بالگرد تهاجمی جدید سپاه با نام «شاهد 216» به یک توپ 20 میلی متری، راکت های 70 میلی متری و همچنین موشک های سدید 361 با توان "شلیک کن- فراموش کن" مجهز است. شاهد جدید همچنین توانایی پرواز در شب با استفاده از سیستم های دید در شب را داشته و به سیستم های جنگ الکترونیک و مقابله با موشک های فروسرخ نیز مجهز شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروزه بالگردها به عنوان یکی از مهترین ابزار در میادین نبرد شناخته شده و در نقش های گوناگونی مثل شناسایی، عملیات ضد زره، ضد زیردریایی، جستجو و نجات و بسیاری نقش های دیگر در میادین نبرد حضور دارند. این پرنده ها در کشور ما در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور وارد شده و امور بالگردی در دوران دفاع مقدس به عهده یگان های بالگردی ارتش بود.

اما پس از پایان جنگ تحمیلی و تکمیل سازمان رزم سپاه پاسداران، برنامه های مهم و جامعی در خصوص طراحی و ساخت بالگرد در این مجموعه آغاز شده است که تا به امروز با رشدی قابل توجه و نقشه راهی مطمئن و حساب شده، ادامه دارد.

شاهد؛ خانواده بالگردی سپاه

سپاه پاسداران طرح بالگردهای سری شاهد را از سالهای میانی دهه 70 آغاز و چندین مدل از این سری را در نقش های گوناگون تکمیل کرده است که بالگرد شاهد 278 یکی از مدل های موفق این خانواده به شمار می آید.

سپاه با شاهد 216 به میادین نبرد قرن بیست و یکم می رود+عکس

شاهد 278، بالگردی سبک است که در اموری مثل گشتي و شناسايي، جابجايي فرماندهان، کنترل هوايي، آموزش خلباني نظامي و تجاري، کنترل ترافيک شهري، آمبولانس هوايي و حمل مصدوم، گشت حفاظت محيط زيست و بازديد خطوط نفت و گاز و برق به کار می آید. البته امکان نصب انواع راکت و مسلسل بر روی این بالگرد نیز وجود دارد.

اما خانواده شاهد با ورود گونه 285 که در سه مدل ارائه شد بحث تهاجم و عملیات تخصصی رزمی را بیش از پیش مطرح کرد. این گونه از بالگردهای سری شاهد سپاه توان انجام عملیات های شناسایی و همچنین حمله به اهداف گوناگون سطحی چه بر روی زمین و چه بر روی سطح آب را نیز دارند.

مسلسل، راکت، موشک های هدایت شونده ضد زره سدید و موشک های ضد کشتی سری کوثر از جمله سلاح هایی به شمار می آیند که بر روی این مدل از بالگردهای سری شاهد دیده شدند.

سپاه با شاهد 216 به میادین نبرد قرن بیست و یکم می رود+عکس

همچنین بر اساس تصاویری که در مدل های جدیدتر این بالگرد منتشر شده است در درون کابین بالگردهای سری شاهد، تغییر و تحولاتی رخ داده است و نمایشگرهای قدیمی جای خود را به نمایشگرهای دیجیتالی صفحه تخت داده اند.

اما به نظر می رسد با توجه به نتایج قابل توجه و افزایش توان علمی و عملی متخصصان دفاعی کشورمان، سپاه پاسداران با تجربیات اندوخته شده در طراحی و تولید خانواده شاهد 285 ، به سمت بالگردی سنگین تر و مجهزتر رفته است .

شاهد 216؛ جدیترین دستاورد بالگردی سپاه

در جریان نمایشگاه هوا فضای تهران که هفته گذشته برگزار شد در یکی از غرفه های مربوط به سپاه پاسداران، جزییات طرح جدید بالگردی سپاه به اسم "شاهد 216" درج شده بود. بر اساس اطلاعات عرضه شده، این طرح یک بالگرد تهاجمی نیمه سنگین با وزن خالی 5 تن است که از دو دستگاه موتور با قدرت 4 هزار اسب بخار بهره می برد. سیستم انتقال قدرت در این بالگرد نیز از نوع "گیربکس دو مرحله ای سیاره ای" است.

این بالگرد توان انجام ماموریتهایی مثل شناسایی مسلح، حفاظت از بالگردهای نفربر و توان انجام ماموریت در شب روز و شرایط سخت ناوبری را نیز دارد. طول این بالگرد 72/18 متر، عرض آن یک متر و ارتفاع آن نیز 4/2 متر است. مداومت پروازی این بالگرد نیز در حدود 2.5 ساعت است که با دو نفر خدمه به فعالیت می پردازد.

سپاه با شاهد 216 به میادین نبرد قرن بیست و یکم می رود+عکس

این بالگرد از 4 پره کامپوزیتی استفاده کرده و بنده آن نیز از جنس ترکیبی آلومنیوم و کامپوزیت است. سرعت بیشینه این بالگرد 270 کیلومتر بر ساعت، حداکثر برد آن 550 کیلومتر و بیشترین ارتفاع پروازی آن 6200 متر از سطح زمین است. نرخ صعود این بالگرد نیز در حدود 3/6 متر در ثانیه است.

شاهد 216 همچنین توانایی پرواز در شب با استفاده از سیستم های دید در شب را داشته و به سیستم های جنگ الکترونیک و مقابله با موشک های فروسرخ نیز مجهز شده است.

سپاه با شاهد 216 به میادین نبرد قرن بیست و یکم می رود+عکس

در بحث تسلیحات نیز این بالگرد جدید سپاه، به یک قبضه توپ 20 میلی متری، راکت های 70 میلی متری و همچنین موشک های سدید 361 با توان "شلیک کن- فراموش کن" مجهز است.

درباره موشک سدید 361 تاکنون اطلاعات یا تصویری منتشر نشده است اما موشک‌های سدید-1 مشاهده شده در سالهای قبل، دارای هدایت لیزری بوده و یا جستجوگر از نوع اپتیکی (دید مرئی یا تصویرساز حرارتی) بوده است. موشک سدید نصب شده روی بالگرد شاهد285 با طول حدود 140 سانتیمتر دارای بیشترین برد 4 هزار متر بوده و زمان پرواز بیشینه آن در حدود 30 ثانیه است که برای شکافتن زره ادوات دشمن از سرجنگی خرج گود بهره می‌برد.

سپاه با شاهد 216 به میادین نبرد قرن بیست و یکم می رود+عکس

انواع نقشه های دیجیتالی و سامانه های مکان یابی جهانی از دیگر امکانات موجود در این بالگرد به شمار می آید که بر اساس اطلاعات منتشره، سامانه های ارتباطی این بالگرد در کانال امواج وی اچ اف، یو اچ اف و اچ اف فعالیت می کند.

با توجه به اینکه بالگرد شاهد 285، از یک نفر خدمه بهره می برد، بالگرد جدید سپاه می تواند نقش های مهمتر و بیشتری را در عملیات های خود بهره بگیرد، چراکه علاوه بر افزایش کالیبر بالگردهای سپاه از مسلسل 12.7 م.م در شاهد 285 به توپ 20 م.م در شاهد 216، سرعت بالگرد جدید و سقف پرواز آن نیز با افزایش خوبی همراه شده است.

با توجه به اینکه بالگردها از کارائی و تأثیرگذاری فراوانی در صحنه نبرد زمینی برخوردار هستند و بالگردهای کبرا نیز در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله این واقعیت را به خوبی نشان داد، می توان مطمئن بود دستاورد جدید سپاه پاسداران در عرصه بالگردی که قرار است در سالهای آینده رسما عملیاتی شود، می تواند علاوه بر مقابله قوی و فوری با تهدیدات گروهک های تروریستی در مناطق مرزی کشورمان، به محصولی مناسب برای کمک به ارتقاء توان رزمی رزمندگان جبهه مقاومت مبدل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 49
  • Ali ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    9 6
    چطور بالگردی به وزن ۵ تن و قدرت ۴۰۰۰ اسب حد اکثر سرعش فقط ۲۷۰ کیلومتره؟ اگر با بالگردهای عملیاتی جهان مقایسه کنیم این اعداد منطقی نیستن
  • سروش ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    6 1
    کاش سپاه برای شاخت جنگنده هم اقدام کند هرچنداستراتژی سپاه در نیروی هوایی استفاده از موشک های زمین به هوا برای پدافند وپهپاد وموشک بالستیسیک برای افند است مطمعنم از غزال و پوما وکبری بهتره چون تولید داخله
  • سراج ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    8 4
    سلام به نظر من اگر تولید انبوه شد به نیروی دریایی هم بدیم تا دیگه دنبال سرعت 110 گره برا شناورش نباشه که یه سرعت غیر علمی در دریاست. سپاه بجای قایق های تندرو باید توان هوادریا خودشو بالا ببری
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    3 1
    خبر خوبی بود
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 3
    طول این بالگرد 72/18 متر، عرض آن یک متر و ارتفاع آن نیز 4/2 متر است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی چی ؟
  • لبیک یا زینب ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    5 6
    به فکر خرید بالگرد از روسیه مثل کاموف ومیل 28 باشید
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    10 8
    خیلی پیشرفته هست. تازه به آسمان هم میرود.
  • msg313 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 4
    عرض 1 متر خیلی کمه اینجوری از نظر حفاظت خیلی ضعیف میشه
    • رضا IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      چطور عرض یک متر با حفاظت اون منافات داره؟‍! اتفاقا همین عرض یک متر یه آپشن برای حفاظت از اون و خلبانهاست، چون از روبرو مثل کبرا مثل یه مداد میمونه که زدن اون رو با موشک خیلی سخت‌تر از بالگردی می‌کنه که عرض بیشتری داشته و راحتتر هدف قرار میگیره....
  • محسن از اصفهان ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 3
    در این نمای گرافیکی که قرار داده شده، ترکیبی از طرح هلیکوپتر کبری وجود دارد.
  • نظامی بازنشسته ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    8 1
    تک خدمه بودن توی درگیری ها کارایی نداره خلبان باید هم ناوبری و هدایت رو بر عهده داشته باشد و هم شلیک تسلیحات در این حالت خلبان قادر به شلیک دقیق و هدفمند نیست و به ناچار باید بی هدف شلیک کند مخصوصا در زمان شلیک تسلیحات هدایت شونده خلبان به ناچار باید از مهلکه نبرد فاصله داشته باشد چون باید در زمان انتخاب هدف حداقل هلیکوپتر را در حالت امنی قرار داهد
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 1
    این یک پروژه تحقیقاتی هست که نمونه پروازی بالگرد ساخته شده و آزمایشات پروازی هم انجام گرفته ، موتورش هم دو تا TV3-117VMA بومی هست
  • وحید93 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    5 1
    ساخت اینا کار سختیه ...از طرف ما بهشون خسته نباشید بگید.
  • محمد رضا ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    3 1
    از دوستان و برادران گرامی قسمت دفاعی و سایر بخش های سایت مشرق بابت زحماتشون تشکر میکنیم امیدوارم موفق باشید
  • امیر ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 0
    البته تلاش قابل تحسینی هست اما در این زمینه مثل ذولفقار 3 صاعقه و... در تولید انبوه دچار مشکل میشن و حاظر نیستن پول خرج کنن انقدر که استفاده تبلیغاتی میکنن حمایت مادی و معنوی ندارن نسبت به صنایع دفاعی
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 0
    کشور ما شديدا به بالگرد نفربر هم احتياج دارد.
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 3
    این فقط یه طرح مفهومیه حالا ببین مشرق چه داستان سرایی کرده ! همین امروز فرمانده نیروی زمینی دنبال تانک روسی میگشت
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 2
    این عرض و ارتفاع کم نیست؟
  • صداقت ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 2
    اراده ای برای تولید انبود محصولات دفاعی داخلی وجود ندارد، مانند تانک ذوالفقار و قاهر 313 و باور 373 و ....
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    امید وارم هرچه سریع تر رونمایی بشه. البته چه فایده که مثل بقیه تسلیحات سنگین تولید انبوه نمیشه
  • مذاکره با آمریکا ممنوع است. ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 1
    توی تصویر آخر مشخصه که دارای دو سرنشینه.
  • ابوذر ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    کی قراره به تولید برسه !؟ اینجا که اشاره‌ای نشده بود ...
  • افشین تهران ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 2
    سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه هم یکی دوسال پیش بود که از این بالگرد نیمه سنگین خبر دادند که به شکر خدا مثل اینکه داره کارش تمام میشه.این بالگرد میتونه یکی از کمبودهای تجهییزاتی ما رو حل کنه.به امید تولید انبوه و پیشرفت عالی.
  • افشین تهران ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    تایگر و زد10هم همین شکل رو دارن و تقریبا میشه گفت که تمامی بالگردهای دونفره تهاجمی از همین بلت فرم استفاده میکنن.
  • امیر علی ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    امیدوارم سیستم دفاعی منا سبی برای مقابله با موشکهای دوش پرتاب هم به تجهبزاتش اضافه بشه تا موجب دوام بیشتر در صحنه نبرد بشود. یک پیشنهاد: لطفا ارابه فرود متداول را با چرخ تعویض کنند، منا... توفیق
  • احمد ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    حرف شما کاملاً درسته ولی اگر کمی دقت کنید در گزارش اشاره شده که بالگردقبلی یعنی شاهد285 تک سرنشین بوده ولی بالگرد جدید یعنی شاهد216 با دو نفر خدمه به پرواز می پردازد.
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    پسرم خلبان این مدل اموزشهایی رو میبینند مثلا
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    نظر شما مال زمان سیستم های آنالوگی بود الان عصر دیجیتال
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    طول این بالگرد 72/18 متر، >>>>>عرض آن یک متر
  • نامی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    خسته نباشید دلاوران
  • نوروزی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 7
    بسمه تعالی ای امریکا گذشت دوران محمد رضا پهلوی ، گذشت زمان شاه وشاه بازی در ایران ، گذشت آن زمانی که ایرانی ها در خواب بودند وشما پدرسوخته های بی شرف هستی ملت ایران را به یغما می بردید . گذشت آن زمانی که یک ایرانی کاری از دستش بر نمی آمد ونمی گذاشتند که کاری انجام دهد . اما به فضا خدا امروز و درسایه ی نظام جمهوری اسلامی ایران این توانمدی را هر ایرانی دارد که به فناوری های روز دست پیدا کند واختراعات بیشماری را به ثبت برساند .این ملت زنده است تاتاریخ زنده است .دست یابی سپاه پاسداران به تسلیحات جدید ونوین و همچنین بالگردهای جنگی با متد جدید یکی از قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران است به امریکا . امروز ایران اسلامی در همه ی زمینه ها پیشرفت داشته ودارد که باید هم چنین باشد وقتی دشمنان ما بیکار نشسته ودر صدد نقشه برای براندازی نظام ماهستند لذا ما باید به این تجیهیزات دست یابیم . عزیزان سپاهی و ارتش ! در معنا ما باید یک قدم از دشمن خود (امریکا )جلو باشیم وبه روز 0هر روز باید در فکر ساختن سلاحی جدید با کارایی بالا ودقیق باشیم ولحظه ای بیکار وغفلت نکنیم .از فکر واندیشه وتوان وپتانسیل موجود در نیروی جوان کشور استفاده وبهره ببریم تا این پیروزی ها ودستاوردها شکل گرفته وبه منصه ظهور بنشیند .
  • ace ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    وزن ۷ و نیم تن با سلاح و اون موقع سرعتش میشه ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت
  • صلواتی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم درود بر تمامی خادمین مخلص نظام بخصوص متخصصین نیروهای مسلح برای سلامتی همه آنها ونابودی استکبار جهانی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ehsan ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بالگرد 285 خوب نیست. 216 هر موقع به تولید انبوه رسید اونموقع باید اعلام بکنن.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ساخت جنگنده گرچه غیر ممکن نیست اما خیلی سخته موشک بیشترین بازدارندگی را داره ....شهید چمران باشناختی که داشت سپاه را به سمت ساخت موشک هدایت کرد و واقعا هم کاربرد داره جنگنده ها تکنولوژی پیچیده ای دارن تو ساخت حداقلیش یعنی موتور جت ما مشکل داریم تا بقیه اش
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 6
    اين طرح ها روي كاغذ هستند.مثل تانك زولفقار.زياد دلمونو خوش نكنيم
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    عرض کم از خصوصیات مثبت یک هلیکوپتره جنگیه کاهش ریسک برخورد گلوه ها و موشکها از همین خصوصیته کمک خلبان می تونه پشت خلبان برای هدایت آتش و شلیک بنشینه افزایش سرعت پرواز ارتباط مستقیم با شکل آئرودینامیکی هلیکوپتر میتونه داشته باشه و همچنین کاهش وزن
  • احمد ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 5
    به جای این هزینه تراشی بهتره کبراهای ارتش رو مجهز کنیم
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    هرپیشرفتی درحوزه دفاعی برای کشورمفید است زیرا تجربه ثابت کرده دردنیای کنونی که مملو از ظالم و مترصد کوچکترین فرصت برای تهاجم به کشورهای مستقل است اولین مولفه برای هر کشوری امنیت است و سیستم ها وتجهیزات دفاعی پشتوانه ای برای پیشرفت اقتصادی کشور است.البته بحث بروز شدن تجهیزات دفاعی خیلی مهم است زیرا یک سیستم جدید کارایی برابر چندین سیستم قدیمی دارد واز نظر بودجه ساخت کلی و قدرت بازدارندگی نیز قابل توجیه است
  • آوین ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    18/72 متر تایپیست اشتباه کرده
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 1
    ماشالله ولی با عکس بالگرد نمیشه رفت جنگ!!! اگه به عکس باشه من تا شب 1000 تا عکس می کشم از مال امریکا بهتر! تو هر نمایشگاهی هزار تا از این عکسها نشون میدن که هیچکدوم به ثمر نمیرسه! تازه اونهای هم که ساخته میشه در حد یکی دوتا هستش که اصلا به درد نمی خوره! اصلا تا الان شده یک یگان به سلاحهای ایرانی مسلح بشن؟؟ حتی تفنگ ایرانی؟؟؟ نداریم!!!! ما اصلا یگانی که یک رسته از سلاحهاش ایرانی باشه نداریم!!! فقط موشک داریم... همین!!!! فقط موازی کاری و تبلیغات بلدیم... در صورت مدیریت صحیح می تونیم همه چیز بسازیم ولی صد حیف!!!!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    اون 285 که کاردستیه، روی او مانور ندادن اصلاً
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    5 1
    بلند بشه از روی زمین هلی کوپتر های آمریکایی پودرش می کنند . این یه واقعیت لطفا نظرمو بگذارید .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 3
    ببین اینا که گفتی با هم فرق دارند. قاهر ماکتی بود و بس. ذوالفقار مجموعه ای از نمونه های تحقیقاتی بود. باور ۳۷۳ اگر تولید انبوه نشه اصله معنی نمی ده. ضمن اینکه بعضی از زیرسیستم های باور همین الان هم به نتیجه رسیده.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    یه ارتقا روی کبرا. از لحاظ ظاهر شبیه AH-1 z وایپر ولی از لحاظ توانایی شبیه سوپر کبراست. البته مسلما کپی نیست چون اون دوتا اولا آمریکایی ان ثانیا تفاوت هایی هم داره.
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    گفته دو موتور 4000hp
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    طول 18 متر و ارتفاع 2 و عرض 1 البته طولش به خاطر دمش زیاد هست
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    قراره از روبرو حمله کنن که هرچه قدر سطح مقطع کم باشه آسیب پذیری کمتر هست
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 4
    مگه قطاره؟! طولش به همراه دم 18 متر
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    پیام بازرگانی!
  • علیا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    علمت رو به رخ ما نکش. همون شلیک موشک کروز با سرعت 80 گره هم از نظر شما و ارباب هات غیر علمی و تخیلی بود و ما تونستیم. این رو هم به فضل خدا میتوانیم.
  • علیا ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    عرض بدنه یک متر هست. چیزی شبیه به سوپر کبرا ساختند. طول هم 18 متر و 72 سانتی متره
  • سراج ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    3 0
    در جواب علیا: اولا ما یه ارباب داریم اونم فقط سید الشهدا ع هست دوما مودب باش سوما معلومه از دریا چیزی نمیدونی چهارما من هم تحصیلاتم در صنایع دریایی هست و هم کارم در دریاست سرعت 110 گره تبلیغاته و هیچ وقت تو دریای طوفانی اگه شما 110 که هیچ 10 گره رفتی من صورتمو میتراشم دریا با زمین و هوا فرق داره با سواد حرفی که من زدم عین واقعیته بهتره اگر این بالگرد عملیاتی شد در هوادریا به کار برده بشه
  • یاور ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    برادر گرامی سخت در اشتباهید. يك جستجویی در منابع سپاه و وزارت دفاع و حتا سایتهای معاند بكنید متوجه اشتباهتان می‌شوید. زیاد به مستندهایی كه من و تو پخش می‌كند اهمیت ندهید.
  • فرید ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    هم اکنون میان برنامه
  • یاور ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    محمد جان من از كاربران قدیمی میلیتاری هستم. در آنجا هم خیلی از مطالب مشرق منتشر شده. البته يك عده هستند كه فكر می‌كنند منبع تمام دانش نظامی در تمام سطوح هستند. سه چهار تا از اینها توی میلیتاری هستند. ... گرفتی داداش؟ در ضمن توی آن سایت هم يكي از دوستان عزیز گفته بود كه موقع رویت ... خبرنگار محترم مشرق هم حضور داشته‌اند. در كل از این اخلاق خوشم نمی‌آید. یعنی چی؟ توی اكثر سایتها و فروم‌های نظامی تصاویری از مشرق و فارس می‌گذارندد و واترماركت خودشان رویش میزنند. اینطوری نباش برادر. این درست نیست.
  • یاور ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ان‌شاء الله با هم محشور شوید!
  • نیما ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    3 1
    بازم یه جنجال تبلیغاتی ... محض رضای خدا یه کار درست و حسابی انجام بدید !! هنوز منتظر تولید انبوه ذوالفقار و قاهر و باور و ... هستیم !! متاسفانه هنوز پروژه سلاح انفرادی به نتیجه نرسیده و ارتش ما از ژ3 استفاده میکنه !!! و سپاه هم برای یگان صابرین و نیروهای مخصوصش مشغول کپی کردن ام 16 هست !! تبلیغات تا کی ؟؟؟!!
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب اقای علیا، بارها دیدم شما کسانی مثل این دوستمون رو که صرفا نظر علمیش با نظر شما مخالف هست رو حواله دادی به ارباب و کدخدا و امریکا و... بنده هم علی رغم اینکه در نیروهای مسلح مشغولم از الطاف شما بی نصیب نبودم. نکن برادر معصیته، زشته، مصداق تهمته. فردای قیامت که معلوم شد مخاطبان شما چه کسانی هستند، باید جواب تک تک این کامنت ها رو پس بدی.
  • یاور ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    نمی‌شود بیشتر از يك مثبت داد برای سلامتی‌تان صلوات فرستادم
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    یه چیزی مثل شینوک هم احتیاج داریم
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بی نمک
  • احمد ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ما شا الله می دانم سخت است ولی اگربالگرد تهاجمی در مایه های اپاچی با مهندسی معکوس ساخته شود خیلی عالیست.
  • قاهر 313 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    ناشناس 12:07 قاهر 313 احتمالا سال بعد به پرواز در می آد . در مورد ذوالفقار هم باید بگم خیلی وقته که توی رژه ها ورزمایش ها نشون میده . پس یعنی به تولید انبوه رسیده .
  • ناشناس ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    شما کورین یا خودتونو به کوری زدین تانک ذوالفقار خیلی وقته که به نتیجه رسیده . کمتر حرف این شبکه ها وسایت های غربی رو باور کنین .
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    جان من فقط رونمایی خالی نباشه. تولید انبوه واقعی بشه. بخش خصوصی رو هم راه بدن توی تولید تجهیزات نظامی سرعت پیشرفت ما چند برابر میشه. بخش خصوصی خیلی با انگیزه است. بحث امنیتیش انقدر پینچیده نیست. می شه ساخت هر قطعه رو به یک کارگاه و کارخونه سپرد.
  • ناشناس ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    البته بعد از اینکه 1000 تا هلیکوپتر آمریکایی رو پودر کرد. البته این در حالی هست که فقط یه فروند از این هلیکوپتر بلند بشه . او آپاچی شکست ناپذیری ازش حرف میزنی عملکرد مزخرفش رو در برابر تسلیحات ایرانی در جنگ 33 روزه نشون داد . خیلی راحت توسّط موشک های میثاق1 سوسک شد . مشرق جون از این نظرات بیش تر منتشر کن تا بخندیم .
  • محمد ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    مگه پفکه که اینو بگیره اونو ولش کنه... ما با همین شناور های تندرو مون ادعاء اینو داریم که میتونیم ناوهواپیما بر رو ساقط کنیم و آمریکایی ها هم تایید کردند بعدش هم این بالگردی که میگی تولید انبوه بشه 2 ساعت مداومت پرواز داره که مشخصا جای شناور رو نمیگیره... اصلا نمیدونم ما چرا داریم بحث میکنیم؟! کارشناس های سپاه کارشون رو خوب بلد اند و میدونند که چیکار میکنند
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ادب مشرقیون منو کشته .
  • علی ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام مشابه این بالگرد را ارتش هم ساخته درکل باید بگم محصولات دفاعی ما هم به ارتش وهم سپاه تحویل داده میشد با نام های متفاوت وتغییرات ظاهری خسته نباشید میگم به بچه های این مرز بوم که تموم تلاششون را برای حفاظت از این خاک مقدس به کار گرفته اند درمورد تولید انبوه محصولات هم دوستان بدونند علم را بدست آوردیم اما صنعت کشورما جواب گو نیست برای تولید انبوه اینا بیشتر آزمایشگاهی و کارگاهی هست توجه کردید چرا ما دنبال تولید سوخو یا تانک t90یا خطوط بازسازی بالگرد های روس و..هستیم چون نیاز به تجهیزات تولید انبوه داریم پروژه ها بخوبی پیش میرد وتمام علوم این تجهیزات دارد بومی میشد اما صنعت ما فرسوده هست متاسفانه مشکل صنعت هست در تولید وگرنه همه مسولین دفاعی ما خواهان تولید انبوه هستند باتشکر از مشرق که بالاخره بعد از مدتها چشممون به معرفی تولیدات جدید باز شد اینجا
  • علیرضا ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    آفرین بر شما،انشاالله با تولید انبوه این قبیل تکنولوژی های جدید ودیده شدن این ها هم به مردم اثبات خواهد شد وهم حسودان از غصه خواهند ترکید
  • یاور ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ناشناس عزیز سلام علیكم جناب علیا عادت دارند. يكبار هم بنده يك موضوعی كه در مجله خوانده بودم را اینجا گذاشتم چند تا تهمت ناجور زد كه هیچ وقت از دلم در نمی‌آید. آنقدر ناراحت شدم كه حد ندارد! تهمت زده بود و به من می‌گفت برو توبه كن و خدا به راه راست هدایتت كند... همه‌ی ما اشتباه می‌كنیم. انسان ممكن الخطاست. قوانین مشرق اجازه نمی‌دهد كه برای آقای علیا آدرس وبلاگم را بگذارم. آن مجله كه می‌گفتم را نگه داشته‌ام یك روزی اگر تصادفی به هم خوردیم نشانش بدهم؛ توی وبلاگم برای همین آپلودش كردم. به من تهمت‌هایی زد كه اصلن ماندم چه باید بگویم. خیلی دلخور شدم، حد نداشت.
  • حسین فرزند تبریز ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    میشه بگید از کجا میدونید در ارتش هم مشابهش ساخته شده؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مام بالگرد داریم اونام بالگرد ولی بجاش واسه ما شاهد 216 واسه اونا آپاچی :| :| ای کاش بتونیم بازم پیشرفت کنیم . ای ول به بروبچه های سپاه
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 1
    دستاورد نظامی زمانی معنی میده که شما اون رو تولید انبوه کرده باشی وگرنه در حد مقاله یا نمونه اولیه و ماکت متاسفانه یعنی همین بیست سال گذشته کشور البته منهای بخش موشکی
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    کور شناس جان کدوم تولید انبوه؟
  • محمد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    طرح مفهومی نیست پروازش را هم انجام داده محض اطلا ع
  • افشین تهران ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اگه با کاموف که از 2موتور 2200اسب بخاری داره استفاده میکنه مقایسه کنی زیاد فرقی نداره ضمن اینکه 5تن وزن خالی اون هست نه با سلاح و سوخت و نفر.
  • افشین تهران ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    110گره یک سرعت غیر علمی در دریا هست؟؟؟!!!!یا برای یک شناور جنگی غیر عملی هست؟؟در شناورهای غیر نظامی که خیلی وقت هستکه این رکورد زده شده و خیلی هم بیشتر اما در شناورهای نظامی ایران هستکه همیشه اینکارهای غیر عملی رو انجام داده و انگشت همه را به دهانشان گذاشته.در مسئله اژدر حوت هم همه میگفتند مگه میشه 100متر در ثانیه سرعت داشته باشه ولی بعد دیدن که میشه.شما هم زیاد به نظرات ناشیانه شبکه های خارجی توجه نکن .اما در مورد بالگرد باید بگم که این دوتا هیچ ربطی بهم ندارن و اگه داشتن از بالگرد بهتر جنگنده بود که سرعت بیشتری داره اما سلاح سطحی مزیتهای خودش رو داره.شما مطمئن باش که من و شما ارزنی هم از تجربه و اطلاعات مسئولین نظامی رو نداریم.
  • افشین تهران ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    شما خودت متوجه شدی اما خواستی تایپیست رو ......
  • افشین تهران ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اگه این بالگردها که گفتید مزیتی با نمونه های ساخت داخل داشته باشند و بشود در داخل انها را ساخت بله کار خوبی هست اما اگه قرار باشه که برای ما وابستگی ایجاد کنه شاهد 285ما شرف داره به اپاچی یا کاموفی که بخواد دردسر ایجاد کنه.
  • افشین تهران ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اخیه.طفلکی.
  • افشین تهران ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    عزیزم این بالگرد هست و هرچی که باریکتر باشه کمتر مورد هدف قرار میگیره اونیکی شما میگی تانکه.اشتباه نکن قرار نیستکه روی بالگرد زره با قطر 1000میلیمتر کار بزارن.
  • افشین تهران ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    1 0
    واقعا موتورش بومی هست؟؟اگه اینطور باشه که در خیلی از بالگردهای دیگه هم میشه استفاده کنن و گام بزرگی رو برداشته اند.
  • افشین تهران ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    شما مگه خط تولید صاعقه رو ندیدی؟؟در همین سایت عکسهای اون موجوده و در برنامه ثزیا هم فیلمش هست و میتونی دانلود کنی فقط من موندم چه تاکیدی داری بر این موضوع که ذوالفقار و صاعقه تولید انبوه نمیشن؟؟در تانک تی 90هم شما همینها رو گفتی و انگار این تانک رو هم ندیدی؟تولید انبوه اگه بمعنای تولید پراید مد نظر شماست خیر نمیشه.اما اگه روال عادی اونو در نظر بگیری داره میشه و وجود صاعقه رو میتونی در پایگاه تبریز بخوبی ببینی.البته در دزفول هم شنیدم هست.
  • افشین تهران ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    فعلا از میل 17دارن استفاده میکنن اما بالگرد 14نفره دیگه ای هم تولید شده که در نمونه نظامی توان رادارگریزی هم داره و میتونن روش سلاح هم نصب کنن که در انتهای ازمایشات هست و نامش رو فکر کنم گذاشتن هما.
  • افشین تهران ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    خدا نکنه از دهن کسی حرفی در بره انوقت ببین که چه کسایی میان و روضه خوانی میکنن و همونا میگن مشرق داستان سرایی کرده!!!!فرمانده نیروی زمینی گفته که در برنامه های این نیرو خرید تانک تی90هم در دستور کار قرار داره انوقت امثال شما فورا تانک ذولفقار رو از رده خارج کردید تازه بعضیها که گفتن روی کاغذبوده!!!البته حق دارید چون شما همیشه زحمت میگشید برای کشور و این افراد دیگه خواب هستن.تا حالا شنیدی که چین از روسیه اس400خریده یا نه؟؟وقتیکه خود چین اس300و اچ کیو 2و9و18تولید میکنه چرا رفته و اس400خریده؟؟؟این همون داستان تی 90هست.یا پاکستان که با چین جنگنده نسل 4تولید کرده چرا از روسیه تقاضای خرید سوخو35کرده؟؟؟یا چین که چند مدل جنگنده تولید میکنه که یکیش جی10هست چرا سوخو 27از روسیه میگیره و تولید میکنه؟؟این بالگرد خبر ساختش رو دو سال پیش سردار حاجی زاده گفتند انوقت فقط طرح مفهومی هست؟
  • افشین تهران ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    برعکس تا دوسال پیش اراده بود چون چاره ای نبود و نیست اما فعلا مثل اینکه جاهای واجبتری هستکه به این تولیدات دور کند داده اما ذوالفقار داره تولید میشه مخصوصا که زیر ساختهای تولید ان از تانک تی72در کشور موجود بود و داره تحویل یگانهای زرهی هم میشه و باور تا سال دیگه کارش تمام میشه و فکر کنم تست گرمش هم تا چند وقت دیگه جوریکه اطلاع رسانی کردن انجام بشه اما قاهر طرحی نیستکه به این زودیها توقع داشته باشید که تولید انبوه بشه.شما اگه به تاریخ رونمایی و تاریخ تحویل جنگنده های ساخت کشورهای دارای این صنعت نگاه کنی میبینی که از 7تا 15سال طول کشیدن اونم با نبود تحریم و وضعیت ما.حالا جطور توقع دارید که قاهر به تولید انبوه برسه؟از اول هم رونمایی برای ما ملت ایران کار اشتباهی بود و نباید میشد و نباید بشود.هروقت تولید شد باید بیان بگن و خودشون رو هم اذیت نکنن.
  • افشین تهران ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    روی بالگردی که ساختی بنویس.
  • افشین تهران ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    الان اینایی که منفی دادن معتقد هستن که ما باید یک قدم پشت سر امریکا باشیم یا اینکه زمان پهلوی ما از امریکاییها حق توحش میگرفتیم؟؟؟
  • افشین تهران ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    از کجا فهمیدی که خوب نیست؟؟با 285پریدی؟حالا که موشک سدید و موشک کروز هوا به سطح شلیک میکنه همراه با راکت 70میلیمتری و مسلسل چرا خوب نیست؟؟از قیافش خوشت نمیاد؟؟حالا 216رو اعلام کردن شما ببخش .
  • افشین تهران ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    در مورد شهید چمران و ساخت موشک که شما اشتباه میکنی چون این شهید بزرگوار اینقدر زنده نموند بعد از انقلاب که به این حرفها برسه اما بله قدرت موشکی حرف اول رو میزنه.از نظر هزینه کمتر و از نظر تلفات هم فاقد تلفات هست و خلبانی نداره اما در همه نبردها هم کاربرد نداره و ما برای پشتیبانی از نیروی زمینی حداقل نیاز به نیروی هوایی داریم.در مورد ساخت جنگنده هم دوتا گلوگاه موجود هست یکی ساخت موتور و یکی هم رادار که اگه این دوتا حل بشه که البته گزارشهایی از پیشرفت هست بقیه مسائل حل شدنی هست.البته گزارشی از ساخت موتور جت مدل جی90رو دیدم که فکر کنم مهندسی معکوس جی85اف5بود که اگه رو خط تولید افتاده باشه خیلی از مشکلات حل میشه و پایه ای برای پیشرفت هست.
  • افشین تهران ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    شما بهتره برای اینکه کمی دل خودت رو اروم کنی از یکی از بچه های واحدهای زرهی مخصوصا در غرب و جنوب غربی کشور در مورد تحویل ذوالفقار تحقیق کنی.من کردم و مطمئن هستم که داره تولید میشه .شما هم اینکار رو بکن.حتی من چند روز پیش روی چند تانک بر هم در نزدیکی همدان دیدم که داشتن بطرف همدان میرفتن و چون در این مورد کنجکاو هم بودم دور زدم و خودم رو به اونها رسوندم و این تانک غول پیکر باید بگم رو دیدم.جالب این بود که مثل رژه تور استتار هم نداشتند.
  • افشین تهران ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    چند بار اینکار رو بکنن.سه طرح تا حالا داشتیم که هم ارتقا دادن و هم ساختن.طوفان 1و2.پنها2901.
  • افشین تهران ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    باز جای شکرش باقی هستکه میگی میتونیم بسازیم..البته جهت اطلاع شما یگان صابرین هم از سلاحهای ایرانی استفاده میکنه و هم تجهییزات دیگه ایرانی واین در یگانهای ویژه ارتش و حتی نیروی انتظامی هم هست.البته کلاش و ژ3هم ساخت ایران هست.اما منظور من غیر از این سلاحها هست.ضمنا تنها چیزی که ما نداریم تبلیغات هست.پاکستان تایپ90چین و ترکیه تانک کی2کره اونم با موتور المانی و بدنه کره ای رو بومی معرفی میکنه انوقت ما اینقدر ضعیف عمل میکنیم که تانک ذوالفقار که 20سال پشتش کار و اندیشه هست رو هنوز نتونستیم برای بعضیها معرفی کنیم و نشون بدیم که داره تولید میشه.انوقت شما میگی تبلیغات.
  • افشین تهران ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اوج صنعت بالگرد امریکا اپاچی و کمانچی هست و کبری های جدید که خوب هستن اما نه اینقدر که شما ازش وحشت داری.با این روحیه شما تا الان هم که ما پوتین سربازهای امریکایی رو لیس نزدیم جای شکر داره و خدارو شکر که اگه مثل شما میخواستیم بجنگیم الان دایی صدام ما رو جزو موالید خودش اعلام کرده بود.شما همچنان در اندیشه کدخدای شکست ناپذیرت باش .کدخدایی که حریف طالبان نشد و یک سردار ایرانی همراه با مردم عراق مثل سوسک از عراق انداختنش بیرون.
  • افشین تهران ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    بیشتر بالگردهای تهاجمی همین استیل رو دارن مثل کبری و زد10و تایگر و حتی اپاچی و میل 28.این قرار گرفتن دو سرنشین پشت سرهم تبدیل به یک طرح فراگیر شده اما شما توانایی اون رو از کجا فهمیدی؟؟موشک سدید 361 که هنوز هیچ مشخصاتی ازش گفته نشده در مورد رادار و دیگر تواناییهای این بالگرد هم که حرفی زده نشده و فکر هم نکنم که به این زودیها بگن .
  • افشین تهران ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اولا که جواب علیا رو باید در همانجا بدی نه اینجا و دوما مظلوم نمایی نکن اگه شما اربابت امام حسین ع هست نباید اون حرفها رو میزدی و سوما فکر نکنم که شما هم از دریا چیزی بدونی ولی فضای مجازی هست و هر ادعایی میشه کرد.چهارما کسی از دریای طوفانی حرف نزده و شما هم سعی نکن که بیراهه بتراشی و پنجما در نیروی دریایی سپاه چیزهایی تجربه شده که شما بخواب هم شاید نمیدیدی .در بالا هم گفتم وقتیکه گفتن اژدری ساختن که 100متر بر ثانیه سرعت داره همه گفتن نمیشه و اما بعد دیدن میشه و شد حوت.سرعت 80نات که چند وقت پیش تجربه شد و به کوری دشمنان این کشور 110هم تجربه خواهد شد اما اینکه شما میگی تا حالا 110نات از نظر علمی و عملی انجام نشده خودش نشان از بی تجربگی شما در عرصه دریا داره چرا که از این بیشتر هم تجربه شده اما با شناورهای غیر نظامی و مسابفه ای که خیلی بیشتر از این هم بوده ولی اینجا بحث شناورهای تندرو نظامی هست و اصلا هم از طوفان حرفی زده نشده.کسیکه ارباب خودش رو امام حسین ع میدونه تکیه به سلاح نداره و از عقیده و ایمانش دفاع میکنه. تمسخر تلاش دیگران که برخلاف بعضیها عشق وطن دارن و بی ادعا هستند فکر نکنم که در مرام شاگردان امام مظلوم و شجاع ما باشه.
  • افشین تهران ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    1 0
    شما تا اخر عمرت هم اگه صبر کنی نمیتونی غیر از ژ3 و کلاش چیز دیگه ای دست سربازان ببینی چون این سلاحها اینقدر زیاد هستن که اگه بخوان جایگزین بشن سالها طول میکشه اما در مورد یگانهای ویژه از چند مدل سلاح بومی مثل فاتح و تک تیرانداز بومی استفاده میکنن که البته ام 16هم ساخته شد اما نمره قبولی نگرفت.شما حساب کن چند سال هستکه این دوسلاح در ایران داره تولید میشه مخصوصا در زمان جنگ.فکر نکنم زیر حداقل یکی دومیلیون قبضه باشه.الان هم که جنگی نیست که بخوان سلاح نو بدن دست سرباز که کهنش کنه.برای انهایی هم که در درگیری هستن از سلاحهای جدید استفاده میکنن.البته شما کشف بزرگی کردی و این بود که غربیها از تبلیغات ما میترسند که بما حمله نکردن و پای میز مذاکره نشستن.
  • افشین تهران ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    دوستانیکه که میگن فلان سلاح ساخته شده یا نشده یا فلان سلاح خوب نیست یا هست یا اصلا سلاحی در کار نیست و تبلیغات هست تا حالا ناوشکن جماران رو دیدن یا نه؟؟دماوند رو چی؟؟؟این دوتا چون بزرگ هستن رو مثال زدم چون دیگه نمیشه ندیدشون گرفت.فکر میکنید ساخت این شناورهای پیشرفته سخت تر هست یا تانک؟؟؟یا حتی بالگرد؟؟البته من کاملا موافقم که در این دوسال سرعت تولیدات و خبرهای خوش خیلی پایین امده که شما خودتان باید بگردید و پیدا کنید پرتقال فروش را.فراموش نکنید که کمتر کشوری هستکه بتونه پهباد با برد 2000ک م و مداومت پروازی 24ساعت بسازه.اونا که تولید انبوه شدن.البته در گذشته.
  • ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    تو واقعا ایرانی هستی اگر به همین راحتی بود که الان امریکای جنایتکار حمله میکرد
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اگر آلمانی ها هم مثل تو فکر میکردند آلمان هیچ وقت آلمان نمیشد
  • علیا ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    ناشناس 1437 قبول دارم یه مقدار تند روی کردم. اما انصافن 110 گره یک سرعت غیر علمی هست؟ چرا دنبال خود باوری نیستیم؟ اگر غربی ها قرار بود هر چیزی رو غیر علمی و تخیلی تصور کنند که به اینجا نمیرسیدند. همیشه غربی ها خواستند به مخ ما فرو کنند که ما نمیتونیم از نظر تکنولوژی به اونها برسیم و اینکه ما میتوانیم یک تخیل هست و ... تا استبدادشون بر ما فراگیر باقی بمونه. کسی منکر مزیت های توان هوا دریا نیست. به نظر من هم این اتفاق باید بیفته. اما صحبت های سراح نشون از چیه؟ البته من خیلی دوست داشتم شما هم مثل برخی دوستان دیگه اسمتون رو بنویسید تا مبور نشیم بگیم ناشناس 1437
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    یک جمله ی تکراری که از اول تا الان فکر کنم بالای 5 بار خوندمش. البته با اسامی مختلف.
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    یک جمله ی تکراری که از اول تا الان فکر کنم بالای 5 بار خوندمش. البته با اسامی مختلف.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    ولی اگر شما در تصاویر دقیق شوید تفاوت های زیادی بین آنها می بینید ولی این بالگرد از لحاظ بدنه جز حالت قرارگیری سرنشینها و چهار پره بودن ( مثل وایپیر)هیچ فرقی با کبرا نداره ولی اونهای دیگه اگر ریز بشوی کلی تفاوت می بینی. توانایی های عملکردیش رو گفتم. ( تو عکس نوشته) شما اگر مقالات مربوط به بالگرد ها رو ببینی از این جهت از تایگر و وایپیر پایین تره و مثل سوپر کبراست.
  • علیا ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    ناشناس 1207 دوست خوبم شما میگی قاهر ماکت بود و من هم میگم بله ماکت بود. همون موقع هم گفتند این ماک آپ هست. یعنی ماکتی در ابعاد واقعی که توان پرواز نداره. البته ماکت لزومن با مقوا ساخته نشده. در مورد ایرادهایی که به طراحی قاهر گرفته میشد شما میتونی با یه مقدار چستجوری اینترنتی و کمی حوصله ماک آپ اف22 رو با اف22 ساخته شده مقایسه کنی ببینی چه مقدار تفاوت وجود داره. در برخی قسمت ها شما باورت نمیشه که این ماک آپ پیش نمونه ای از جنگنده ی اف22 باشه. در ضمن 3 سال زمان برای چنین پروژه ای زمان کمیه و باید فرصت داد. اگر هم ساخته نشه حتمن دلیلش کار بر روی پروژه ای به مراتب کامل تر از قاهر خواهد بود در مورد ذوالفقار هم که تحقیق و توسعه روی این محصول از سالهای اولیه دهه70 توی جهاد خودکفایی نزاجا در جال پیگیری هست و به ذوالفقار 3 منجر شده و حتمن تولید نخواد انبوه هم میشه. برای این تی90 برای خرید انتخاب شده که ذوالفقار برپایه ی تانک های روسی طراحی و توسعه داده شده و شباهت هایی به هم دارند. و اما باور 373. تعداد اس 300 های خریداری شده مطمئنا جوابگوی پوششی کامل در ایران نخواهد بود. پی چه بخواهیم و چه نخواهیم مجبوریم این سامانه رو تولید کنیم.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    البته امیر پوردستان هم خبر ازطراحی و تولید چنین بالگردی با چنین ویژگی هایی در هوانیروز داد.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    دقیقن یکی از مزیت های کبراهای ایرانی همین عرض کم بود که گاهی حتی در دید بصری دشمن هم مشکل آفرینی میکرد . البته زیت این نمونه نسبت به کبرا ها شکل قرار گیری دو خدمه هست
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    از نظر تعداد جایگاه های حمل سلاح خیلی شبیه به سوپر کبرا های خود ارتش آمریکا شده. همین که بتونیم چیزی شبیه به سوپر کبرا تولید کنیم خیلی خوبه. چون اونموقع تونستیم چیزی رو تولید کنیم که تقریبن یکی از مخوف ترین هلیکوپترهای نظامی دنیا به شمار میره.
  • علیرضا ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    خدا قوت، دست بچه‌ها ی سپاه درد نکنه،فقط روی تولید انبوه این قبیل تکنولوژی بیشتر کار کنید،مخصوصا هلیکوپتر چون نیاز بسیار بسیار زیاد ی از این وسیله در بخش حلال احمر درکمک ب سیل زدگان زلزله ها بلایای طبیعی وبیشتر دربخش اورژانس جاده ای ،همچنین درقسمتهای انتظامی،نیاز شدید ی داریم
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    تکنولوژی ساخت موشک وهواپیما وهلیکوپتر خیلی خیلی سخته ولی خودروسازهای ماهنوز نمیتونن یه خودروی درست حسابی بسازن دست فرماندهان ومتخصصان دفاعی درد نکنه ولی برای مدیران ومتخصصان خودروسازی متاسفم
  • نیما ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    جناب افشین عزیز همین الان یگان صابرین سپاه به عنوان اسلحه انفرادی از ام 16 و جهت تک تیرانداز سنگین از اشتایر استفاده میکنه و تک تیرانداز بومی هم یک حرفه . امروز کارایی سلاح انفرادی جزو مهم ترین مسایلی هستش که ارتش های جهان بهش توجه می کنن و این تصور که به علت تولید انبوه امکان جایگزینی وجود نداره تصور اشتباهیه . پروژه سلاح انفرادی در ایران داستانی طولانی داره که متاسفانه نکات غم انگیزی در جای جای این داستان وجود داره (مثل پروژه بهینه سازی ژ3 به نام کارا که تا حد زیادی با موفقیت انجام شد اما متاسفانه در تنگ نظری های شخصی گم شد !!) پروژه خیبر هم قسمت دیگه ای از این داستان غم انگیزه که علیرغم صرف هزینه بیت المال به علت عدم تخصص و مطالعات کافی منجر به سرهم شدن یک سلاح بولپاپ با کارایی پایین شد و عملا با شکست روبرو شد !! دغدغه امثال بنده به خاطر تجربه های تلخ گذشته هست و اینکه می بینم ما می توانیم سلاح هایی در سطح استاندارد بین المللی تولید کنیم اما بخاطر یک سیستم بیمار همچنان اندر خم یک کوچه ایم ... به امید سرافرازی روز افزون ایران عزیز یگانه پرچمدار اسلام ناب
  • ارتشی ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 1
    افشین جان شما ظاهر رو می بینی ما که داخل ارتشیم باطن رو موتورهای پروژه موج شامل جماران دماوند و...در اصل یه نوع موتور دیزلی تجاری آلمانی هستن که در ایران مونتاژ میشدن و الان دو سه ساله با شدید شدن تحریم های نفتی و بانکی عملا خط مونتاژ این موتورها خوابیده به خاطر همین ساخت پروژه های موج مثل سهند که قرار بود هر دو سال یک بار باشه به دو برابر افزایش یافت تا با کلی هزینه با واسطه موتور تهیه بشه.. این اتفاق سر پروژه ذولفقار و ایران 140 و همینطور تولید تی 72 در ایران هم رخ داد که اوکراینی ها بعد از انقلاب غرب گراها در اوکراین و روسیها در زمان مدودف نیمه کاره ول کردن رفتن متاسفانه دولت جدید هم...بدجوری بودجه ها رو کاهش داد آنهم در شرایطی که هزینه ها سه برابر شده...
  • جانباز ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    مشکل این هست که سایت های خوبی مثل مشرق نیوز فقط نیمه پر لیوان رو نشون میدن اگر چندتا مقاله انتقادی توسط مشرق یا فارس زده بشه مثلا در مقایسه با پیشرفت زرهی ایران در مقایسه با ترکیه یا پاکستان تا برخی از نیروها که خروجی مثبتی با کلی هزینه بیت المال ندارن به خودشون بیان و مورد سوال قرار بگیرن وضع بدین صورت نبود... یکی از دلایل پیشرفت ترکیه اسراییل امارات و پاکستان آزادی رسانه ها هست که به شدت حتی فرماندهان ناکارامد و پروژه های شکست خورده رو می کوبن جوری که مجبور به بازخواست میشن...
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    تانکهایی که به سمت غرب کشور میرن سفارش های سوریه و عراق هستن که به ایران داده میشه محض اطلاع شما اکثرا تی72 و ام60 هستن!!..اونی که بهتش گفته فقط اسمآ گفته...
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    افشین عزیز اون خط تولید بدنه بود! تازه خیلی ها هم میگن در اصل اورهال تایگرها هست به اسم صاعقه
  • ایران14 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    نیروی هوایی و هوانیروز ایران خیلی فرسوده و قدیمیه!برای تجهییز آن به پول و کشوری که حاضر بشه سلاح به درد بخور بهمون بده نیاز داریم.فکر نکنم این شرایط فعلا مهیا باشه.مسئولین هم برای بازدارندگی روی موشک سرمایه گذاری میکنن.چون با کمترین هزینه بیشترین بازده رو داره.
  • ناصر ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    در ایران انتقاد کردن از بخش هایی مثل دفاعی امنیتی وزارت اطلاعات تقریبا برابر هست با اقتدامات ضد امنیتی! این وضع تا چند سال پیش در مورد قوه قضایه هم بود که البته الآن کمتر شده و خبرنگار مربوطه رو خائن می نامند برعکس ترکیه و خیلی از حنی کشورهای همسایه که حداقل در بخش دفاعی می بینم چطور روزنامه ها زمانی ترکیه رو به خاطر عقب ماندن از ایران و..به شدت می کوبیدن تا حد تمسخر فرماندهان ارتشی ...این موضوع باعث شده جایی هم که مشکل هست مشکل عمیق تر بشه
  • هادی ولیزاده ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    ما شاالله به جوانان ایران ما از سپاه و جوانانش سپاسگذاریم که شب و روز برای امنیت ما تلاش میکنند
  • سیدرضا ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام. امروز10آذر94 نزدیک ظهر پروازجنگنده صاعقه را درآسمان شهرمان مشهدمقدس شاهدبودیم. این جنگنده که شبیه اف5هست و درسازمان رزم هوایی قراردارد. یکی دوسال قبل عده ای هنوزباورنمی کردند که بتوانیم جنگنده بسازیم اما امروز دیدیم و ظاهرا سال قبل هم دررزمایش ولایت شرکت داشت. خداراشکر که اینها را می بینیم و به اراده دلاورمردان کشورمان درود می فرستیم. یقینا می توانیم خودمان هرچه لازم هست را تولیدکنیم. ارتباط دانشگاهها بامراکزصنعتی و دفاعی این دستاوردها را بارمغان آورده است.
  • msg313 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    دکتر افشین یه نگاهی به بالگرد های مثل mi28 یا ah64 یا z10 بنداز بعد نظر بده.
  • هموطن ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم اگه مثلا اتومبیلهای اولیه را که غربی ها میساختند را امروز ببینیم خندمون میگیره ، اما اونها آنزمان به خودشون نخندیدند و مدام ساختند و تکمیل کردند تا امروز از نظر صنعت جایی هستند که می بینیم؛ به نظر من مثلا همین پرنده ای که گزارشش را خوندیم فوق العاده است و اگر به ساختن و تکمیل کردن ادامه بدهیم بزودی در ارتفاعی خواهیم ایستاد که همه از پائین و با رشک به ما نگاه خواهند کرد.
  • هموطن ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم اگه مثلا اتومبیلهای اولیه را که غربی ها میساختند را امروز ببینیم خندمون میگیره ، اما اونها آنزمان به خودشون نخندیدند و مدام ساختند و تکمیل کردند تا امروز از نظر صنعت جایی هستند که می بینیم؛ به نظر من مثلا همین پرنده ای که گزارشش را خوندیم فوق العاده است و اگر به ساختن و تکمیل کردن ادامه بدهیم بزودی در ارتفاعی خواهیم ایستاد که همه از پائین و با رشک به ما نگاه خواهند کرد.
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    جناب افشین تهران چند تا کامنت رو جوابشونو ندادی از دستت در رفته بی زحمت جواب اونا رو هم بده! کلا صبح تا شب تو مشرقی مدام رفرش میکنی یکی نظر بده بیای جواب بدی؟ جالبه تو همه زمینه ها هم کارشناسی.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    همه چی قبول ولی اون اسکین رو که زیرش گذاشتن کجای دلم بزارم اسکین دیگه منسوخ شده وباید از چرخ استفاده کرد موتورهاش هم کمی نزدیک به همه که یعنی انفجار یک موتور باعث انهدام موتور دیگه هم میشه تازه شنیدم از موتور میل 17 استفاده میکنه که برای آب وهوای ایران منساب نیست وروی میل 17های سپاه هم خوب جواب نداده
  • احمد ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    ناشناس 3:24 خط تولید بدنه بود؟!!! خوب شاید قطعاتش در کارخانه های دیگری تولید میشه بعد منتقل میشه به کارخانه اصلی ، اینم که می گویند اورهال تایگر معلومه معنی اورهال را نمی دونند، الان ایران انواع واقسام هواپیماهاشو اورهال می کنه اگه این طور بود که وقتی اف 14 را اورهال کرد ادعا می کرد اف14 ساختم!!! صاعقه 15 درصد بزرگتر از تایگره و یک بال اضافه در قسمت عقب داره در اورهال که دیگه شکل ظاهری را تغییر نمی دهند، اورهال به معنی تعمیرات اساسیه که همین کار راهم خیلی کشورها توانشو ندارند.
  • احمد ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    2 0
    جانباز عزیزم، در همین مشرق نیوز در زمینه های مختلف مقاله های متعددانتقادی چاپ شده ، ایران در زمینه دفاعی از اول انقلاب تحریم بوده ولی با این وجود کلی دستاورد ارزشمند داشته ، بی انصافی نکن ، کشورهایی که نام بردی تولید مشترک دارند ، موتور وقطعات حساس واصل تکنولوژی مال کشورهای پیشرفتست یک بخش کوچیکش هم دست این کشورهاست ولی ایران با دست خالی وبدون کمک خاصی این کارها را می کنه ، عجیبه که تولید مشترک اونا به نظرت میاد ولی کار ارزشمند جوانان خودمون در اوج تحریم وبا کمترین امکانات وکمترین بودجه به نظرت حقیر میاد ، واقعاً عجیبه البته بیشتر باعث تاسفه...
  • احمد ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    2 0
    جناب ارتشی ، البته اگر واقعاً ارتشی باشی یا اگر هم باشی دلیل نمیشه همه مسائل را درباره ارتش بدونی ، اما یکی از فرماندهان نیروی دریایی درباره جماران می گفت ما حتی تعمد داشتیم که حتی دستگیره در اتاق ها هم ایرانی باشد چه برسه به سایر قسمت ها ، چون اگر مثلاً دستگیره در خارجی بود عده ای مثل شما بهانه جویی می کردند که وقتی دستگیره در خارجیه حتماً قسمت های مهم وحساس صددرصد خارجیه، من شما را نمی شناسم ومطمئن نیستم که ارتشی هستی ولی اون بزرگوار نیروی دریایی ارتش که خودش دست اندرکار پروژه بود را خیلی بیشتر از شما قبول دارم ، شما وقتی میتونی از این حرف ها بزنی که جزو دست اندرکاران این جور پروژه ها باشی و گرنه صرف ارتشی بودن این صلاحیت را برای شما ایجاد نمی کنه که زحمات جوانان این کشور را زیر سوال ببری.
  • احمد ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    توی ایران هم میشه از فلان دستاورد دفاعی انتقاد منطقی کرد ، ولی متاسفانه برخی به جای انتقاد دروغ پردازی می کنند و شروع به تمسخر می کنندو زحمات شبانه روزی را نادیده می گیرند، و کسانی که برای اثبات حرفشون دروغ بگویند نبایند خیلی انتظار احترام داشته باشند.
  • حسن ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 1
    رفقا الان بحث باریکی چیز بی معنایی است هرچقدر باریک بشه از پهپادهاکه باریکتر نیست بهتره به بدنه مقاوم پرداخت تا باریک شدن
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    با ارتشی موافقم اینکه اطلاعات خیلی از رفقا اینترنتی هستش شکی نیست پروژه جماران 12سال طول کشید تاساخته بشه موتورش خارجیه به غیر از شفت موتور
  • کیان ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    یادتونه یک زمانی، نه زیاد دور خیلی ها می گفتند ایران آفتابه هم نمیتونه بسازه؟ یکی هم همین چند وقت پیشها گفته بود که ایران فقط میتونه قرمه سبزی صادر کنه که با درایت ایشون الان نفت داره میره طرف 20 دلار ... اگه تعهد باشه این میشه، ولی اگه تعهد نباشه بعد از 20 سال پراید از اولش هم داره بی کیفیت تر میشه. دنیا طلبی و انجام تکلیف با تعهد خیلی تفاوت داره.
  • ناشناس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    واسه شما میگم بیشترش کنن دلت خنک بشه
  • مهدی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 1
    تولید بالگرد کار پیچیده و سختی برای ما که هم تحریمیم و هم میخوایم رو پای خودمون وایستیم ولی اگه عملی بشه و به تولید انبوه برسه فکرشو بکنید چی میشه !!!!! اگه دولتمردامون بتونن خط تولید جنگنده یا بالگردی رو بیارن تو کشور قطعا تاثیر زیادی داره
  • یه نفر ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 0
    ناشناس جان علیا مصداق بارز این بیت شعره یارب مباد آنکه گدا معتبر شود..گر معتبر شود زخدا بیخبر شود فکر میکنه چون یه اصلاعات جسته وگریخته ای داره هرکی یه حرف علمی و منقدانه و مخالف داشته باشه رو باید به ارباب و کدخدا و ... مربوط کنه فکر میکنه حالا این اطلاعات رو داره بقیه باید به حرفش گوش کنن و حرفش رو قبول کنند نمیدونه اگر با یک کامنت توهین آمیز دل یه هموطن خودش رو بشکنه (مثل یاور) با حق الناس هیچ فرقی نداره و باید فردای قیامت جواب بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس