کشته شده آمریکایی - نمایه

نوجوانانی که به خاطر دریافت کمک‌هزینه فدرال یا دریافت گواهی‌نامه رانندگی در سامانه خدمت اختیاری ارتش آمریکا ثبت‌نام کرده‌اند، اکنون می‌ترسند به اجبار به جنگ ایران اعزام شوند.

سرویس جهان مشرق - دولت آمریکا سال‌های سال است که مردم این کشور را از ایران می‌ترساند. چه با دروغ‌پردازی درباره «تهدید ایران» و چه با نمایش حقیقت درباره «قدرت موشکی ایران»، دولت‌مردان و کارشناسان آمریکایی افکار عمومی این کشور را از جنگ با ایران به وحشت انداخته‌اند. اگرچه احتمال وقوع چنین جنگی تا زمانی که آمریکا در خاورمیانه منافع، پایگاه و متحدی مانند رژیم صهیونیستی دارد، تقریباً صفر مطلق است، اما وحشت از جنگ با ایران پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، آمریکا را فرا گرفته است. حالا هفته‌ها پس از این ترور کور، نیروهای آمریکایی یک روز آرام به خود ندیده‌اند و هر روز سامانه‌ای جدید را برای حفاظت از جان نظامیان خود در مناطقی مستقر می‌کنند یا از این پایگاه به آن کمپ نظامی، نقل مکان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

پیام قاطع سپاه پاسداران به تروریست‌های سنتکام در خلیج فارس/ شناور ویژه آمریکایی در نزدیکی آب‌های ایران چه می‌کند؟ +عکس و فیلم

در میان مردم آمریکا، نوجوانانی که تازه پا به سن بلوغ گذاشته‌اند، بیش از همه وحشت‌زده هستند. روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی به همین وحشت اشاره کرده و بخشی از واکنش‌ها به احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در داخل این کشور را به تصویر کشیده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش نیویورک‌تایمز تحت این عنوان است: «برای نسل پسا۱۱سپتامبر، جنگ جدید نیست، اما ترس از یک جنگ دیگر، جدید است [۱] ».

محل شهادت شهید سلیمانی مقابل فرودگاه بین‌المللی بغداد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› قمار ترامپ با جان بی‌ارزشش/ گزینه‌های روی میز ایران برای «انتقام سخت»

این وحشتناک‌ترین درک نوجوانان آمریکایی از جنگ است

نوجوانان دور میزهای ناهار در دبیرستان درباره جنگ جهانی سوم صحبت می‌کنند و وقتی به خانه برمی‌گردند، غرق اشک از پدر و مادرهایشان می‌پرسند که آیا آن‌ها هم [برای جنگ علیه ایرانی‌ها] فراخوان خواهند شد یا نه. [گزارش دیگر نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد طی روزهای گذشته و پس از ترور شهید سلیمانی، سایت‌های دولتی مربوط به موضوع اعزام به خدمت از شدت مراجعه، با اختلال مواجه شده‌اند [۲] .] شبکه‌های اجتماعی از پیش‌بینی‌های مختلف درباره اقدام نظامی [احتمالی آمریکا علیه ایران] و اشاره‌های کنایه‌آمیز به پایان تاریخ منفجر شده‌اند.

در حالی که دولت آمریکا هفته گذشته با کشتن [به شهادت رساندن] سپهبد قاسم سلیمانی [۳] ، یکی از فرماندهان قدرتمند ایران، تنش‌ها با تهران را تشدید کرد، آمریکایی‌ها تقلا می‌کنند تا بفهمند در صورت وقوع یک درگیری طولانی‌مدت، چه اتفاقی برای مردان و زنانی رخ خواهد داد که ممکن است زندگی‌شان از این رو به آن رو شود.

در حال حاضر، هنوز برای اظهارنظر در این‌باره زود است [۴] . [دلیل ترس نوجوانان آمریکایی این است که] در تمام مدتی که عمر نوجوانان کنونی آمریکا به درک آن قد می‌دهد، جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه، طولانی و پر از لحظات پُرتنش و ترسناک بوده‌اند، اما برای نسل جوانی که پس از حملات [حوادث] ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به دنیا آمده‌اند، یا در آن زمان آن‌قدر بزرگ نبوده‌اند که بتوانند اهمیت آن حوادث را درک کنند، حوادث هفته گذشته، حکم اضطراری‌ترین و شاید ترسناک‌ترین تنش نظامی در حافظه‌شان را دارد.

نسل آمریکایی‌هایی که حوادث ۱۱ سپتامبر را به خاطر ندارند، بزرگ‌ترین ترسشان اکنون جنگ با ایران است (+)

نگرانی نوجوانان از اعزام به جنگ با ایران

«آدریان فلین» یک ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر به دنیا آمد و ماه اکتبر سال گذشته اندکی پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، در «سامانه خدمت اختیاری [۵] » ثبت‌نام کرد؛ تمام مردان بین ۱۸ تا ۲۵ سال موظفند این کار را انجام بدهند. تا پیش از روز جمعه گذشته، زمانی که یک حمله پهپادی به دستور پرزیدنت ترامپ، ژنرال سلیمانی را به قتل رساند [شهید کرد] و ایران وعده داد انتقام او را خواهد گرفت، آدریان و دوستانش در دبیرستان‌شان در منهتن خیلی به این فکر نکرده بودند که ثبت‌نام در سامانه خدمت اختیاری واقعاً به چه معناست. اما فلین که سال آخر دبیرستان را می‌گذراند و اخیراً در دانشگاه هم پذیرفته شده، می‌گوید: «الآن طوری شده است که از خودمان می‌پرسیم، دقیقاً پای چه سندی را امضا کرده‌ایم؟»

در کافه‌تریاهای سراسر کشور، جوان‌ها درباره این‌که آیا به خارج از کشور اعزام خواهند شد یا نه گمانه‌زنی می‌کنند؛ این در حالی است که مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند به دنبال جنگ با ایران نیستند، و این‌که اعزام اجباری جوانان به خدمت نیاز به تأیید کنگره خواهد داشت.

واقعیت این است که در حال حاضر، ثبت‌نام در سامانه خدمت اختیاری تأثیر چندانی بر احتمال فراخوان و اعزام فرد به عنوان نیروی نظامی ندارد. اما این واقعیت نتوانسته است بسیاری از جوانانی را آرام کند که اغلب هنگام ثبت‌نام در دانشگاه و به عنوان پیش‌نیاز برای دریافت کمک‌هزینه‌های فدرال در این سامانه نام خود را ثبت کرده‌اند. برخی از ایالت‌ها حتی هنگام درخواست گواهی‌نامه رانندگی هم مردان جوان را ملزم به ثبت‌نام در این سامانه می‌کنند.

تعداد نیروهای آمریکایی در کشورهای همسایه و زیر چتر بُرد موشک‌های ایران (+)

اختلال استرس پیش از واقعه؟

روز جمعه [همان روزی که شهید سلیمانی ترور شد] وقتی خانم «مالی پترسون» دختر ۱۷ ساله‌اش را از مدرسه‌ای در حومه شهر دیترویت سوار کرد تا به خانه برگرداند، شوکه شد؛ دخترش بلافاصله پس از سوار شدن از او پرسیده بود آیا دوست‌پسرش مجبور خواهد شد به ارتش اعزام شود یا نه. صبح روز بعد، خانم پترسون متوجه شد که پسر ۱۴ ساله‌اش هم شب قبل تا ساعت ۳ صبح بیدار بوده است. این پسربچه بعد از خواندن مطالبی درباره احتمال جنگ و ارسال پیامک‌هایی به عمویش درباره این‌که آیا ممکن است به جنگ اعزام شود یا نه، دچار استرس شده بود.

خانم پترسون حتی به احتمال اعزام اجباری نوجوانان آمریکایی به جنگ هم فکر نکرده بود، اما دخترش می‌گفت تنها موضوعی که دانش‌آموزان مدرسه‌شان الآن درباره آن با هم حرف می‌زنند همین اعزام به جنگ است، و این‌که بسیاری از دانش‌آموزان حتی آخرین اخبار درباره حمله پهپادی [آمریکا و شهادت سردار سلیمانی] را که ۱۰,۰۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر رخ داده، روی گوشی خود دریافت می‌کنند.

خانم پترسون همان روز شنبه تلاش برای آرام کردن فرزندانش را آغاز کرد. وی می‌گوید: «ما صبح همان روز همگی درباره این موضوع صحبت کردیم و من سعی کردم آن‌ها را آرام کنم و گفتم که قرار نیست جنگی رخ بدهد. دوست دارم با فرزندانم بسیار بسیار صادق باشم، اما نمی‌خواهم آن‌ها نگران این مسئله باشند. این موضوع در حال حاضر به عهده بزرگ‌سالان است. مدیریت چنین نگرانی‌ای برای یک بچه بیش از حد سخت است.»

هشدار سید حسن نصرالله به آمریکایی‌ها در سخنرانی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی: نظامیانتان را عمودی به منطقه می‌فرستید، اما افقی تحویل می‌گیرید (+)

بیش از ۸۰ تظاهرات در آمریکا برای محکوم کردن اقدام ترامپ

برخی از نوجوانانِ بزرگ‌تر، روز شنبه در میان هزاران معترض ضدجنگی بودند که در بیش از ۸۰ تظاهرات برای محکوم کردن [۶] حمله بغداد و کشتن [به شهادت رساندن] ژنرال سلیمانی شرکت کردند. «لوکاس ایلا» ی ۱۹ ساله در یکی از این تظاهرات‌ها در سیاتل گفت خیلی نگران اعزام خودش به جنگ نیست، بلکه نگران تأثیر جنگ بر دیگران است، از جمله نیروهای نظامی‌ای که اهل خانواده‌های فقیرتر هستند. وی البته همچنین گفت که غیرنظامیان در ایران بیش‌تر از مردم آمریکا در معرض خطر جنگ هستند: «ما به اندازه ایرانی‌ها تحت تأثیر یک جنگ احتمالی قرار نخواهیم گرفت.»

«سیتلالی پرز» ۱۸ ساله، اهل شیکاگو، پیشاپیش شروع به برنامه‌ریزی کرده تا اگر کار به جایی رسید که لازم بود، بتواند مردم را برای مقابله با یک جنگ طولانی‌مدت دیگر بسیج کند. خانم پرز که دانشجوی سال اول دانشگاه «دوپال» است و در فعالیت‌های ضدجنگ شرکت دارد، می‌گوید: «بزرگ‌ترین احساسی که الآن دارم، ترس است، اما همچنین می‌خواهم کاری در این‌باره انجام بدهم و از بروز این خطر جلوگیری کنم.»

پرز می‌گوید از زمان انتشار اخبار حمله آمریکا به فرودگاه بغداد، ترکیبی از ترس و انگیزه ضدجنگ را تجربه کرده است. همچنین می‌گوید شوخی‌های گسترده در فضای مجازی درباره اعزام به خدمت یا جنگ جهانی سوم را دیده است.

تظاهرات روز شنبه در نیویورک علیه اقدام ترامپ، یکی از ده‌ها تظاهرات ضدجنگ در سراسر آمریکا بود (+)

از نگرانی ذهنی تا ترس از جان

برخی افراد این شوخی‌ها را نابجا می‌دانند و معتقدند این‌گونه شوخی‌ها قبح مسئله‌ای را می‌شکند که تا همین‌جا هم یک درگیری مرگ‌بار بوده است. این در حالی است که برخی دیگر، این شوخی‌ها را راهی را برای خندیدن و کاهش ترس‌شان می‌دانند. به هر حال، انتشار سریع این شوخی‌ها نشانه روشنی است از این‌که موضوع حمله پهپادی در عراق تا چه اندازه ذهن جوان‌ها را به خود مشغول کرده و این سؤال مهم که در آینده چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد.

برای اکثر جوان‌ها، اعزام به جنگ هنوز در حد یک خطر روی کاغذ باقی مانده است؛ شاید یک دغدغه عصبی باشد، اما یک تهدید قریب‌الوقوع نیست. این در حالی است که برای برخی دیگر از مردان و زنان جوان، این خطر اکنون یک واقعیت عینی است؛ از جمله برای ۳۵۰۰ سربازی که در قالب یکی از بزرگ‌ترین موج‌های اعزام سریع نیرو طی سال‌های اخیر، از پایگاه «فورت براگ» در کارولینای شمالی به خاورمیانه اعزام شدند [۷] .

«دیا اسمیت» ۲۱ ساله حتی قبل از حمله هوایی عراق هم برای همسرش که عضو ارتش است، نگران بود؛ اولین روز از سال نو به همسرش گفته بودند که به عراق اعزام خواهد شد. افزایش تنش‌های سیاسی از آن زمان تا کنون نگرانی اسمیت را بیش‌تر هم کرده است.

۳۵۰۰ نیرو اخیراً از پایگاه «فورت براگ» در ایالت کارولینای شمالی به خاورمیانه اعزام شدند (+)

کابوس‌های ویتنام در صورت جنگ با ایران دوباره زنده خواهد شد

می‌گوید پدربزرگش در ارتش خدمت کرده و پس از بازگشت آن‌قدر اختلالات روانی داشته که خانواده‌اش نمی‌توانسته‌اند زندگی با او را تحمل کنند. اکنون اسمیت نگران بود که دوستان یا حتی همسر او هم پس از بازگشت از اعزام به همان سرنوشت دچار شود.

اسمیت در پایگاه فورت براگ درباره نگرانی‌اش توضیح می‌دهد: «وقتی بچه بودیم و داشتیم بزرگ می‌شدیم، درباره جنگ ویتنام و آن ماجراهایی می‌شنیدیم که برای من بسیار کابوس‌مانند بودند، تا الآن که خودم در وضعیتی قرار گرفته‌ام که می‌گویم: «این یکی دیگر واقعی است.» الآن در این سنی که هستم [آن‌قدر تجربه دارم که] دیگر می‌توانم ببینم این اتفاق [اعزام همسرم به خاورمیانه] واقعاً می‌تواند بقیه زندگی من را تحت تأثیر قرار بدهد، صرفاً به همین خاطر که او به خاورمیانه اعزام شده است.»

خود اسمیت عضو گارد ملی است و می‌گوید پیوستنش به این نیرو برای فاصله گرفتن از شهر مونتگومری ایالت آلاسکا بوده است، جایی که دوران دبیرستان را سپری کرده بود. او که در زمینه کلاه‌گیس کار می‌کند، هر ماه برای دریافت آموزش‌های مربوط به پایگاه فورت براگ مراجعه می‌کند. طی روزهای اخیر خود او هم به این فکر کرده که ممکن است اعضای گارد ملی نفرات بعدی در صف اعزام باشند. می‌گوید: «من برای خودم هم انتظار چنین دستوری را می‌کشم، اگرچه که امیدوارم کار به آن‌جا نکشد.»

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

 


[۱] For a Post-۹/۱۱ Generation, War Isn’t New but Fears of Another One Are Link

[۲] Will There Be a Draft? Young People Worry After Military Strike Link

[۳] U.S. Strike in Iraq Kills Qassim Suleimani, Commander of Iranian Forces Link

[۴] Is There a Risk of Wider War With Iran? Link

[۵] Selective Service System Link

[۶] Antiwar Protesters Across U.S. Condemn Killing of Suleimani Link

[۷] Tensions Abroad Stir a Whirlwind at Fort Bragg as Soldiers Deploy Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سهراب IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    ما منتظرتونیم یانکی های احمق! راستی با خودتون ایزی لایف هم بیارید که سخت بهش محتاج میشید!!!
    • F35 US ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      16 95
      جو بايدن كيست ؟ سناتور دموكرات پيشين مجلس سنا در دوران پرزيدنت جورج بوش كه ضمن اعلام رأي مثبت حمله به عراق ، طرح پيشنهادي تجزيه عراق به سه اقليم سني نشين ، شيعه نشين و كردنشين را به دولت وقت تقديم كرد ، حال شما دست به دعا برداشتيد و نذر كرديد كه عمو جو پيروز انتخابات 2020 شود ؟ جو نيز از خود ماست و حتي به مراتب نزديك تر و رفيق تر از دونالد و در صورت پيروزي در انتخابات پيش رو كارتان را در همان سال اول رياست جمهوري تمام و يكسره خواهد كرد .
    • پری مجرد50ساله IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      پاتون رو از کفش آمریکای ابرقدرت بکشید بیرون و برای کشور تنش آفرینی نکنید با قدرت اتمی آمریکا شوخی نکنید بگذارید آسوده زندگی کنیم و نماز و قرآن بخونیم
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      77 9
      پری خانم، شما چند ساله اینجا کامنت میزاری همون 50 سالت مونده؟ آپدیت نمیشی؟ حالا مجرد موندنت که حتمأ دلیل موجه داره!! برو دنبال زندگیت اینقدر هم دوروبر بمب های اتمی آمریکا ول نگرد تشعشعاتش باعث میشه اون دوتا شیوید مو هم که برات مونده بریزه، آفرین!!
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      50 1
      09:20 رفیق بی زحمت اومدین پرنده های جدیدتون رو هم بیارین بعد از سوم خرداد میخواییم 15 خرداد و باور 373 رو هم امتحان کنیم. دمت گرم
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      4 63
      فیلم زنده به گور کردن جوجه ها رو دیدین قبول کنید ایرانی ها آدم های خوبی نیستن برای همین تمام دنیا باهامون چپ افتادن
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      47 0
      پری مجرده که ۴۸ ساله بود ! الان خودش رو ۵۰ ساله کرده !! در ضمن پری جون این آمریکاست که باید پاش رو از کفش ما بیاره بیرون و از منطقه گمشه بره !!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      29 1
      09:35 یه مدت می نویسی 45 ساله یه مدت می نویسی 40 ساله یه مدت می نویسی 50 ساله.. حالا مهم نیست، یا دست از پاچه خواری آمریکا بردار یا پات رو از کفش ما در بیار.. اونی که فکر می کنی هم خودتی.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      34 1
      خطاب به f35 زیاد واسه ما جو بایدن ترامپ مرامپ نگو حرف چرند هم دیگه زیادی نزن اعصابمو زیادی خرد میکنی کثافت با پرچم آمریکا هم کامنت نده راستی اگه بوش تجزیه عراق به سه منطقه رو داده سردار سلیمانی ما نقشه هاشونو با ذلت و خواری شکست داده و سرشونو به سنگ کوبیده هیچ وقت از حمله به ایران حرف نزن که ایران مثل عراق و سوریه و افغانستان نیست اون حمله موشکی ما گوشه ای از اقتدار ایران بود که در صورت جنگ واقعی سخن سید حسن نصرالله هم تعبیر خواهد شد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 27
      f35 کارایی نداره به جاش بنویس f22 دوموتوره و ایران کًش
    • ذوالفقار IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      11 0
      منتظرت هستیم اف 35 جایی برای ایالت متحده در جهان باقی نمانده جنگ با شما با کرونایی که ساختید شروع شده و اتمام اون جنگی که خودتون بر افروختیدبا شما نیست ببنید کرونا از ایالات متحده چند کشور میسازه بعدش یه سرشماری از نیروهاتون بکنید بعد حرف از تجاوز بزند.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      16 1
      حالا پری خانم یاهرکی کی پاش توکفش دیگریه ؟ الانم دروغ میگی قرآن میخونی وگرنه میدیدی خداوند درقرآن به مادستور داده اونایی که باشما میجنگندرو بکشید وازکسی جزمن نترسید مااهل تجاوزنیستیم اما کسی میخواد ازدیوارخونمون بیادتو خونه حالاتوهی بشین وبه پولهای بادآورده و وزن سنگینت فکرکن !
    • آنتي پري مجرد IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      12 0
      پري خانوم شما برو به گلدوزي و ترمه دوزي تون برس خواهر گلم خوووب!. جنگ با آمريكا و سگ دست نشوندش در منطقه _(اسرائيل)- رو بذار بر عهده بچه هاي سپاه و ارتش و اون هايي كه درد حفظ وطن دارند. مطمئنم تو يه مردي !!! البته مرد از لحاظ جنسيتي فرمودم . اصلاح طلب بي شرافت ...... دوستان جالبه اصلاح طلبان و منتفقين ديگه از مرد بودنشون خسته شدن و ناچارا تو قالب يك زن كامنت بذارند . متاسفم پاينده ايران.
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      دوستان مطمئنأ این پری خانم یه پیرمرد ریقوی 60-70 ساله شکل گروهبان قندعلی هست که تو کمپ نشسته داره هجو میگه ، شما باور نکنین. از همون "مجرد 50 ساله اش" میشه فهمید داره چرت میگه و مرده! اگر هم بر فرض محال مرد نباشه، اینقدر تو کمپ مونده که کپک زده و دیگه زن هم نیست!!
    • DE ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      7 0
      باز که این افه 35 پیداش شد .قبلا مینوشت خلابان افه 35 دیگه روش نمیشه بنویسه .
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    124 8
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
    • DE ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      16 2
      و مرگ بر سنگ پاشوران آمریکا
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      14 0
      مرگ بر آمریکا......!!!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    24 51
    اینقدر که شما به جنگ فکر میکنید آمریکاییها به جنگ فکر نمی کنند
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      29 6
      8:49 اصلا کلکش همینه داداش! اگر اونها بدونن ما دائم به جنگ فکر می‌کنیم، اونها به جنگ فکر نخواهند کرد درستش هم همینه!! از هزارو چهارصد پونصد سال پیش گفتند: Si vis pacem, para bellum اگر خواهان صلحی، آمادهٔ جنگ باش!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      24 2
      پس چرا دور ایران رو پر نیرو نظامی کردن جون مادرت متن بخون بعد حرف بزن قول میدم قبول کنم
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      18 1
      اونا فقط به گاو شیرده بیدردسر و فکر میکنن که شما باشی قشنگ بدوشنت و بعد هم تفاله ان را خوراک سگاشون کنند
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    38 7
    خوش بحال زن و بچه های ایرانی ما که نگرانی بابت اعزام به جبهه های جنگ ندارند و حداقل میدانند که نیروهایی نظامی و شبه نظامی و آماده با ذوق و شوق فراوان و شهادت طلب آماده هستند که در این گونه جهادها شرکت داشته باشند . اگر فرض بگیریم جنگی باشد چه می شود؟ میلیون نفر در همین ایران عزیز خودمان آماده اعزام داوطلبانه هستند. اعزام هایی که نه وظیفه شان است و نه اجبار و مزیتی برایشان دارد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    51 7
    حرف زدن به درد نمی خوره، فقط شروع کنین. چه شود شکار تروریستای آمریکایی جووووون
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    19 5
    در مورد جنگ با تروریستهای آمریکایی هدف باید نابودی تمام دارایی های شرکتهای پیمانکار پنتاگون و زیرساختهای کشور آمریکا باشه. تمام استراتژی طراحی نظامی ما در مورد آمریکا باید حول این محور باشه.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    12 5
    هر کی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      17 4
      فقط خربزه نیست اخوی، گاهی وقتها طرف اگه از چندین هزار کیلومتر اونورتر بیاد بخواد نه خربزه بلکه شکر اضافی بخوره پای لرزش خواهد نشست!!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      8 0
      خربزه رو آمریکا خورده پای لرزش بشینه وغلط اضافی نکنه.!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    20 4
    این f35 که خودش را آمریکایی معرفی می کنه کیه ؟ واقعاً آمریکاییه یا از بردگان فرومایه آمریکاست ؟ اگر آمریکاییه خوب دشمن ماست ویک امر طبیعی است ولی اگر از خود فروشان داخلیه تف به شرف ندارت کنم تف تف تف تف تف تف تف
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      11 0
      دوست عزیز این F35 به احتمال 99 درصد یا از عمله های تیراناییه یا ازین بچه سوسولای غرب زده که منتظره بره اونور تغییر جنسیت بده! هر چند وقت یبار میاد یه چیزی میپرونه میره برم نمیگرده جواب بده. بهترین راه اینه که بایکوتش کنین جوابشو ندین.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      15 2
      رفیق خودمونه. من چند بار بهش گفتم بیشتر فعالیت کنه بخندیم ولی نمیاد نمی دونم چرا..!! آدم با حالیه، فک کنم تو فیلم های هالیوود درستش کردن
  • ناشناس IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    17 4
    ایران جنگ طلب نبوده ونیست ولی به کوچکترین تعرض پاسخ سخت وکوبنده ای خواهد داد.امتحان کنند.
  • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    17 6
    سگ زرد برادر شغال است هرکس که رییس جمهور امریکا بشه اگر کوجکترین شرارتی بکند با انتقام سخت ایران روبرو خواهدشد هنوز انتقام خون حاج قاسم مانده است این را بفهمند.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    7 1
    آمریکایی های تروریست اگر قصد اومدن به خلیج فارس ومنطقه ما را دارند برای خود یک تابوت هم بیارند چون اگر دست ازپا خطا کنند جنازشون برمیگرده آمریکا.!!!
    • بدبخت ایرانی IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 0
      ههههه تو هم بدبختی
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    7 1
    به جای ناراحتی و غم و غصه جلو دولتشون بایستند. همین وبس
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      9 1
      ما که خدای بزرگ بی همتا را داریم نه غصه میخوریم نه از کسی می‌ترسیم. لاخوف علیهم ولا هم یحزنون.
  • DE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 6
    باید بی کفایتی در مدیریت بیماری و عدم توانایی کنترل اقتصاد ایرلن با یه جنگ و ضربه بیشتر به مردم جبران بشه. ولی مراقب باشید برا فلان نرید بهمانم روش بدید برگردید
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 1
      :/
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 3
    حالا مگه قراره جنگ بشه؟ به قول شما امریکا جرأت جنگ نداره پس نگران چی هستین؟
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      2 1
      ما نگران چیزی نیستیم داریم سرنيزه هامونو براشون تیز میکنیم!! اونهایی که ناراحتن غربزده های داخلی هستن میان اینجا میگن تورو خدا جنگ راه نندازین، این نفهمیدی؟؟
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      سلام آمریکا به ایران حمله نمی کند تا زمانی ترامپ رئیس جمهور آمریکاس تنها مسئله اقتصاد مطرح است حتی ممکنه ایران حمله کند که آمریکا نه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    از خداوند متعال تمنا دارم امواج بلاها و اصابت هارا بر آمریکا و اذنابش فرود آورد و آنان را با سیل زلزله و بیماری و آشوب گرفتار سازد تا به خودشان مشغول شوند.از خداوند تمنا داریم شر تروریست های جنایتکار آمریکایی و اسراییلی را به خودشان برگرداند و برای کشورمان از باری تعالی طلب خیر و برکت و پیشرفت داریم.آمین
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 0
    جنگ ایران و آمریکا بیشتر جنگ روانی و اقتصادی بوده تا نظامی و به نظر نمی رسه ایران و آمریکا تن به یک جنگ تضعیف کننده بدهند آمریکا خودش رو نمی خواد با جنگ های متناوب فرسوده کنه و جایگاه جهانی خودش رو از دست بده فقط می خواد اوضاع رو به نفع خودش تثبیت کنه و سیاست ایران تدافعی / بازدارنده بوده و نه تحریک کننده / تهاجمی پس حمله به ایران یک حماقت میشه در کنار حمله به عراق و افغانستان و آمریکا نمی خواد این اشتباهات رو تکرار کنه ایران هم دنبال ثبات اقتصادی / سیاسی خودشه و دنبال جنگ نیست اما تنش های محدود دور از ذهن نیست این بستگی به نوع رفتار اونا با هم داره از جانب دیگه در جریان رویا رویی ایران و آمریکا چین و روسیه حساس خواهند بود زیر منافع و منطقه نفوذ آنها نیز تحت شعاع قرار می گیره و احساس خطر خواهند کرد تا همین جا با حضور آمریکا در افعانستان، عراق و سوریه متضرر شده اند پس قضیه پیچیده تر میشه و اون این که آمریکا به سیاست همیشگی خودش ادامه بده یا سعی کنه راه جدیدتری در پیش بگیره و ایران هم تلاش خواهد کرد روند اوضاع رو جهت تغییر شرایط خودش تحت تاثیر قرار بده به هر حال سخته برای هر دو!
  • مرتضی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 3
    اون موقع که جوانان خودشونومینداختن جلو گوله فرق میکرد اعتماد بود دزدی نبود غارت نبود بیکاری نبود
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    اون موقع که امریکا با شهادت سردار سلیمانی خوارو خفیفمون کرد باید جواب امریکا را میدادید که ندادید .دیگه این کری خوندنها کسی را گول نمیزنه.لامصبا میخواستید حداقل یه امریکایی را بکشید و بگویید این به او در.
  • امیر IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    ببخشید گور پدر آمریکا ولی آمریکا نیاز به جنگ نداره همین الانم ایرانو تخریب کرده یک کم دیگه طول بکشه تحریماش انموقه میترکه تموم میشه نیازی به اف 35 نیست یا اتم
  • هژیر IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    دشمنی غرب به ایران و ایرانیان چیز تازه ای نیست ، چیزی است به وسعت تاریخ ... از دوران ایران باستان تا امروز ... فقط روزگاران باستان روم و یونان نمایندگان غرب و دشمن ایران بودند، در چند قرن اخیر بریتانیا (انگل استان) آمریکا نمایندگان غرب و ادامه این دشمنی کهن ... ایرانیان همواره در طول تاریخ در برابر نیروهای نظامی مهاجم متحد و یکدل بوده و هستند با هر تفکر و سلیقه سیاسی هرگز اجازه نخواهیم داد دشمنان و حمله کنندگان به این خاک مقدس به نیات کثیف خود برسند عمودی خواهید آمد افقی و در تابوت باید منطقه ما رو ترک کنید،، فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین ...
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 1
    لطفا نگاه جنسیتی به اظهار نظرها نکنید ذهن پاکی داشته باشید، خدا بدش میاد، زشته! خانم ها رو تمسخر می کنید یا به خاطر قیافه یا سن و سال یا طرز فکر خوب خیلی ایمان شما باید ضعیف باشد با این ایمان ضعیف به امام زمان هم اعتقاد دارید؟ درسته جنگ و سیاست مردانه و خشن با روحیه زنانه متناسب نیست اما در دفاع از امنیت مملکت زن و مرد نداریم و کسایی که مسخره می کنند ذهن منحرف و فاسدی دارند و باید توبه کرده نگاه پاک و انسانی به زنان بکنند همانطور که خواهر و مادر خود را محترم می دارند کسانی که خانم یا آقا این جا نظر می گذارند تنها دغدغه سرنوشت و آینده خود و کشور شان را دارند نه برای مسائل عاطفی و خواستگاری و عشق و عاشقی آمده اند و نه برای مسائل غیر اخلاقی دیگر! برخی کاربران ناآگاه دچار خبط نشوند و اظهار نظرها را به خود نگیرند و یا مسائل دیگه ساخته ذهن خود نسبت ندهند و قدرت تحمل نظرات انتقادی مخالف و جنس مخالف رو بالا ببرند و ظرفیت و جنبه داشته باشند یعنی چه رعایت حریم عفاف و ایمان رو کنار می گذارند و جو رو بی ادبانه می کنند؟ حالا یعنی یک خانم ضعیفه است و برای سرگرمی و تمسخره شماست اگر نگاه شما این است باید به حال شما گریست یعنی حصرت زینب و فاطمه هم باید طبق نظر شما در پستوی خانه سکوت می کردند در حالی که این طور نبود شما دیگر چگونه مسلمانانی هستید؟ نه از غربی ها که زنان را فاسد کردند نه از شما که به بند حقارت کشیدید و خوار کردید؟ هر دو دو روی یک سکه هستید و از دین خدا به دور با عذر خواهی تمام از یادآوری این موضوع صرفا تذکری بی غرض بود تحقیر زنان هم اندازه دارد!
  • عمر IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    جوجه ها را چرا کشتن
  • محمد حسین IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام انسان واقعا تعجب میکنه از کسانی بر علیه کشورشان این قدر دشمنی می کنند (f35) و با هر پیشرفت ناراحت و با هر پس رفت خوشحال می شوند از f35 یه سوالی می پرسم چند سالته؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    فقط منتظر کوچکترین غلط آمریکا هستیم تا انتقام سخت واقعی را به آن ها نشان دهیم ما از بمب ها و موشک ها و اتم آن ها نمیترسیم به قول سپهبد شهید سلیمانی علیه الرحمه ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم...لا تخاف ان الله معنا...اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    واقعا متاسفم برای کسانی که عشق به شروع جنگ دارند. درسته که در صورت تجاوز آمریکا باید پاسخ قاطع داده بشه، اما یک جنگ بزرگ برای هیچکس خوب نیست. فکر نکنم که کسی از دیدن خسارت زیرساخت ها، آوار ساختمان ها و جنازه کودکان مظلوم و ریختن خون مردم عادی در خیابان ها خوشحال بشه!
  • CH ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    خداوکیلی من از این F35 اسکل تر تاحالا ندیدم :دی این تحلیل های سیاسی و نظامی که تو می کنی و این حقایق میدانی که راجبشون حرف می زنی ها قشنگ زدی رو دست اوپوزوسیونِ ایران. اونا یه مشت گاگولن که چهل سال ِ میگن ایران روزای آخرشه، توام از اونا گاگول تری که فکر می کنی یه کشور دماغویی مثل آمریکا می خواد نسخه ی مای 10000 ساله رو بپیچه :دی مشرق خداوکیلی پیام رو منتشر کن بنده ی خودا بیاد ببینه از حماقتش که کم نمیشه لاقل کمی به حماقتش واقف شه :دی
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    68000نیروی امریکایی اطراف ایران مستقر هستند این تعداد به جز متحدان منطقه ای آنان هست، مالا تعقلون؟!
  • US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    این مردم از قدیم فقط به فکر ،کینه، انتقام، حسد، غرض، جنگ ،چاقوکشی،،،،، از اون دوران قدیم، فیلمهای فارسی چاقوکشی و دعوا ثابت میکنه، دیگه باید بریم با کرات دیگه دشمنی کنیم، یا علی مدد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس