کد خبر 66480
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵

در يكي از اسناد فاش شده ويكي ليكس، به سفر معاول اول احمدي نژاد به تونس و دعوت او از ديکتاتور مخلوع و وزير خارجه اين كشور براي سفر به ايران اشاره شده است.

به گزارش مشرق، طبق اين سند اطلاعاتي که در 21 ژانويه سال 2009 ميلادي تنظيم شده است، محمدرضا رحيمي، معاون‌اول محمود احمدي‌نژاد و نماينده ويژه رئيس‌جمهور ايران در سفري دو روزه از 12 تا 13 ژانويه به تونس رفت و با "زين‌العابدين بن علي" ديکتاتور اين کشور و وزير امور خارجه "عبدالوهاب عبدالله" ديدار كرد تا در مورد روابط دو كشور، بحث كنند.
عبدالله به سفير آمريكا گفت كه "هيچ چيز مهمي" در جلسات مورد بحث فرار نگرفت و تمركز جلسات بر روي آماده‌سازي كميته مشترك ايران - تونس بود كه قرار است اواخر سال 2010 ميلادي در تهران برگزار شود.
عبدالله در اين ديدار به آمريکايي‌ها اطلاع داد كه ايراني‌ها از وي و بن‌علي براي سفري رسمي به تهران دعوت كرده‌اند.
وي به آمريکايي‌ها اطمينان داد كه نه خودش و نه بن‌علي قصد ندارند كه پيشنهاد سفر ايراني‌ها را قبول كنند و هر دو دعوت ايراني‌ها را به‌سادگي جواب داده و گفته‌اند: ان‌شاء الله!
عبدالله به‌رغم رسمي‌بودن اين ديدار با دست‌انداختن رحيمي، به‌شوخي گفته است كه برنامه سفرهاي آينده‌اش كاملاً پر است و قرار است به اروپا و آمريكا سفر كند. وي گفت كه همه اين سفرها پيش از سفرش به ايران انجام مي‌شود.
جالب اينکه در ادامه اين سند ويكي‌ليكس، توضيحي تکميلي از سفارت آمريکا در تونس درج شده که متن آن از اين قرار است: «عبدالله -وزير خارجه - بيش از حد اهميت سفر رحيمي را پايين آورد! وي با بي‌توجهي به پست و مقام رحيمي، گفت: ايران که شش هفت‌تا معاون رئيس‌جمهور دارد!»

پيش از آن، خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) روز 23/10/1387 در خبري اعلام کرده بود: محمدرضا رحيمي به عنوان "فرستاده ويژه رئيس جمهوري اسلامي ايران، پيام دکتر محمود احمدي‌نژاد را تسليم "زين‌العابدين بن‌علي" کرد.
از سوي ديگر، پايگاه خبري "أخبار تونس" نيز با اشاره به ديدار محمدرضا رحيمي با زين‌العابدين بن‌علي، با بيان اينکه رحيمي در اين ديدار تحيت و درودهاي گرم حکومت و ملت ايران را به حکومت و ملت تونس ابلاغ کرده است، نوشت: «رحيمي ابراز اميدواري کرد که روابط تونس با ايران، با تحول مهمي مواجه شود بويژه آنکه "رهبري ايران" و "ملت ايران" تأکيد دارند که پرزيدنت بن‌علي به تهران سفر کند و محمود احمدي‌نژاد نيز متقابلاً براي ديدار بن‌علي به تونس برود.»
اين براي نخستين بار است که جزئيات اين ديدارها بدين شکل منتشر مي شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    ايشون به چه جرأتي از طرف آقا و ملت ايران، از خودش دعوت در وکرده؟
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    لطفا منبع اصلی را ذکر کنید
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    اين چه طرز خبر تنظيم كردنه. اولش بنويس اين اسناد ويكي ليكس هسن. به نقل از كجا؟ خودت اسناد رو ديدي يا از خبرگزاري ديدي؟ اخه اين هم شد تنظيم خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    جان مادرتون دیگه خودزنی توی این سطح نکنید
  • سید ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    چرا راه دور می روید؟ دکتر احمدی نژاد در سخنان اخیر خود هم بر این تأکید دارند که ما با کشورهای منطقه دوست و برادریم... روشن نیست آیا منظور دکتر دوستی با سران این ممالک است یا مردمشان. سؤال اینجاست چطور نظام ما با سران بعضی از این کشورها دوست و برادر است. آیا ما با ملک عبدالله سعودی، ملک علدالله الثانی اردنی، آل خلیفه، آل ثانی، آل نهیان و امثالهم دوست و برادریم؟ اینها که همه شان آمریکایی هستند. اینها که بعضا شیعیان را تکفیر می کنند. اینها که ماسون بودن برخیشان ثابت شده است، با اینها دوستیم؟!!! مگر امام نگفته بود که ما آل سعود را هیچگاه نخواهیم بخشید. چطور ریاست جمهور با اینها طرح دوستی میریزد و بعضا برخی از سرانشان را به ایران دعوت می کند؟ چه بر سر ریاست محترم جمهور حزب اللهی ما آمده است؟ هیچ کس تلاش جناب دکتر در حمایت از مستضعفان، برنامه هسته ای، توسعه عدالت و امثالهم را منکر نمی شود. ولی واقعا با برخی اخباری که ما از دولتیها می شنویم واقعا... خدایا چه بگوییم؟!!! دکتر جون خودت خیلی خوبی اما مواظب خودت باش... تا توانی می گریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد مار بد تنها تو را بر جان زند یار بد بر جان و بر ایمان زند
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    بیشرف منافق .نوکری کدوم حرومزاده ای رو میکنی که از ابشخور اسراییل میخوره.این تیتر لیاقت مشرق رو داره و بس.درود بر احمدی نژاد .
  • علی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    خوب که چی؟
  • امید ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    تبروقتی به جنگل آمد همه درختان فریاد زدند:نگاه کنید ، دسته اش ازجنس ماست !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس