کد خبر 72248
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱

در حالی که طرح ادعایی ترور سفیر سعودی در واشنگتن با ابهامات و حتی تمسخر تحلیل گران مواجه شده و برخی مقامات آمریکا این موضوع را به فیلمنامه هالیوودی تشبیه کردند، شاهزاده اطلاعاتی سعودی مدعی شد که «یک نفر باید در ایران تاوان این طرح را بپردازد».

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پس از ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن دو ایرانی در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا و اظهارنظرهای مقامات این کشور علیه ایران، سرانجام ترکی الفیصل شاهزاده اطلاعاتی سعودی که مناسباتی قوی با واشنگتن دارد، به اتخاذ موضعی عجیب علیه تهران پرداخت.

شبکه خبری العربیه گزارش داد که شاهزاده ترکی الفیصل که پیشتر به عنوان سفیر سعودی در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به سر می‌برد ،گفت: «دلایل و اسنادی محکم در خصوص دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن وجود دارد».

ترکی الفیصل در ادامه هیچ اشاره‌ای نکرد که اسناد موجود در خصوص دخالت ایران در طرح ادعایی آمریکا شامل چه مدارکی می‌شود.

العربیه افزود: او [ترکی الفیصل] که ریاست سابق سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشت افزود: «دلایل بسیاری وجود دارد که آشکارا دست داشتن ایران را به طور رسمی در این طرح نشان می‌دهد. کسی باید در ایران هزینه بپردازد». وی در ادامه درخواست کرد که ایران متهمان را هر که و در هر مقامی که باشند تسلیم عدالت کند.

دو روز گذشته آمریکا مدعی شد که طرحی را خنثی کرده است که قرار بوده است در آن دو ایرانی سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را ترور کنند. وزارت خارجه ایران این مطلب را کاملا رد کرد و آن را سناریو ساخته آمریکا دانست و از این اتهام‌زنی از آمریکا در سازمان ملل شکایت کرد. این موضوع به حدی ساختگی به نظر می‌رسد که مدیر اف‌بی‌آی در اظهارنظری اعلام کرد که این ماجرا بیشتر شبیه فیلمنامه‌های هالیوود است.

ترکی الفیصل چنان عجولانه خواستار تاوان دادن ایرانی‌هاست که هنوز نه تنها ادعای آمریکا مبنی بر وجود طرح ترور سفیر عربستان ثابت نشده است که حتی دخالت ایران نیز بر اساس ادعای آمریکا مطرح شده است نه بر اساس مدرک و سند و حتی برخی منابع خبری ساختگی بودن این اتهام را کاملا تایید و تاکید می‌کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تصریح کرد که مسئولان آمریکایی (که هویت آنان را فاش نکرد) اعلام کرده‌اند که دخالت مقامات ایران در این طرح بر اساس تحلیل‌هاست نه بر اساس سند یا مدرک.

خبرگزاری النخیل عراق نیز در این خصوص نوشت: با افزایش احتمال ساختگی بودن این طرح علیه ایران، ترکی فیصل در حالی این سخنان را مطرح کرد که عربستانی‌ها عادت ندارند اینچنین موضعگیری کنند و واکنششان بیشتر محرمانه و اطلاعاتی است.

النخیلی در ادامه اعلام کرد که نمایندگان ترکی الفیصل اعلام کرده‌اند که سخنان وی بیشتر جنبه شخصی دارد و موضع رسمی عربستان نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس