در نشست دوره‎ای سفرای کشورهای آسیایی در واتیکان، فرازهایی از مبانی اسلام را بیان کردم. کاردینال توران كه به عنوان مهمان ویژه حضور داشت گفت كه اروپا اسلام را به درستی نمی‎شناسد، اگر اسلام به خوبی تبیین شود، جاذبه‎های بسیاری از آن کشف خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سفير سابق ايران در واتيكان، ساختار كوچكترين كشور جهان را اينگونه ترسيم كرد: "واتیکان" کشوری در قلب شهر "رم" ایتالیا و به مساحت 50 هکتار است که حدود 2000 نفر سکنه دارد. این کشور مرکزيت بخش اداری، سیاستگذاری و هدایتگری یک میلیارد و دویست میلیون مسیحیي کاتولیک جهان را برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «علياكبر ناصري» در مصاحبه با خبرگزاری حوزه، محدوده فعالیتهای پاپ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: پاپ که توسط مجمع کاردینالها انتخاب میشود، به عنوان رهبر و ریس واتیکان؛ بالاترین نقش دینی، فرهنگی و سیاسی را عهده دار است. پاپ همچنین مراکز فرهنگی، درمانی، خیریهای و ... را نیز مدیریت میکند.

وي با اشاره به روابط ديپلماتيك واتیکان گفت: اين كشور با 180 کشور تبادل سفیر دارد که سفرا استقرارنامه هایشان را در مراسمی خاص تقدیم پاپ میکنند. براساس معاهده "لاترن" که توسط «موسولینی» و پاپ وقت، بین واتیکان و ایتالیا منعقد شد؛ دولت ایتالیا متعهد به حمایت از حقوق ویژه دیپلمات‌های مستقر در واتیکان میباشد.واتیکان را بهتر بشناسیم

نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي افزود: نخست وزیر و روسای شورای پاپی(وزرای پاپ) توسط شخص پاپ انتخاب میشوند و بانک واتیکان عهدهدار مسایل اقتصادی مقامات زیربط میباشد.

* مخارج واتیکان چگونه تامین می شود؟

ناصري در پاسخ به این سوال که مخارج مجموعه واتيكان چگونه تامین میشود اظهار داشت: بودجه واتیکان از طریق موقوفات، نذورات، سهام شرکتهای بزرگ اقتصادی و مالیات هشت هزارم که توسط شهروندان به صورت داوطلبانه در کشورهای مختلف جمع آوری میگردد، تامین میشود.

سفير سابق ايران در واتيكان با بيان اينكه استعفاي پاپ در 600 سال اخير بيسابقه بوده تصريح كرد: پاپ بندیکت شانزدهم در جمع کاردینالها گفت که بر اثر کهولت سن و ضعف جسمانی، قادر به حسن ایفای وظایف نیست و با توجه به حجم سنگینی وظایف رهبریت جهان مسیحیت کاتولیک از جنبه های مختلف، عزم بر استعفا گرفته تا پاپ جدید بتواند در شرایط فعلی جهان، جایگاه بین المللی واتیکان را حفظ کند.

وي همچنین در مورد رابطه پاپ مستعفي با اسلام چنين توضيح داد: پاپ بندیکت شانزدهم در یکی از دانشگاههای آلمان سخنی مبنی بر خشونت در اسلام بیان کرد که مورد اعتراض شدید مقامات و مجامع مختلف اسلامی شد. لكن بعدها گفت که این سخن، عقیده وی درمورد اسلام نبوده بلکه نقل قول کرده و این چنین درصدد جبران آن برآمد.

نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي افزود: در مجموع، پاپ مستعفی بر تعامل، گفتگو و حسن روابط با اسلام و جمهوری اسلامی ایران تاكيد داشت. طی سه سال ماموریت بنده در واتیکان، شخصا شاهد رشد چشمگیر ارتقای روابط پاپ بندیکت شانزدهم با ایران اسلامی و همسویی در مواضع منطقهای و جهانی بحث اسلام بودم.

* رابطه پاپ جدید با اسلام

ناصري همچنين درمورد رابطه پاپ جدید با اسلام گفت: به نظر میرسد همان مشی، دیالوگ، تعامل و حسن روابط را تا پایان ادامه دهد و اکنون نیز برخی از اظهارنظرهایش بر بهبود روابط مسیحیت و جهان اسلام تاکید داشته است.واتیکان را بهتر بشناسیم

سفير سابق ايران در واتيكان خاطرنشان كرد: در سفری که به همراه «علياكبر صالحي» وزير سابق امور خارجه كشورمان به واتيكان داشتم؛ پاپ جدید، اسلام و مسیحیت را دو دین بزرگ ابراهیمی خواند و خواهان ارتباط هرچه بیشتر اين دو شد.

وي با تاكيد بر روابط متقابل ايران و واتيكان گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به عنوان دو کشور دینی میتواند در پیشبرد اهداف مشترک منطقهای و جهانی بسیار موثر میباشد و همسویی مواضع سیاسی جهان را رقم زند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شوراي اسلامي افزود: از برنامههای انجام شده در مدت ماموریت بنده در واتیکان، همایش "رم و قم" دو مرکز جهانی اسلامی شیعی و مسیحیت کاتولیک بود که فرصتی را برای شناساندن و تبیین مبانی متقن اسلام ناب نبوی و ولایی ایجاد کرد.

ناصري تاكيد كرد: در سفري كه با «کاردینال توران» وزیر دیالوگ بین الادیان واتیکان، به قم داشتيم؛ جلسات و نشستهايي با علما برگزار و همچنين از مراکز علمی حوزوی بازدید كرديم كه بسيار مورد استقبال كاردينال توران قرار گرفت. وي همچنين چندین بار در مجامع مختلف واتیکان و دیگر کشورها گفت كه سفر و ديدارها در قم بسیار جالب و جاذب بود.

به گفته سفير سابق ايران در واتيكان، از اقدامات سفارت در زمان ماموريت وي در راستای اهداف مذهب تشیع میتوان به "جلسات تبیین اسلام شیعی برای مقامات واتیکان"، "همایش «رم و قم» و ادامه ارتباطات فیما بین"، "ایجاد کرسیهای شیعه شناسی در دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی واتیکان"، "حمایت و تقویت مراکز و موسسات شیعی در رم، تورنتو، آلبا و ديگر شهرهاي ايتاليا" و "حضور فعال و مستمر در دانشگاهها، مراکز پژوهشی و کلیساها با ایراد سخنرانی و ارائه" مقالات اشاره کرد.

وي در مورد نيازهاي شيعيان ايتاليا گفت: در مرکز "المهدی" رم اخیرا مكاني تدارك ديده شده تا نماز جمعه كه به امامت یکی از روحانیون ایتالیایی فارغ التحصیل جامعهالمصطفیالعالمیه قم اقامه میشود، برگزار شود. اين مكان بسيار كوچك و از سازه ضعيفي برخوردار میباشد. شيعيان ايتاليا به شدت نيازمند مكاني مناسب، وسیع و داراي امکانات لازم هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تاثيرگذاري تبيين مذهب تشيع براي كشورهاي غربي اظهار داشت: اگر مذهب اعتدالی شیعه با مبانی و مواضع همسو با فطرت انسانی و رافع نیازمندیهای ملکی و ملکوتی انسان، به درستی تبیین و شخصيت حضرت اميرالمومنين علی(ع) و مکتب امامت به وضوح برای غرب بحرانزنده شناسانده شود، ميتواند براي آنها پل عبوري به سمت آرامش باشد.

* نیاز غرب به اندیشه و سیره اهل بیت علیهم السلام

حجت الاسلام ناصري با اشاره به نياز غرب به تفكرات و سيره اهلبيت(ع) گفت: در محل انجمن بینالمللی احسان سیاسی در رم، همايشي برگزار شده بود كه بنده در مورد "ابعاد وجودی امام علی(ع) و شاخصههای مکتب تشیع و منشور حکومت امام علی(عهدنامه مالک اشتر)" به ايراد سخن پرداختم. پس از سخنرانی، یکی از دانشمندان مسیحی كه اهل اروپا و هیئت علمی یکی از دانشگاههای معتبر رم بود؛ گفت كه تنها راه برونرفت از بحرانی که دامن غرب را گرفته، رویکرد به روش و سیره این بزرگمرد يعني علی(ع) است.واتیکان را بهتر بشناسیم

وي همچنین افزود: در نشست دورهای سفرای کشورهای آسیایی در واتیکان، فرازهایی از مبانی اسلام را بیان کردم. کاردینال توران كه به عنوان مهمان ویژه حضور داشت گفت كه اروپا اسلام را به درستی نمیشناسد، اگر اسلام به خوبی تبیین شود، جاذبههای بسیاری از آن کشف خواهد کرد.

وي با اشاره به سخنان وزير ديالوگ واتيكان مبني بر اينكه "فرق است بین یک مکتب و عملکرد معتقدین به آن" تاكيد كرد: كاردينال توران میخواست به عملکرد نامناسب برخی مسلماننماها مثل القاعده، سلفیها و ... اشاره كند كه آموزههاي دين اسلام را زير سوال بردهاند.

وي در پايان اظهار داشت: امید است حوزه های علمیه در غرب و رم، در اشاعه فرهنگ و اصول و ارزشهای ناب نبوی و ولایی نقش آفرین باشند و سفارت جمهوری اسلامی در واتیکان نیز در حسن روابط دوجانبه و چندجانبه و پیشبرد اهداف مشترک اسلام و مسیحیت، مساعی مجدانه و مستمر خود را معمول دارد.

منبع: خبرگزاری حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • manamhamintor ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    dine islam tanha dine kamel ast va har dini gheir az islam naghes ast va rah gosha nist

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس