عاشورای سال پیش فرمانده سپاه به منزل ما آمد و همانجا دستور داد که 10 دستگاه تانک از غنیمت های ایران در جنگ را در اختیار ما قرار بدهند.

سرویس جهاد و مقاومت مشرق - سنگ کلیه به خاطر نوشیدن آب آبادان، کمترین عارضه ای است که حاج قاسم صادقی و خانواده اش را در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری تهدید می کند؛ اما او دست‌بردار نیست. سالها به خاطر عهد و پیمان با شهدا در همین مسیر مانده و حتی بخشی از منزلش در بالای شهر تهران را هم به نگهداری از آثار و یادگارهای شهدا اختصاص داده. او این روزها جدای از تحمل گرد و غبار هوا، باید حرف و حدیث برخی دوستان ناآگاه را هم تحمل کند؛ کسانی که به جای کمک برای شکل گیری یک یادمان موفق جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای فدائیان اسلام، با حرف و عملشان، سنگ اندازی می کنند. همه این حواشی باعث شد گفتگویی تلفنی با سردار حاج قاسم صادقی ترتیب داده و ماجرا را بی واسطه از زبان خودش جویا شویم. آنچه می خوانید متن کامل و بی کم و کاست این گفتگو است...

*اخباری رسید که برخی رزمندگان آبادانی اعتراض هایی به یادمان شهدای دشت ذوالفقاری داشته اند. می شود جریانش را از زبان شما بشنویم؟

برخی از دوستان و همرزمان آبادانی به علت کم‌­کاری­ های سی و پنج ساله و فراموشی هایی که درباره این دشت داشته اند، نسبت به این یادمان حساس شدند و مطالبی را بیان می کنند که با واقعیت فاصله زیادی دارد.

من از رزمندگان گروه فدائیان اسلام بودم و سال هاست که در شهرهای شیراز، اصفهان، قم، کاشان، مشهد، تبریز و حتی برخی گلزارهای شهدا در شهرستان ها به دنبال پیدا کردن شهدای فدائیان اسلام و خانواده هایشان بوده ام. سنگ قبرها را دیده ام و اسمها یشان را برداشته ام و حدود صد و چند نفر از 400 شهید را پیدا کرده ام و تعداد قابل توجهی از خانواده این شهدا اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند این شهدا را به دشت ذوالفقاری آورده ام تا محل شهادت عزیزشان را ببینند.

بعد از آن بود که به این نتیجه رسیدم بیایم و زمین را احیا کنم. ما در یادمان دشت ذوالفقاری با یگان زرهی دشمن روبرو بودیم که وقتی از شمال شلمچه حرکت کرد و رودخانه کارون و جاده آبادان اهواز و آبادان - ماهشهر را گرفت، به سمت روستای سادات حرکت کرد و از آنجا هم به رودخانه بهمن­شیر رسید. اینجا بود که شهید دریاقلی آمد و خبر داد و بعد از آن همه دست به دست هم دادیم و مبارزه در رودخانه و نخلستان آغاز شد و به این دشت کشیده شدیم.

وقتی به اینجا آمدیم، حدود 400 نفر از بچه ها که از سراسر کشور آمده بودند در این دشت به شهادت رسیدند. چون این دشت اسم خاصی نداشته، طبیعتا وقتی درباره محل شهادت بچه هایی که اینجا شهید می شدند، می پرسیدند؛ همه می گفتند: دشت ذوالفقاری.

کوی ذوالفقاری اطراف رودخانه بود و در آن زمان اسم خاصی برای این دشت نبود، به همین خاطر نام این دشت را هم ذوالفقاری گذاشتند. الان هم وقتی می گوییم که اسم این دشت را بگویید جواب درستی ندارند. یکی از اشکالات آبادانی های عزیز این است که چرا اسم این دشت را ذوالفقاری گذاشته اید؟

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 
گروهی که رزمندگان آبادانی به احداث یادمان اعتراض کردند

موضوع بعدی این است که برخی از مدعیان و رزمنده های قدیمی آبادان نمی آیند زمین اینجا را ببینند تا چاله بمباران ها و بقایای خاکریزها و خمپاره ها و گلوله ها را بهشان نشان بدهم و دورادور می نشینند و قضاوت می کنند.

الان دو دسته در آبادان هستند که یک دسته موافق کار ما هستند و دسته دیگری مخالفند.

ما گروهی بودیم به عنوان فدائیان اسلام با فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی که آبادانی ها در 35 سال پیش مسائلی با ما داشتند. یکی از مواردی که می گویند این است که «شهدای شما مسئله داشتند.» من هم حرفی ندارم. واقعیت این است که ما در بین این شهدا حتی چند اعدامی هم داشتیم اما نفس گرم حضرت امام این ها را متحول کرد و انقلابی شدند و بعدش هم آمدند و به شهادت رسیدند. به هر حال برخی آبادانی های عزیز روی این شهدا حساس هستند و اشکال می گیرند.

*این هایی که گفتید مسائل محتوایی بود؛ اما مشکل اصلی آن ها با احداث یادمان چیست؟

این ها می گویند چون این یادمان در سرزمین ما ساخته می شود، باید با ما هماهنگ باشید. البته این حرف منطقی نیست چون ما این یادمان را در بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مصوب کرده ایم و این تصویب در جلسه ای بوده که 15 عضو از دستگاه های مختلف مثل بنیاد حفظ آثار، ناجا، شهرداری و غیره در آن حضور دارند. این گروه اسناد و مدارک را بررسی کرده و بعد از آن یادمان را تصویب می کنند. من تمام اسناد را ارائه دادم و خردادماه امسال یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آبادان را تصویب کردند.

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 
صورتجلسه تصویب یادمان شهدای دشت ذوالفقاری در بنیاد حفظ آثار

*آبادانی ها می گویند مدیریت یادمان با آن ها باشد؟

خیر؛ آن ها می گویند این دشتی که می گویید، ذوالفقاری نیست و آن جایی که ما می گوییم باید یادمان را بنا کنید. دو واقعه همزمان با هم در آبادان رخ داد؛ یکی 9 آبادان است که «دریا قلی» خبر ورود عراقی ها را داد و دفاع مردمی صورت گرفت. همزمان با نیروهای بومی، رزمندگان سراسر کشور هم آمدند که آن درگیری در کوی ذوالفقاری بود. حماسه کوی ذوالفقاری یک بحث است و زنده نگهداشتن محل ورود یگان زرهی دشمن برای تصرف شهر آبادان و مقاومت فدائیان اسلام، بحث دیگری است که من در حال احیای این حادثه دوم هستم.

*نمی شد اسم دیگری را برای این دشت انتخاب کرد تا مشکلات رفع شود؟

چرا می شد اما ما از اول این یادمان را با این اسم به ثبت رساندیم و هنوز دلیل محکمی وجود ندارد برای اینکه نامش را عوض کنیم. دوستان آبادانی 100 متر پایین تر از این یادمان در حال احداث یادمانی هستند که مصوبه ندارد و اسمش را هم گذاشته اند «شهدای ذوالفقاری». یعنی کلمه دشت را از عنوان یادمان ما حذف کرده اند. می شد مثلا نام فدائیان اسلام یا شاهرخ را روی یادمان بگذاریم اما یکی از اشکالات دوستان آبادانی این است که چرا تو شاهرخ را برجسته می کنی؟ در حالی که او حرّ انقلاب است و حضرت آقا کتابش را خوانده اند. کتاب شاهرخ بیش از 60 نوبت تجدید چاپ شده و جوانان، منش و سبک زندگی او را دوست دارند. اما به هر حال مسائل قومیتی در این موضوع وجود دارد و البته دو دستگی هم در این قضیه به وجود آمده و عده زیادی از ایثارگران آبادانی با کارهایی که در این یادمان انجام می دهیم، همراهی می کنند.

حتی برخی از این دوستان، شهید دریاقلی را به عنوان شهید موجه نمی دانستند و می گفتند کارهای ناشایستی داشته است! اما بعد از تاسیس این یادمان، عکسش را نصب می کنند و این هم از برکات این یادمان بود.

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 
فضای بیرونی یادمان شهدای دشت ذوالفقاری

کار ما یک کار ملی است و چون من باقیمانده از آن گروه هستم، هنوز فکر می کنند که می خواهم افکار آن ها را احیا کنم.

از اول مهر تا حالا چندین گروه از دانشگاه امام حسین(ع) اعم از دانشگاه علمی و افسری و دانش‌آموختگانشان با سرداران بزرگی مانند حاج محمد کوثری، مرتضی قربانی، نبی رودکی، عابدی و... آمدند اینجا و همگی ورود یگان زرهی دشمن از این منطقه را تایید کردند.

سردار مرتضی قربانی می گفت: ما باید همه جوره از تو تشکر کنیم چرا که یگان زرهی دشمن و قوت آن ها را به خوبی به نمایش گذاشتی تا جوان امروزی بفهمد که ما چگونه با نفر در برابر تانک مبارزه می کردیم.

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 
حضور سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه در منزل حاج قاسم صادقی

عاشورای سال پیش آقا عزیز جعفری (فرمانده سپاه) به منزل ما آمد و همانجا دستور داد که 10 دستگاه تانک از غنیمت های ایران در جنگ را در اختیار ما قرار بدهند. با این دستور چندین تانک و نفربر و خشایار به ما دادند و ما آن ها را از اصفهان به این منطقه آوردیم.

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 
نامه فرمانده کل سپاه برای تحویل تانک های غنیمتی به حاج قاسم

جالب این است که اینجا تنها یادمانی است که آرم همه دستگاه های سهیم و فعال در دفاع مقدس و مقاومت در سر در آن نصب شده است. اینجا تنها یادمانی است که در آن 40 سنگر به یاد 400 شهید از اصناف و گروه های مختلف جامعه در آن ساخته ایم؛ مثل اقلیت های مذهبی، طلاب، دانشجویان، دانش آموزان، مهندسان، دکترها، (مثل دکتر حبیب الله که دکترای انفورماتیک داشت و دکتر اصغر شعله‌ور که دکترای پزشکی داشت و دکتر موحدی که دکترای علوم سیاسی گرفته بود) و .... سنگری داریم به نام یک نسل پدر و پسر که مربوط به شهدای مهمان‌نواز است که از نوش آباد کاشان آمده بودند. سنگری ساخته ایم برای شهدای مریانج همدان که 8 نفر بودند و با یک خمپاره در جا شهید شدند. سنگری داریم برای 4 برادر شهیدان شیردم. یک سنگر زده ایم برای لوتی ها و داش مشتی ها که با قمه و دشنه آمده بودند. سنگری هم برای پاسدارهای کمیته ساخته ایم. سنگری هم برای بچه های جهاد سازندگی و حتی سربازان منقضی 56 در نظر گرفته ایم. این سنگرها را پشت یک خاکریز درست کرده ایم که در حقیقت همان محور مقاومت در برابر زرهی عراقی ها بود. اما متاسفانه برخی موضوع را به طور ناقص می بینند و نمی آیند بپرسند و با همان سئوالاتشان دست به قلم می شوند و مطالبی را بیان می کنند که حقیقت ندارد.

مثلا دیشب دادستان کل آبادان که از رزمندگان دوران جنگ بود برای عذرخواهی به اینجا آمد و گفت ما تا حالا نمی دانستیم که هدف شما در ایجاد این یادمان چیست.

برخی هنوز با شهدای گروه فدائیان اسلام مشکل دارند / تا چندی پیش «شهید دریاقلی» را هم قبول نداشتند / فرمانده سپاه در خانه ام دستور انتقال تانک ها را صادرکرد 

ما این یادمان را 25 شهریور سال 94 حتی به ثبت ملی میراث فرهنگی هم رساندیم.

*محل شهادت شاهرخ ضرعام را چطور نشان داده اید؟

یک تپه خاکی درست کردیم و روی آن هم یک پرچم نصب کردیم. عکس شاهرخ را هم زدیم که مشخص بشود اینجا محل شهادت این شهید عزیز است.

*اینجا محل دقیق شهادت شاهرخ است؟

حدودا بله؛ مثل این که شما یک وسیله ای را داخل یک اتاق گم می کنید و می گویید آن وسیله را در اتاق گم کردم؛ حالا معلوم نیست کنار درب اتاق بوده یا انتهای آن. اما حدود آن مشخص است. محل شهادت شاهرخ هم در همان حوالی است و حالا ممکن است چند متری این سوتر یا آن سوتر باشد.

*شنیده ایم که پسرتان آقا محمدحسن هم در یادمان فعال است.

بله، ایشان معاون من هستند و با همسرشان دو سال است در کانکس زندگی می کنند و برای هماهنگی و اجرای برنامه های یادمان زحمت می کشند.

*باز هم ویژگی دیگری برای یادمانتان هست که بیان نکرده باشید؟

ما تنها یادمانی هستیم که روزشمار داریم. یعنی مشخص است که 19 مهرماه عراقی ها از رودخانه کارون عبور کردند و همین طور هر روز آن مشخص است تا 28 آبان (ظهر روز عاشورا) که شهید محمد یزدانی در حال آب آوردن، به وسیله گلوله مستقیم تانک، تکه تکه شد و بعد از آن هم اتفاقات پشت سر هم تا 17 آذر که شهادت شاهرخ ضرغام است و از آن روز به بعد خط پدافندی شکل گرفت تا اینکه حصر آبادان شکست.

*برای سالگرد شهید ضرغام برنامه خاصی هم دارید؟

اینجا حسینیه ای ساخته ایم به ابعاد 250 متر مربع که مورد استفاده کاروان هاست. ان شا الله در روز شهادت شاهرخ، تعدادی از خانواده شهدای فدائیان اسلام را برای زیارت این یادمان به اینجا خواهیم آورد و مراسمی را برگزار خواهیم کرد.

*و حرف پایانی...

من همه چیزم را از این شهدا گرفته ام. حدود 4 میلیارد تومان در اینجا هزینه کرده ام و همه اش را هم شهدا داده اند. شهردار منطقه یک تهران در ایام عید برای بازدید آمد و آخرش گفت که چیزی نیاز ندارید؟ گفتم: هم برج نور می خواهیم و هم یک پرچم 40 متری. چند روز بعد خودشان آمدند و این وسائل را به ارزش حدود 80 میلیون تومان نصب کردند. این همه از عنایت خداست.

من استخاره ای به قرآن زدم تا کار یادمان را شروع کنیم و این آیه آمد که این مکان، مکانی زیارتی است و من هم بر اساس همین، کارم را شروع کردم.

* گفتگو: میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    درود بر مشرق دمت گرم
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    شادی روح شهدا صلوات
  • زنجانی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    دستت درد نکنه حاجی . گل کاشتی . فدائیان خیلی غریب مانده بودند شما احیا کردی برادر عزیز. اجرت با شعدا
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    مشرق از این گفتگو ها بیشتر بگیر تا ما با این قهرمانان بیشتر آشنا بشیم
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خدا حفظش کنه
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    صرفا با شهدای فدائیان نه، با استکبارستیزی مشکل دارن
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    یاد روزهای جنگ و انقلاب بخیر
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    وقتی شهای دفاع مقدس توسط برخی تخطئه میشن شهدای قبل تر که جای خوددارن
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خدا رحمت کنه شهید نوابو چقدر جاش در امروز مملکت خالی است
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خا از خائنین به شهدا نگذره
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خدا از خائنینن به شهدا نگذره
  • قیطران از روستای حی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    لبیک یا خامنه ای
  • یک دوست ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    شایعه ای در بین مردم مطرح هست مبنی براینکه آب باعث ایجادسنگ کلیه میشه.در صورتی که آب عامل مستقیم سنگ کلیه نیست.اگر فردی کم اب بنوشه احتمال ایجاد کریستال که سنگ کلیه ایجادمیکنه زیاده.سختی و سبکی اب هم تاثیری در ایجادسنگ کلیه نداره.اب فقط در گوارش تاثیر مستقیم داره.پس اب باعث ایجادمستقیم سنگ کلیه نیست.مشرق جان لطفا دقت کن.
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    مشرق جون من کمی گیج شدم یعنی این شهدای فدائیان اسلام که ایشان می گویند همون فدائیان اسلام قبل از انقلاب هستند؟
  • محمد ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر ایشان مدعی است ظرف 2سال حضور در ابادان با نوشیدن اب سنگ کلیه گرفته پس وای به حال مردم ابادان که بعد از دوران جنگ از همین اب نوشیده اند.
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    چرا از درج پیامهای دوستان ابادانی خودداری میکنید و چرا فقط یک جانبه و پیامهای طرفدارانه را ؟ متاسفم که جنک و دفاع و لابی های قدرت در تهران همه چیز را دگرگون نشان میدهند من بچه ابادان هستم و اتفاقا سالیان سال است از نگاه یک طرفه و هدایت شده به یادمانها شکامی بوده و هستم و خواهم بود چون دفاع مقدس را فقط باید تهرانی دید و دیگر افراد و مردم هیچ . جناب صادقی هم اگر تهرانی نبود و توانائی تماس با عزیزان نداشت میتوانست یادمان را به نام تهران سند بزند ؟ اری تهران چون هر یادمانی که جای پای تهران در آن دیده بشود و بشود کاروانهای راهیان نور را به آن هدایت کرد و از نبرد جانانه اتان سخن گفت در خور توجه است و الاغیر .. چرا نامی از یادمان عملیات ثامن الائمه وجود ندارد ؟ خوب خیلی ساده است چون مثلا نام کدام سردار تهرانی باید مطرح شود ؟ اما مطالب جناب صادقی !!!! خوب وقتی یک طرفه به قاضی میروید و الحمدلله رسانه هم دست شماست باید هم فقط مطالب وی را درج کنید اما ...بگذریم من کشته این ادعای ولائی بودن سایت شما هستم سایتی که ولایتش تهران است و دیگر هیچ . انتطار درج مطلبم را ندارم مثلا درج کنید که چه بشود ؟ یعنی میخواهید از علل اخراج این گروه توسط حاکم شرع آبادان بشنوید ؟ نه برای چه ؟ یا دوستان رزمنده که در تهران ساکن هستند و از اول جنگ یعنی قبلش در منطقه حضور داشتند چون فرزندان آبادان هستند تا پایان جنگ و حتی بعد از آن در این دیار ساکن مطالبی را میدانند که در سخنان جنای صادقی لاپوشانی شده است ؟ این است دفاع مقدس ؟ این است آنچه قرار است به نسل آینده منتقل شود ؟ البته تجربه شهید فهیمده و بهنام محمدی را قبلا داشته ایم !!!! راستی تاریخ شهادت شهید بزرگوار فهمیده ی بود ؟ .....هشت آبان 59 !! سقوط خرمشهر چهار آبان 59 !!!! محل شهادت دیزل اباد خرمشهر یعنی ورودی خرمشهر از سمت شلمچه و گمرک !!!!!تصویر و فیلم در خرمشهر از شهید.....موجود نیست حتی یک عکس !!! اما چطور 4 روز بعد از سقوط خرمشهر و آنهم در نقطه ای که هیچ کس از رزمندگان بومی و غیر بومی دیگر حضور ندارد باید شهید فهمیده برای جلوگیری از پیشروی ارتش عراق خود را زیر تانک بیاندازد ؟ ارتشی که تمام خرمشهر را اشغال کرده ؟ و جسد متلاشی شده را چه کسی از دیزل اباد به آن دست رودحانه کارون و کوت شیخ منتقل کرده ؟ آنهم از میان سربازان عراقی ؟ البته بی انصاف نسیتم و شهید فهمیده واقعا شهید شده ولی نه آنگونه که تهرانی ها روایت کردند تاکنون بله در سریالها و فیلمها همیشه یک تهرانی عاقل مرد است . بهتر است نگذارید مطالب دیگری راجب این گروه که جناب صادقی رندانه در حال قداست سازی برای آنها است عیان شود ....این یادمان اگر قرار بود یادمان دفاع مقدس باشد ونه یادمان تهران باید با هماهنگی و احترام به مردم آبادان که رزمندگان آن نماینده دیگر رزمنده های ارتش ، شهربانی ، ژاندارمری وو و هستند اجرائی میشد اما متاسفانه چکنیم که فعلا تهرانی جماعت چه رزمنده و چه غیر رزمنده چه مدعی ولایت مداری و چه غیر ولایت مدار در یک مسئله مشترک هستند آنهم اینکه تهرانی جماعت سرور مردم ایران است
  • عزت الله نصاری ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    باسلام. این یازدهمین پیامی است که برای شما میفرستم، هم اسمم را نوشتم هم ایمیل دادم یعنی هیچ واهمه ای از اظهاراتم ندارم و متاسفانه پیامهای مرا سانسور میکنید. برای یازدهمین مرتبه، گروهی که در اوائل جنگ بنام فدائیان اسلام ساخته شده هیچ ارتباطی با گروه فدائیان اسلامی که شهید نواب صفوی نماد ان بود نداره. گروهی از جوانان کوچه و بازار توسط مرحوم مجتبی هاشمی به سمت مناطق جنگی آورده شدن. این افراد نه گزینش و شناسایی شده بودن و نه تحت امر کسی فقط بواسطه ی اینکه مرحوم خلخالی از اونها حمایت میکرد به فدائیان اسلام شهرت پیدا کردن در صورتیکه روسای گروه فدائیان اسلام واقعی هیچ شناخت و تماس و تائیدیه ای به اینها نداده بودن. هر چند این افراد مسلح به نیت دفاع در مقابل ارتش صدام به جبهه اومده بودن ولی بعلت اینکه تحت امر هیچکدوم از ارگانهای نظامی نبودن اقدام به کارهای خودسرانه و گاه مزاحمت میکردن از جمله کارهای خودسرانه شون همون حرکت احساسی و بدون برنامه و نظم و هماهنگی بود که منجر به کشته شدن عده ای از نیروهاشون شد. شهید شاهرخ ضرغام هم در همون شب و بعلت رفتار خودسرانه ی گروه شون به شهادت رسید. آقای صادقی بخوبی یادشون هست که خودسری ها و خیره سری های گروهشون اینقدر وضعیت افتضاحی بوجود آورد که حدود ۲ ماه بعد بنابه دستور حاکم شرع آبادان، آیت الله اراکی خلع سلاح شدن و از منطقه اخراج شدن. اگر انصاف و وجدان کاری دارید این پیام مرا منتشر کنید و در همینجا من از آقای صادقی درخواست میکنم هر سند و مدرکی دارند را در جمع رسانه ها و سرداران آبادانی ارائه کنند تا ماهم اسنادمون را ارائه کنیم.
  • reza ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    این برادر صادقی چرا در مورد اخراج انها از ابادان صحبت نکرده البته بعضی از افراد در این گروه به نیت دفاع امدند ولی بهتره در مورد کلیت گروه واقعیت گفته بشه حالا این حرفها به کنار حالا قضیه واقعا فقد نصب یه یادمان هست اینکه 3 میلیارد خرج نداره یک سال خانواده رو ساکن یه کانکس کنی انشالله که نیت خیر باشه حالا چرا پس از تشکیل منطقه ازاد اروند به فکر افتادند زمین بزرگی در این منطقه رو قرق کنند و به نام شاهرخ ضرغام بزنند اونم 3 میلیارد خرج برا یه سنگ یادمان بازم انشالله خیر باشه باید ببینیم اینده این زمین بزرگ که به اسم زمین یادمان گرفته شده چی میشه و مثل بقیه که به اسم هر نوع خیریه و غیره گرفتند و بعدش چه کردند به هر حال انشالله نیت خیر باشه
  • میثم ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    نه اون فدائیان قبل از انقلاب با محوریت شهید نواب صفوی بود اما فدائیان اسلام در زمان جنگ به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی بود.
  • مینا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    بعیده اگه شما جواب و پاسخی به این مسائل بدید مشرق منتشر نکنه
  • یک تهرانی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    برادر گلم شما شهرستانی ها مگر کم در تهران هستید؟ ما تهرانی ها افتخارمان این است که میزبان شما شهرستانی ها هستیم. اتفاقا ما اصلا مثل شما عزیزان، مسائل را منطقه ای نمی بینیم. برای ما ایران اسلامی، برای همه ایرانیان است و بس. چرا در نوشته تان این همه به تهرانی ها تاخته اید؟
  • عبدالرزاق ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    واقعا بی انصافی است که رشادت های این گروه رو نادیده بگیریم و فقط از مشکلاتشون حرف بزنیم. کسی شک ندارد که گروه فدائیان اسلام شامل افراد مختلفی بوده که در بین آن ها خلافکاران هم بوده اند ما واقعا باید برخی اشتباه ها را به نام همه آن ها نوشت؟ آیا باید همه شان را با یک چوب راند؟
  • محب الاسلام ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    برادر گلم آقای صادقی در گفتگوشون اشاره می کنه که می خواد به همه شهدای اون دشت بپردازه فکر می کنم شما خیلی داری سخت گیری می کنی
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    دوستان گرامی بنده با تهران و تهرانی مشکل ندارم بلکه نوع نگاه به دفاع مقدس اینگونه است ..من توصیه میکنم خودتان نگاهی به روند معرفی دفاع مقدس بیاندازید و نگاه دقیق تری به ادبیات دفاع مقدس و درصد توجه به مسالب مرتبط به آن سهم تهران را پر رنگ تر میبینید ....نویسنده متن اصلی بنده هستم و سالها در امر روایت گری دفاع مقدس نه آنچه در جریان است که عملیات مقدس باید نامید
  • علی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    با سلام لطفا دوستان سایت مشرق تشریف بیاورند آبادان و از نزدیک با رزمندگان آبادانی ملاقات و مصاحبه نمایند و منطقه عملیاتی ذوالفقاری را مشاهده فرمایند تا حقایق برایتان ملموس و روشن شود. تا مشخص شود روز 9 آبان1359 (روز ورود عراق به خیابان 40 متری ذوالفقاری) چه کسانی کجا بودند که امروز دم از ذوالفقاری میزنند.
  • عبدالله ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    با سلام خدمت همه بزرگواران حضرت روح الله کبیر فرمودند؛ما از دشمن ترسی نداریم ،ترس ما از دوست است" رفقای رزمنده و پیشکسوت آبادانی: اگر دغدغه شما ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است،بسم الله. .. بیاید وسط میدان در کنار هم و با مشورت هم و همکاری با هم آنطوری که درخور مقام شهداست خدمت کنیم. یکطرفه به قاضی نروید... در این مدت 2سال هیچکدام از رفقای آبادانی حاضر به حضور دراین یادمان و یا هرکجای دیگر بابت برگزاری جلسه و رفع سوتفاهم و مشاهده اسناد و مدارک نشدند.و مکررا مصوبه ستادکل نیروهای مسلح و نماینده آن را(درملا عام) به سخره گرفته و تهدید میکنند.... حاشا به مهمان نوازیتان... اگر هم خدایی نکرده به گفته شهید باکری جزو دسته سوم رزمندگانید،بذارید به کارشون ادامه بدن دیگه..!! اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    با سلام خدمت هموطنان عزیز و غیور کشور از هر شهر و دیار و منطقه که هستند. نام بردن از یک شهر و تاکید بر آن از فتنه های شیطان است که می خواهد بین مومنین تفرقه بیاندازد. عاجزانه تقاضا می کنم با ختم این مسائل بصورت منطقی و عقلایی پوزه شیطان را به خاک بمالید. اگر در فلان منطقه و فلان عملیات یادمانی درست نشده است شاید از بی تفاوتی و کوتاهی افرادی باشد که در آن منطقه و عملیات حضور داشته اند و کاری نکرده اند. پس تلاش دیگران را با اهمال خودمان خلط نکنیم. البته ممکن است افرادی که در تهران هستند به مقامات و منابع دسترسی بیشتری داشته باشند. پس خواهشاً زحمات دیگران را با چنین اظهار نظرهایی ضایع نکنیم.
  • کمال ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 1
    خیلی پلید هستید فقط پیامهای موافق خودتان را منتشر میکنید. الکی داعیه ارزش ها را دارید. نون به نرخ روز میخورید. میدونم این پیام را چاپ میکنید که مظلوم نمایی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس