ترامپ و بایدن - نمایه

نظرسنجی‌های ملی آمریکا همچنان نشان از برتری بایدن دارند، اما ترامپ طی روزهای گذشته موفق شد یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده را از بایدن پس بگیرد؛ ایالتی که رأیش رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا را تعیین کرده است.

سرویس جهان مشرق - مردم آمریکا روز سه‌شنبه، ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) پای دستگاه‌های الکترونیکی رأی‌گیری می‌روند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را انتخاب کنند؛ البته در فرآیندی غیرمستقیم (جزئیات بیش‌تر). طبق روال انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، امسال هم نظرسنجی‌های متعددی توسط کمپانی‌های تحقیقاتی-رسانه‌ای آمریکایی و بین‌المللی برگزار می‌شود تا نبض افکار عمومی درباره نامزدهای انتخابات به دست بیاید و نتیجه انتخابات نیز تا اندازه‌ای قابل‌پیش‌بینی بشود.

«دونالد ترامپ» (راست)  رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه کنونی، و «جو بایدن» معاون اول دموکرات سابق آمریکا در انتخابات امسال رودرروی هم قرار گرفته‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آن‌چه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باید بدانید

پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین به صورت روزانه اقدام به جمع‌آوری نتایج نظرسنجی‌های مختلف طی دو هفته‌ی قبل در هشت ایالتِ تعیین‌کننده می‌کند و برآیند آن‌ها را در قالب نمودار منتشر می‌کند [۱] . البته یک نمودار نیز به نظرسنجی‌های ملی اختصاص یافته است. آن‌چه در ادامه می‌آید گزارش روز یک‌شنبه، ۲۷ مهر ۹۹، در روزنامه گاردین است. مشرق گزارش ده روز قبل گاردین را نیز منتشر کرده که آن را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

آخرین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان حکایت از پیشتازی بایدن دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیشتازی بایدن و خاطرات تلخ دموکرات‌ها

بایدن پیشتاز است، اما شاید رئیس‌جمهور نشود

جو بایدن در نظرسنجی‌های ملی از دونالد ترامپ پیش است، اما این پیشتازی، پیروزی نامزد دموکرات‌ها را تضمین نمی‌کند. «هیلاری کلینتون» تقریباً در تمام طول مدت تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در نظرسنجی‌ها برتری آشکاری نسبت به ترامپ داشت [۲] ، اما نهایتاً در مجمع «انتخاب‌کنندگان [۳] » (جزئیات بیش‌تر) شکست خورد [۴] .

توضیحاتی درباره «مجمع انتخاب‌کنندگان» و فرآیند غیرمستقیم انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا [دانلود]

از آن‌جایی که نظام انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا به هر ایالت تعدادی «رأی الکترال» اختصاص داده که همگی، بدون در نظر گرفتن اختلاف آرای عمومی، به پیروز انتخابات در آن ایالت می‌رسند، احتمالاً تعداد کمی ایالتِ تعیین‌کننده که برنده انتخابات در آن‌ها قابل‌پیش‌بینی نیست، نتیجه نهایی انتخابات را تعیین خواهند کرد؛ و بنابراین تمرکز نامزدها روی آن‌ها بیش‌تر است. بایدن برای موفقیت در انتخابات پیش رو باید دست‌کم آرای چند عدد از این ایالت‌ها را به نفع دموکرات‌ها برگرداند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش آمار مشارکت اقلیت‌های نژادی-مذهبی می‌تواند به نفع «جو بایدن» و دموکرات‌ها باشد (+)

گاردین برای درک بهتر روند رقابت در ایالت‌هایی که می‌توانند نتیجه انتخابات را تعیین کنند، هر روز متوسط نظرسنجی‌های ۱۴ روز گذشته را در هشت ایالت تعیین‌کننده پیگیری می‌کند. شش ایالت از این هشت ایالت، ایالت‌هایی هستند که به‌رغم رأی به «باراک اوباما» ی دموکرات در سال ۲۰۱۲، سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی دادند: فلوریدا،  پنسیلوانیا،  اوهایو،  میشیگان،  ویسکانسین، و آیووا. دو ایالت دیگر، یعنی آریزونا و کارولینای شمالی، به این دلیل اضافه شده‌اند که نتایج انتخابات در آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی جهتِ تحولات در فضای انتخابات باشد. به عبارت دیگر، این ایالت‌ها ممکن است امسال در نقش ایالت‌های تعیین‌کننده‌ی جدید ظاهر شوند.

یادآوری این نکته لازم است که نظرسنجی‌ها (به ویژه برخی از نظرسنجی‌ها در ایالت‌های تعیین‌کننده) در سال ۲۰۱۶ میزان آرای دونالد ترامپ را به شدت پایین‌تر از میزان واقعی نشان دادند. با این‌که مسئولان این نظرسنجی‌ها امسال وعده‌ی اصلاح این اشتباه را داده‌اند، اما هنوز هم مطمئن نیستیم نتایج نظرسنجی‌ها دقیق باشند. به علاوه، همین نظرسنجی‌ها ممکن است حمایتِ دموکرات‌ها را هم بیش‌تر از میزان واقعی نشان بدهند. (تعداد افرادی که می‌گویند به بایدن رأی می‌دهند، ممکن است بیش‌تر از تعداد افرادی باشد که واقعاً به او رأی می‌دهند.)

ترامپ می‌گوید فقط در صورتی بازنده‌ی انتخابات خواهد بود که دموکرات‌ها انتخابات را دستکاری کرده باشند [دانلود]

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در این هشت ایالت در قالب نمودار در زیر آمده است. توجه داشته باشید که در نمودارهای زیر رنگ آبی نشان‌دهنده‌ی آرای دموکرات‌ها و رنگ قرمز نشان‌دهنده آرای جمهوری‌خواهان است. دایره‌های کوچک درون نمودارها درصد آرای متعلق به هر یک از نامزدها در نظرسنجی‌های جداگانه را نشان می‌دهد. همچنین، کادر پایین هر نمودار سابقه‌ی پیروزی هر یک از این دو حزب در چهار انتخابات قبلی آن ایالت را نشان می‌دهد. توضیحات تکمیلی درباره هر ایالت زیر نمودار ارائه شده است.

فلوریدا در انتخابات‌های اخیر شاخص معتبری برای تشخیص نتیجه‌ی انتخابات بوده است. این ایالتِ جنوبی آمریکا جمعیت متنوعی دارد، اما عموماً به سمت محافظه‌کارها متمایل است و درصد بالایی از رأی‌دهندگانش مسن هستند. هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواه‌ها پیروزی در این ایالت را برای خود حیاتی می‌دانند (+)

پنسیلوانیا سال ۲۰۱۶ پیشتازی ترامپ را تثبیت کرد؛ ترامپ آن سال با اختلاف ۰/۷ درصد در این ایالت پیروز شد. بایدن امیدوار است امسال میزان مشارکت را در دو شهر بزرگ این ایالت که طرفدار دموکرات‌ها هستند، افزایش دهد تا حمایت مردم روستایی این ایالت از ترامپ را خنثی کند (+)

اوهایو از سال ۱۹۶۴ تا کنون همیشه به برنده‌ی انتخابات‌های ریاست‌جمهوری رأی داده است. ترامپ، سال ۲۰۱۶، با اختلاف ۸/۱ درصد در اوهایو پیروز شد و چالش دشواری را پیش روی دموکرات‌ها گذاشت. دموکرات‌ها امیدوارند رأی‌دهندگان سیاه‌پوست در انتخابات امسال مشارکت بالایی داشته باشند؛ توجه کنید که ترامپ طی روزهای گذشته توانسته اوهایو را از بایدن پس بگیرد (+)

میشیگان یکی از سنگرهای سابق دموکرات‌هاست که ترامپ، سال ۲۰۱۶، موفق شد در آن پیروز شود. بایدن امیدوار است بتواند این ایالت را دوباره به قلمروی دموکرات‌ها برگرداند و برتری شکننده ترامپ در سال ۲۰۱۶ با فاصله تنها ۰/۳ درصدی را معکوس کند (+)

ویسکانسین هم ایالت دیگری است که بایدن امیدوار است مشارکت مردم در شهرهای لیبرالِ آن افزایش پیدا کند تا حاشیه اندک برتری سال ۲۰۱۶ ترامپ در این ایالت خنثی شود. دموکرات‌ها از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۱۶ در تک‌تک انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در این ایالت پیروز شده بودند (+)

آیووا در انتخابات‌های اخیر به لطف آرای سفیدپوستان طبقه کارگر، رفته‌رفته به سمت جمهوری‌خواه‌ها متمایل شده است. ترامپ، سال ۲۰۱۶، توانست با ایجاد تغییر ۱۵ درصدی در آرای این ایالت روستایی‌نشین به پیروزی در آن دست پیدا کند (+)

آریزونا یکی از سنگرهای سابق جمهوری‌خواه‌هاست، اما این حزب دیگر نمی‌تواند روی این ایالت، که افکار عمومی‌اش به‌سرعت در حال تغییر است، حساب باز کند. بایدن امیدوار است روز انتخابات، اقبال با او یار باشد و با اتکا به مشارکتِ گسترده‌ی اسپانیایی‌تبارها بتواند پیروزی را در این ایالت به چنگ بیاورد (+)

کارولینای شمالی در سه انتخابات از چهار انتخابات گذشته به نامزدهای جمهوری‌خواه رأی داده است. امسال همه چیز بستگی به این دارد که کدام گروه‌ها مشارکت بیش‌تری در انتخابات خواهند داشت: رأی‌دهندگان روستایی و سفیدپوست که متمایل به جمهوری‌خواه‌ها هستند، یا رأی‌دهندگان شهری که عمدتاً سیاه‌پوست و فرهیخته هستند و می‌توانند کفه ترازو را به سوی بایدن سنگین کنند (+)

نظرسنجی‌های ملی

طبق میانگین آخرین نظرسنجی‌های ملی، بایدن از ترامپ پیش است. اگرچه نظرسنجی‌های ملی، نتیجه انتخابات در ایالت‌های تعیین‌کننده را به خوبی نشان نمی‌دهند، اما پیشتازی یک نامزد در سطح ملی با حاشیه‌ی زیاد تا اندازه‌ای می‌تواند جهت‌گیری رقابت‌های انتخاباتی را نشان بدهد. نمودار زیر، متوسط نظرسنجی‌های ملی طی ۱۴ روز گذشته را نشان می‌دهد.

بایدن در نظرسنجی‌های ملی پیش است، اما این پیشتازی به هیچ عنوان تضمین‌کننده پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه آینده میلادی نیست (+)

نکاتی درباره روش‌شناسی آماری گاردین

گاردین هر روز اقدام به مقایسه و راستی‌آزماییِ نظرسنجی‌های ۱۴ روز گذشته در هر یک از هشت ایالتِ بالا و همچنین نظرسنجی‌های ملی در آمریکا می‌کند. نظرسنجی‌هایی که نامعتبر تشخیص داده شوند (مثلاً به علت استفاده از جامعه آماری کوچک) از فهرست حذف می‌شوند. در صورتی که یکی از منابع نظرسنجی طی ۱۴ روز گذشته بیش از یک بار اقدام به نظرسنجی کرده باشد، متوسطِ این نظرسنجی‌ها محاسبه و به عنوان یک نظرسنجیِ واحد در نظر گرفته می‌شود.


[۱] US election polls tracker: who is leading in the swing states? Link

[۲] General Election: Trump vs. Clinton vs. Johnson vs. Stein Link

[۳] Electoral college explained: how Biden faces an uphill battle in the US election Link

[۴] election ۲۰۱۶ results Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    40 94
    نتیجه گیری این مقاله این است که ما باید خودمان را برای مذاکره با دولت ترامپ آماده کنیم در غیر این صورت او به ایران حمله خواهد کرد.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      76 21
      خسارتی که برجام به ایران زده تا سالها دشمن را از هزینه برای حمله نظامی به ایران بی نیاز کرده
    • اصلاح طلب IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      11 77
      نجات کشور دست ما اصلاح طلب هاست همینطور که یک تنه و با برجام 1 کشور را از ته چاه درآوردیم با برجام 2 نیز کشور را به اوج کهکشان ها خواهیم برد که همچون آفتابی تابان در دنیا بدرخشد . . .
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      48 10
      منظور این اصلاح طلبان آفتابه است نه افتاب
    • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      60 7
      آقا چند سال پیش فرمودند "من به شما عرض کنم که امروز دشمن قادر نیست. امروز به برکت ملتِ هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته‌ای مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا - اگر در قدرتهای مادّی باشد - قادر نیستند حادثه‌ای مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. این‌جا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد."
    • NL ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 8
      متاسفانه اگر ترامپ انتخاب بشه مجبورمون میکنه که مذاکره کنیم. اگر بایدن هم انتخاب بشه مجبورمون می کن تنها راهش هم قوی کردن خودمونه که بلایی سرمون نیاد.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      26 3
      افساد طلبان با برجام مملکت را ته دره بردند دلار 32000 تومانی و سکه 16 میلیونی و تورم 600 درصدی ثمره برجام است.
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      16 16
      حملات موشکی سپاه به عین الاسد نشان داد که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و از تار عنکبوت سست تر است.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      23 7
      مذاکره = تضعیف قدرت موشکی = گسترده شدن سایه جنگ بر سر کشور
    • مجیدی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 4
      یک مرتبه ترامپ شانس خودش را برای حمله به ایران امتحان کرد پایگاه هاش در عراق مورد هدف قرار گرفت جرأت نکرد جواب بده ضربه مغزی شد، من 41 سال است این جمله تکراری را بارها شنیدم که برخی ترسو میگفتند: آمریکا به ایران حمله خواهد کرد لکن این جمله کهنه شده دیگه.
    • خداپرست IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      3 1
      جناب به اصطلاح اصلاح‌طلب! آیا کشور را از ته چاه درآوردید؟! احتمالاً منظورتون اینه که از ته چاه آب درآوردید و به ته چاه فاضلاب انداختید. البته لیاقت مردمی که 40 سال است رنج‌های زیادی را از ناحیه مستکبران و شما ریزه‌خوارها و مزدوران داخلی آن‌ها متحمل شده‌اند، این نبوده و ان‌شاءالله بزودی از شرّ شما خلاص خواهند شد. فقط جای شما وطن‌فروشان در چنین چاه‌هایی است. ننگتان باد ای مدعی اصلاحات.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      3 2
      ایرانی الگویش امام حسین ع است نه ظلم کن به کسی ونه زیربارظلم برو
    • یه بنده خدا IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      2 1
      دوست اصلاح طلبمون زیادی توی کهکشانا چرخیده مشاعرشوازدست داده .اخه ادم حسابی کدوم جام وکدوم برجام که یک ودوش چی باشه بیا روزمین وکمترم به اسمون خیره بشو !
    • شایسته IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      1 0
      شما ناراحتان برجام چرا این قدر هزیان میگین عزیزم
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    17 45
    اخ جون خداکنه بایدن رای بیاره ودلار بشه ده تومن اقلا بتونیم یه ذره گوشت بخوریم
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      33 3
      باش تا صبح دولتت بدمد ، بایدن از معماران اصلی تحریم‌های نقطه زن و حداکثری در دولت اوبامای مودب باهوش!!! بوده
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      21 3
      به دلار چه ربطی داره؟
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 1
      دقیقا همین تفکر هست که باعث میشه ترامپ برازنده تر باشه برای ملت ما
    • CA ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 1
      اگه از خیابون یکی رو می‌داشتیم رئیس اجرایی کشور والا دلار نمیشد سی و دو هزار تومان! چون هیچ کشوری نمی‌خواد با این اصلاح طلب کار کنه و برای همین اینها حتی نمیتونند طلب کشور رو از عراق پس بگیرند! حتی نمیتونند یک قطره نفت صادر کنند چون بخاطر این ب جام اینها عملا FATF رو دارند اجرا میکنند برای همین هیچ کشوری جرات کار کردن با ایران رو نداره. اگر یک دولت نترس و جهادی بود این FATF و برجام رو آتش میزد و تمامی روابط تجاری ایران رو سری نگه می‌داشت ولی توی همین اصلاح طلب اینقدر مخبر هست که حتی آبان اگه ایران بخواد اسلحه صادر کنه سریع عوامل صهیونیستی متوجه می‌شوند و دیگه کشوری اسلحه خرید نمیکنه. چون این اسلحه تجارتش خیلی پر سود هست. مثل این میمونه که یک فردی مریض باشه و نیاز به دارو داشته باشه برای همین هر چی پول نیاز باشه هزینه دارو و دکتر می‌کنه تا خوب بشه این اسلحه های راهبردی هم همین حکم رو برای کشورها داره برای همین بسیار پر سود هست بخصوص در این منطقه که بحران سازی دائمی درونش هست و یا هر جایی دیگر. در ضمن همین دولت حتی مدیریت اقتصادی داخلی را هم نمی‌تواند درست انجام دهد. این وضعیت بهداشت و درمان وضعیت حمل و نقل وضعیت تامین اجتماعی و غیره و غیره هست! آخه به چه چیز این دولت بایستی دل خوش بود!اصلاح طلب یعنی رانت فساد دزدی
  • باافتخاراصلاح طلبم IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    12 41
    عمو جو دوستت داریم .
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      41 9
      عمو جو تهش بده توالتش رو تمیز کنی البته میدانیم همینم برای افسادطلب ها مایه افتخار است
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    17 19
    ترامپ بیاد با این دولت بدبختیم
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      8 15
      نگران نباش عزيزم، از اين دولت چند ماه بيشتر نبوده، بعد دولت بعدي كه ان‌شاءالله اصول‌گرا خواهد بود همه چيز را به شرايط عادي و عالي خواهد برد. دلار خواهد شد 4000 تومان قيمت ها هم همه يك دهم و اشتغال هم به حد اعلاء
  • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    15 5
    مشکل اصلی تفکر کدخدا پرستی هستش، مشکل اصلی دنیا پرستی هستش ،وگرنه ۸ سال جنگیدیم یک ذره خاکمونو از دست ندادیم ، شاه چه کار کرد بحرین رو دو دستی تقدیم کرد ، به کوری چشم دشمنان بعد از هر سختی اسایش هستش ، این وعده خداوند هست، همون اقایی که دلها رو برای سردار دلها برد برای تشییع با شکوه ، همان آقا این کشور را حفظ میکند تا هدف نهایی
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 4
      بحرین صدسال بود ایران هیچ نقشی نداشت توبحرین اما حداقل تونست ۳جزیره رو رسما به اسم ایران کنه
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    14 2
    با سیستم تخیلی الکترال معلوم نیست کی رای میاره؟
    • بنده خدا IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      6 2
      جمهوری خواه های پدرسوخته خوب سیستمی چیدن که یه دور درمیون رای بیارن وگرنه هیچوقت تو آمریکا رای نمی آوردن. همش دارن با الکترال رای میارن. خدایی اگه سیستم انتخابات ما اینجوری بود الان مضحکه تمام دنیا بودیم و بی بی سی و وی ا ای هر روز داشتن سیستم من در آوردی ما رو مسخره میکردن. اما چون الان آمریکا این سیستم رو داره نشانه ترقی و نخبه گرایی و پیشرفت هست و هیچ کارشناسی جرات نداره اون رو مسخره کنه. حتی تو دوستهای خودم هم اینو نشانه پیشرفته بودن میدونن. غربگرایی تو گوشت و خون بیشتر مردم جهان رسوخ کرده و چاره پذیر هم نیست. یه تلنگرهایی مثل کرونا که آبروی غرب رو میبره مگه فقط کمک کنه یه ذره این باور متزلزل بشه. ان شا الله غرب و غرب پرستها با هم گور به گور بشن
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    17 2
    ترامپ هم بیاد، اساسنامه امنیتی و الگوی سیاسی آمریکا فرق نمیکنه. بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستن.پس ساده لوح نباشید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    12 2
    عمدی فسیل بشدت پیرپاتالی مثل بایدن رو رقیب کردن تا ترامپ رای بیاره و 100 درصد هم میاره . بدبخت به برجام که باید 4 سال دیگه بشه مستراح ترامپ و مدام ترامپ بالاش گلابی ول بده .
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    قرار نیست آمریکا به ایران حمله کنه برجام حمله کرد غنی سازی هسته ای از بین رفت تحریم ها برگشت برجام دست پای ایران را بست ایران راداخل روغن داغ انداخت ایران میگوید سوختم تحریمها را بردار آمریکا میگوید موشکها را کنار بذار من تحریم ها را برمیدارم خنده دار اینجاست وزیر خارجه مدال گرفت از رییس جمهور برای توافق برجام
  • افشار IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 1
    سگ زرد برادر شغال است ترامپ و بایدن هیچ فرقی ندارن بایدن اگه رییس جمهور بشه مغز خر نخورده که برای شما بیاد و تحریمها را لغو کنه ما باید یاد بگیریم متکی به خودمان باشیم دولت روحانی باتمام کاری که به اقتصاد و اقتدار ملی کرد یه خوبی داشت و اون شناخت باطل اصلی آمریکاست . من پیشنهاد بهتون میدم حتما به سیاست های آمریکا در برابر کشورهای درگیر با خودش را مطالعه کنین مخصوصا چین روسیه عراق لیبی بعد به راحتی میتونین یه تصویر واضح از نوع برخورد آمریکا با خودمان را داشته باشیم . به نظر من آمریکا همان سیاست های را به اجرا گذاشته که دربرابر لیبی به اجرا گذاشت یعنی تحریمهای فلج کننده ، اعتراضات اجتماعی و حمایت تسلیحاتی از آن ، حمله نظامی به صورت هوایی و در نهایت ایجاد دولت ضعیف و جنگ داخلی
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 1
      تحلیل درستی است مذاکره با دولت ترامپ فایده ای نداره ما باید عمیقتر وپرمعنی تر تحلیل کنیم دلخوشی به آمریکا حماقت خطرناکی است اگر با همین توان داخلی جلو بریم همه چیز حل میشه موشک یک بازدارنده است یعنی دفاع از نسلهای آینده از جانشان از ثروتشان ما مسئولیم هیچ دولتی حق ندارد ملت را بدبخت وحقیر وخلع سلاح کند هیچکس
  • سید حسین IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 11
    آمریکا پلید است! فرقی نمی کند جمهوری خواه رئیس جمهورش باشد یا دموکرات! انشاء الله آمریکای جنایتکار، روز به روز به پایان و افول خود نزدیکتر خواهد شد.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    11 10
    همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند برای نرمش مدبرانه آماده هستند
  • ali IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 1
    هر کدوم رای آوردن، یه عده تو ایران دنبال مذاکره میرن. اگه بایدن باشه با یه دسته گل میاد میگه:" ترامپ گوساله یا همون سگ زرد خودمون، زد زیر همه چی؛ حالا بیا با ما مذاکره کن داداچ." اگه ترامپ بشه، احتمالاً جنگ داخلی تو آمریکا صورت میگیره که به ما ربطی نداره. خیالتون هم راحت به ما حمله نظامی نمیکنه، چون هزینه جنگ خیلی زیاده و ژنرال کله گنده هاشون نمیذارن( اگه با آمریکا در دوره جنگ ویتنام آشنا باشین میفهمین چی میگم). همه ی اتکا، باید به داخل باشه. رای دهی از پایین ترین مقام که توسط ما تعیین میشه، باید اصولی باشه. افرادی که گم نام هستن و ادعا ندارن ولی سواد دارن رو بیارید و رای بدین نه اونایی که خیلی خرج میکنن. کناره گیری از انتخابات، عین رای دادن به نفهم ترین آدم هست. درک کنین. خلاصه از بچه ها شروع به تربیت کردن کنید که به هیچ وجه دزدی نکنن تا بعداً مسئول شن و به داد بدبختا برسن. نا امید نشین که بدترین چیز هست. بدخواه ها زیادن، از دولتهای عربی بگیر تا متوهمین عثمانی و آمریکا و اسرائیل. یه دانشجوی ساده که به هیچ احدی وصل نیست و بیکاره داره این حرفو میزنه
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    تا وقتی نظر و نگاه برخی از شخصیت های سیاسی و مردم به سمت آمریکا باشد و براشون مهم باشه که چه کسی فردا برنده باشه و واقعیت آمریکا در طی بیش از چهل سال گذشته را که تجربه کردند نادیده میگیرند و از حقیقت دشمنی آمریکا با ایران غفلت میورزند .
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    انتخابات است یا نظرسنجی؟
  • عطا خطا IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    بزرگترین معضل آمریکایی ها سربازاشونن که توان جنگیدن ندارن و همه جا برای حفاظت از خودشون طالبان و داعشو و تروریست دورو برشون میارن ولی تو هالوود بر عکس نشون میدن خود جنرال های آمریکایی الان دارن میگن که بزرگتریم معضل و مشکل ارتش آمریکا سرباز های آمریکایی هستن ولی سرباز واقعی به سرباز یمنی میگن که با شرت و یک وعده غذا چند روز میجنگه و در خواست تعویض شیفت نمیکنه ما ایرانی ها باید به خودمون ببالیم چون در بی سیم های داعشی ها که شنو میکردن داعشی ها هر جا احساس میکردن اونجا اون منطقه ایرانی هست تو بیسیمشون میگن نرید جلو اون جبهه سه نفر ایرانی هست اون جبهه رو نمیشه گرفت این یعنی افتخار اینارو از معده نمیگم حرف زیاده ولی مختصر باید گفت
  • امین IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 0
    با وجود این همه اختلاسگر هیچ احتیاجی به حمله نظامی نیست
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    این حکومت شیطانی، الکی این بازی رو در آورده تا بتونه اون فردی که میخاد توسط مجمع انتخاب‌کنندگان، انتخاب بشه رو، رئیس جمهور کنند و بس! حلقه‌های قدرت و گروههای بانفوذ مخفی، مگه میذارن که هر فرد دیگه ایی جز اونی که میخان، رئیس جمهور بشه! اصلا آمریکا، یک حکومت شیطان پرست و فراماسون هست... همه‌ی رئیس جمهوراشون، بجز اونهایی که ترور شدند شاید 4 نفر بودند، ظاهرا ماسون نبودند، ولی مابقی همه، فراماسون و عضو انجمنهای مخفی.
  • ابراهیم IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 1
    در آمریکا هر شخصی رئیس جمهور باشد . فکر نکنید . برای ایران خوب باشه . چون سیاست آمریکا ایران ستیزی است . و از پشت خنجر خواهد زد.
  • جعفر IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 1
    بنظرمن چه ترامپ چه بایدن فرقی نمیکنه سگ زرد که ترامپ باشه برادرش هم میشه شغال بایدن.ولی من تو این موندم که ادم عاقل همیشه ازیک سوراخ یکبار گزیده میشه اصلاح طلب ها دربرجام اشتباه کردند.درزمان بایدن هم ازهول حلیم میخوان تو دیگ بیافتن چهارسال هم اینطوری عمر مردم به هدر خواهد رفت.بابا توکلتون به خدا باشه جلوی یک مشت ادم فاصد وکه به اقتصاد مملکت لطمه میزنندو بگیرید همه چیز درست میشه.
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    4 1
    لطفااینقدر نظرهای الکی ندین شماهاکه اینقدر سیاست مداربودین چرارئیس جمهور انتخاب کردین ؟؟ اگه کشورمی خواست بااین تفکرات پیشرفت بکنه باید از۴۰سالپیش تاالان بهترین کشور شده باشیم الان عراق که می گین برادرماهست حاضرنیست پول های مارو بدهد بعدشماهاانتظار دارید باتحریم همه چیز ثابت بمونه اگه اینجور بود که همه کشورهانباید ازتحریم های امریکاه بترسن .چرا وقتی امریکاه ایران رو تحریم کرد هیچ کس راضی نشد باایران همکاری بکنه؟چون می دونن تحریم چه اثارمخربی داره فعلا توایران دلار پادشاهی می کنه واین حرفا دلار پاین نمی یاد
  • کوروش IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 3
    اگه دوباره اوباماکاندید میشد بهتر بود،هن شانس پیروزیش بیشتر بود هم نسبت با ایران مدارا می کرد
    • سعید IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      3 0
      همین اوبامای اهل مدارا آن زمان ایران را تهدید به حمله ی اتمی کرد . در آمریکا هر کسی رئیس جمهور شود برای حکومت و کشوری که خلاف جهت جریان اهریمنی عالم حرکت می کنند فرقی ندارد .
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 0
    دوستانی که میگن مذاکره نکنیم , پیشنهاد و راه حلشون برای خروج از این بحران چیه ؟ اقتصاد مملکت قفل شده , ارتباطات موثر سیاسی قفل شده , جامعه داره بر اثر فشار اقتصادی و فساد و ظلم از هم میپاشه حالا فرض کنید روحانی و رفت و دولت مطبوع شما آمد , خب میخواد چی کار کنه ؟ چرا همه چی رو حزبی میکنید ؟
  • محمدرضا نکویی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    همه بدانیم در یک صورت موفق خواهیم شد انهم اتحاد وبا هم یکی شدن است خود را اسیر این و ان کردن وقت تلف کردنه ودر وقتی ما منتظر ان باشیم که امریکا کی میاد وکی نمیاد ول معطلیم اشکال کار درایران عدم مدیریت سازمانی است که باعث شده هجمه زیادی به اقتصادمون وارد بشه وانهم دلیلش زیاده خواهی های بعضی افراد است که چوب لای چرخ اقتصادمون میکنن وفقط خودشون را میبینن 0واشکال وارد میشه به کل نظام در صورتی که چنانچه به تولیدات داخلی واقف باشیم با موازنه واردات صادرات همه چیز روال عادی میگیره
  • علا IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    1 0
    ترامپه می برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس