با افزایش بحران اقتصادی در انگلیس, خشونت و رفتار غیر انسانی در این کشور بیش از پیش نمایان می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- تعداد شهروندان بی‌خانمان در انگلستان طی چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. بر اساس همه‌پرسی مؤسسه تحقیقاتی انگلیسی "یوگاو" از ۲۰۰۰ شهروند انگلیسی، ۳۵ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی گفتند توان پرداخت اجاره آپارتمان خود را ندارند. این آمار نشان می دهد، 3 میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار انگلیسی فاصله کمی تا از دست دادن خانه‌هایشان دارند. فشارهای اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور از علل افزایش شمار فقرا و بی‌خانمان‌های انگلیس برشمرده شده است.

با افزایش تعداد افراد بی‌خانمان، پدیده‌ای به نام "میخ‌های بی‌خانمان" در لندن رواج پیدا کرده که روشی است برای دفع افراد بی‌خانمان از اطراف ساختمان‌های مجلل و فروشگاه‌های بزرگ. این مسئله پس از آن رسانه‌ای شد که از این روش برای جلوگیری از خوابیدن افراد بی‌خانمان جلوی در برخی خانه‌ها استفاده شد و کار تا جایی پیش رفت که حتی پای شهردار لندن هم به ماجرا باز شد.

ساختمان‌های اسپایکی

"هریت ولز" یکی از پرستارانی که در یک بیمارستان روانی در لندن کار می‌کند عریضه‌ای را در سایت Change.org علیه نصب این میخ‌های آهنی در همه جای لندن ایجاد کرد و مخاطب این عریضه هم صاحبان فروشگاه‌ها و هم مقامات شهری لندن هستند. ولز در توضیح این عریضه که از شب شنبه تا کنون بیش از هزار امضا جمع کرده، می‌نویسد که به عنوان یک پرستار دیده است که منزوی کردن و برخورد بد با افراد بی‌خانمان چه تأثیراتی بر آن‌ها دارد. آن‌چه نیاز است "حمایت عملی و احساسی است." به عقیده وی راهی برای کمک به "آسیب‌پذیرترین" قشر جامعه وجود دارد تا بتوانند دوباره روی پای خود بایستند. اما علم کردن میخ‌های آهنی برای دور کردن این افراد راه چاره نیست. "نباید به آن‌ها این پیام را بدهیم که مزاحم ما هستند."


دانلود

این میخ‌ها که همین الآن هم در توییتر برای خود آدرسی به نام "میخ‌های ضدبی‌خانمان" دارند، شباهت زیادی به روش دور کردن کبوترها دارند. میخ‌های آهنی مشابهی برای دور کردن پرندگانی استفاده می‌شود که به عنوان پرنده‌های موذی تلقی می‌شوند. بنابراین نصب این میخ‌ها به منظور جدید به معنای تلاشی واضح برای تنزل جایگاه بی‌خانمان‌ها تا سطحی پایین‌تر انسانیت است.

در صفحه توییتر مخالفان نصب این میخ‌ها، آمده که از این نوع میخ‌ها برای دور کردن کبوترها یا حیوانات وحشی استفاده می‌شود، بنابراین نصب آن‌ها برای دور کردن جمعیت بی‌خانمان‌هایی که قربانی جامعه شده‌اند به معنای برابر کردن آن‌ها با حیوانات موذی است که از حیات وحش آمده‌اند. دیوید ولز هم در پاسخ به انتشار تصاویر این میخ‌ها نوشت: "فقرا اکنون جانور موذی تلقی می‌شوند."

ساختمان‌های اسپایکی

علاوه بر امضاهای جمع شده، چندین شکایت رسمی هم علیه شورای منطقه "ساوث‌وارک" در لندن تا کنون ثبت شده است. سازمان‌های خیریه حامی بی‌خانمان‌ها هم وارد ماجرا شده و می‌گویند نصب موانع فلزی برای جلوگیری از خوابیدن بی‌خانمان‌ها از دهه‌ها قبل در انگلیس و برخی کشورهای دیگر بسیار رایج بوده است.

"بوریس جانسون" شهردار لندن صاحب یکی از آپارتمان‌های مجلل شهر را به دلیل نصب میخ‌های آهنی در اطراف ساختمان به شدت مورد انتقاد قرار داده و رئیس شورای منطقه ساوث‌وارک هم در این‌باره گفت: "شورا تنها می‌تواند به ابعاد سلامتی و امنیت و برنامه‌ریزی بپردازد که به ما گزارش داده می‌شود. درباره افراد بی‌خانمان هم ما یک سیاست "نه به بیرون خوابیدن شب دوم" داریم تا برای بی‌خانمان‌ها پناهگاه پیدا کنیم."

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای "تسکو" در پاسخ به اعتراضات مردمی گفت میخ‌های نصب شده در شعبه خیابان "ریجنت" به منظور جلوگیری از خوابیدن بی‌خانمان‌ها نبوده، بلکه برای جلوگیری از تجمع و انجام رفتارهای ضداجتماعی نظیر سیگار کشیدن یا شراب‌خواری بوده که موجب ترس مشتریان این فروشگاه می‌شده است.

ساختمان‌های اسپایکی

با این حال بعید به نظر می‌رسد موضوع این باشد، چون میخ‌ها دقیقاً همان مکان‌هایی نصب شده‌اند که افراد بی‌خانمان مرتباً در آن‌جا می‌خوابیدند و مزاحم ثروتمندانی می‌شدند که دوست دارند این افراد از اطرافشان دور بشوند.

علاوه بر انگلیس گزارش‌های دیگر از استفاده از روش‌های مشابه در کانادا و همچنین سیاست‌های ضد افراد نیازمند در آمریکا نیز حکایت دارد. "تیم ریشتر" رئیس ائتلاف کانادا برای پایان بی‌خانمانی در این‌باره می‌گوید: روش‌های مشابه در استفاده از موانع فیزیکی برای دور کردن بی‌خانمان‌ها در شهرهای کانادا هم وجود دارد، اما به اندازه میخ‌های آهنی لندن علنی نیستند. مثلاً برخی از سطوح در مناطق عمومی در کانادا مجهز به هرم‌های کوچک از جنس مرمر هستند که "به گونه‌ای طراحی شده تا به نظر برسد که بخشی از طراحی ساختمان‌ها هستند. اما واضح است که برای جلوگیری از خوابیدن مردم آن‌جا گذاشته شده‌اند."

در آمریکا هم دست‌کم 33 شهر، دادن غذا به افراد بی‌خانمان توسط گروه‌ها یا مردم در مکان‌های عمومی بدون کسب اجازه رسمی را ممنوع کرده یا این ممنوعیت را بررسی کرده‌اند. گزارشی در تاریخ 12 مه امسال توسط ان‌بی‌سی توضیح داد که چگونه یک زوج فلوریدایی به دلیل دادن غذای خود به افراد بی‌خانمان در یک پارک جریمه شده‌اند.

ساختمان‌های اسپایکی

از طرف دیگر، مقابله با میخ‌های ضدبی‌خانمان در لندن دو روز پیش شدت گرفت. ساعات ابتدایی صبح، چند نفر از اکتیویست‌های اجتماعی با پوشیدن لباس‌های کارگری، روی میخ‌های کنار یکی از فروشگاه‌های تسکو، بتن ریختند تا به این وسیله هم اعتراض خود را نشان بدهند و هم جای خوابی برای افراد بی‌خانمان فراهم کرده باشند. گروهی از فعالان معروف به انقلابیون سیاه لندن مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    2 0
    و فرعون ذی الأوتاد فرعون امروز ما، ملکه انگلیس است..
  • محتشمي ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    خييييييييييلللللللللللي عاللللللليه
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 1
    شما باید از لندن دیدن کنید تا بفهمید صحنه کنار خیابان خوابیدن مهاجران چقدر زشت و ناپسنده. در بهترین خیابانهای شهر افرادی را می بینید که کیسه خواب گذاشته و شب بیرون میخوابند. اگر کسی پول ندارد لازم نیست لندن برود و کنار خیابان بخوابد. تصور کنید شبها میخواهید بروید پارک ملت یا پارک ساعی قدم بزنید و همینطور خارجیها را ببینید که کنار خیابان خوابیده اند و منظره شهر را خراب کرده اند. شما هم اگر شهروند لندن بودید از مهاجرانی که بدون برنامه خودشان را به آنجا میرساندند شاکی بودید.
  • حقگو ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    دوست عزیز پولدار فقرا در شهرهای کوچک که محل زندگی خودشان است سریع انگشت نما می شوند ولی در شهرهای بزرگ شناخته نمی شوند . در شهرهای کوچک توان مالی مردم برای حل مشکلات فقرا کمتراست و در شهرهای بزرگ حداقل با جمع اوری زباله ها فقرا گذران زندگی می کنند. مشکل پولدارها این است که نمی خواهند چشمانشان به افراد فقیر و کثیف بخورد و این هم از تفرعون آنها است. اما می توانند با ایجاد مکان های برای سیر کردن و یا شستن لباس ها و یا محلی برای خواب راحت فقرا آنها را در مکان مناسبی جمع کنند که این موضوع هزینه دارد و متاسفانه پول به جان پولدارها بسته است
  • rooha ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام و احترام؛ بر طبق قوانین بریتانیا برای تمامی افراد بیکار بیمه و حقوق بیکاری در نظر گرفته شده و افراد بی خانمان (homeless) می توانند به مراکز مربوطه مراجعه کرده و در مراکز جمع آوری مخصوصی که گاها از خیلی از منازل ساخته شده در ایران بهتر می باشد اسکان داده می شوند و اصولا خوابیدن کنار خیابان کاری خلاف قانون است. و من الله التوفیق
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    خوش تیپ این قانون در رابطه با فقرا اجرا نمیشه
  • محمد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    اکتیویست اجتماعی = فعال اجتماعی.(رسانه ها در قله پاسداشت زبان فارسی هستند)
  • حسین ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    اینا از فرعون بدتر هستند این زن و سیستم دربار در انگلیس تا حدود زیادی از قدرت خودش را به دست آورده نهادهای اطلاعاتی تحت نظر دربار رفته و حتی حلقه های اطلاعاتی‌ موازی تشکیل شده که خود نخست وزیر هم از اونها اطلاعی دقیق نداره BBC و رسانه‌های خائن انگلیس هم ۲۴ ساعت تو مغز مردمشون فرو می‌کنن که تنها یک مقام تشریفاتی هست و حتّی اینکه باعث شکوه انگلستان می‌شه در صورتی‌ که به هیچوجه اینطور نیست اون وقت یک عده‌ که حتّی ساده لوح هم نمیشه به اونها گفت امر بر اونها مشتبه شده که انگلیس خائن به دنبال دوستی‌ صادقانه و خیرخواهانه با ایران هست!
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    اگه خودشون هنگام دویدن بوخورن زمین و پرت بشن تو اون مکانها که مثل سوراخ سوراخ میشن...!!!
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    آره من هم داشتم به همین فکر میکردم... کافیه آدم بخوره زمین و سرش بخوره رو این میخها... انا لله و انا الیه راجعون!
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    هیچکس از دیدن افراد بی خانمان خوشحال نمیشه... اما میخ هم دیگه خیلی تیزه! موافقید؟
  • amir ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    2 0
    معلوم است قلبشان از سنگ كه آنچنان ميخ ميزندند بر پناه گاه بي پناهان!بنازم به دين ناب محمدي اسلام كه پايه اش پناه دادن به بي پناهاناست
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    1 0
    ای غرب زده واقعا فکر می کنی انگلیس بهشته. حتما این سیل افراد فقیر در لندن هم بی عقل و مجنونند که آدرس چنین سوئیت زیبایی را بلد نیستند که بتوانند از الطاف ملکه پیر استفاده کنند! خداییش خیلی زشته یه ایرانی سنگ انگلیس منحوس رو به سینه بزنه
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    1 0
    به خوانندگان پیشنهاد می کنم تاریخ اصحاب صفه را در صدر اسلام مطالعه بفرمایید. مقایسه کنید دین متمدن 1400 سال پیش را با این وحشی های باصطلاح متمدن 2014.
  • محمد ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 0
    انفاق و زکات تنها راه حل است والسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس