ترامپ و بایدن - نمایه

شاید هنوز سؤالات زیادی درباره انتخابات آمریکا در ذهن شما باشد. مثلاً این‌که چه کسانی رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند؛ یا نتیجه انتخابات چه زمانی مشخص می‌شود. پاسخ این سؤالات را این‌جا بخوانید.

سرویس جهان مشرق - نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا خواه‌ناخواه روی بسیاری از مسائل بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. بنابراین بد نیست جواب سؤالات‌تان درباره سازوکار کلی این انتخابات را پیدا کند، و به طور خاص، با برخی مسائل درباره اهمیت انتخابات امسال آشنا شوید. از روش غیرمستقیم انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و مفاهیمی مانند «مجمع انتخاب‌کنندگان» گرفته تا برگزاری همزمان انتخابات کنگره که اخبار آن تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته، اما نتایج آن می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد؛ از زمان احتمالی اعلام نتایج گرفته تا زمان قطعی آغاز به کار رئیس‌جمهور (جدید).

انتخابات ریاست‌جمهوری و شکاف کم‌سابقه در میان مردم آمریکا [دانلود]

پایگاه اینترنتی شبکه خبری انگلیسی بی‌بی‌سی اخیراً گزارشی تحت عنوان «انتخابات آمریکا ۲۰۲۰: یک راهنمای واقعاً ساده [۱] » منتشر کرد که اطلاعات مهم درباره انتخابات آمریکا را (چنان‌که از عنوان گزارش نیز مشخص است) به زبانی شفاف و ساده بیان کرده است. آن‌چه در ادامه می‌آید، برگرفته از همین گزارش است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


اطلاعات کلی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری امسال

رئیس‌جمهور آمریکا تأثیر زیادی روی زندگی مردم در داخل و خارج این کشور دارد؛ بنابراین نتیجه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در تاریخ ۳ نوامبر [۱۳ آبان ۹۹] برای همه مردم جهان مهم است. نظام سیاسی آمریکا تحت سلطه‌ی تنها دو حزب است و رئیس‌جمهور، همیشه عضو یکی از همین دو حزب است.

در انتخابات امسال، دونالد ترامپ (راست)، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، نامزد جمهوری‌خواهان است، و «جو بایدن» معاون اول سابق این کشور، نامزد دموکرات‌ها (+)

جمهوری‌خواهان حزب سیاسیِ محافظه‌کار در آمریکا هستند و نامزد آن‌ها در انتخابات امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست که امیدوار است بتواند چهار سال دیگر قدرت را در اختیار داشته باشد. دموکرات‌ها حزب سیاسیِ لیبرال در آمریکا هستند و نامزد آن‌ها جو بایدن است، سیاستمداری باتجربه که شهرتش در اصل به خاطر دوره‌ی هشت‌ساله‌ی معاون اولی‌اش در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست.

در همین‌باره بخوانید:

›› آشنایی با «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

›› پخت‌وپز دموکرات‌ها برای برجام ۲/ برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن برای ایران چیست؟

›› «کامِلا هریس» معاون اول و شریک انتخاباتی بایدن کیست؟

هر دو نامزد انتخاباتِ امسال، در دهه‌ی هشتم عمر خود هستند. آقای ترامپ [اگر پیروز شود] در آغاز دوره‌ی دوم ریاست‌جمهوری‌اش ۷۴ ساله خواهد بود. این در حالی است که آقای بایدن [در  صورت پیروزی] با ۷۸ سال سن، پیرترین رئیس‌جمهور دوره اولی در تاریخ آمریکا خواهد بود.

بخشی از مواضع جو بایدن درباره ایران [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا پوتین می‌خواهد ترامپ رئیس‌جمهور بماند؟ / دلایل تمایل چین به پیروزی بایدن چیست؟

 

حزب جمهوری‌خواه: این حزب طی سال‌های اخیر سیاست‌هایی مانند کاهش مالیات، تأکید بر حق مردم در حمل سلاح گرم (متمم دوم قانون اساسی)، و اِعمال محدودیت‌های شدید علیه مهاجرت به داخل آمریکا را اتخاذ کرده است. حمایت از این حزب در مناطق روستایی آمریکا بیش‌تر است. شماری از رؤسای‌جمهور قبلی جمهوری‌خواه آمریکا عبارتند از جورج دابلیو بوش، رونالد ریگان و ریچارد نیکسون.
حزب دموکرات: این حزب سیاست‌های لیبرالی در موضوعاتی مانند حقوق مدنی، مهاجرت و تغییرات اقلیمی دارد. دموکرات‌ها معتقدند دولت باید نقش بزرگ‌تری در زندگی مردم ایفا کند؛ مثلاً با ارائه بیمه درمانی. حمایت از این حزب در مناطق شهری آمریکا بیش‌تر است. شماری از رؤسای‌جمهور قبلی جمهوری‌خواه آمریکا عبارتند از جان اف. کندی و باراک اوباما.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› «حق اساسی» مردم آمریکا: هر روز یک تیراندازی جمعی و دو کودک قربانی خشونت مسلحانه

›› تعداد اسلحه در آمریکا از جمعیت این کشور بیش‌تر است

 

برنده انتخابات چگونه تعیین می‌شود؟

دو نامزد انتخابات آمریکا برای کسب آرای «مجمع انتخاب‌کنندگان» با یک‌دیگر رقابت می‌کنند. تعداد معینی از این آرا، موسوم به آرای اِلِکترال، به هر ایالت اختصاص داده می‌شود (تا اندازه‌ای بسته به جمعیت آن ایالت) که مجموع آن‌ها به ۵۳۸ رأی می‌رسد. به این ترتیب، برنده انتخابات، نامزدی است که ۲۷۰ رأی یا بیش‌تر در مجمع انتخاب‌کنندگان کسب کند.

۵۳۸ نفری که رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند [دانلود]

مجمع انتخاب‌کنندگان: مجمع انتخاب‌کنندگان هم مانند هر نظام رأی‌گیری دیگری، نقاط قوت و ضعف خودش را دارد، اما دلیل عمده‌ی احترامی که برای این نظام قائل هستند، به ریشه‌های تاریخی آن در زمان بنیان‌گذاری آمریکا برمی‌گردد. آرای نامزدها در مجمع انتخاب‌کنندگان معمولاً منعکس‌کننده‌ی آرای مردمی است، اما در دو انتخابات از پنج انتخابات اخیر (از جمله سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ پیروز انتخابات شد) این اتفاق رخ نداده است.

این نظام انتخاباتی یعنی رأی‌دهندگان آمریکایی به جای آن‌که در یک انتخابات ملی شرکت کنند، در انتخابات‌های ایالتی شرکت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است یک نامزد در سطح ملی آرای بیش‌تری کسب کند، ما پیروز انتخابات نشود؛ اتفاقی که سال ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون رخ داد.

«مجمع انتخاب‌کنندگان» چیست و چگونه نامزدی با آرای مردمی کم‌تر را رئیس‌جمهور آمریکا می‌کند؟  [دانلود]

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶: سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون رقیبِ دونالد ترامپ بود. کلینتون حدود سه میلیون رأی مردمی بیش‌تر از ترامپ کسب کرد؛ عمدتاً به این خاطر که مردم در ایالت‌های به‌شدت دموکرات، مانند نیویورک و کالیفرنیا، رأی زیادی به او دادند. با این حال، ترامپ به راحتی و با اختلاف ۳۰۴ به ۲۲۷ رأی توانست در مجمع انتخاب‌کنندگان پیروز شود، چراکه در چندین رقابت تنگاتنگ در ایالت‌های مهم بر کلینتون غلبه کرد.

به جز دو ایالت [نبراسکا و مِین]، برنده‌ی آرای عمومی در بقیه‌ی ایالت‌های آمریکا، تمامِ آرای الکترال در آن ایالت را دریافت می‌کنند. [نبراسکا و مین، آرای الکترال را به نسبتِ آرای مردم، میان دو نامزد تقسیم می‌کنند.]

تعداد آرای الکترال هر ایالت در آمریکا (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› همه آن‌چه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باید بدانید

›› مردم آمریکا چگونه رئیس‌جمهور خود را انتخاب نمی‌کنند

 

اکثرِ ایالت‌ها به‌شدت به طرف یکی از دو حزب متمایل هستند [و نامزد پیروز در آن‌ها تقریباً مشخص است]؛ بنابراین تمرکز نامزدها معمولاً روی ده-دوازده ایالت است که برنده‌ی آن‌ها می‌تواند هر کدام از نامزدها باشد. به این ایالت‌ها «ایالت‌های میدان نبرد» [یا «ایالت‌های تعیین‌کننده»] گفته می‌شود.

ایالت‌های تعیین‌کننده: آرای مردمی در این ایالت‌ها به شکلی نسبتاً متعادل میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده‌اند. فلوریدا و اوهایو به طور سنتی ایالت‌های تعیین‌کننده‌ای بوده‌اند. ایالت‌هایی مانند آریزونا و تگزاس که در گذشته به شدت جمهوری‌خواه بوده‌اند، امسال به دلیل تمایل فزاینده‌شان به دموکرات‌ها ایالت‌های تعیین‌کننده محسوب می‌شوند.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› انتخابات آمریکا: نظرسنجی‌ها درباره ترامپ و بایدن چه می‌گویند؟

 

چه کسانی می‌توانند رأی بدهند، و چگونه این کار را می‌کنند؟

شهروندان آمریکا که ۱۸ سال یا بیش‌تر سن داشته باشند، واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ انتخاباتی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. با این حال، بسیاری از ایالت‌ها قوانینی وضع کرده‌اند که به موجب آن‌ها، رأی‌دهندگان برای رأی دادن باید مدارک شناسایی ارائه دهند تا هویتشان اثبات شود.

این‌گونه قوانین اغلب توسط جمهوری‌خواهان وضع می‌شوند؛ که می‌گویند وضع چنین قوانینی برای جلوگیری از تقلب در انتخابات ضرورت دارد. این در حالی است که دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را به وضع این قوانین با هدف «سرکوب رأی‌دهندگان» متهم می‌کنند، چراکه بسیاری از رأی‌دهندگانِ عضو گروه‌های اقلیت قادر به ارائه مدارک شناسایی، مانند گواهی‌نامه رانندگی، نیستند.

میزان مشارکت: سال ۲۰۱۶ حدود ۲۴۵ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، اما کم‌تر از ۱۴۰ میلیون نفر (حدود ۵۷ درصد) در انتخابات شرکت کردند.

 

نحوه‌ی رأی‌گیری در انتخابات امسال، به دلیل شیوع ویروس کرونا، به مسئله‌ای جنجالی تبدیل شده است. شماری از سیاستمداران خواستار استفاده گسترده‌تر از آرای پستی شده‌اند، اما ترامپ (بدون ارائه سند و مدرک) می‌گوید این کار می‌تواند منجر به تقلب بیش‌تر در رأی‌گیری شود.

اعتراض ترامپ به رأی‌گیری پستی: دمورات‌ها فقط با دستکاری انتخابات ممکن است پیروز شوند [دانلود]

رأی‌گیری پستی: منتقدان‌ به این روش رأی‌گیری می‌گویند احتمال تقلب در این روش زیاد است؛ و مثال‌های معدودی هم درباره تقلبِ هر دو حزب وجود دارد. با این حال، مطالعات بی‌شماری در سطح ملی و ایالتی نشان می‌دهند هیچ مدرکی در اثبات تقلب گسترده در این نوع رأی‌گیری وجود ندارد.

 

آیا انتخابات امسال فقط برای تعیین رئیس‌جمهور است؟

خیر. اگرچه همه نگاه‌ها به رقابت ترامپ و بایدن معطوف خواهد بود، اما رأی‌دهندگان وقتی برگه‌های رأی‌گیری خود را پر می‌کنند، [همزمان با انتخاب رئیس‌جمهور]، اعضای جدید کنگره را نیز منصوب می‌کنند. دموکرات‌ها پیشاپیش اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند؛ بنابراین علاوه بر حفظ این اکثریت، به دنبال دستیابی به اکثریت در سنا نیز خواهند بود. اگر بتوانند اکثریت را در هر دو مجلس به دست بگیرند، در صورت انتخاب مجدد ترامپ، می‌توانند جلوی برنامه‌های او را بگیرند، یا آن‌ها را به تعویق بیندازند.

تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و همین‌طور ۳۳ کرسی در مجلس سنا در انتخابات امسال به رأی گذاشته می‌شوند.

کنگره: کنگره نهاد قانون‌گذار در نظام سیاسی آمریکاست و از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس نمایندگان و سنا. اعضای مجلس نمایندگان برای دوره‌های دوساله انتخاب می‌شوند، اما سناتورها دوره‌های شش‌ساله دارند و به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یعنی هر دو سال یک بار، یک‌سوم از کرسی‌های سنا به رأی گذاشته می‌شوند.

نتیجه انتخابات چه زمانی مشخص می‌شود؟

شمارش تک‌تک آرا ممکن است چندین روز طول بکشد، اما معمولاً طی ساعات اولیه‌ی صبح روز بعد از رأی‌گیری، برنده‌ی انتخابات کاملاً مشخص است. سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ حدود ساعت ۳ بامداد در نیویورک پشت تریبون رفت و در جمع طرف‌دارانش که پایکوبی می‌کردند، سخنرانیِ پیروزی خود را ایراد کرد.

با این حال، هنوز برای این‌که زنگِ ساعت‌هایتان را تنظیم کنید، زود است. مقامات آمریکایی پیشاپیش هشدار داده‌اند که به دلیل افزایش احتمالی آرای پستی، امسال ممکن است مجبور باشیم برای مشخص شدن نتیجه‌ی انتخابات، بیش‌تر منتظر بمانیم؛ چه‌بسا چندین روز یا حتی هفته.

کرونا و اقتصاد، دو دغدغه‌ی رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات امسال خواهد بود [دانلود]

رأی‌گیری در دوران کرونا: در آمریکا دو روش برای رأی دادن وجود دارد: مراجعه به پایگاه‌های اخذ رأی در روز انتخابات، یا استفاده از نظام پست. با این حال، قوانین مربوط به رأی‌گیری در ایالت‌های مختلف با هم تفاوت دارد. اگرچه در همه ایالت‌ها رأی‌گیری از طریق پست انجام می‌شود، اما بسیاری از این ایالت‌ها افراد را ملزم می‌کنند دلیل عدم توانایی‌شان برای رأی دادن حضوری در روز انتخابات را ارائه کنند. شماری از ایالت‌ها شیوع کرونا را به عنوان دلیل موجهی برای استفاده از رأی‌گیری پستی پذیرفته‌اند، اما همه این ایالت‌ها این‌گونه نیستند.

ترامپ بارها ادعا کرده که رأی‌گیری پُستی موجب بروز تقلب گسترده در انتخابات به ضرر او خواهد شد (+)

آخرین باری که اعلام نتایج انتخابات بیش از چند ساعت طول کشید، سال ۲۰۰۰ بود؛ زمانی که معرفی برنده‌ی انتخابات حدود یک ماه طول کشید و پس از صدور حکمی توسط دیوان عالی آمریکا انجام شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰: سال ۲۰۰۰، رقابت میان جورج دابلیو بوش، نامزد جمهوری‌خواهان، و «اَل گور» نامزد دموکرات‌ها، آن‌قدر نزدیک بود که نتیجه‌ی نهایی انتخابات را شمارش آرا در ایالت فلوریدا تعیین می‌کرد؛ جایی که آرای دو نامزد صرفاً چندصد عدد با هم تفاوت داشت. بعد از چندین هفته دعوای قضایی، تصمیم به شمارش مجدد آرا گرفته شد، اما نهایتاً دیوان عالی آمریکا مداخله کرد و آقای بوش را برنده انتخابات در فلوریدا اعلام نمود. به این ترتیب، بوش تمام ۲۵ رأی الکترال مربوط به فلوریدا را دریافت کرد و با مجموع ۲۷۱ رأی الکترال، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد. «گور» که توانسته بود آرای عمومی بیش‌تری را هم در سطح ملی به دست بیاورد، نهایتاً شکست را پذیرفت.

 

برنده انتخابات چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟

اگر جو بایدن در انتخابات امسال پیروز شود، بلافاصله جایگزین ترامپ نخواهد شد، چراکه یک دوره‌ی گذار در نظر گرفته می‌شود تا رئیس‌جمهور جدید بتواند وزرای کابینه‌اش را مشخص کند و برنامه‌ریزی‌هایش را انجام بدهد.

رئیس‌جمهور جدید رسماً در تاریخ ۲۰ ژانویه [۱ بهمن ۹۹] در مراسمی، موسوم به مراسم تحلیف، روی پله‌های ساختمان کنگره در واشینگتن سوگند یاد می‌کند و ریاست‌جمهوری را به عهده می‌گیرد؛ و پس از این مراسم، راهی کاخ سفید می‌شود تا دوره چهارساله مسئولیتش را آغاز کند.


[۱] US election ۲۰۲۰: A really simple guide Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 14
    آقای روحانی مذاکرات نزدیک است و شما مذاکره کننده خوبی نیستی
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      24 4
      از هر جناحی آرزوی مذاکره را به خواب میبرند‌.
    • مسیح IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      15 2
      ههههه،اولا ترامپ برنده ی انتخاباته، دوما انرژی هسته ای مون رو که دادید رفت،نون شب زن و بچه ی مردم رو هم تو گرونی دادید رفت،بیایید موشک ها رو هم بدید بره،که ناموستون هم بعدش بره
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      9 3
      ملت ایران بفهــــــم :(( نه جنگ و نـــــه مذاکره ))
    • لانچیکو IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      5 1
      این دولت یک خداحافظی به ملت بدهکار است
  • رهام حسامی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 17
    انتخابات ان فرمالیته هست انها توسط صهیونیستها انتخاب میشوند .مردم امریکا خودشان صهیونیست هستند .انها باید از عاقبت خود در منطقه ترس داشته باشند به زودی با موشک باران دوباره تمام پایگاههای انها جمع و کلا از اسیا میروند .شکست بدی در راه امریکا هست
    • فرهاد م RO ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      0 0
      چی زدی داداش سالهاست که امریکا دهنش پر شده از خون.نمیدونم چرا رنگ زردیش مال ملت ایرانه
  • kkk IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    8 12
    اگر قرار به مذاکره هست باید مذاکره کلی با امریکا صورت بگیرد نه سر یک موضوع خالی ... تنها راه هم عادی سازی روابط هست و کشوندن شرکتهای امریکایی به ایران تا امریکا جرات نداشته باشه بخاطر منافعش از توافق خارج بشه با این برجام مرجام خودتون رو سرکار نزارید
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      4 1
      داداش اشتباه می کنی...
    • رهام حسامی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      5 3
      کدام عادی سازی .میخواهی بیاین جاسوسی کنند .خیر هیچ رابطه نمیخواهیم تا نابودی کامل امریکا -فرانسه-انگلیس-اسرائیل و محو از نقشه زمین سال گذشته ما فرصت دادیم گفتیم تا کشتار ندادین بروید نرفتند الان دیگه مهلت تمام شده است .باید نابود شوند .تا دنیا راحت شود
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      2 1
      خخخخ عادی سازی روابط با کی با آمریکا؟؟ اونا با دوستان خودشون هم روابط عادی ندارند مثل برده میمونن بعدشم شرکت های آمریکایی هنر کنن مردم خودشونو نجات بدن از این فقر و فلاکت لازم نکرده تشریف بیارن اینجا
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    14 0
    خدایی انقدی که در مورد این اخبار رفتی مشرق درباره گرونیو فساد نرفتی فک کنم ما باید بریم تو این انتخابات رای بدیم گویا تاثیرش تو زندگی ما بیشتر خود امریکایی هاست بابا ول کن یقه دوتا فاسد و بگیر به نتیجه برسون
  • FR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    8 0
    نه بابا .هرساعت یک بار اینتر نشتاب انتخابات آمریکا را تشریح میکنه دیگه فوت ابیم
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    10 0
    فکر کن انقلاب کنی مستقل بشی ولی بعد چهل سال همه چیت به انتخابات امریکا وابسته است
    • قوم لر IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 1
      ما همه چیمون وابسته به خومونه جانم
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    7 3
    ترامپ برنده میشه
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      7 1
      انشالله
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 2
    مذاکره ای با آمریکا تحت هرشرایطی حتی امریکاییها به علط کردن ونابودی باشند هرگز چه دراشکار وچه درپنهان وباهیچکس صورت نمیگیرد-جنگ وتحریم برای ایران نعمت تولید ،خودکفایی ،استقلال ویادگیری و...داشته
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 0
    ملت ایران بفهــــــم :(( نه جنگ و نـــــه مذاکره ))
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      2 4
      فقط مذاکره
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      3 1
      قطعا مذاکره تنها راه نجات این مردم از این وضع نیست!
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 1
      نه اقتدار و ایمان به نیروی جوان داخلی راه نجات کشور است
  • کوروش IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 3
    ای کاش من آمریکایی بودم یا حداقل شهروند آمریکا!
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      0 2
      کاش بودی
  • یاسر US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 3
    مرگ بر این امریکا
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 2
    مرگ بر ترامپ
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 1
    انتخاب برده صهیونیستها
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    3 2
    عاشق ایران عزیز هستم مرگ بر ترامپ
  • حجاریان IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    ترامپ را بیاورید مذاکره کنیم
  • US ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    اعلان نتيجه انتخابات به خنس خورده است معنيش اينست كه پاى كدخدا به چاله افتاده وطرفى را كه قراراست دك كنند ماست خورشانرابامدرك تقلب درانتخابات گرفته است وتاكنون راه علاجى براى ان پيدانكرده اند حالااصلاح دل به اين متقلب جديدبسته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس