تعداد انبوه موشک های فاتح 110 در کشور و البته امکان استفاده از راکت های کم ارزش ولی با ابعاد و عملکرد مشابه به عنوان هدف اولیه و گول زننده سامانه پاتریوت را باید از جمله راهکارهای مد نظر برای از بین بردن سامانه گران قیمت و پر زرق و برق آمریکا دانست.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پاتریوت یک سامانه موشکی پدافند هوایی متحرک است که در ابتدا برای پدافند هوایی بر ضد هواپیماها و موشکهای کروز و نیز در سال-های اخیر بر ضد موشکهای بالستیک برد کوتاه به میدان آمده است. سامانه پاتریوت در واقع برای عملیات در اروپا بر ضد هواپیماهای دارای ارتفاع زیاد شوروی سابق و موشک های کروزی که با سرعت 2 ماخ (1500 مایل بر ساعت) حرکت می کنند و نیز به منظور جلوگیری از دیده شدن به صورت متحرک و فقط برای چند ساعت کار در یک محل طراحی شده بود.

سامانه موشکی پاتریوت با مشخصه MIM-104 موشکی است زمین به هوا مخصوص ارتفاعات متوسط و بالا، متحرک و با توان عملیاتی در شرایط مخلتف جوی و پیشران یک مرحله ای از نوع سوخت جامد از نوع HTPB. کارهای طراحی و تولید این سامانه در دهه 1970 اجرا شده و در دهه 1980 وارد خدمت شده است. قلب و حساس ترین  بخش سامانه، راداری است که با رایانه کنترل می شود. آنتن رادار از نوع آرایه فازی چند منظوره به طول 2.5 متر است و از 5161 عنصر ساخته شده است.
 
در این بخش که مطالعات بیشتری به وسیله آلمان و آمریکا روی آن اجرا شده است، عملیات تجسس، دریافت هدف و هدایت به سرعت انجام می گیرد. کلیه افدامات و عملیات راداری شامل کشف، شناسایی، تعقیب هدف و هدایت موشک منحصراً به وسیله یک رادار چند منظوره انجام می شود.

نمونه های اصلی این سامانه شامل PAC-1، 2 و 3 است. موشک های رهگیر PAC-3 برخلاف موشک های پاتریوت قبلی که با نزدیک شدن به اهداف و منفجر کردن آنها در آسمان عمل می کردند، دارای مواد منفجره نیستند و در عوض به منظور انهدام موشک های کوتاه و میان برد که کلاهک های اتمی، بیولوژیکی یا شیمیایی حمل می کنند، به انرژی جنبشی (به مفهوم ضربه زدن و منهدم کردن) متکی هستند. سامانه پی-ای-سی-3 موشک هایی کوچکتر اما به لحاظ کمی چهار برابر بیشتر از پی-ای-سی-2(16 فروند به جای چهار فروند) حمل می کند ولی برد آن به نسبت نمونه های پیشین کمتر است.

بررسی یک حادثه مهم

در 25 فوریه 1991 در خلال جنگ خلیج فارس، سکوی پرتاب موشک پاتریوت آمریکا در ظهران عربستان سعودی در درگیری با یک موشک اسکاد عراقی ناکام ماند. موشک اسکاد به یکی از آسایشگاه های سربازان آمریکایی اصابت کرد و 28 سرباز کشته و حدود 100 نفر دیگر مجروح شدند. گزارشی از طرف دفتر بررسی سانحه به عنوان دلیل این عدم موفقیت ارائه و در آن چنین عنوان شد: «بروز اشکال در کارایی موشک پاتریوت. مشکل نرم افزاری منجر به عمل نکردن سامانه در ظهران عربستان سعودی شد.»
 
در نتایج نهایی مشخص شد که علت، یک محاسبه غلط مربوط به خطاهای ریاضی رایانه از زمان راه اندازی آن بود؛ به خصوص زمان یک دهم ثانیه که توسط ساعت داخلی سامانه اندازه گیری می شد برای تولید زمان به ثانیه در یک دهم ضرب می شد. این محاسبه با استفاده از رجیستر 24 بیتی با ممیز ثابت به نمایش در می آمد؛ به ویژه مقدار یک دهم که یک بسط باینری نامتناهی دارد، بعد از ممیز پایه در 24 بیت بریده می شد.
 

 
 این خطای کوچک برش وقتی در عدد بزرگی که زمان را در یک دهم ثانیه می دهد ضرب شود منجر به خطای قابل تشخیصی خواهد شد. در حقیقت سکوی استقرار و پرتاب موشک پاتریوت در حدود 100 ساعت روشن بوده است و یک محاسبه ساده نشان می دهد که خطای زمانی حاصل، مربوط به خطای تقویت شده برش حدود 0.34 ثانیه بود.

یک موشک اسکاد در هر ثانیه مسافت در حدود 1676 متر را طی می کند و در این زمان موشک در حدود نیم کیلومتر(573.2 متر) را طی کرده است. این مقدار کافی بود که موشک اسکاد دورتر از شعاع عمل رادار پاتریوت قرار گیرد. با وجود این که محاسبه زمانی صحیح در بعضی از قسمت های مجموعه اما نه همه آن بهبود یافته بود اما این ایراد به طور کامل مرتفع نشده بود.

پیش بینی شعاع عمل رادار در اینکه موشک اسکاد در لحظه بعد کجا ظاهر می شود تابعی از سرعت اسکاد و زمان آخرین آشکارسازی رادار است. سرعت یک عدد حقیقی است که می تواند به عنوان یک عدد کامل بیان شود. زمان به صورت پیوسته توسط ساعت درونی سامانه به دهم ثانیه نگهداری شده اما به صورتعدد صحیح یا کامل بیان می شود.
 
هرچه سامانه بیشتر کار می کرد زمان عدد بزرگتری را نشان می داد. برای پیش بینی اینکه اسکاد در لحظه بعد کجاست، هم زمان و هم سرعت باید به صورت اعداد حقیقی بیان شوند.
 
تشریح سامانه پاتریوت

پاتریوت به عنوان جزئی از یک گردان که به طور معمول از شش سکوی پرتاب تشکیل شده است به کار می رود. هر سکو از قسمت های زیر تشکیل شده است: یک واحد رادار زمین پایه برای دیده بانی و آشکارسازی، ردگیری و درگیری با هدف؛ یک ایستگاه کنترل درگیری برای فرمان دستی یا خودکار و کنترل رهیاب های موشک، هشت پرتابگر موشک و یک گروه رله مخابراتی برای پشتیبانی از ارتباطات و مخابرات. یک مرکز هماهنگ سازی اطلاعات، سکوها را کنترل و عمل آن ها را با گردان های دیگر و مقامات بالاتر فرماندهی هماهنگ می کند.

قلب سامانه پاتریوت، رایانه کنترل آن است. این قسمت ارائه کننده عملکرد اصلی سامانه برای ردیابی و ردگیری هدف، مانند عملکردهای مدیریت جنگی، فرمان و کنترل است. رایانه کنترل پاتریوت که در عملیات طوفان صحرا به کار رفت بر اساس طراحی دهه 1970 بود که در انجام محاسبات دقیق، قابلیت به نسبت محدودی داشت.
 
برای انجام عملیات، رایانه کنترل جنگ افزار پاتریوت ، اطلاعات مربوط به هدف را از سامانه راداری دریافت می کند. رادار پاتریوت، پالس های الکترونیکی می فرستد که فضای هوایی بالای خود را اسکن (جاروب) می کند؛ وقتی که پالس ها به هدف برخورد کنند، به سوی سامانه رادار بازتابیده می شوند و به عنوان یک شیء یا نمودار روی صفحه نمایش پاتریوت توسط نرم افزار سامانه را برای ردگیری انواع معینی از اشیاء از جمله هواپیماها، موشک های کروز یا موشک های بالستیک تاکتیکی(مانند اسکاد) آموزش می دهند و برنامه ریزی می کنند.
 
در عملیات طوفان صحرا، پاتریوت برای ردگیری موشک های بالستیک تاکتیکی آموزش داده شده بود. برای رایانه پاتریوت، شناسایی، ردگیری و رهیابی این موشک ها و اطلاعات مهمی که آن ها را توصیف کند، توسط الگوریتم شعاع عملیاتی سامانه نگهداری می شد.

پس از اینکه رادار پاتریوت، یک شیء هوایی را که مشخصات یک موشک اسکاد را دارد شناسایی کرد، ردگیر شعاع عملیاتی -یک ابزار شناسایی الکترونیکی در داخل سامانه رادار- محدوده ای را در هوا محاسبه می کند که سامانه در مرحله بعد باید آنجا جستجو کند. ردگیر شعاع عملیاتی، اطلاعات اشیای هوایی را از محدوده محاسبه شده استخراج و فقط اطلاعات لازم برای ردگیری، هدف گیری و ردیابی اسکادها را پردازش می کند. یافتن یک شیء در محدوده ردگیری شعاع عملیاتی وجود اسکاد را تأیید می کند.

پاتریوت در خاورمیانه

کمپانی های اسلحه سازی آمریکا همواره در تلاش برای فروش محصولات خود به بازار متمول و فاقد استراتژی خاورمیانه و آسیای غربی بوده اند و در این میان کشورهای عرب منطقه که با رویه ایران هراسی تحریک می شوند، از خرید گران ترین سلاح ها و حتی خریدهای بیش از نیاز خود -که در سالهای بحران اقتصادی غرب بیشتر هم شده-فروگذاری نمی کنند.
 
سامانه دفاع هوایی پاتریوت نیز از این قاعده جدا نبوده و بخصوص با موفقیت های چشمگیر موشکی کشورمان بعد از معرفی موشک بالستیک میانبرد شهاب3 و ایران هراسی گسترده رسانه های غربی، تمایل به در اختیار گرفتن این سامانه بیشتر نیز شده است. خصوصاً مدل پی-ای-سی3 از سامانه پاتریوت که قیمت هر موشک آن به چند میلیون دلار بالغ می شود اخیراً به کشورهای دیگری در منطقه از جمله کشور کوچک کویت و امارات متحده عربی ارائه شده است. کشورهای دارنده این سامانه در خاورمیانه شامل عربستان سعودی، بحرین، کویت، مصر، اردن و رژیم اشغالگر قدس هستند.

آیا پاتریوت نسل جدید شکست ناپذیر است؟

اشاره به شکست این سامانه در ردگیری موشک های بالستیک عراقی گویای شکست پذیری هر سلاحی در هر زمانی است. نمونه های فعلی این سامانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای ضعف های بارزی هستند. به عنوان مثال یک فروند موشک هارم شلیک شده از جنگنده های آمریکایی در جریان اشغال عراق، موفق به اصابت به رادار پیشرفته این سامانه شد.
 
این در حالی است که موشک های ضد رادار پیشرفته تر و مرگبارتری نسبت به هارم، در اختیار ایران است که از احتمال اصابت به هدف و سرعت بالاتری برخوردار هستند. در حملات موشکی عراق به اسرائیل نیز این سامانه تنها حدود یک پنجم یعنی 20 درصد از موشک های قدیمی و بی دقت بالستیک عراقی را منهدم کرد.

* ایران چه سلاح های ضد پاتریوتی دارد؟

به گزارش مشرق، با توجه به اینکه در این سامانه، محوریت با رادار اصلی آن است، هدف قرار دادن آن به هر طریق ممکن به معنی از کار افتادن این این سامانه است. به جز کاربرد موشک های ضد رادار، استفاده از تسلیحات هوابرد دورایستا نیز راه حل دیگری برای ضربه زدن به این سامانه است.
 


موشک دورایستای قاصد3 با برد فعلی 120 کیلومتر، یکی از بهترین گزینه ها برای این منظور خواهد بود؛ خصوصاً وجود قابلیت هدایت خودکار و عملکرد به صورت «شلیک کن-فراموش کن» و دقت بسیار بالا در اصابت که به صورت نقطه زن و با خطای به اصطلاح صفر-صفر، این موشک جدید ساخت داخل را به وسیله مطلوب برای سرکوب پدافند هوایی دشمن تبدیل می کند.
 
 البته سرجنگی قدرتمند و امکان شلیک و پرواز قاصد3 در ارتفاع پایین نیز به اجرای موفق عملیات و شناسایی دیرتر جنگنده شلیک کننده کمک می کند و البته باید گفت موشک های پاتریوت محدودیت حمله به اهداف پروازی در ارتفاع پایین دارند.

روش دیگر برای از کار انداختن این سامانه، تهاجم با موشک های بالستیک تاکتیکی بسیار دقیق و سریع و با ارتفاع عملکرد پایین مانند موشک مشهور فاتح-110 است. فاتح-110 با برد بیش از 250 کیلومتر در مدل های مختلف و دقت فوق العاده و سر جنگی قدرتمند خود، امکان حمله به سایت های پاتریوت را از داخل خاک کشور، در صورت حماقت محض دشمن در ایجاد درگیری نظامی با ایران را می دهد.
 

 
این موشک از پرتابگر تمام متحرک شلیک شده و در به مدت زمان بسیار کوتاهی برای آماده سازی نیاز دارد و شتاب اولیه بالای آن نیز، امکان شناسایی شدن توسط دشمن را کاهش می دهد؛ تعداد انبوه این موشک در کشور و البته امکان استفاده از راکت های کم ارزش ولی با ابعاد و عملکرد مشابه به عنوان هدف اولیه و گول زننده سامانه پاتریوت را نیز نباید از نظر دور داشت.
 
از اینرو، با در نظر گرفتن میزان احتمال انهدام موشک های بالستیک توسط پاتریوت در خوشبینانه ترین حالت، پس از منهدم کردن چند موشک، خود این سامانه قربانی خواهد شد. البته برخی دیگر از تجهیرات مقابله نیروهای مسلح کشورمان با سامانه پاتریوت نیز تاکنون اعلام رسمی نشده اند، لذا نمی توان آنها را معرفی و کارکردشان را تشریح کرد.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود، شناسایی مکان سامانه های دفاع هوایی دشمن است. هر چند سابقه عملیاتی اتریوت نشان داده کاربران آن تمایل به استقرار سامانه به صورت ثابت و دائمی در یک منطقه را دارند، اما اساساً پاتریوت از قدرت تحرک مناسبی برخوردار بوده و بیشتر اجزای این سامانه بر روی کامیون حمل می شود. بنابراین لزوم رصد دائمی مواضع دشمن و نقل و انتقال این سامانه که البته بیشتر در اطراف مناطق مهم صورت خواهد پذیرفت از جمله فعالیت های بسیار مهم برای مقابله با آن در روزگار نبرد است؛ امری که به مدد تنوع گسترده سامانه های اطلاعاتی و تجهیزات بدون سرنشین کشور هم اکنون نیز در مناطق مختلف در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 7
  • گیتس ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    8 6
    سامانه تاد را هم برسی کنید....ببینید چند آزمایش موفق داشته.........این سامانه محشر است روسیه برای پروژه S-500 قصد تقلید از تاد را دارد... بعد از آنها نیز دفاع لیزری هوا برد و زمین پایه فراگیر خواهد شد...
  • بهنام ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    7 19
    هر سامانه پاتریوت دارای 4 لانچز 4 عددی موشک است یعنی 16 عدد موشک ضد موشک و دستور رزمی بکارگیری این سامانه وجود یک مجموعه برای هر منطقه است یعتی توانایی درگیری هم زمان با 16 هدف حالا اگر برای هر منطقه 2 سامانه هم بکارگیری شود یعنی توانایی رهگیری و درگیری همزمان با 32 هدف مهاجم و با توجه به نیاز زمان لازم برای لود مجدد سامانه ها بعد از شلیک که 45 دقیقه است ما اگر با 48 موشک به هدف مورد نظر یورش ببریم (طبق برآورد اطلاعاتی آمریکا ایران بیشترین تولید موشک در جهان را دارا است) و در یک پریود زمانی 5تا 10 دقیقه ای مجدداَ این عمل را تکرار کنیم .....!! کیست که بتواندمان روبرو؟ ای دشمن گر تو سنگ خاره ای من آهنم. پاینده ایران.
  • مشاور فارسي زبان روبرت گيتس ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 38
    به نظرم با اين کار، تنها ترفند ايران براي برخورد با پاتريوت را لو داديد. پنتاگون ظرف هفته آينده اين ايراد را هم برطرف و به همراهي اسرائيل به ايران حمله خواهدکرد. مطمئن باش دوست عزيز...
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 2
    مثل همیشه مقالات نظامیتون جالب و اموزنده بود لطفا از این دست مقالات بیشتر منتشر کنید باتشکر
  • محمد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    24 4
    اينقدر اغراق نكنيد. بايد واقع‌بين بود. اولا سامانه موشكي ايران هيچ‌وقت به پيشرفتگي آمريكا نيست. وقتي يك سامانه در آمريكا كه 20 يا 30 سال پيش توليد شده است، را الان مورد بررسي قرار مي‌دهيد حالا ببينيد كه در اين چند سال چقدر پيشرفت كرده‌اند. چرا موشك‌هاي آمريكايي را خطاكار مي‌دانيد ولي موشك‌هاي خود را بي‌نقص و خطا فرض مي‌كنيد. آنها روي جنگنده‌هاي خود موشك‌هاي پيشرفته مي‌گذارند آن وقت ما بايد روي چند جنگنده تعميري و دسته‌چندم كشور خود موشك‌هاي معمولي بگذاريم. واقع بين باشيد برادران مشرقي. ما قدرت ايمان بالا داريم كه آنها ندارند. ولي اين دليل نمي‌شود كه امكانات دشمن را دست‌كم بگيريم.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    5 0
    من ااااا مییییییی دونستم همه ی ما .....!!!!! دوستان اینقدر با آب تاب ، خودتونو نبازید! قسمت اصلی جنگ، و یا بهتر بگویم، هدف اصلی جنگ، ذهن معادله پذیر شماست! حال آنکه معادلات ریاضی و تستهای جنگی، در یک جنگ واقعی، مقهور تیز هوشی و روحیه بالای مدافعان است. موفق باشید.
  • رها ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 2
    تو اگه سواد داشتی که نمیرفتی اونجا مشاور فارسی زبان بشی. میدونی چرا توی این سی سال و بعد از این آمریکا و اسرائیل هیچ غلطی نتونستند بکنن و نخواهند توانست؟ چون مشاوران احمقی مثل تورو استخدام کرده و می کنند.
  • سعید ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    ما منتظر حمله ایم ... آقای مشاور !
  • saeed ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 19
    در سال 2001 هم هنگام حمله آمریکا به عراق این سامانه نتوانست در مقابل موشک های بسیار قدیمی کرم ابریشم موفق باشه و بسیاری از موشک های عراقی که غالبا سوختشون هم فاسد شده بود از این سامانه عبور کردند و به کویت اصابت کردند. در کل این سامانه بسیار آسیب پذیره و با موشک های تشعشع یاب ایران نظیر KH-31 کریپتون بسرعت نابود و از چرخه عملیات خارج میشه.
  • هادی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 13
    اصلی ترین برتری ایران نیروی انسانی با ایمان باهوش تر و خلاق تره! 8 سال جنگ هم این موضوع رو تایید میکنه! هر ترفندی بزنن ضد خودشون عمل میشه! یه اصطلاح در بین پدران رزمنده ی ما وجود داشب که می گفتند: سلاح دشمن مال ماست .
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    4 3
    شما دارید اغراق می کنید جنگ 2006 لبنان میدان کوچکی بود برای بررسی تجهیزات ایرانی در مقابل تجهیزات آمریکایی! در ان مقیاس زمینی و دریایی، تجهیزات امریکایی به شدت آسیب پذیر از آب در آمدند. این که ما فکر کنیم تکنولوژی آمریکایی شکست ناپذیره ناشی از القائات هالیووده
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    4 18
    همین هواپیمای اف 4 چهل ساله ریگی رادر شب رهگیری و فرود آورد ولی USAF نتونست هیچ کدوم از اعضای القائده را بگیره
  • سعید ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 4
    سامانه تاد یک سامانه برد کوتاهه که برای مقابله با موشک های بالستیک برد کوتاه ساخته شده و یک سامانه راهبردی نیست پس مقایسه اون با سامانه های SAM-20 و SAM-2000 درست نیست. ضمنا روس ها در هر زمینه ای از آمریکا عقب باشن در زمینه سامانه های دفاع هوایی بسیار توانمند تر از یانکی ها هستن.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 0
    چقدر هم با افتخار گفتی"مشاور"! وطن فروش بی ارزش!
  • بهزاد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    3 2
    پس ناوچه اسراییل به قول شما بسیار پیشرفته با کدام موشک زده شده است؟ما امکان دشمن را دست کم نمیگیریم اما حریفی دست و پا بسته برای اونها نیستیم.
  • رمضانی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    1 0
    تو اصلا متوجه شدی که مشکل فنی این سیستم چیه ؟ خدا کنه همه دشمنان نظام مثل تو باشند . آی کیو در حد جلبگ
  • بهنام ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 2
    اغراق نیست . وقتی که دیدم بچه های وزارت دفاع ژیرسکوب را با ساده ترین امکانات ساختند . فهمیدم همه کاری می توانند بکنند .
  • کاوه ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 1
    اخیرا در ایتالیا ساعت های یک شهر نزدیک به آتششان اتنا ؛ خود بخود 20 دقیقه جلو رفته اند . آیا امکان دارد ما بتوانیم با امواج الکترو مغناطیس ساعت یا دیگر قطعات الکترونیکی سیستم پاترویوت رو مختل کنیم .
  • hamid ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 2
    آره بابا شما قوی !!شما ابرقدرت!!!شما مدیر دنیا!!!...معلوم نیست پس چرا هر دفعه ای که یه خبر حمله به ایران میشه..سریع میرن دنبال یه خبری که حمله رو تکذیب کرده باشه!!!!! آره برین دنبال موشک و اتم و اینجور چیزها..دیگه هیچ کس حاضر نیست جونشو واسه شماها بده!!!
  • گل‌علي ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    2 1
    1- مرگ بر شيطان بزرگ 2- موشكي همچون PAC-3 به درجه‌اي از فناوري رسيده است كه به آن امكان hit to kill بودن را مي‌دهد. اين يعني اينكه شما مي‌توانيد به قدري موشك را دقيق هدايت كنيد كه خطاي نهايي به صفر برسد. در اين حالت بدنه موشك به‌طور مستقيم به هدف اصابت مي‌كند و موشك احتياج به يك سرجنگي تركش‌زا ندارد (البته PAC-3 هنوز هم يك سرجنگي انفجاري را به‌منظور تضمين انهدام قطعي هدف حفظ كرده‌است) 3- روش درگيري پاتريوت مقابله با اهداف از روبرو است. بنابراين سرعت هدف ديگر مهم نيست (ديدن آن مهم است). يعني احتياجي نيست هدف را از عقب تعقيب كنيد و يا از كنار به آن برخورد كنيد بلكه مي‌توانيد از روبرو با آن مقابله كنيد. ساده‌ترين مثال براي اين مفهوم مثل اين است كه شما يك ماشين در حال نزديك شدن را مي‌بينيد و مي‌توانيد بر سر راه آن ميخ بريزيد و ... 4- بسياري از مشكلات پاتريوت در طوفان صحرا ناشي از اين بود كه اين سيستم بدون اتمام آزمايشهاي تحويل‌گيري خود مستقيما به عربستان ارسال شد (يعني اين سيستم در آنجا عملا آزمايش شد). در اين نبرد موشكهاي العباس و الحسين عراقي به‌دليل كيفيت بد سازه خودشان به هنگام ورود به اتمسفر غليظ متلاشي مي‌شدند و پاتريوت در تشخيص هدف اصلي (كلاهك موشك‌هاي بالستيك) از ميان چندين تكه بزرگ بدنه هدف عاجز مي‌شد. 5- راه‌حل كور كردن پاتريوت هر چه باشد اينكه شما گفته‌ايد نيست. بماند براي روز مبادا. 6- به نظرم به جاي نوشتن مقالات اين تيپي بهتر است اول دشمن را بشناسيم بعد راههاي مقابله با او را بيابيم.
  • محسن ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 1
    برو جاسوس کشک خور
  • گیتس ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    سعید جان سامانه تاد دچار تغییراتی شده این موشک در فاز نهایی مشکل داشت ولی در فاز ماقبل نهایی ترمینال در ارتفاع 200 کیلومتری بالای جو زمین با استفاده از انرژی جنبشی هر موشک بالستیکی را می تواند بزند...و زده...
  • گیتس ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    1 4
    آلمان زیر دریایی های هسته ای خوبی برای اسرائیل می سازه...بخصوص با موشک های اتمی 1800 کیلومتری.......
  • فرید ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    1 2
    دست ما با قلم سازگارتر است تا با تفنگ، امّا آن‌جا كه شیطان و اولیای او با تفنگ بر جهان و جهانیان حاكمیت یافته‌اند، ما را چاره‌ای دیگر نیست مگر آن‌كه تفنگ برداریم و از حق و عدالت و مظلومین دفاع كنیم. و اكنون كه كار را به كارزار كشانده‌اند، چه كسی دلاورتر از یاران كربلایی امام عشق؟ شهید سید مرتضی آوینی
  • فرید ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 3
    «سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار» جهان در آستانه‌ی تحولی عظیم قرار گرفته است. وقتی مؤ‌منین بر محور ولایت اجتماع كنند، به آن‌چنان منبعی عظیم از قدرت دست خواهند یافت كه هیچ نیروی دیگری در سراسر جهان با آن یارای رو در رویی ندارد. سحر با معجزه پهلو نزند، دل خوش‌دار! اگر سحر فرعونی توانست بر معجزه‌ی موسوی غلبه كند، آمریكا نیز خواهد توانست با تسلیحات پیش‌رفته‌ی خویش بر ایمان ما چیره شود. قدرت حقیقی این‌جاست، چرا كه دست خدا با جماعتی است كه بر محور حق گرد آمده‌اند. با این معیار، بسیج قدرت‌مندترین ارتش دنیاست. اگر كسی در جست‌وجوی مصادیق كاذب قدرت باشد، آن را در میان بسیجیان نخواهد یافت. آن‌ها آرتیست‌های دروغین سینما، هركول و سامسون و یا جیمز باند و سوپرمن نیستند. آن‌ها هم مثل من و تو، كارگر و كارمند، دانش‌جو و دكان‌دار هستند و قدرت‌ِشان نه در موهای بلند و بازوهای كلفت است و نه در بال‌های آهنین و پاهای الكترونیكی؛ در ایمان است. چیزی نخواهد گذشت كه مستضعفین سراسر عالم در خواهند یافت كه قدرت حقیقی تنها در وحدت ایمانی نهفته است و راهی جز جهاد مسلحانه برای دست‌یافتن به عدالت وجود ندارد. آن‌گاه حقیقتی كه در نام بسیج مستضعفین نهفته است به تحقق خواهد پیوست و همه‌ی مظلومان برای مبارزه با ظلم، لباس رزم خواهند پوشید و به صحنه‌ی نبرد خواهند آمد. «شهید سید مرتضی آوینی»
  • فرید ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 1
    دست ما با قلم سازگارتر است تا با تفنگ، امّا آن‌جا كه شیطان و اولیای او با تفنگ بر جهان و جهانیان حاكمیت یافته‌اند، ما را چاره‌ای دیگر نیست مگر آن‌كه تفنگ برداریم و از حق و عدالت و مظلومین دفاع كنیم. و اكنون كه كار را به كارزار كشانده‌اند، چه كسی دلاورتر از یاران كربلایی امام عشق؟ شهید سید مرتضی آوینی
  • سلام ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 1
    مرگ بر امریکا مطمئنا کارشناسان عزیزمان راهکارهایی برای مقابله با پاتریوت دارند اما قبول کنید تحلیل شما غیر کارناسی بود توجه کنید که موشک دور ایستای قاصد 3 اصلا موشک نیسک و اساسا نوعی بمب است بمبی متفاوت از بمبهای معمولی که خلبان میبایست بر روی هدف قرار گیرد و بمب رها کند قاصد 3 بمب دقیق و قدرتمندی است که تقریبا به صورت کرئز عمل میکند و خلبان در فاصله ای بسیار دورتر از هدف و پدافند هوایی دشمن اقدام به رها سازی ان میکند بمب به صورت نزولی و تقریبا افقی از فاصله بالا به سمت هدف حرکت میکند هر چند این بمبها دارای بوسترهای تقویتی جهت سرعت گرفتن هستند ولی هیچگاه سرعت انها به یک موشک نمیرسد و در حقیقت در مصاف با پاتریوتها این بمها خود یک طعمع چرب و نرمند در مورد موشک فاتح هم همینطو موشک فاتح دارای سرعت و دقت بالاست اما دلیل بر غلیه بر پاتریوت نیست بهترین را به نظر من استفاده از شکلیک انبوه و موشکهای کذایی و جنگ الکترونیک و اخلالگریست
  • شناس ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام این کارایی رو که گفتید ساده نیست که! ما تو جنگ یه کار جالب تر کردیم تکه های ریز آلومینیوم رو که به شکل قاصدک بود ریختیم رو رادارش حدود 30 دقیقه به طور کلی از کار افتاد. ها ها حالا فکر کنید با چی اون آلومینیوم ها رو ریختیم؟
  • شهاب ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    4 6
    خداوکیلی مردم عادّی ما خیلی بیشتر از مشاوران اجنبی ها متوجه مسائل استراتژیک هستند. به همین خاطر هم هست که امام راحل (ره) فرمودند: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند."
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    هر هر هر غش کردم!!!!!
  • ولایت ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 2
    بخواب بابا شام میدن. ......شب درازه .باقالی
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 1
    خطاب به « مشاور فارسي زبان روبرت» با درجه عالی از کلج سلطنتی افریت انگلیس!!! × ترسیدیم،.! وایییییییییییی مامانم اینا....!
  • سید مصطفی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 0
    بابا شماها چقدر ساده هستید!!! یه آدم مریض همتونو سرکار گذاشته!!
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    جالبه در بین موضوعات بر پحث فقط این موضوع هست که تو تیترش عکس یا فیلم نیست!
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 4
    پاتریوت توان درگیر شدن همزمان با 16 هدف رو نداره، ضمناً خیلی از اهداف موشکی رو هم نمیتونه بزنه
  • تهرانی ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    2 0
    قاصد3 دقیقاً موشک هست بر خلاف نسل های قبلی(قاصد 2 و 1) که بمب بودند و پیشران نداشتند. بهتره نیم نگاهی به منابع معتبر بندازی در مورد بمب GBU-15 و موشک AGM-130 بمب های سقوط ازاد بودند برای رها کردن آنها هواپیما باید روی هدف میرفت که مربوط به 30 سال پیش هستند. برای زدن این پاتریوت ، این موشک نیازمند سرعت نیست! فاتح که دیگه اصلا با قاصد3 در یک کلاس قرار نمیگیره که شما فرمودی در مورد فاتح هم همینطوره... اتفاقاً در جنگ الکترونیک هنوز جای کار بسیار داریم تا بتونیم سامانه های پاترویت رو از کار بندازیم.
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    همین نمونه های جدید پاتریوت در سالهای اخیر زیاد گند بالا آوردند که تنها به بعضی هاش اشاره شده. ولی همین که موشک قدیمی هارم تونسته رادار پاتریوت رو بزنه دیگه قابل دفاع نیست ببم جان. تازه اهدافی که در ارتفاع پایین پرواز میکنند رو از یاد بردی!!
  • بسیجی ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    اخوی، برو نیگا کن تانک های آبرامز آمریکایی رو در عراق با چی زدن پکوندن! حالا سامانه موشکی پیشکش!
  • تهرانی ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 0
    دوست گرامی! بر چه پایه ای می فرمایید ایران از دارندگان موشک KH-31 هست؟
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    سلام ممنون از این مقاله. چند وقتی بود از این دست مطالب خوب کمتر شده بود. در هر صورت هر زهری پادزهری داره و البته خارجی ها همواره تجهیزات خودشون رو شکست ناپذیر معرفی می کنند.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    گاگول میدونی یعنی چی ؟! البته چی نه کی ؟!!
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    جناب تهرانی دیگه خیلی گیر نده حتما هست دیگه ! ؟
  • ايراني ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 4
    به جز يكي دو نمونه، همه موشك هاي سري KH در ايران هستند و ايران اين موشك ها رو غالبا روي سوخوي 24 و ميگ 29 استفاده ميكنه. جنگنده هاي بمب افكن سوخوي 24 در پايگاه شيراز (نزديك خليج فارس) مستقر هستند. هر وقت كه جنگنده سوخوي 24 در حال تمرين رو ديديد مطمئن باشيد چند موشك KH-31 روي اون نصب شده. ماموريت اصلي سوخو 24 نفوذ به عمق خاك دشمن و عبور از سامانه هاي دفاعي دشمنه.
  • meysam ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 3
    جناب مشاور عزیز: مطمعن باش نیروی ایمان کافیه
  • کتی ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    2 4
    حتما همین طوره جنگ الکترونیک در نبرد های موشکی بصورت جدی در جریانه یکی از مشکلات ما در ساختن موشک های مثل اس 300 همین مساله هست مثلا امریکا یه هواپیمای بدون سرنشین داره به نام گلوبال هاک که روزی 18 ساعت روی ایران در حال جاسوسیه و ما هم نمیتونیم بزنیمش چون هم ارتفاع پروازیش خیلی زیاده(حدود 70 هزار پا) و ما جنگنده ای که تا اون بالا بره نداریم و دیگه اینکه موشک هامون تا بهش برسن فورا جم میشن و از کار میافتن
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    شما از طرف خودت حرف بزن
  • حسین ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    بزدل ترسو
  • حسین ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    4 2
    ای بابا اینا نتونستن جلوی موشکهای ساده ی حزب الله رو بگیرند. چه برسه به سجیل و شهاب و ... لابد الان بعضیا میگن اسراییل واسه رد گم کردن جلوی موشکهای حزب الله رو نگرفته
  • 005 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 3
    به گفته ی کارشناسان سامانه ی اس 400 روسیه تا 15 سال دیگر رقیب نخواهد داشت!!
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    0 0
    ناوچه نبود ناو بودش
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    2 1
    چقدر این احمق ها ساده وشوت هستند واقعآامام سجاد در1400 سال پیش چه خوب گفت :دشمن مسلمانان احمق ترین آدم ها هستند.
  • علی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    3 0
    آقایون چرا انقد دعوا می کنید، بابا جنگ خوب نیست اینو هم ایران میدونه هم آمریکا این حرفا هم که می گن همش سیاسته. 8 سال جنگ اون همه آدم از 2 طرف کشته شدن ول کنید دوستان. پشت عرض بنده نظر ندین من از کسی دفاع نکردم فقط حرفم اینه جنگ توش خون ریزی هست و خودتون رو به دست سیاست مداران نسپورین اون ها اسلحه دست نمی گیرن ما دست می گیریم پس درست فکر کنیم همون. چاکر همه.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    چی بگم آخه به توی وطن فروش همین شما هستید آرامش دنیا رو ریختید به هم خدا هدایتتون کنه و اگه نشدید نابودتون کنه
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    6 1
    کتی جان یو 2 بلند پروازتر از اون بود شناسایی شد.مطمنی 18 ساعته چ عجب نگفتی 24 ساعته؟!
  • بهزاد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 2
    اینجاست که به توی بزغاله باید گفت : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • حسين ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    با منجنيق حتماَ ريختيد!!1
  • آرمین ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 2
    سلام فعلا اس-500 روسیه قویترین سامانه دفاعی دنیاست که اصلا رقیب نداره
  • ناشناس ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    1 0
    هرموقع عملی این کارو کردیم اون موقع حرف بزنین اینقدرا هم آسون نیستااا
  • ایمان ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    6 1
    خدا با ماست
  • soheil IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    خیلی عالی ممنون
  • محمد صادق IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اصلا پدافند های دشمن با سرعت بیش از ۱۰ ماخ نمی توانند مقابله کنند چه برسه به خرمشهر که سرعتش طبقه منابع ها اورپایی بیش از۱۵ ماخ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس