اینفانتینو - کراپ‌شده

رییس فیفا گفت: اگر این حق از این ۶ کشور که هر کدامشان می‌تواند به جام راه یابد سلب شده باشد، مثل روز روشن است که جام جهانی وجود ندارد و بر همین اساس، بطور منطقی آمریکا نمی‌تواند میزبان باشد.

سرویس ورزش مشرق - قانون جدید مهاجرتی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ۶ کشور مسلمان و کنترل اتباع همه کشورها می‌تواند منجر به خشم و تصمیمات جدید فیفا و در نتیجه حذف آمریکا از جمع نامزدهای دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ شود.

«جیانی اینفنانتینو» رییس فیفا اخیرا اعلام کرد که اگر دانلد ترامپ ممنوعیت‌های مهاجرتی خود نسبت به ۶ کشور مسلمان را لغو نکند، قطعا آمریکا را برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ به مشکل خواهد انداخت. به گفته اینفانتینو، دولت آمریکا مثل همه کشورها موظف به پیروی از قوانین یک تورنمنت است. وی در ادامه سخنانش افزود: واضح و مبرهن است که هر کشوری به جام جهانی راه می‌یابد، باید به کشور میزبان حق ورود داشته باشد و اگر این حق از این ۶ کشور که هر کدامشان می‌تواند به جام راه یابد سلب شده باشد، مثل روز روشن است که جام جهانی وجود ندارد و بر همین اساس، بطور منطقی آمریکا نمی‌تواند میزبان باشد.

هم‌اکنون، مناقصه برای کسب میزبانی جام‌ جهانی ۲۰۲۶ شروع نشده و آمریکا که به شدت خواستار میزبانی این جام است، رقبای سرسختی چون مکزیک و کانادا را دارد. مکزیک که دست کم دارای دو تجربه و وجاهت بسیار برای میزبانی است و کانادا هم که به عنوان کشوری پیشرفته و دارای امکانات عالی می‌تواند یکی از محتمل‌ترین انتخاب‌ها باشد.

اینفانتینو در نشست خبری خود اظهار داشت: «ترامپ رییس‌جمهور یک کشور است و آنچه که برای کشورش صلاح می‌داند می‌تواند انجام دهد. بحث من دخالت در تصمیمات او نیست بلکه من چارچوب قوانین فیفا را یادآور شدم و اینکه بطور منطقی، چه فرایندهایی در قبال متخلفان قوانین این نهاد وجود دارد. در هر حال، اکنون در مرحله انجام ملزومات برای شرکت در مناقصه هستیم و اگر داوطلبین نتوانند این ملزومات را اتخاذ نمایند، قطعا از دور خارج خواهند شد

لازم به ذکر است که آمریکا توانست در جام جهانی ۱۹۹۴ رضایت فیفا از میزبانی خود را فراهم آورد اما در پی کسب میزبانی ۲۰۱۸ توسط روسیه، آمریکایی‌ها تلاش بسیاری داشتند تا ۲۰۲۲ را بدست بگیرند که نتوانستند و با لابی قطری‌ها و پول‌هایی که خرج کردند، این میزبانی به آنها رسید. آمریکایی‌ها طی این چند سال و بالاخص از سال ۲۰۱۴ حق میزبانی روسیه را به عناوین مختلف اعم از اختلافات سیاسی زیر سوال بردند و خواستار لغو این حق از روس‌ها شدند که با موافقت روبرو نشد.

اگر آمریکا بخاطر اقدامات و عملکرد ترامپ نتواند ملزومات شرکت در مناقصه را فراهم آورد، عملا از دور خارج شده و به دلیل از دست دادن میزبانی حجم بسیار بالای ارز و توریست را وارد بازارهای این کشور می‌کند از دست خواهد داد و بسیار متضرر خواهد شد. قرار است به زودی مناقصه مربوطه آغاز شود و کمیته ۲۱۱ نفره فیفا پیروز نهایی که همانا میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ است را انتخاب و اعلام می‌کند. اسپانیا و مراکش و پرتغال نیز خواستار میزبانی مشترک این رویداد مهم شده اند. جام جهانی ۲۰۲۶، به احتمال زیاد برای اولین بار در تاریخ فوتبال، ۴۸ تیم را در خود خواهد داشت.

روزنامه گاردین انگلیس در این باره نوشت: «سودان، یمن، سوریه، سومالی، و لیبی هیچگاه فوتبال قابل توجهی نداشتند اما فوتبال ایران را اصلا نمی‌شود دست کم گرفت. تیم ملی فوتبال این کشور موفق شده که تاکنون ۴ بار به جام جهانی راه پیدا کند که آخرین بار تیمی شایسته به جام جهانی ۲۰۱۴ فرستاد. از آنجایی که تنها پیروزی ایران در تاریخ جام جهانی‌اش به بازی در مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ برمی‌گردد، آمریکایی‌ها خاطره بدی از ایرانی‌ها دارند».

«الکساندر چفرین» رییس جدید یوفا نیز به شدت به ترامپ تاخته و نسبت به حذف آمریکا از چرخه شرکت در مناقصه تهدید کرده است. وی در گفتگو با نیویورک تایمز ابراز داشت: «این جام جهانی است و ساختار مشخص خود را دارد. بدیهی است که اگر کشوری مجوز ورود به جام را کسب کند و اجازه ورود به خاک میزبان را نداشته باشد، جام جهانی زیر سوال می‌رود. لذا، ما میزبانی که از همان آغاز مشکل‌ساز است را نمی‌توانیم قبول کنیم».

مشکل بزرگ دیگری هم که آمریکا خواهد داشت، این است که اکنون با توجه به کناره‌گیری مجارستان از مسابقات المپیک ۲۰۲۴، فرانسه و آمریکا که دو شهر پاریس و لس‌آنجلس را پیشنهاد داده‌اند در چرخه رقابت در مناقصه قرار گرفته‌اند و اگر ترامپ قانون جدید مهاجرتی خود را لغو نکند، طبیعتا از دور خارج خواهد شد و آمریکا عمل دو تورنمنت عظیم و بسیار پولساز را از دست خواهد داد و از نظر اقتصادی عمیقا ضرر خواهد کرد.


منابع:

https://www.theguardian.com/football/۲۰۱۷/mar/۰۹/donald-trump-travel-ban-could-prevent-united-states-hosting-football-world-cup

https://www.nytimes.com/۲۰۱۷/۰۲/۲۷/sports/soccer/united-states-travel-restrictions-۲۰۲۶-world-cup-bid-uefa.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • alireza IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    37 29
    فیفا خر کیه بخواد امریکا رو حذف کنه، همش بازیه . ان شالله تا سال 2026 ایران انقدری قدرتمند میشه که دیگه امریکا جرات نکنه از این قوانین تصویب کنه
  • ی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    21 35
    بستگی داره دولت بعدی کی باشه اگه همین روحانی باشه روز به روز ضعیف تر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس