه کارآمدی لازم را نداشت.

*برانکو سورپرایز شد

طبیعی است که بیننده عادی فوتبال تیم پرسپولیس را بیشتر در زمانی صاحب توپ است می بیند. اتفاقی که برای برانکو افتاد این بود که با یک مقوله پیچیده به جز فوتبال داخلی مواجه شد. او قطعا از بقیه مربیان ما سرتر است و چون مربیان ایرانی نهایتا تاکتیک را کار می کنند و دیگر به استراتژی نمی رسند و فوتبال ما تعریفی برای استراتژی ندارد وقتی برانکو در این بازی با استراتژی مواجه شد به همان برانکویی تبدیل شد که 8 سال پیش با تیم ملی ایران در جام جهانی حضور داشت. در واقع او کاملا سورپرایز شد. آنچنان سورپرایز شد که دو تعویض نامشخص هم انجام داد. کاملا روشن بود نمی دانست که چکار می کند. حرکاتی که کنار زمین انجام می داد و مسیر بازی همه و همه به ما یک چیز را نشان داد که سرمربی حریف عمیق تر از برانکو بازی را می بیند.

*برانکو استراتژی لادروپ را درک نکرد

لادروپ از منطقه ای می آید که دو کشور هسته مرکزی فوتبال دنیا در آنجاست. آلمان و هلند دو کشوری هستند که قلب فوتبال آنجا می تپد. البته بعد از این دو کشور و در ظرافت های فوتبال، اسپانیا و دیگر کشورها می آیند ولی آنها ثروتمند هستند و آدم های دیگر را می خرند ولی قلب فوتبال دنیا هلند و آلمان است. آنجا بود که ما دیدیم برانکو در دیدار با الریان نتوانست جواب این استراتژی را بدهد. استراتژی بازی را درک نکرد و بازی را باخت.  

*هر سه مربی گروه D استراتژیست هستند

گروه D هم مشکل است هم اینکه تیم ها مربیانی را بالای سر خود می بینند که دارای اندیشه و استراتژیست هستند و اگر یک مربی اندیشه نو نداشته باشد و فقط کاری که از گذشته بلد است را به زمین بیاورد حتما دچار نوسان می شود و تیمش آسیب می بیند. باید اندیشه نو به درون تیمش ورود داشته باشد که البته برانکو از این نظر برای فوتبال داخلی ما خیلی هم خوب است و اتفاقا از همه مربیان ما هم جلوتر است اما باید خودش را برای این قبیل درگیری ها هم آماده کند.

*حسینی شهامت نداشت

مرکز دفاع پرسپولیس در این بازی اصلا خوب نبود. روی گلی که پرسپولیس خورد جلال حسینی اصلا متوجه نشد که از جلوی او  پاس رو به جلو دادند. او بعد از بازیکن حریف این را فهمید در حالی که باید دست او را بخواند که می خواهد پاس دهد. او دیرتر از فوروارد حرکت کرد و بعد هم او را زد که پنالتی شد. روی دومین گل که باز آن هم با پاس به جلو بود اصلا دیگر حرکت نکرد و شهامت نکرد برود تا بازیکن حریف از او جدا شد و رفت. پرسپولیس در این منطقه اشکال دارد. مرکز دفاع نقطه مهمی برای هر تیم محسوب می شود. همان جایی که منصوریان سعی کرده از دو خارجی در آن پست استفاده کند. در این نقطه تکنولوژی دفاعی لازم است.

گفتگو از:‌ خدیجه هادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سوسان IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    1 1
    حتی یک توپ هم روی دروازه الریان نیومد پرسینگ سنگین در میانه میدان کار پیروزی را تمام کرده بود بازیکن جنگنده نداشتند.
    • ناصر IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      0 0
      فقط نیمه اول سه چهار گل رو از روی خط دروازه بان الریان خارج کرد شما اصلا بازی رو دیدی!!؟؟ مشکل پرسپولیس اتوبان داخل مرکز دفاعیش و افت بیرانوند هست که هر توپی داخل دروازه باشه نه نمی گه
  • تراختورچی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    1 4
    گروه پرسپولیس سخته، آرزوی موفقیت برای ایران.
  • بازیکن سابق IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    3 0
    مشکل اصلی فوتبال ایران فرار از واقعیت و پاک کردن صورت مسائله هست باید قبول کنیم هر چه قد فوتبال ایران در این ده سال اخیر پس رفت داشته فوتبال بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشرفت داشته حتی بعضی باشگاه های عربی از شرق آسیا هم در کیفیت فوتبال جلوتر زدن... در این ده سال اخیر بازیکنان خارجی و ملی پوش لیگ قطر و حتی امارت داخل تکنیک های پایه مثل استپ پاس ضرب توپ سرعت چرخش توپ داخل زمین به قول مجید جلالی صاحب سبک شدن چیزی که اکثر بازیکنان ایرانی حتی ملی پوش در اون ملی لنگن الگوی این کشورها فوتبالی مانند فوتبال الجزایر و مصر به عنوان اوج فوتبال عربی هست چیزی که ما در ایران منهای یه دوره کوتاهی در دهه نود به اون نرسیدیم شما بهترین مربی دنیا هم باشی ابزار نداشته باشی یا مثل کیروش و منصوریان باید رو به بازی دفاعی و بسته بیاری یا در نهایت با یه فوتبال زیبا شاهد یک باخت زیباتر باشی... این رو شما داخل بازیهای تیم های ملی نوجوانان جوانان و امید با قطر امارات و حتی عربستان هم بخوبی متوجه میشی ..مثل بازی جوانان ایران با عربستان که به باخت 6-5 ایران انجامید و اونها روی زمین به ما گل می زدن و ما روی هوا اوت دستی و ضربات ایستگاهی
  • 4دربی بینظیر IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    3 2
    برانکو اصلا مال صحبتا نیست نیازی هم به به کار بردن کلمات قلمبه سلمبه نیست.برانکو هیچ برنامه ای نداره چهار تا بازیکنو میفرسته تو زمین میگه برید خودتون گل بزنید تا حالا دیدید تعویض تاکتیک کنه؟ ما اینهمه گفتیم اتوبان جلالتونو بکشید بیرون گوش نمیکنید دیگه.بازی قبل این کارو کردید بردید.
    • هاني IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      0 0
      حتما علي منصور خوبه ؟؟؟ چطوري هيچي بارش نيست كه ما تو دو فصلي كه اين بابا اومده هميشه سرتر بوديم از بقيه ، تو ديگه نظر نده با تيم دوزاريت نخندون ملت رو نگاه به گروه دوزاريتر از خودتون نكنيد اگه تو گروه شكا بوديم كه الان همه امتيازا ماله ما بود با تفاضل خوب ، در حدد تيمت و گروهت حرف بزن عمو جان
  • یه بابایی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    0 0
    ما که نفهمیدیم چی گفتین ولی قطعا همونی که گفتین درسته چون کار شما درسته.
  • mahdi IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    3 2
    برانکو اینجوری میخواست بشه سرمربی تیم ملی؟! کیروش چندساله که مارو رده اول آسیا نگه داشته و چندساله که به هیچ اسیایی نباختیم هرچند کیروشم خیلی گرون قیمته
    • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      2 0
      تیم های باشگاهی قطر از تیم ملی خود قطر و حتی کره و ژاپن هم قوی تر هستن تیمش 90 درصد غیر قطری بود
  • ناشناس IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    0 0
    با توجه به حضور3تیم عربی و احتمال تبانی شانس صعودپیروزی کم است
  • دانشجوی دکتری مدیریت IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    0 0
    چراغپور فقط لفاظی کرده و شعار کلی داده. نگفت این استراتژی ای که میگه چی هست؟ استراتژی لادروپ چی بوده و چطور بوده. چراغپور هم مثل باقی ژورنالیست ها،فکر میکنه بکار بردن اصطلاحات بسیار عادی و قدیمی رشته مدیریت، یعنی داشتن دانش فوتبال!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس