شواهد زیادی نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی آل سعود در حال حاضر سه ماموریت عمده را در جنوب شرق ایران در دستور کار خود قرار داده است.

مهدی جهانتیغی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با مشرق درباره ترور اخیر یکی از ائمه جمعه اهل سنت در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ترور مولوی مصطفی که از حامیان سرسخت گفتمان امام و رهبری در جنوب شرق محسوب می شود با توجه به شواهد موجود یک ترور هوشمند و در عین حال ایدولوژیک محسوب می شود.

وی افزود: شواهد فراوانی نشان می دهد که این ترور هدف گذاری های مهمی را دنبال میکرده و ابعاد این ترور نیازمند واکاوی بیشتر از ویژگی های مذهبی و سیاسی مولوی مصطفی می باشد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: سه ویزگی بسیار شفاف مولوی مصطفی جنگی زهی شامل روحیه ضد وهابی گری، آل سعود و فتنه گران داخلی و حمایت قاطع از گفتمان امام و رهبری در سیستان و بلوچستان از او یک روحانی اهل سنت ساخته بود که سرویس های اطلاعاتی فعال را در جنوب شرق را بسیار آزار می داد.

جهانتیغی در ادامه افزود: در کنار این ویزگی ها وقتی پایگاه بسیار خوب این روحانی اهل سنت را در قلب بلوچستان ایران نیز اضافه می کنید به خوبی مشاهده می شود که دلایل کافی برای حذف فردی با جایگاه وی نمی تواند  مدنظر دشمنان جمهوری اسلامی نباشد.

این روزنامه نگار در ادامه اظهار داشت: به همین دلیل مشاهده می شود که از چند سال قبل گروهک ریگی که امروز ارتباط ان با سرویس های جاسوسی موساد و سیا کاملا عیان شده است بارها وی را رسما تهدید به قتل کرده بود و حتی چند اقدام علیه وی و نزدیکانش نیز در اینباره از طرف این گروه های وهابی انجام شده بود که بنا به دلایلی ناکام ماند.

جهانتیغی ادامه داد: گروهک ریگی همواره به عنوان بخشی از استراتژی عملیات اطلاعاتی آمریکا علیه ایران به عنوان تکمیل کننده گزینه های همچون تحریم عمل کرده است.

وی بیان کرد: وقتی از این دریچه به این ترور نگاه می شود نقش دستگاه امنیتی عربستان سعودی نیز در اینباره بسیار پررنگ می شود و چه بسا معادله ترور را حل می کند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: شواهد زیادی نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی آل سعود در حال حاضر سه ماموریت عمده را در جنوب شرق ایران در دستور کار دارد. اول آنکه با ترزیق پول فراوان به برخی حوزه های علمیه اهل سنت درصدد عمق بخشی به تفکر وهابی گری در میان عموم اهل سنت مخصوصا جوانان بلوچ می باشد. دوم آنکه بالا بردن هزینه برای علمای اهل سنت حامی گفتمان جمهوری اسلامی در جنوب شرق از طریق ایجاد گروه های وهابی تروریست و تخریب در افکار عموی از طریق عوامل منطقه ای خود می باشد. سومین ماموریت دستگاه اطلاعاتی آل سعود به تصویر کشیدن چهره ای ضد سنی از جمهوری اسلامی – پروزه بزرگ ایران هراسی - در منطقه می باشد. در کنار این هدفگذاری مشاهده می شود که دستگاه رسانه ای آل سعود منجمله العربیه همواره اخبار گروهک ریگی و علمای متمایل به گفتمان وهابی گری را حمایت رسانه ای کرده و همواره در جهت دو قطبی کردن شیعی سنی در جنوب شرق ایران و خارج از ایران -خاورمیانه - عمل می کند. پیش فرض مهم هر سه  هدفگذاری این می باشد که سرویس جاسوسی آل سعود حضور علمای اهل سنت حامی گفتمان انقلاب  همانند مولوی جنگی زهی را که جایگاه مردمی مناسبی نیز را دارند مانع جدی تحقق این اهداف می دانند.

جهانتیغی اظهار داشت: این ترور در حالی اتفاق می افتد که منابع امنیتی چندی قبل از دیدار جانشین عبدالمالک ریگی با مسولین امنیتی ال سعود در ریاض خبر داده بودند.

وی افزود: بنابراین می توان گفت که قلب راهبرد ترور مولوی مصطفی ایجاد فضا بیشتر برای تبلیغ و هابیت در جنوب شرق ایران می باشد.

این روزنامه نگار افزود: سرویس های جاسوسی می دانند ایران با حمایت بی دریغ از آرمان فلسطین و گروه های جهادی سنی مانند حماس و همچنین برخورداری از حمایت ده ها عالم سنی در داخل ایران و عموم جامعه اهل سنت ایران از جمهوری اسلامی در میان کشورهای سنی منطقه منجمله مصر، لیبیی، تونس و  حتی عربستان سعودی دارای جذابیت های خاص و قدرت نرم بی نظیری می باشد که باید هرچه سریعتر به آن خدشه وارد کنند . ترور مولوی جنگی زهی هدف گرفتن یکی از این پاردایم های  تشکیل دهنده برتری قدرت نرم ایران در منطقه می باشد. به همین دلیل سرویس اطلاعاتی غرب با همکاری عناصر منطقه ای خود می خواهند قدرت نرم ایران را در کشورهای همچون عربستان سعودی و بحرین با اقدامات نیمه سخت مانند ترور تحت تاثیر قرار دهند.

جهانتیغی افزود: امثال مرحوم مولوی مصطفی با حضور به موقع در صحنه های دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری و جمهوری اسلامی همواره به پروزه تصویر سازی از نظام ایران به عنوان یک نظام ضد سنی خدشه های جدی وارد کرده اند که تنها راه برای سرویس های اطلاعاتی برای مقابله گزینه ترور و حذف فیزیکی می باشد.

این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: ویژگی دیگر مولوی مصطفی مقابله وی با برنامه های فتنه گران داخلی می باشد که در آخرین مورد همزمان با پروزه تحریم انتخابات از طرف سران فتنه و عوامل آنها سخنرانی ها و مصاحبه های متعدد مولوی جنگی زهی نشان می دهد که وی همواره در میان اهل سنت نسبت به انتخابات آینده از طراحی دشمن و استراتژی کم کردن مشارکت مردمی سخن گفته و حضور اهل سنت را در انتخابات یک واجب شرعی می دانسته است.

این روزنامه نگار افزود: این سخنرانی های افشاگرانه مولوی جنگی زهی مصادف با طراحی غرب برای کمرنگردن مشارک مردم در انتخابات آتی و علی الخصص اقلیت های مذهبی و مخصوصا به صورت ویژه در جنوب شرق ایران بود. گزینه تحریم انتخابات در سیستان و بلوچستان گرچه امکان تحقق واقعی این سناریو در این استان هیچگاه به دلایل مختلف امکان اجرایی شدن ندارد ولی می تواند به صورت محدود در حد هدف گذاری رسانه ای منجر شود. برای اجرای همین پروزه است که چندی قبل خبرگزاری دویچه وله از چگونگی احتمال اجرای تحریم انتخابات در سیستان و بلوچستان گزارشی را منتشر کرد و در این گزارش تحریک آمیز درصدد القا این مطلب بود که گزینه تحریم انتخابات در سیتستان و بلوچستان از طرف اهل سنت یک گزینه جدی می باشد! این در حالیست که میزان مشارکت اهل سنت در سیستان و بلوچستان در انتخابات های قبلی همواره بالای 80 درصد بوده است. فتواهای علمایی همچون مولوی مصطفی مبنی بر واجب بودن حضور اهل سنت در انتخابات سدی محکم در مقابل این سناریو سرویس های غربی بوده است.

وی افزود: پیش بینی حضور گسترده حضور اهل سنت در انتخابات آت مجلس سبب خواهد شد که قسمت اعظمی از گزارش حقوق بشری احمد شهید که به حقوق اقلیت ها در ایران می پردازد را از اعتبار بیاندازد و این ترور بی ارتباط با این موضوع نیز نمی باشد.

جهانتیغیی افزود: اما تشییع جنازه با شکوه این عالم سنی با حضور گسترده مردم آحاد اهل سنت نشانه شکست  تمامی این پروزه ها می باشد و هراس روز افزون سرویس های غربی از محبوبیت رهبر معظم انقلاب در میان اهل سنت بیشتر از قبل شده است.

این روزنامه نگار در ادامه نیز افزود: این ترور از بعد ملی نیز قابل اهمیت می باشد، زیرا فاصله کم میان ترور مهندس احمدی روشن و مولوی مصطفی نشان دهنده این می باشد که ایجاد ناامنی و امنتیتی کردن فضای جامعه ایران در آستانه انتخابات اینک به استراتژی ثابت سرویس های اطلاعاتی غرب تبدیل شده است .

جهانتیغی افزود: ضمن آنکه ترور مولوی مصطفی نشان داد که سناریو روسی انتخابات که در آن امنیتی کردن فضای استانهای مرزی و دارای تنوع مذهبی و قومی یک اصل جدی می باشد و گشترش فضای امنیتی از مرکز کشور به سمت شهرهای مرزی مدنظر می باشد باید بیش از پیش دستگاه های امنیتی کشورمان را نسبت به این موضوع حساس کند.

این روزنامه نگار در پایان تاکید کرد: پی گیری عوامل ترور و شناساندان انها به مردم سیستان و بلوچستان سبب افشای خط نفاق و وهابیت در این استان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    من با شما موافقم ولي اين سوال برام پيش اومده كه اگه ايشون اينقدر مهم بودند چرا بيشتر از اين شهيد والا مقام محافظت نشده! اينو پرسيدم تا شايد تلنگري باشه تا مسئولان به فكر باشند چون تا انتخابات دشمنان كه دنبال دلسرد كردن مردم هستن بيكار نخواهند بود.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    مرگ بر وهابیت کثیف جعلی
  • یک دلسوز این آب و خاک و نظام ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    ببخشیدا ولی واقعا اگه سرویس اطلاعاتی یک کشور بی خاصیت و شکم پرست مثل عربستان سعودی میتونه اینجوری توی بخشی از خاک کشور ما نفوذ و عملیات داشته یاشه پس دیگه خواهشا کسی نگه که اطلاعات ایران از پس موساد و سیا و mi6 و ... برمیاد و آنها رو مستاصل کرده!! این چجوریه که چپ و راست دارن تو کشورمون آدم می کشند و وزارت اطلاعات و سپاه قدس ما که ما اینهمه براشون قدرت و نفوذ در منطقه قائلیم ساکت نشستند؟!!!! ما که خود ریگی رو گرفتیم پس چجوریه که گروهش هنوز حضور داره و حضور عملیاتی داره...؟!!
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    ایرانیان و مسلمانان از جمله سیستانیها چه اهل سنت چه شیعه هردو مسلمان و اهل یک کتاب و پیامبر هستند و عاقلان آنها میدانند که نباید تحت تاثیر بازیهای سیاسی قرار بگیرند و باید طبق دستور همان کتاب واحد عمل کنند که زیاد تاکید کرده مواظب ایجاد اختلافات دشمنان بین مسلمانان باشید و از تفرقه بین خودتان بپرهیزید که این خواسته دشمنان شماست به نظر من هر کاری که باعث شادی دشمنانان میشه اون کار مخرب خودشان ایجاد کرده اند
  • سهیل بشردوست ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    مرزهامون رو با مرزهای بی صاحب پاکستان ببندید همه مشکلات حل میشه
  • یک بلوچ ساده ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    از مصاحبه شما با سخنگوی اداره اطلاعات سیستان و بلوچستان متشکریم به آقای جعانتیغی باید گفت که گرفتار توام جانا و میدانم که میدانی ؛ که هم ناگفته میدانی و هم ننوشته می خوانی یک بلوچ ساده
  • یک بلوچ ساده ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    از مصاحبه شما با سخنگوی اداره اطلاعات سیستان و بلوچستان متشکریم به آقای جعانتیغی باید گفت که گرفتار توام جانا و میدانم که میدانی ؛ که هم ناگفته میدانی و هم ننوشته می خوانی یک بلوچ ساده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس