کد خبر 65048
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با انتقاد از فضاي موجود در جذب دانشجو آن را رقابتي براي افزايش آمار خواند و گفت: نظام آموزشي ما در عرصه علوم انساني توليد مثل مي‌كند و توليد علم ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حسن رحيم‌پور ازغدي ظهر امروز در سيزدهمين همايش سراسري بسيج اساتيد كشور با اشاره به نبود برنامه مشخص در جذب دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور، اظهار داشت: نه نظام آموزشي و نه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هر سازمان مربوطه ديگر در كشور به طور مشخص نمي‌داند در چه رشته‌اي چه تعداد و براي چه دانشجو مي‌پذيرد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به وجود بيش از 2.5 ميليون دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور اشاره كرد و افزود: تا به حال هيچ برنامه حساب شده‌اي نسبت به پذيرش دانشجويان در رشته‌هاي مختلف و به وي‍ژه در رشته‌هاي علوم انساني وجود نداشته است.

وي با انتقاد از فضاي موجود در جذب دانشجو آن را رقابتي براي افزايش آمار خواند و خاطرنشان كرد: نظام آموزشي ما در عرصه علوم انساني توليد مثل مي‌كند و توليد علم ندارد.

رحيم‌پور ازغدي لزوم بازخواني منابع كلاسيك علمي را در راستاي مطابقت با مباني اسلام را شروع خوبي عنوان كرد و اظهار داشت: اصلاح متون علمي نبايد اصل برنامه باشد و نيز برخورد حذفي با متون ترجمه‌اي منجر به يك انقلاب علمي نمي‌شود.

وي اسلامي‌سازي علوم انساني را توسط بخشنامه‌هاي حكومتي ممكن ندانست و تاكيد كرد: كار اصلي را در تحول در علوم انساني با توجه به مباني اسلام را اساتيد و هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها مي‌كنند.

رحيم‌پور ازغدي بر ضرورت آشنايي با مفاهيم اسلامي توسط افرادي كه در راستاي اسلامي‌سازي علوم انساني فعال هستند، تاكيد و خاطرنشان كرد: غير ممكن مي‌دانم كسي كه هيچ تخصصي در زمينه قرآن و حديث ندارد، بتواند در عرصه علوم انساني كاري انجام دهد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي توجه به كميت به جاي كيفيت اسلامي‌سازي علوم انساني را يك مشكل مهم خواند و افزود: در بحث علوم انساني ما سر و ته عمل مي‌كنيم و مي‌خواهيم از كميت به كيفيت برسيم.

وي با اشاره به تعداد كم بزرگان فلسفه و مكاتب در غرب، گفت : اگر به تعداد كساني كه در هر رشته‌اي از علوم انساني  كه در غرب به شهرت رسيده‌اند دقت كنيم به 10 تا 15 نفر نمي‌رسند، بقيه از آنان تقليد كرده‌اند، در ايران هم همين قضيه بايد اتفاق بيفتد و تحول در علوم انساني هرچه تخصصي‌تر و گسترده‌تر پيش رود.

رحيم‌پور ازغدي يكي از سرنوشت‌سازترين مسائل جامعه ايران و اسلام را در دراز مدت اصلاح علوم انساني مطابق با مباني اسلام ذكر كرد و افزود: اين عمل در طولاني مدت بر سرنوشت بشريت اثر مي‌گذارد.

وي وجود علوم انساني را براي هر جامعه‌اي يك اصل حياتي براي خلق تمدن عنوان كرد و اظهار داشت: جامعه‌اي كه علوم انساني در آن وجود ندارد تمدن‌سازي ندارد و نرم افزار يك تمدن علوم انساني است.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به تقليد كوركورانه افراد از مكتب‌هاي غربي در كشور، افزود: بعد از جنگ جهاني دوم شاهد موج عظيمي از جنبش چپ در ايران بوديم.

وي به پروژه وزارت خارجه آمريكا در رابطه با پذيرش نگهداري از دانش آموزان و دانشجويان نخبه كشورهاي ديگر در يك خانواده آمريكايي براي مدتي كوتاه، گفت: آمريكا بورسيه زبان فارسي را كه مدت‌ها پذيرش نداشت دوباره راه انداخته است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به نياز دنياي اسلام به منابع منطبق با مباني اسلامي، خاطرنشان كرد: در ديداري كه از مالزي تا خارطوم و بوسني داشته‌ام آنان در انتظار اين هستند كه از ايران برايشان منابع علوم انساني برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    به نظر من سیستم اموزشی از ابتدایی و راهنمایی مشکل داره یه نظر سنجی از معلما بکنید. چه برسه به دانشگاه اون که الفاتحه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس