فزايش محبوبيت مانوئل سلايا در هندوراس، موجب نگراني رقبا و سرمايه داران نزديك به آمريكا شده است و به دنبال راهكاري براي جبران موقعيت از دست رفته خود با انتشار برخي اتهامات هستند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در حالي كه "مانوئل سلايا " رئيس جمهور سابق هندوراس كه در كودتايي آمريكايي بركنار شد، فعاليت خود را براي انتخابات آتي رياست جمهوري اين كشور آماده مي كند و در نطرسنجي ها توانسته از رقباي خود پيشي بگيرد، رقباي وي به دنبال اقداماتي براي كاهش محبوبيت وي هستند.

اين اقدامات كه با حمايت هاي ملي و رسانه اي جريان نئوليبرال ها و سرمايه داران نزديك به آمريكا صورت مي گيرد، در گام اول به دنبال محدود كردن شرايط براي سلايا بود.

در اين مرحله، بندهايي از قرارداد بين سلايا و رئيس جمهور هندوراس كه منجر به بازگشت سلايا به اين كشور شد، ناديده گرفته شد.

بر اين اساس فشارهايي براي محدوديت تشكيل "جبهه فراگير مقاومت ملي " از سوي حاكميت صورت گرفت در حالي كه بر اساس توافقنامه مذكور، سلايا هيچ ممنوعيت و محدوديتي براي كار تشكيلاتي سياسي نداشت.

همچنين مصونيتي در اين قرار داد براي كابينه سابق و همراهان وي در نطر گرفته شده بود كه بعضا مورد بي توجهي قرار گرفت و موجب اعتراض شديد رئيس جمهور بركنار شده هندوراس شد.

در همين زمان پس از وارد كردن اتهامات فساد مالي عليه "انريكه فلورس لانزا " وزير سابق در دولت مانوئل سلايا، بحث هايي درخصوص آغاز فشارهاي سياسي بر رئيس جمهور و كابينه سابق اين كشور بالا گرفت.

سلايا در اين رابطه از دولت "لوبو " خواست هر چه سريعتر اقدام به متوقف كردن و حل و فصل اين "آزار و اذيتها " كند.

وي خاطر نشان كرد: اين شروع يك بي عدالتي و زير پا گذاشتن توافقنامه كلمبيا است،؛ چرا كه لوبو (رئيس جمهور هندوراس) در توافقنامه به بازگشت امن و بدون مشكل من و وزراي كابينه ام تاكيد داشته و از مهمترين بخش هاي قرار داد ما بوده است .

رئيس جمهور سابق هندوراس، هشدار داد كه جامعه بين المللي به نقض اين توافقنامه كه به عنوان "آشتي ملي و تحكيم نظام دموكراتيك " از آن ياد شده است اعتراض خواهد كرد و نقض آن تبعات بدي براي دو لت خواهد داشت.

اين گزارش حاكي است پس از اين مناقشات و توسعه گسترده فعاليتهاي سياسي سلايا و محبوبيت وي در اين كشور، اقدامات بعدي گروهاي مخالف وي آغاز شد و به تازگي برخي مقامات اين كشور اعلام كرده اند كه لوبو به مرگ تهديد شده است.

اگر چه در اين مورد به نام كسي و يا گروهي اشاره نشده است اما شواهد و قرائن نشان مي دهد كه آنان قصد دارند رقيب را با اقدامات تحت فشار قرار دهند.

در همين رابطه "پروفوريو لوبو " رئيس جمهور هندوراس اعلام كرد با توجه به تهديدات صورت گرفته عليه وي، اقدامات امنيتي در راستاي حمايت از خود و خانواده اش را افزايش خواهد داد كه از جمله اين اقدامات كشيدن يك ديوار محافظتي در مقابل رفتر رياست جمهوري است.

بر اين اساسا به عنوان بخشي از اقدامات، دولت بازديد از دفتر رياست جمهوري را سخت تر خواهد كرد و همچنين محافظت از خانواده و حمل و نقل رئيس جمهور نيز بيشتر خواهد شد. همچنين حفاظ مقابل رياست جمهوري نيز با يك ديوار محافظتي جايگزين خواهد شد.

او كه به تازگي به علت افزايش ماليات، با بازرگانان دچار مشكل شده است، اضافه كرد: اين ماليات براي امنيت بيشتر در آمريكاي مركزي است و وي چاره اي جز اين ندارد. اين ماليات ها بالغ بر 75 مليون دلار در سال خواهد بود.

لوبو اعلام كرد: من براي اين اتفاق متاسفم اما بايد گامهاي براي كشور برداشته شود؛ برخي مشكلات ازيادي را براي كشور بوجود مي آوردند. حتي مي دانيم آنان چه كساني هستند و به آنها در اين باره هشدار مي دهم.

وي اضافه كرد: ماليات هم براي مردم مرفهين در نظر گرفته شده نه براي مردم نيازمند، اين اقدام كمك مناسبي براي از بين بردن مشكلات خواهد كرد.

لوبو پس از يك كودتاي نظامي كه آمريكا در آن دست داشت، عليه مانوئل سلايا در سال 2009 به رياست جمهوري هندوراس رسيد.

يكي از شواهد دست داشتن آمريكا در اين كودتا، اسنادي است كه "ويكي‌ليكس " منتشر كرده است كه از نقش محوري آمريكا پيش از كودتا در هندوراس، در حين انجام كودتا و پس از آن پرده برداشت.

اولين سند از اسناد منتشر شده به ترتيب زماني مربوط به مكاتبات سفارت آمريكا در "تگوسيگالپا " پايتخت هندوراس، با واشنگتن و ساير مخاطبان است كه در آن اوضاع هندوراس تشريح شده است.

محتواي سند دوم مربوط به تحليل تك تك نقش‌آفرينان تاثيرگذار داخلي هندوراس مي‌شود. اين افراد توانستند در روند مذاكرات براي امضاي معاهده "سن‌خوسه " تاثيرگذار باشند. اين معاهده در نوامبر 2009 و پيش از برگزاري انتخابات در هندوراس امضا شد. برنامه كودتا توسط واشنگتن طراحي شده بود و آنها در اين برنامه به اين گونه اطلاعات نياز داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس