مشخص نیست خانم ابتکار برای کمتر شدن آلودگی هوا به مردم تبریک می‌گوید یا برای ثابت نگاه داشتن آن در یک درجه ناسالم که روزهای متوالی مدارس را به تعطیلی می کشاند؟

سرویس سیاست مشرق – این روزها ظاهرا باید شکرگزار بدتر نشدن اوضاع بود تا بهتر شدن. سخنان معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون روحانی که بیان کرده «بالا نرفتن شاخص آلودگی هوا از عدد 160 نتیجه اقدامات دولت است ! » حاوی همین نکته است. به نظر می‌رسد دولت با یادآوری شرایط بدتر به مردم سعی دارد آنان را در زمینه شرایط بد و عملکرد خود راضی نگاه دارد. درواقع بنابر ضرب المثل معروف « به مرگ گرفته می‌شود تا به تب راضی شوند.»

البته ابتکار با این سخنان نشان می‌دهد که توان واقعی‌‌اش تا چه حد است. رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوای امروز نتیجه سال‌های زیاد بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی بوده است گفت: «شاخص‌های ما در روزهای بسیار آلوده از عدد 150 و 160 بالاتر نرفته است و این نشان‌دهنده اقدامات دولت است.»[1]

معلوم نیست ابتکار از این سخنان چه اهدافی در سر دارد؛ چراکه مشخص نیست رئیس سازمان محیط زیست چه چیزی را به عملکرد خود نسبت داده است. مشخص نیست وی برای کمتر شدن آلودگی هوا به مردم تبریک می‌گوید یا برای ثابت نگاه داشتن آن در یک درجه ناسالم و بالاتر نرفتن آن؛ چراکه برای مردم که دائما در معرض آلودگی هوا آنهم در سطح ناسالم هستند یک یا چند درجه بالا و پایین‌تر چه فرقی می‌کند؟نکند ابتکار انتظار دارد که درجه آلودگی هوای تهران به شرایط بسیار ناسالم و خطرناک پیش برود!

در این حوزه بایستی به نحوه تعامل مسئولان دولتی با مردم نیز اشاره کرد که نگاهی از بالا به پایین و طلبکارانه دارند و برای چند درجه بالا و پایین شدن آلودگی هوا و نه برطرف کردن آن به گردن مردم منت می‌گذارند!

 ابتکار از دستاورد جدید خود در مقابله با آلودگی هوا رونمایی کرد+تصاویر

نقشه آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه 1395/10/19

با یادآوری گذشته می‌توان به نحوه مدیریت و توان معصومه ابتکار پی‌برد. ابتکارات مدیریتی وی تا جایی بوده است که در برابر آلودگی هوا بیان کرده یا مردم از تهران و نقاط آلوده دور شوند و بیرون بروند، یا اینکه مژده داده است که باد و باران نزدیک است و در اکثر موارد با تخریب دولت گذشته و شهرداری آلودگی‌ها را به بنزین آلوده و حمل و نقل شبانه ماشین‌های سنگین نسبت داده است.

 ابتکار از دستاورد جدید خود در مقابله با آلودگی هوا رونمایی کرد/ منتی که خانم رئیس سر مردم گذاشت+تصاویر

نقشه آلودگی هوای تهران در امروز 20 دیماه 

ابتکار این بار هم مسئله آلودگی هوای تهران را به گردن، رفت و آمد کامیون‌ها در طول شب، ‌خودروهای کاربراتوری فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری، بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی در سال‌های قبل( ابتکار در دولت اصلاحت 8 سال عهده دار همین سمت بود)،انداخته است. این در شرایطی است که وی در سال‌های قبل موضوع بنزین‌های آلوده را علت اصلی آلودگی معرفی می‌کرد.

 ابتکار از دستاورد جدید خود در مقابله با آلودگی هوا رونمایی کرد+تصاویر

اخیرا معاون رئیس‌جمهور پا را از این فراتر گذاشته و در حضور خبرنگاران نیجریه‌ای گفته است: «تحریم ها بر محیط زیست ما در زمینه‌هایی همچون کنترل آلودگی هوا تأثیر داشته است».[2]

 ابتکار از دستاورد جدید خود در مقابله با آلودگی هوا رونمایی کرد/ منتی که خانم رئیس سر مردم گذاشت+تصاویر

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مسئولان دولتی دستاوردسازی از هر مسئله‌ای ولو مضحک و بی‌ارتباط را برای راضی کردن مردم در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال در سیاست خارجی عنوان می‌شود که اگر برجام نبود سفره مردم از اینکه بود خالی‌تر می‌شد و سایه جنگ از سر مردم دفع نمی‌شد! همین شیوه در مسئله آلودگی هوا نیز توسط ابتکار در پیش گرفته شده و بالاتر نرفتن شاخص آلودگی از 160 که درجه ناسالم است را جزو موفقیت‌های کاری خود قلمداد می‌کند.

البته از لحاظ آماری با توجه به تصاویری که در سایت شرکت کنترل کیفیت هوا دیده می‌شود، ادعای ابتکار مبنی بر کنترل آلودگی تا درجه 160 چندان نیز دقیق نیست چراکه دیده می شود این شاخص آلودگی در برخی از مناطق پررفت‌وآمد تهران بالاتر از این میزان بوده است.


[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951019000411

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951019000411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس