کد خبر 700641
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کرار

کرارنخستین تانک پیشرفته بومی کشور که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است رونمایی و به طور هم زمان خط تولید انبوه آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد.

به گزارش مشرق، به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع،‌ در سیصد و پنجاه و هشتمین روز از سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کرار نخستین تانک پیشرفته بومی کشور که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است رونمایی و به طور هم زمان خط تولید انبوه آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد.

سردار دهقان در مراسم رونمایی از تانک کرار طی سخنانی با اشاره به اینکه روزآمدسازی تجهیزات زرهی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای وزارت دفاع در حوزه رزم زمینی به شمار می رود گفت: تانک پیشرفته بومی کرار که امروز شاهد رونمایی آن هستیم با قابلیت و توانمندی‌های فراوانی که به خود اختصاص داده می تواند نقش مهمی در اجرای این راهبرد ایفا کند و به جرات می توان گفت تانک کرار نماد برجسته‌ ای از هوش بالا، خلاقیت مثال زدنی، توانمندی فوق العاده ی صنعتگران وزارت دفاع و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و بی اثر سازی تحریم ها است.

وزیر دفاع افزود: تانک کرار با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به نحو مطلوبی تامین کند.

دهقان با بیان اینکه تانک پیشرفته کرار با اتکا به تجربیات ارزشمند دفاع مقدس و در مدت سه سال توسط متخصصان زبده و اقتدارآفرین سازمان صنایع دفاع  در دفتر طراحی صنایع زرهی بنی هاشم دورود طراحی و ساخته‌ شده، گفت: این تانک در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک؛ حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد؛ قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا است.
وزیر دفاع مجهز بودن به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز را از جمله ویژگی‌های تانک کرار ذکر کرد و افزود: تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را دارا است.
وزیر دفاع در تشریح دیگر ویژگی های تانک کرار افزود: این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته  و مجهز به سامانه ناوبری ونمایش آن  برای راننده تانک است.

وزیر دفاع گفت: این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح های ضد زره محافظت  می شود.

وی استتار چند طیفی، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ های الکترونیکی را از دیگر ویژگی‌های تانک کرار برشمرد.
دهقان تصریح کرد: تمام زیرسامانه های تانک کرار به صورت کاملاً بومی و با تکیه بر دانش و توان متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که قابلیت نصب و به کارگیری در سایر ادوات زرهی را دارد.


وزیر دفاع تصریح کرد: اگر بخواهیم تانک کرار را در یک عبارت توصیف کنیم باید بگوییم "تانک کرار نماد اقتدار".


دهقان در پایان با تبریک این دستاورد بسیار مهم و ارزشمند به محضرمقام معظم فرماندهی کل قوا، نیروهای مسلح و ملت رشید ایران، از مدیران، متخصصان و صنعت گران سازمان صنایع دفاع بویژه صنایع زرهی بنی هاشم دورود وابسته به وزارت دفاع که با همت بلند و تلاش بی وقفه گام بلندی در خودکفایی کشور در حوزه زرهی برداشته‌اند تشکر و قدردانی کرد و آن را عیدی وزارت دفاع به ظفرمندان نیروی زمینی توصیف کرد.

کلیه مراحل طراحی وساخت تانک پیشرفته بومی کرار در صنایع زرهی بنی هاشم دورود وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده و به مرحله تولید رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • کرار IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    77 5
    فیلم ؟ عکس بیشتر ؟
    • مهدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      36 73
      بنظر تولید انبوه وسایلی که امکان وارداتشون نیست در ایرن یعنی حدود 5 عدد همزمان با اوراق چند عدد مورد مشابه
    • مجید IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      77 19
      اقا مهدی به نظر میاد شما از اون دسته آدمهایی هستی که مثل پیر زنهای 99 ساله فقط غر میزنن و هر پیشرفتی داشته باشیم یه چرتی براش میگن :)
    • روح الله IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      34 11
      مهدی قرصاتو سروقت بخور و زیاد به پای ماهواره نشین
    • امیرعلی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      16 3
      فیلمش هست جستوجو کنید !
    • حامد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 3
      با سلام . دوست عزیز در سایت آپارات فیلمش هست . من که دیدم کیف کردم
    • جواد IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      8 4
      یک ارتقا عالی روی تی۷۲.امیدوارم بودجه کافی داشته باشیم و تمام تی ۷۲هامون رو به این نسخه ارتقا بدیم.در حد تی ۹۰ میشه بعد ارتقا
  • حسین IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    50 16
    شبیه لیوپارد میمونه اما کوچیکتر اقا خسته نباشید مبارکه فقط مشرق جان در مورد سپر مایع که قرار بود روی تانک کرار قرار بدن و همچنین سپر فعال که چند ماه پیش خبر تستش رو دادن یه تحقیق بکن ممنون
    • ناشناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      53 6
      بیشتر شبیه تانک تی 90 است
    • شهاب IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      17 9
      آخه لئوپارد کجاش این شکلیه بیشتر شبیه آرماتا میمونه
    • م ن ر IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      11 4
      خدایی میدونی لئوپارد رو با چه لامی مینویسن !!!
    • ناشناس IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      3 4
      جناب م ن ر ، واقعاً خودت چه عرضه ای داری که زحمت دیگران را مسخره می کنی؟!!!! میشه اگر واقعاً چیزی از تانک حالیت میشه،با دلایل فنی و منطقی بگی که لئوپارد چه سامانه هایی داره که کرار فاقد آنهاست؟!!!!!! امیدوارم دوباره مثال مضحک صنعت خودروسازی و مقایسه مسخره سمند وبنز را انجام ندهی، چون خودتو بیشتر سبک می کنی، چون امثال شما وقتی در برابر تلاش صنعتگران صنعت دفاعی ، از نظر منطق وبیان دلایل فنی کم می آورید بلافاصله بحث صنعت خودرو که هیچ ربطی به صنایع دفاع نداره و همه ما دلیل اصلی مشکلات صنعت خودرو را میدانیم ، پیش می کشید، چون سوزش ناشی از افتتاح همزمان خط تولید انبوه با رونمایی چنان باعث سوزش شدیدخودباخته مفلوکی مثل تو شده است که نفهمیدی که ما فقط یک نوع ل داریم و سوال کردی می دانی لئوپارد را با کدام ل می نویسند!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخ
  • مغز متفکر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    34 6
    یا پیغمبر
    • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      15 1
      مژده مژده!!! مغز متفکر اولین بار جمله ای گفت که در ان آواکس به کار نرفته چه پیشرفتی!!!
    • fz IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      2 1
      فکر کنم آواکس زمینی هست
    • ک IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 1
      از آواکست چه خبر؟
  • امید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    17 85
    ههمش همین
    • ناشناس IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      39 5
      دوتا نوشابه و یه سالاد هم هست همراهش می خوای؟!
  • امید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    10 32
    ههمش همین
  • علی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    41 17
    اولین تانک پیشرفته؟؟؟؟یعنی میخای بخای بگی این همه گفتیم وگفتید ذوالفقار3 همش توهم ما وشما بوود؟؟؟
    • حسن IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      21 15
      یعنی شما خیلی از تانک حالیت میشه و با یه نگاه فهمیدی این مالی نیست؟؟؟!!! جل الخالق
    • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      15 4
      علی آقا منظور اینه که تانک کرار اولین تانک پیشرفته بومی است، ( بومی به معنی واقعی کلمه) ، لطفاً به معانی کلمات دقت کنید، نگفته اولین تانک پیشرفته، بلکه گفته اولین تانک پیشرفته بومی ( یعنی صرفاً ارتقای تانک های موجود نیروهای مسلح نیست)، هر چند در پیشرفته بودن تانک کرار نسبت به ذوالفقار 3 شکی نیست، تانک ذوالفقار3 هم توهم نیست ، چون هم فیلم و هم عکسش موجود است.
    • م ن ر IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      19 24
      آقای کارشناس و آقای ناشناس میشه بفرمائید بومی یعنی چی؟ احتمالا یعنی اینکه طرحش روسیه توپی 2A46M روسیه موتورش V-92S2F روسیه سیستم تعلیقش روسیه هدایت و کنترل آتشش روسیه بابا دست بردارین و اینقدر به شعور ملت توهین نکنین کپی برابر با اصل T-90MS
    • ما متوهمیم IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      6 8
      ذولفقار تانک تحقیقاتی بوده این تانک از کلاس مدرنتری نسبت به ذولفقار است
  • سامانتا IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    30 4
    پس سیستم دفاع فعالش کو؟
    • حسین IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      7 0
      برا منم این سوال هس ک سامانه پارازیت ضد موشکش دیده نمیشه رو تانک
  • shayan IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    30 12
    مبارک. بسیار عالی که خط تولیدش راه افتاد. لوله تانک شباهت زیادی به تانک روسی داره فکر کنم اسمش ارماتا بود. خلاصه مبارک . چشم دشمن و حسود و خکد باخته کور
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    46 37
    در مدت 3 سال طراحی و ساخته شده! دقت کنید 3 سال!! باشه ، این دولت خوبه!
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      10 15
      اولین بار یه حرف درست و حسابی زدی
    • تدبیر IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      56 61
      هر چی این دولت ساخته کار دولت قبل بوده ولی هر چی دولت قبل رونمایی کرد از ماکت گرفته تا پروژه های هول هولکی و نصفه و نیمه همه فقط کار خودش بود نظر شماها اینه. دولت قبل اگه حتی یه همچین طرحی رو تو ذهنشون هم داشتن ماکتشو به عنوان دستاورد تانک فرا فوق پیشرفته نسل هشتصد رونمایی میکردن!
    • علی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      22 50
      اشتباه بهت مثبت دادم تدبیر.بدون شک این دولت هیچ کاری در حوزه های دفاعی و استفاده از نیروهای بومی انجام نداده و هر چی که هست مربوط به دولت قبل.پس سعی نکن الکی فرافکنی کنی.چون این موضوع دیگه به همه ثابت شدست.
    • eagle IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      21 23
      اشتباهی به تدبیر منفی زدم
    • موسوی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      32 13
      من متوجه نمیشم! دولت چکار به صنایع نظامی داره؟!؟!؟؟! تا اونجایی که من میدونم کلی از بودجه نظامی کم کرده و حتی ماهواره آماده پرتاب رو ۳ ساله دست نگه داشته! جالبه بعضیها مثل کبک سرشون رو کردن توی برف و با تعصب کورکورانه هر اتفاق خوبی که یک عده زور زدن و زحمت کشیدن و تلاش کردن رو به اسم دولت خودشون تموم میکنن و هر اتفاق بد و شوم و افتضاحی که رخ میده رو به دولتی که دوست ندارن نسبت میدن. یکم خجالت۱!!!
    • محسن US ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      7 5
      رفقا صرفا مساله دفاع نیست!اگر ما بتوانیم از ورود دانش و تخصص غربی و شرقی در کشور استفاده کنیم میتوانیم وسایل دفاعی را بیشتر تجهیز کنیم!من سرباز بودم اکثر تانک ها از زمان جنگ عراق هستند و تانکهای جدید به تعداد 100 تا از هرکدام نهایتا در تهران نگهداری میشوند!هیچ لزومی ندارد که جلوی ورود دانش را بگیریم بنظرم اگه انسان اراده لازم و علم و ایمان کافی داشته باشه شیطان را شکست میدهد(حتی در مذاکره)و شیطان زمانه ما اسرایل و نوچه اش امریکاست باید شکستشون بدهیم!اگر ماهواره پرتاب نشده سعی کنیم قوی ترش کنیم تا هنگام پرتاب ده برابر بهتر باشد! مشکل الان وضعیت معیشتی قشر پایین است واقعا هر ایرانی باید بفکر برادرش باشد همه برای یکی،یکی برای همه!
    • حجت IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 7
      شروعشم از بعد انتخابات و اعلام نتایج بوده خخخخخخخ
  • کارا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    27 1
    اگر به روز رسانی هست چرا اسم اولین تانک بومی رو میارید ؟ که باعث گیچ شدن ماشود
    • جعفر IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      13 4
      اگر منظورت تی ۷۲ هست برجکش که هیچ شباهتی نداره و ارابه اش هم خیلی تغییر کرده ،ارابه تی ۹۰ همون ارابه تی ۷۲ هست ولی ارابه این به مرکاوا بیشتر شبیه هست.
    • م ن ر IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      7 3
      مرکاوا ... !!! شبیه مرکاواست، خیلی باهالی برادر، خیلی
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    15 4
    ارتقا سنگین روی تی 72 ها خیلی خوبه
  • نون IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    18 10
    چرا رنگش سیاه باید رنگ خاکی زد مثل ابرامز های امریکا در عراق
  • ایرانی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    21 6
    مبارکه به امید خدا که این را تولید انبوه میکنیم و واقعا شکل قشنگی داره و معلومه که روش خیلی کار شده دست متخصصان ایرانی با غیرت درد نکنه و به امید خدا این تانک بتونیم صادر کنیم
  • ا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    21 35
    تی 90 با یکم بزک دوزک
    • ناشناس IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      18 2
      طوری گفتی تی 90 با یک کمی بزک دوزک، انگار ایران چندین تانک تی 90 در اختیار داره، و با ایجاد تغییراتی اندک روی آنها ؛ کرار را رونمایی کرده!!!!! تانک تی 90 که در اختیار متخصصان وزارت دفاع نبوده ، فقط عکس و فیلم آن را در اختیار داشته اند، در ضمن ساخت تانک که مثل ساخت خودرو نیست که تنوع فوق العاده زیادی در ظاهر خوردروها وجود داشته باشد( تنوع زیاد در پلت فرم)، به هر حال همه تانک های دنیا شباهت هایی به هم دارند( هر چند خیلی از خودروها هم شباهت هایی با هم دارند)، وتانک هایی که در کلاس مشابه قرار دارند، قطعاً شباهت های بسیار بیشتری دارند.
    • م ن ر IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      13 9
      دقیقا T-90MS هست آقای ناشناس کارشناس !!! خود تی-90 در اصل برنامه ارتقای تی-72 بوده با نام T-72-BU که بخاطر کارنامه بد تانک T-72 در جنگ اول خلیج نام اون به T-90 تغییر داده شد ثانیا کارشناس جان یه جستجو تو اینترنت بکن و معلوماتت رو بیشتر کن این تانک با تغییرات خیلی کم کپی برابر با اصل T-90MS هست دقیقا خود T-90MS من در تعجبم ما که نه توانائی ساخت توپ تانک رو داریم و نه موتورش و نه سامانه های اپتیکی و هدایت آتشش چه جوریه میگیم بومی
    • امیرعلی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      0 4
      م ن ر !!! عزیز من ! وقتی چیزی از اطلاعات نظامی سرت نمیشه که حتما نباس یه چیزی بگی ! کسی نمیگه لالی که ! البته خیالی نیست !چون این کشور آدم های ببو گلابی و پخمه ای مثل شما زیاد داره !
    • تی نه ود IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      0 4
      آقای پرفسور سیستمهای مکانیکی ،اپتیکی و الکترونیک حتی صفحات دیجیتال داخل برجک این تانک هیچ شباهتی به تی ۹۰ اس نداره فقط طرح بدنش شبیه تی ۹۰ هست حتی ابعادش هم با تی ۹۰ متفاوته
    • تی نه ود IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      0 3
      آقای پرفسور سیستمهای مکانیکی ،اپتیکی و الکترونیک حتی صفحات دیجیتال داخل برجک این تانک هیچ شباهتی به تی ۹۰ اس نداره فقط طرح بدنش شبیه تی ۹۰ هست حتی ابعادش هم با تی ۹۰ متفاوته
    • م ن ر IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      1 1
      والا ببو معلومه کیه !!!! آقای تی نود کسی نگفته خط تولید تی نود ام اس رو برداشتیم آوردیم، گفتم با کمی تغیرات دقیقا کپی تی نود ام اس زدیم یه نمه دقت کن برادر، با یه نمه تغیرات خود تی-نود ام اس رو کپی کردیم.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 7
    ماشاالله.به امیدتولیدانبوه
  • امیر ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    24 4
    اغا همچی عالی فقط اگه بتونن سالی 200تا حداقل 100تا تحویل بدن قابل تقدیره اگه بخواد مث ذوالفقار بشه که حیف داره مشکل تعداد تانک های ایرانه که واقعا کمه همینطور این مشکل در نفربر های زرهی هم احساس میشه
    • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      8 1
      امیرجان فکر کنم می خواستند به یک محصول کاملاً مطمئن از هر نظربرسند ، آنوقت شروع به تولید انبوه کنند ( مثل اسلحه مصاف که به تولید انبوه رسید، در حالی که قبلاً سلاحهای متعددی رونمایی شده بودند ولی تولید انبوه نشده بودند)، حتی در کشورهای دیگر هم چنین مسئله ای مسبوق به سابقه است، که برخی محصولات ساخته شده هیچ گاه به تولید انبوه نرسیدند و فقط چند نمونه از آنها ساخته شده است.
  • همین دور برام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    8 8
    این که همون عکس رزمایش چند ماه پیشه عکس جدیدش کو؟
  • سروش IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    12 11
    احسنت کی‌باشه که لئوپاردو آبرامزو لکلرک‌وجلنجرومرکاواروبزنیم‌
  • کرار IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    8 2
    قبلی ها اسمشون چی بود؟
    • حسین IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      1 0
      مبارز . توسن . ذوالفقار 1و2و3و تعدادی دیگر
  • رضا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    17 14
    باگ های تانک تی ۹۰ رو رفع کردن و ارتقاش دادن عالی شده این تانک بهتر از تی ۹۰ روسیه هست مبارک:)
    • میم IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      9 0
      باگ! تی 90 مون کجا بود، که از ایراداش اطلاع داشته باشیم! آلیاژ بدنه رو میگی، یا موتورش رو! - این کرار زیر آبی هم می تونه بره؟
  • مغز متفكر جعلي IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    23 12
    آواكس!!!!!آواكس اوجب واجبات است!!!
    • مغز متفکر اصلی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      4 1
      صداقتتو عشقه
    • شاهین IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 0
      شما هم ماییدی با این آواکس
  • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    8 6
    به نظرم منظور از اولین تانک پیشرفته بومی این بود که توسط صنایع دفاعی زیر نظر دولت ساخته شده اخه ذوالفقار3 توسط نیروی زمینی ارتش رونمایی شد
  • آرش IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    13 23
    چیز جدیدی ساخته نشده،یک ارتقا سنگین رویt72s ،البته همینم خوبه
    • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      10 1
      آرش جان به ارتقای سنگین تقریباً می شود گفت چیز جدید، به هر حال تفاوت زیادی از نظر تجهیزات و امکانات کرار و تی 72 اس وجود دارد، وخیلی کشورهای دنیا هم همین کار را می کنند و روی محصولات قبلی خود ، ارتقاهای سنگین انجام می دهند، چون از نظر هزینه هم بسیار به صرفه است.
  • سعید US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    8 9
    یه ارتقا رو t 72 ها هست همینم خوبه.
  • محسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    19 4
    از همه متخصصین عرصه اینترنت و همه امور بخاطر نظرات گران بها و از بیرون لنگش کن بسیار متشکریم . آخه شما کی باشی بگی چی واجب چی نیست ؟؟؟(واکسی عزیز) اینکه این تانک چقدر زمان برده شروع طراحی از کی بوده باید از صحبت های وزیر محترم دفاع و همچنین تجربه صنعت گران در تولید تانک های قبلی پرسید . و اینکه کدومتون تا بحال تو عرصه نبرد جنگ کردید و یا خدمه تانک یا متخصص تو عرصه نظامی هستید ؟؟ که اینطور اظهار نظر می کنید . حالا این تانک ارتقا باشه یا طراحی باشه ، مهندسی معکوس باشه شما بفرمایید تو این عرصه چیکار کردید جز اظهار نظر ..... و اینکه این تانک نتیجه ساعت ها تلاش شبانه روزی متخصصین امر هست که تو فضای واقعی کار میکنند و خیلی چیزها هنوز رو نمایی نشده انشاالله در عرصه نبرد نشان خواهیم داد. صبور باشید صبور همین زنده باد مقاومت و ایستادگی مردان خدا . لطفا مشرق منتشر کن
    • مغز متفکر IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      10 1
      حداقلش اینه که به کار عزیزان صنایع دفاع و نیروهای مسلح مشروعیت اجتماعی میدیم .
  • امید IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    11 3
    واقعا دمشون گرم خیلی خوبه ولی ما نباید در این سطح متوقف بشیم حالا که ارتقا سنگین رود t72 دادیم انشالله تانک بعدی شاسی جدید داشته باشه و بتونیم از صفر تا صد طراحی بدنه تانک داشته باشیم
  • امید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    12 2
    کاش سیستم دفاع فعال هم روش نصب بشه
  • امید IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    10 12
    بنظرم نباید خیلی تولید بشه چون هنوز نواقصی داره 100 تا 200 تا خوبه ما تا نتونیم تانک در حد 10 تانک برتر جهان بسازیم ارزش تولید به تعداد زیاد نداره ولی گام بزرگی در حهت تولید تانک برداشته شد
  • سلام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    11 16
    سلام. لطفا کسایی که کمترین تخصصی در زمینه تانک ندارن تیکه نندازن. به گفته متتخصصان این حوزه تابحال تانک لئوپارد آلمان بهترین تانک بوده. ولی الان به نظر میرسه این از اونم سرتره. از لحاظ ظاهری هم این دو تانک خیلی به هم شبیهن. ولی هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ قدرت کرار یه چیز دیگس. واقعا نماد اقتدار ایرانه. الان آلمان میفهمه ایران چی ساخته. انصافا عیدی خوبی بود به مردم کشورم. دمتون گرم. خداقوت.
    • م ن ر IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      10 8
      یعنی شما متخصصی که میگی از لئوپارد سرتره !!! بابا مرامت و عشق است !!! کارشناس یعنی میگی این تانک ازLeopard 2A7 سرتره بابا مرامت و عشق است !!! اینشالا که هم واقعا بومی باشه و مثل سمند ایران خودرو نشه و هم از لئوپارد بهتر باشه !!! یعنی سمند از بنز بهتره !!!
  • امین IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    11 0
    سیستم دفاع فعال ، و ضد موشک ضد زره نداره؟ مثل مرکاوا؟ باید یه همچین چیزی بسازیم که جلو موشکای تاو بتونه از خودش دفاع کنه !
    • میلیتاریست IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 4
      داداش این زرهش این قدر قوی هست که با موشک تاو منهدم نشه برو فیلم برخورد موشک تاو به تی90 رو ببین
    • میلیتاریست IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      5 10
      مشرق زیاد زرزر میکنی
    • Amin IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      2 1
      عزیزم همین افکاره شماست که هیچ پیشرفتی ندارسم نزار دیگه از افتضاح بودناش بگم ! عقل سلیم میگه بزاریم موشک اصابت کنه یا قبله اصابت نایود شه؟ مثل اسباب بازیه این تانکه وضل پینس تو شرایط قرار بگیره یه موشک یا ار پی جی یخوره اهن پارس
    • ناشناس IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      2 3
      جناب amin تستهای متعددی روی این تانک انجام شده، چرا چرت و پرت میگی؟!!!!!ایران خودش بهترین سلاحهای ضدزره را در اختیار داره، وقتی در مورد چیزی که حالیت نیست نظر ندی، کسی نمی گه لالی. ، اون چیزی که افتضاحه نظرات امثال بی سوادهای مثل شماست، که حتی عرضه یک تحلیل فنی را هم ندارید و نمی دانید زره کنتاکت 5 یا زره مایع و زره رلیکت چی هست، اینقدر بی سواد تشریف داری که از آر پی جی هفت صحبت می کنی!!!!!!!!!!!!!!!!! سامانه حفاظت فعال سامانه ای است که بوسیله متخصصان داخلی ساخته شده وتوان انحراف موشک های ضد تانک را دارد، واقعاً باید همه جزییات را برای امثال شما توضیح داد، در ضمن قرار نیست جنابعالی سوار این تانک بشی، افراد متخصص از آن استفاده می کنند و آنها تشخیص می دهند که تانک خوبی است یا نه، هر وقت تو خواستی از این تانک استفاده کنی، نظر بده.
  • ایرانی US ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 15
    بابا چرا همش اسم عربی میذارن
    • جواد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      4 4
      ساکن آمریکایی ؟
    • ی ایرانی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      13 4
      این وقتی با داعش و ... رو به رو شه معنا پیدا میکنه . کرار و ذوالفقار و ... یکم سیاست داشته باش
    • آسد ایمان IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      4 3
      راست میگه خب
    • علي IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      2 2
      چون عاشق حيدر كراريم به كوري چشمت
  • مهدی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    10 2
    خسته نباشند به نظر تانک پیشرفته ای میاد ان شاالله تولید انبوه
  • امیر IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    14 3
    1000 تا ازش بسازید .
  • جواد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 0
    الان روسها میگن بیایید t90 ببرید !
    • م ن ر IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      7 9
      آرزوی من اقتدار ایران و ایرانیه ... به امید حق و تلاش مضاعف ملت بزرگ ایران. یه جستجویی تو اینترنت بکن میفهمی این تان نه بومیه نه شبیه لئوپارده و نه خیلی های دیگه ... این تان یا خود T-90MS هست با نام Tagil ساخت شرکت Uralvagonzavod یا یه ارتقای سنگین بدون اجازه روسیه الهام گرفته شده از همون تانک در کل ما نه توانائی ساخت توپ تانک رو داریم نه توانائی ساخت موتورش و نه تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتر بالستیکش ... اگر به این توانائیها دست پیدا کرده باشیم که بعید میدونم که محشر کبراست چینی ها 60 سال تانک میسازن و کلی از اینور و انور کمک گرفتن هنوز نمیتونن در حد روسها یا آلمانها تانک بسازن اگر ما تو 20 سال به این توانائیها بدون کمک صاحبان تکنولوژی ساخت تانک تونستیم تانک مدرنی ولو شبیه T-90MS بسازیم من یکی کف پای همه اون کسانی که تو این کار نقش داشتن رو میبوسم و میذارم رو سرم.
    • امیرعلی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      0 2
      م ن ر !!! دوست عزیز ! معلومه شما تا این خبر منتشر شده اومدی نظر دادی فقط !!! خب بقیه دوستان مثل شما که فکر نمیکنن ! یه عده میان نظر شمارو میخونن و میرن به هر کی که بیرون میبینن میگن آقا از روسیه گرفتن اینو !!! خسته نشدید ؟! چین با همین توانایی مهندسی معکوس شده ابر قدرت ! باو برید فیلم رونماییش رو ببینید ! انوقت این حرفاتون رو پس میگیرید ! مشرق اصلا اطلاعات کافی نداده !
    • محمد US ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      1 3
      م ن ر این همه تعصب و غیرت روی روسیه برای چی هست؟؟؟ شما از کجا میدونی این تانک کپی تانک های روسه توی کارخونش کار میکنی یا از روس ها شنیدی نگو از تو سایت ها خوندی که خنده ام میگیره ا
    • ناشناس IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      2 3
      جناب م ن ر ، مگر جنابعالی فیلم خط تولید تانک کرار را ندیدی؟!!!!!!درسته تانک کرار شباهت هایی با تی نود ام اس داره ولی حتی در شکل ظاهری تفاوت هایی هم داره، از جمله ابعاد دو تانک با هم متفاوته ، کرار کوتاهترین تانک دنیاست و ارتفاع کمتری نسبت به تی نود ام اس دارد، کرار بر خلاف تی نود ام اس در جلوی برجک خود لایه حفاظتی دارد که تی نود ام اس فاقد آنست، در ضمن کرار دارای محافظ محل اتصال لوله تانک است که تی نود ام اس فاقد آنست، در ضمن سیستم خودکار تیراندازی روی برجک کرار قرار دارد که در تی نود ام اس به صورت دیگری است، (حالا تفاوت های سامانه ها و تجهیزات استفاده شده در داخل تانک خود بحث مفصل تری است) همه اینها ادعای عجیب و غریب شما که کرار همان تی نود ام اس است!!!!!! را به شدت زیر سوال می برد، در ضمن اگر کرار دقیقاً همان تود نود بود، جناب دانشمند ما اجازه نداشتیم اسم آن را کرار بگذاریم و مجبور بودیم از اسم تی نود ام اس استفاده کنیم و گرنه روسیه می توانست شکایت کند( جنابعالی هنوز چنین مساله بدیهی را نمی دانی؟!!!!)
  • جواد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    18 0
    برید ببینید اسپوتنیک فارسی چه عکسی گذاشته واسه این خبر !
    • عجب US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      7 6
      واقعا حسادت و دشمنی روس ها ررو با ما نشون می ده.فکرشم نمی کردن ما بتونیم تانک پیشرفته تر از اونا درست کنیم!
  • ایرانی تبار IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    15 2
    5 هزار تا بشه ان شاء الله
  • خخ IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    5 21
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • م IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      17 1
      درددددددددددددددددددددددد
    • م IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      17 1
      درددددددددددددددددددددددد
  • saeed IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    18 3
    به نظرم افتخار بزرگیه ساختن همچین تانکی,ما باید بیاییم افتخار کنیم به خودمون یه همچین توانایی داریم,ولی فقط بلدیم بگیم اینجاش مشکل داره اونجاش مشکل داره,مال اون دولته,مال این دولته,در حالی که ما اصلا از مهندسی ساخت تانک و تجهیزات نظامی چیزی سرمون نمیشه,دوستان این یه تانک پیشرفتست,واقعا دم همشون گرم,خسته نباشید میگم
  • م ن ر US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    7 12
    ما چقدر دانشمند و متخصص داریم !!! این دقیقا یا خود T-90MS هست یا یه ارتقاء خیلی سنگین روی T-72 های خودمون که شده نزدیک به T-90MS اما بنظر من خود T-90MS هستیش با یه نمه تغییرات
  • کرار افتخار ایران US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    13 2
    این هم تو دهنی به کسانی که به جوانان ما اعتقاد ندارند همش می گن واردات!بیا میدون دادن پیشرفته ترین تانک رو ساختن.افرین.دل ملت رو شاد کردند و عیدی بزرگی بود.خسته نباشید دلاوران.
  • مهران IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    7 3
    مبارک باشه باعث افتخار اینم یه نقطه شروع برای ما مطمئن باشید این گام اول با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد
  • امیر IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    8 4
    انقلابی در طراحی بدنه و برجک طراحی در حد تانک های خوب دنیا این بهطور کلی واضحه
  • آرش IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    3 0
    البته باتوجه به بسیاری ازمحاسنی مه داره وکلیپ فیلمش هم هست،یک نقطه ضعفی که داره از سیستم بارگذاری چرخ و فلکی استفاده میکنه،واین یعنی درصورت اصابت،انفجار ازدرون شدیدی صورت بگیره که این یه نقطه ضعف هست
  • هادی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    13 6
    سلام کاری به سیاست ندارم،یکم میهن پرست باشید،اسم ایران که میاد غرور سراسر وجودتونو بگیره،درسته خیلی مشکلات داریم و از هر جنبه باید ارتقا پیدا کنیم ولی همه ما ایرانی هستیم و باید به پیشرفت هایی که میکنیم حتی کوچک احترام بذاریم و افتخار کنیم ما کم و کاستی زیاد داریم ولی هر کس با غیرت و غرور ملی میتونه یک پله به پشرفت مملکت کمک کنه فقط منفی نگاه نکنید و آفرین بگید چون ما ایرانی هستیم و افتخار ماست
  • امیر IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 3
    بودجه بدن تا هر سال 300 تا بسازیم .
  • ا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    5 4
    این تانک توانایی شلیک موشک هم داره
  • خالدي IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    7 2
    خط توليدش رو كه نشون دادند پس چي ميگن دوستان
  • سینا IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    7 12
    اگر ما : ۱۰۰۰ کرار تولید کنیم ۵۰۰ تی ۷۲ را به کرار ارتقا دهیم ۱۰۰۰ تی ۹۰ خریداری کنیم ۳۰۰ ذوالفقار ۳ تولید کنیم ۴۰۰ تا از تانک های بهسازی شده جون رو هم نگهداری کنیم در پایان فعالیت ها ۳۲۰۰ تانک میدان نبرد قابل قبول داریم و این دستاورد بزرگیه
    • حتما IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      2 2
      نوشابه نمیخوای
  • مهرام NL ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    16 4
    دوستان به نظر من فرقی نمیکنه شبیه کدوم نوع از تانک‌هاست یا کپی از کدومشون...به نظر من اصل اینه که باید از یه جا شروع کرد و یه گروه و کارخانه فقط مخصوص زره پوش‌ها به فعالیت همیشگی ادامه بده و هر روز نقایص مدل قبلی رو بگیره و اون مدل رو ارتقإ بدهندتا کم‌کم‌ خودمون مستقل بتونیم تولیدش کنیم...
  • احمد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    3 0
    شبیه t90 اس ام هستش.
  • احمد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    3 0
    شبیه t90 اس ام هستش.
  • ali IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    2 2
    مشرق خداوکیلی نظر منو پاک نکن، آقا این همون T90 نیست؟! عجیب شباهت دارهاااااااااااا
  • زیتون IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    1 1
    در مجموع تلاش خوبی است.....ولی کافی نیست .....بهتر بود وزارت دفاع میگفت تانک کرار نسل 1.....برد تانک های ایران بدلیل وسعت سرزمینی باید شگفت انگیز باشه(موتور و گیربکس)
  • غلامعلی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    1 2
    ضمن عرض خدا قوت ، تانکی پیشرفته است که بر روی آن سیستم حفاظت فعال باشد ،ما که روی آن چززی ندیدیم
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    0 2
    مهم اينه كه بلاخره يك تانك با يكم قابليت ساختيم و پيشرفت كرديم يكم
  • م س IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    1 2
    تقریبا برابر با T90 ms فعلا عالیه البته از تانک های روز دنیا ضعیفتر و عقب تره که کاملا طبیعیه
  • روح الله IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    3 4
    زنده باد جمهوری اسلامی ایران یکه تاز واقعی در اسلام
  • پارسی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    2 2
    اضافه کردن مخزن گلوله های توپ به عقب برجک تی ۷۲ ونصب زره کنتاکت۵ به جلوی برجک و اتوماسیون مسلسل روی برجک ونصب سیستم هدایت اتش اکراینی روی تی ۷۲ موجود.این یک ارتقا اساسیه نه ساخت بومی.
    • ناشناس IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      1 0
      جناب پارسی جنابعالی فیلم تولید انبوه تانک کرار را ندیدی؟!!!! همه قسمتها در حال ساخت بود، شما در این فیلم متخصصان را در حال کار بر روی تی 72 های مستعمل مشاهده کردی که چنین ادعای عجیبی را مطرح می کنی؟!!!! آنچه که در فیلم مشاهده می شد ، خبری از شاسی های مستعمل تی 72 نبود بلکه همه چیز نو و جدید به نظر می رسید و همین فیلم ادعای بی مبنای شما را زیر سوال می برد.اگر هم از شاسی تی 72 استفاده اولیه کرده باشند ، تغییرات بسیار زیادی روی آن داده اند، کرار بومی است چون برای تولید آن مجبور نیستیم حتی یک قطعه را هم از خارج وارد کنیم، سیستم هدایت آتش اکراینی ؟!!!!!!( تا حالا اسم کارخانجان عظیمی چون حدید ویا صا ایران به گوشت خورده؟!!!!) سیصد کارخانه در تولید کرار در مدت سه سال زحمت کشیدند و شما با سه خط نظر زحمت همه آنها را نادیده می گیری؟!!!!!! تانک کرار حتی از نظر ظاهری، کوچکترین شباهتی با تی 72 ندارد، حتی کارشناسان داخلی و خارجی آن را با تی نود ام اس مقایسه می کنند، بعد بازم شما میگی برجک تی 72؟!!!!! تا حالا تی 72 را از نزدیک دیدی؟!!!! برجکش این شکلیه آخه؟!!! تانک کرار حتی با وجود شباهت هایی با تی نود ام اس تفاوتهایی چون ارتفاع کمتر و لایه حفاظتی در محل اتصال لوله( برای اولین بار در جهان) و اتوماسیون مسلسل داره، در ضمن آقا شهرام به طور مبسوط در این زمینه توضیح دادند، لطفاً با دقت نظرشو بخون، وقتی سررشته در مورد تانک ندارید مجبورید با سرهم کردن چند تا اصطلاح و یک نظر کلی اظهارنظری بکنید که بر خلاف نظر کارشناسان داخلی و خارجی است.
  • امیر IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    2 2
    تانک خیلی خوبیه و انشاالله تولید انبوه . باید به فکر بالگرد هم باشیم . کا 52 عالیه . 200 تا بخریم عالی میشه .
  • یاس IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    0 2
    ازش خوشم میاد...
  • شهرام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    5 4
    چرا میگید ارتقای تی 72 مگر تو فیلم ندیدید که بدنه و شاسی های جدید در خط تولید قرار داره ، 2_ آقای م ن ر ، آخه برادر من ، شما رو چه اصلی میگی توپ ، موتور ، تجهیزات الکترونیک ، سیستم تعلیق و ... ساخت روسیه است ؟ شما هیچ اطلاعی از امکانات و محصولات صا ایران داری برادر؟ موتور این تانک مهندسی معکوس وبا ارتقای کلی در توان خروجی ، تغییر در سامانه تنفسی و خنک کننده یک موتور اوکراینی در تانک تی 80 است ، سامانه تعلیق هم بر اساس اتصال بازویی کاملا مجزا در هر چرخ که برداشتی کاملا وطنی از سامانه تعلیق لئوپارد است ، سامانه کنترل آتش و رایانه بالستیک ، برای اولین ارتقا در تی 72 های ایران بر اساس یک نوع ساخت یوگسلاوی سابق انجام اما در کرار با همکاری تعدادی از نخبگان دانشگاه های شریف و امیرکبیر انجام شده است . درباره توپ ، نمی فهمم چطور میگویید ما نمیتوانیم بسازیم ؟ ایران انواع توپها در کالیبر های مختلف، چه خودکششی یا دیگر کششی را تولید می‌کند مادر تولید تی 72 امتیاز ساخت توپ از روسیه گرفتیم که خود پایه‌ای برای تولید انواع دیگر شد ، ضمنا میدانید توپ ابرامز بر اساس توپ ساخت انگلیس و تولید رین متال آلمان است ؟ ما در کارخانجات حدید تولیداتی داریم که شما حتی فکرش را هم نمی کنید ،در آخر دوستان ، لطفا تولید تجهیزات دفاعی را به دولت روحانی یا احمدی نژاد ربط ندهید ، سیاست های نظامی و صنایع دفاعی ایران زیرنظر هیچکدام از دولت‌های سابق، حال و آینده نیست . پیروز و جاوید ایران
    • ناشناس GB ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      6 4
      آقا شهرام عزیر ، احسنت که خیلی خوب و منطقی و با تحلیل فنی جواب امثال این م ن ر را دادی، این افراد اگر کوچکترین تحلیل فنی داشتند، به جای توهین و تمسخر و ادعای اینکه ایران فلان چیز را نمی تواند بسازد ، فقط اظهارنظر کلی می کنند، اینها تا حالا اسم کارخانجات حدید و صا ایران یا اصلاً به گوششان نخورده یا با توانمندی های آنها هیچ آشنایی ندارند، جالبه م ن ر می گفت کرار دقیقاً همان تی نود ام اس است!!!!!!!!!!!!!! در حالی که کرار هم در شکل ظاهری( با وجود شباهتها) و هم در سامانه ها و سیستم ها تفاوتهایی با تی نود ام اس دارد، مثلاً یکی از تفاوت های کرار با تی نود ام اس ارتفاع کمتر کرار است، یا وجود لایه حفاظتی در محل اتصال لوله کرار است که تی نود ام اس فاقد آن است، تفاوت دیگر وجود سامانه تیراندازی خودکار روی برجک کرار است، جالی است خط تولید کرار را به چشم می بینند، و چنین اظهارنظرهای عجیب و غریبی می کنند، نکته جالبتر اینکه همگی ادعای وطن دوستی هم می کنند، یک نکته خنده دار اینکه یکی از این افراد گفته بود کرار همان تی 72 است!!!!!!!!!!!!!!!! مطمئنم این فرد تا به حال در عمرش تی 72 را از نزدیک ندیده و فقط اسم آن را شنیده است.
  • احسان IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    5 5
    باسلام.الان سه ماهه دنبال داشبورد پراید هستم،میگن توان تولیدش نیست.اونوقت تانک تولید میکنن
    • ناشناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      3 2
      آقا احسان چرا صنایع خودروسازی را با صنایع دفاعی قاطی می کنی؟!!!! مگر صنایع خودروسازی زیر نظر وزارت دفاع است؟!!!! کرار را صنایع دفاع تولید کرده است نه سایپا، اگر سایپا کرار را تولید کرده بود ، حرف شما کاملاً درست بود، یعنی می توانستی بگویی سایپا چرا شما می توانید تانک تولید کنید ولی نمی توانید داشبورد پراید تولید کنید؟!!!!!! در حالی که کارخانجات صنایع دفاع و سایپا دو کارخانه مجزا هستندف البته سایپا می تواند از تجربیات صنایع دفاع استفاده کند و یا مثل صنایع دفاع از نخبگان دانشگاهی بهره ببرد، ولی چنین کاری انجام نمی دهد، دلیلش را برو از نسئولین سایپا بپرس.
  • ناشناس IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    3 8
    آقا مهرام ، اتفاقاً اگر ایران با داشتن صدها تانک تی 72 ، با صرف هزینه ای بسیار سنگین ،پلتفرم جدید می ساخت واین پلتفرم جدید را به تولید انبوه هم می رساندو به زیر ساخت تولید چندین ساله تی 72 در کشور توجه نمی کرد، باید انتقاد هم می کردیم ، قرار نبوده فقط یک عدد تانک کرار ساخته شود، چون می خواستیم تولید انبوه کنیم، بسیار بدیهی و منطقی است که از زیرساخت های تولید چندین ساله تی 72 هم استفاده کنیم، خود روسیه هم چنین کاری انجام می دهد با اینکه تجربه بسیاری بالایی در ساخت تانک دارد، ولی بیشتر ترجیح می دهد که محصولات قبلی خود را ارتقای سنگین دهد، همانگونه که تی نود ام اس روسیه ارتقای تی 72 است، در ضمن ایران به طور مستقل این تانک را ساخته است، وقتی می توانیم مستقل بودن در تولید را زیر سوال ببریم که تولید مشترک تانک تحت لیسانس کشورهای دیگر انجام دهیم، در حالی که ایران به خاطر تحریم نمی تواند تولید مشترک تانک انجام دهد و با استفاده از زیرساخت های قبلی تولید تی 72 منطقی ترین کار ممکن را انجام داده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس