روزنامه‌هــا بنــا به گــزارش پزشــکي قانونــي نوشــتند که ســلیمان خاطر بــا اســتفاده از پارچه‌هــاي ملحفه‌اش خودش را حلق‌آویز کرده، اما پذیرفتن این مسئله هم براي مــردم و هم خانواده ســلیمان خاطــر عجیب و باور نکردنی بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق امروز 7 ژانویه، 17 دی‌ ماه مصادف است با سالروز مرزبان سرزمین سینای مصر؛شهید سلیمان محمد خاطر، سربازی که در دوران حکومت جور وظلم فرعونی حسنی مبارک به اتهام دفاع از مرزهای اسلام به شهادت رسید.

او از مرزهای بلاد اسلامی در مقابل تجاوز صهیونیست‌ها به منطقه حفاظت شده و حاوی انبارهای مهمات جلوگیری کرد و فریب نیرنگ دشمن صهیونیست را نخورد و با سلاحش از بلاد اسلام دفاع کرد؛ حق او نشان افتخار بود اما سران خیانت کار مصر مزد او را با محکومیت به حبس ابد و بعد هم مرگی مشکوک در زندان دادند.

شهید سلیمان محمد عبدالحمید خاطر سربازدلاور مصری که در تاریخ ۱۳مهر ۱۳۶۴ (برابر با ۵اکتبر ۱۹۸۵) با تیراندازی به متجاوزان اسرائیلی در منطقه شرم‌الشیخ واقع در سواحل شبه جزیره سینا هفت نفر از آنان را کشت. پس از این اقدام‌، از سوی دولت مصردستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

قهرمان سينا، سلیمان محمد عبدالحمید خاطــر، مانند همــه جوانان مصری به ســربازي اعزام شد، او آخرین فرزند خانــواده‌اي درمنطقه «اکیاد» از اســتان شرقي مصر بود، سلیمان به منطقه «راس برجه» در جنوب شبه جزیره سینا به عنوان ســرباز ارتــش مصر محافظت از مرز مصر گردید. او که در ماه‌هاي آخر ســربازي بسر می‌برد، ناگهان دچارحادثــه‌ای شد که مسیر زندگی و مرگش را دگرکون کرد، 14 مهــر ماه1364 هنگام غروب آفتاب‌، متوجه حضور 12 نفر اسرائیلي گردید که در حال نزدیک شــدن به محل نگهباني او بودند، محلي که شهید ســلیمان خاطــر از آن نگهباني مي‌کرد یک منطقه نظامي بود که مهمات و ســلاح‌هاي خاص در آن نگهداري مي‌شــد و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود و به همین خاطــر ورود تمام افراد بیگانه به آن ممنوع بود. ســلیمان با مشــاهده آن گــروه 12 نفره بــه آنها هشــدار داد و حتی به زبان انگلیسی به آنها گفت: ایست ! عبور ممنوع!

اما گروه اسرائیلي به هشدارهای او بي‌‌توجهي کردند و تصمیم به فریب او گرفتند و یکی از زنان همراه صهیونیست‌ها با اغواگری قصد فریب او را داشت.

اما او مصمم جلوی آنها ایستاد و پس از هشدار و شلیک تیر هوایی به سمت آنان آتش گشود.

این شــلیک در غروب صحراي سینا، منجر به کشته شدن هفت اسرائیلي گردید.

اما ارتش مصر بجای تقدیر از او او را بازداشت و محاکمه کرد.

دادگاه محاکمه سلیمان خاطر به دلیل وضعیت سیاسي آن دوره یعني پس از امضاي معاهده ننگین کمپ ‌دیوید و ترور انور سادات و تضادهای میان جهان اســلام و صهیونیسم، بــه یکــي از جنجالي‌ترین دادگاه‌هاي دهه هشتاد میلادي تبدیل شد.

هنگامي کــه بازپــرس دادگاه نظامي از شهید ســلیمان خاطــر شــرح حادثه را پرســید، ســلیمان توضیح داد کــه روي نقطه مرتفعي ایســتاده بوده و گروه اســرائیلي در حال نزدیک شدن به او بودند، منطقه مورد نظر منطقه‌اي ممنوعه و نظامي بوده و انبار مهمات و ســلاح‌های خاص در آن نگهداری می‌شــد و به همین خاطــر ورود تمام افراد بیگانه و حتی غیرنظامیان مصری به آن ممنوع بود چه برسد به دشمن صهیونیستی. وی همچنین اظهار داشت: پیش از آن( زمانی که هنوز هوا روشن بود و تاریک نشده بود) در حال خواندن نماز بوده و گروه اســرائیلي نماز خواندن او را به تمسخر گرفته بودند.

ســلیمان توضیح داد که به آنها هشدار داده کــه جلوتر نیایند و اینجا یک منطقه نظامي و ممنوعه اســت ولي گروه اســرائیلي بدون توجه بــه اخطارهاي او سعي داشــتند او را فریب بدهند.

گفتنی است که زمان اتفاق هوا تاریک بود و تعداد و یا چهره متجاوزان مشخص نبود.

باز پرس پرسید: «آیا از سالم بودن سلاحت اطمینان داشتي؟»

سلیمان گفت :بله، براي این که هر ســربازي که ســلاح خود را دوست دارد مانند آن است که وطن خود را دوست داشته اســت و سربازی که ســلاحش را حمل مي‌کند مانند این اســت که پاره‌ای از وطنش را حمل مي‌کنــد پس باید از آن مراقبت کند.

بازپرس پرســید که چگونه به آنها هشدار دادی‌؟

ســلیمان جواب داد: « من بارها به آنها هشدار دادم و یکي از زنها با برهنه شدن ميخواست مــرا فریب دهد، منطقه هم منطقه‌اي نظامي بود و تأکیــد کرده بودند که هیچ فــردي چه مصري و چه خارجي حق ورود بــه آن را ندارد، به همین خاطر ناچار شدم که شلیک کنم.»

گروهي از نشریات مصري سرسپرده سعي داشتند که سلیمان‌خاطررا دیوانه معرفي کنند، اما شهید سلیمان همچمنان بر محافظت خود از خاک کشــورش در مقابل اسرائیلي‌ها اصرار داشت به گونه اي که در دادگاه فریاد زد: «من از مرگ هیچ هراسي ندارم، چرا که قضا و قدر الهي اســت، من از آن هراس دارم که حکمي کــه در مورد من صادر شــود آثار منفي‌اي بر همرزمانــم بگــذارد و آن‌ها را هراسان کند و وطن‌دوستي را در آنها بکشد.»

سلیمان خاطر که قبل از تیرانــدازي فریاد الله‌اکبر سر داده بود عنــوان کرد که در کمال ســلامت عقــل و روان ایــن کار را کــرده اســت، رســانه‌هاي غربــي ســعي کردنــد بــا ایجــاد جــنگ رسانه ای خواســتار حکــم اعــدام بــراي او شوند و می‌گفتند که او توریست‌های بی گناه را کشته است، اما کدام توریست با فریب و نیرنگ به منطقه نظامی کشور دیگر وارد می‌شود؟ آن هم با وجود هشدار‌های سرباز و نگهبان منطقه نظامی؟

دادگاه نظامــي مصر در 28 دســامبر 1985 او را به زندان با اعمال شــاقه محکوم کرد و به زندان نظامي شهر نصر در نزدیکي قاهره فرستاد.

در 17 دي مــاه 1364 برخــي از روزنامه‌هاي مصر خبري دیگر را منتشر کردند کــه جنجالــي دیگــر در پي داشــت، خبــر حاکــي از آن بود کــه ســلیمان خاطر در زنــدان خودکشــي کرده اســت.

روزنامه‌هــا بنــا به گــزارش پزشــکي قانونــي نوشــتند که ســلیمان خاطر بــا اســتفاده از پارچه‌هــاي ملحفه‌اش خودش را حلق‌آویز کرده، اما پذیرفتن این مسئله هم براي مــردم و هم خانواده ســلیمان خاطــر عجیب و باور نکردنی بود. بــرادر ســلیمان اظهار داشــت کــه مــن از ایمــان و مذهبــي بــودن ســلیمان اطمینان دارم، او هیچوقت حاضر به خودکشــي نمی‌شد.

برخي شاهدان از مشاهده آثار کبودي و جراحت روي ســاق پــاي سلیمان خبر دادند، بــه خاطر همین مرگ مشکوک خانواده ســلیمان خواســتار کالبد شکافي جسد فرزندشان شدند، هر چه بیشتر مي‌گذشت بر احتمال قتل و شهادت وی بیشــتر افزوده مي‌شــد.

دانشــجویان دانشــگاهاي «قاهره»، «عین شــمس» و «الازهر» و همچنیــن دانش‌آموزان دبیرستان‌ها در مصر شــروع به تظاهرات کردند، مسئله‌اي که باعث شــد تا دولت مصر ســعي کند ســریع غائلــه را ختم کند و دســتور دفن جنازه را بدون بررسی و کالبد شکافی داد، و این عمل دولت دیکتاتور وقت مصر سندی شد بر شهادت و قتل شهید سلیمان محمد خاطر.

مادر ســلیمان در مورد شهادت پسرش گفت: «پســرم کشــته شــد تا آمریکا و اسرائیل راضي شــوند.»

دانشجويان معترض برعليه اسرائيل شعار مي‌دادند و خواهان جنگ با اسرائيل بودند. تشييع جنازه سليمان خاطر‌، ارکان ديکتاتوري حسني مبارک را به لرزه درآورد و تظاهرات‌هاي پي‌درپي، نيروهاي نظامي را وادار به اعمال خشونت نمود.

بعدها فاش شــد کــه در 12 دي ماه یک خبرنگار‌نمای صهیونیســت در جریــان تهیه گــزارش و فیلم با دوربین خود به ســلیمان خاطر در زندان حمله کرده است و ســلیمان خاطر دچار ضربه مغزي شده است تا اینکه در 17 دي ماه سال64 مصادف با 7 ژانویه 1986 به شــهادت رســید، شهید سرافرازســلیمان خاطــر در دفاع از خــاک میهنش در دفاع از سرزمین اسلام و در ضدیت با پیمان ننگین کمپ دیوید دســت به کاري زد که از نگاه آمریکا جنایتکارو اســرائیل غاصب عمل تروریستي بود ولي دولت جمهوري اســلامي ایران به حمایت از اقدام او پرداخت، خیابان امیر اتابک ســابق در تهران را که یکــي از خیابان‌هاي منشــعب از خیابان شهید مطهري اســت را به نام شهید ســلیمان خاطر نامگذاري کرد و تمبر یاد بودي برای وی چاپ کرد تا به این ترتیب یاد و خاطره مرزبان اسلام، شهید سلیمان محمد خاطر را زنده نگه دارد و به مقام شامخ او ادای احترام نماید. همچنین، این شهید بزرگوار از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شهید شاخص بین‌المللی معرفی گردید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حامد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 4
    السلام علیکم یا انصار دین الله...
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 7
    مسلمان یعنی سلیمان خاطر روحش شاد
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 5
    ان شاله با شهدای صدراسلام محشور شه
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 4
    این سروهای آزاده کجا و آن علف های هرزه داعش و النصره کجا! او صهیونیست را به دوزخ میفرستد و این عقد اخوت با صهیونیسم می بندد!!
  • سلام ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 6
    خدايا بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست ‌و‌ به‌ عزتت مرزهاى مسلمانان را‌ محكم ساز ‌و‌ به‌ نيرويت مرزبانان را‌ تقويت فرما ‌و‌ به‌ توانگريت عطاهايت را‌ برايشان فراوان كن.... بار الها بر‌ محمد ‌و‌ آل‌ او‌ درود فرست ‌و‌ در‌ ‌آن هنگام كه‌ با‌ دشمن روبرو مى شوند توجه به‌ دنياى نيرنگ باز ‌و‌ گول زننده را‌ از‌ آنها دور كن ‌و‌ از‌ دلهايشان فكر به‌ ثروت فتنه انگيز را‌ محو فرما ‌و‌ بهشت را‌ در‌ مقابل چشمانشان قرار ده... خدايا دلهايشان از‌ امنيت خالى ‌و‌ بدنهايشان از‌ قوت تهى فرما ‌و‌ افكارشان را‌ از‌ چاره جويى مضطرب كن ‌و‌ قدمهايشان را‌ از‌ جنگيدن با‌ رجال ما‌ سست گردان ‌و‌ آنها را‌ از‌ جنگ با‌ دليران به‌ وحشت انداز ‌و‌ همانند روز بدر فرشتگانت را‌ با‌ كوبندگى ‌و‌ سرسختى تمام بر‌ سر‌ آنها فرود آور تا‌ ريشه آنان را‌ قطع ‌و‌ شكوهشان را‌ نابود ‌و‌ بينشان پراكندگى ايجاد كنى... هرگاه با‌ دشمن تو‌ ‌و‌ دشمن خودش روبرو شد دشمن را‌ در‌ برابرش كم جلوه بده ‌و‌ مقامشان را‌ در‌ دلش كوچك ساز، رزمنده ات را‌ بر‌ آنها پيروز كن ‌و‌ آنها را‌ بر‌ رزمنده ات پيروز مفرما ‌و‌ اگر زندگى را‌ به‌ نيكبختى به‌ پايان رسانده شهادت را‌ برايش مقرر فرما البته پس‌ از‌ آنكه دشمنت را‌ از‌ پاى درآورد ‌و‌ از‌ آنها اسير بگيرد ‌و‌ ايشان را‌ فلج كند ‌و‌ بعد از‌ آنكه در‌ مرزهاى مسلمين امنيت برقرار كرده ‌و‌ باعث فرار دشمن گرديده است... بار الها هر‌ مسلمانى كه‌ امر اسلام برايش مهم است ‌و‌ ساخت ‌و‌ ساز اهل كفر نگرانش مى كند ‌و‌ تصميم به‌ شركت در‌ نبرد دارد ولى به‌ خاطر ضعف جسمانى از‌ جنگ باز مى ماند ‌و‌ يا‌ فقر ‌و‌ ندارى او‌ را‌ وادار به‌ درنگ مى كند ‌و‌ يا‌ حادثه اي‌ او‌ را‌ براى شركت در‌ جنگ عقب مى اندازد ‌و‌ يا‌ بر‌ خلاف خواسته اش اتفاقى برايش مى افتد ‌و‌ مانع اراده اش مى شود، نامش را‌ در‌ زمره ‌ى‌ عبادت كنندگان ثبت فرما ‌و‌ پاداش مجاهدين در‌ راهت را‌ به‌ وى عطا كن ‌و‌ او‌ را‌ در‌ صف شهداء ‌و‌ صالحين قرار ده... دعای امام زین العابدین؛سجاد علیه السلام برای مرزداران اسلام فراز هایی از دعای 27 صحیفه سجادیه
  • سید ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 8
    السلام علیکم یا انصار دین الله... ایا آلان همچون این سرباز در مصر وجود دارد.روحش شاد.
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 14
    دستت طلا یعنی میشه یه روزی منم یه صهیونیست بکشم و بعدش بمیرم؟
    • مهرداد IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      0 2
      نه بگومیشه، معلومات خودرابالاببرم دانش بهترین دفاع است
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 8
    دمش گرم. کارش درست بوده.
  • محسن ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    3 7
    من یدافع عن عقيدته و کیان وطنه و یضحي لأبنائه لیس بإرهابيّ بل إنّه بطلٌ و یجب أن نحترمه و نخلّد أمجاده. أعلی الله مکانه الشريف عند نبينا محمد صلی الله عليه و آله و سلِّم
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 4
    روحش شاد ویادش گرامی
    • امین IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      روحت شاد سلیمان خاطر اسراعیل غده سرطانی خدالعنتت کند وهمچنین آمریکا را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس