حال که موضوع تماس‌های تلفنی مکرر جان کری به ظریف مطرح‌شده است و همچنین برخی از عناصر خاص داخلی نیز سودای احیای روابط با آمریکا را در سر دارند، به نظر می‌رسد افشاگری در نوع تعامل با آمریکا در حین مذاکرات نیز می‌تواند به واقعیت ماجرا کمک کند.

گروه سیاسی مشرق - مذاکرات هسته‌ای اگرچه در ایستگاه وین به مقصد نهایی رسید اما برخی حواشی نیز در این مذاکرات وجود داشت که رازها و ابهاماتی در آن نهفته که هنوز از سوی تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان شفاف‌سازی نشده است.

ماجرای تماس‌های تلفنی جان کری و ظریف که برخی از شایعات حاکی از آن است که این روزها هم ادامه دارد و محمد جواد ظریف به جهت اینکه موضوع مذاکرات ایران و آمریکا تنها منحصر به بحث مذاکرات هسته‌ای بوده است، به این تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد یکی از همین موارد است که مجید تخت‌روانچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره آن می‌گوید: "در پاسخ به این سؤال که: شایعه شده است که تماس‌های تلفنی ظریف و کری قطع شده است و چند بار از طرف جان کری با دفتر ظریف تماس گرفته شده اما آقای ظریف به این تماس‌ها پاسخ نداده است. این‌طور است؟ گفت: خیر چنین چیزی درست نیست. من اطلاعی ندارم که تماسی گرفته شده و پاسخی به آن داده نشده باشد. هرچه باشد ما وظیفه داریم اطلاع‌رسانی کنیم و اگر چنین چیزی اتفاق می‌افتاد افکار عمومی را در جریان می‌گذاشتم. وزارت امور خارجه قصد پنهان کردن مسائل را ندارد."[1]

حواشی تماس‌های تلفنی وزیر خارجه آمریکا البته به همین‌جا ختم نمی‌شود. در جریان مذاکرات هسته‌ای وقتی موضوع ارسال کمک‌های مردمی ایران به مردم جنگ‌زده و مظلوم یمن به وجود آمد و درحالی‌که انتظار می‌رفت این کمک‌ها به مردم یمن برسد، به‌طور نامعلومی جلوی ورود این کشتی به آب‌های یمن گرفته شد؛ موضوعی که ابهامات بسیاری به دنبال داشت و کسی فکر نمی‌کرد که این موضوع به تماس تلفنی کری و ظریف و تهدیدات وزیر خارجه آمریکا مربوط باشد.

این در شرایطی بود که اخبار و اطلاعاتی که گاه از سوی جریان حامی دولت از مذاکرات هسته‌ای استخراج می‌شد و تا پایان مذاکرات هم استمرار داشت، نشان دهنده برخورد استوار و محکم دیپلمات‌های ایرانی در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف غربی بود.

در این میان موضوع پرت کردن خودکار سید عباس عراقچی (که البته بعدها توسط عراقچی تکذیب شد) و همچنین سخنان مقتدرانه ظریف که در حین مذاکرات برابر تهدیدات طرف مقابل، فضای مذاکرات هسته‌ای را چرا کسی پاسخ ادعای جان‌کری مبنی بر تهدید ظریف برای توقف کشتی ایرانی را نمی‌دهد؟طوری جلوه می‌داد که در همه موارد این دیپلمات‌های ایرانی هستند که دست بالا را دارند؛ اما ماجرای تماس تلفنی جان کری که در آن ادعا شده است وزیر خارجه آمریکا، ظریف را تهدید کرده است و همین موضوع سبب شده که ظریف دستور توقف حرکت کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن شود، کمی با جنس اخباری که از مذاکرات هسته‌ای منعکس می‌شد متفاوت است. خبری که در روزهای گذشته نیز در روزنامه نیویورک‌تایمز بازهم تکرار شده است [2] و متأسفانه مسئولان ایرانی هیچ پاسخی برای این گستاخی نداشتند، سکوتی که مخاطب را به این فکر می‌اندازد که چگونه وزیر خارجه آمریکا از آن‌سوی دنیا، وزیر امور خارجه ایران را تهدید می کند و از این تهدید، به نتیجه مورد نیازش را کسب می‌کند.[3]

وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه سؤال و جواب شورای روابط خارجی آمریکا نکات قابل توجه و البته مهمی ارائه کرد که یکی از این موارد مربوط به تماس تلفنی ظریف و جان کری در مورد کشتی ایرانی بود. جان کری دراین‌باره در این شورا گفت:"چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد. ما محموله سلاح ایران را که راهی سودان بود تا بعد به دست حماس برسد، دنبال کردیم. ازاین‌رو، ما تلاش‌های عمده‌ای را دنبال می‌کنیم و به صورتی چشمگیر، این تلاش‌ها را عقب رانده‌ایم تا ازاین‌دست فعالیت‌ها جلوگیری شود."[4]

این ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که مقامات کاخ سفید بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای به‌شدت به تهدید ایران پرداختند اما در این میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پاسخی به این ادعای بزرگ جان کری نداد و پاسخ درخور توجهی به تهدیدات از سوی دیپلمات‌ها داده نشد.[5]

حال که موضوع تماس‌های تلفنی مکرر جان کری به ظریف مطرح‌شده است و آمریکایی‌ها خود را مشتاق ایجاد رابطه با ایران نشان می‌دهند و همچنین برخی از عناصر خاص داخلی نیز سودای احیای روابط با آمریکا را در سر دارند و آن را در جراید با تصویری بزک کرده به نمایش می‌گذارند، به نظر می‌رسد افشاگری در نوع تعامل با آمریکا در حین مذاکرات نیز می‌تواند به واقعیت ماجرا کمک کند.

درواقع همواره موضوع تعامل سفت‌وسخت و گاه اسطوره‌ای مقامات ایرانی با آمریکا در جراید خاص منعکس شده است و تصویری قهرمانانه از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ارائه شده است اما در مورد نوع لحن و زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل بعضاً سکوت صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد چنین رویه‌ای در جهت ترمیم تصویر آمریکا در کشورمان انجام می‌پذیرد.

به هر جهت ابهامات در این زمینه هنوز باقی است و سکوت در چنین مواقعی می‌تواند بیشتر شائبه صحت ادعای طرف مقابل را قوت بخشد.



[1] - https://www.tabnak.ir/fa/news/531962

[2] - http://www.nytimes.com/2015/09/14/world/middleeast/us-and-iran-both-conflict-and-converge.html

[3] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/825240

[4] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/446266

[5] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/447450


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 56
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 2
    سودا چیه ارزوی تک تک مردم رابطه با امریکاست
  • اهوازی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    از عزت پاسپورت ایرانی چه خبر؟
  • احسان ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    به نظر نمیرسه این حرف درست باشه امکان نداره همان طور که به آمریکا اعتماد نداریم من به این حرف کری هم اعتماد نداره محاله
  • بهمن ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق جان فرمانده کل قوا رهبری هستن و و قوای نظامی ارتش و سپاه از ایشون دستور میگیرن نه وزیر خارجه !!! در ثانی در زمان اعزام این کشتی مرتبا توسط کشتی های امریکا و فرانسه تهدید میشد و سمتش هلیکوپتر و هواپیما میفرستادن تا فاصله 5 کیلومتریش میومدن یا از روش رد میشدن یا تغییر جهت میدادن کشور درگیری نمیخواست. الان اون کشتی در لاذقیه هست ؛)
  • مسافر ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    وقتی وزیر امور خارجه این مملکت مقابل چنین حرفی سکوت می کنه چی باید بگیم؟ مگر رهبر انقلاب نفرمودند صراحت انقلابی داشته باشید و جواب گنده گویی های آمریکا رو بدید؟ چرا هیچ کس جواب نمیده؟
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    من كه اطلاعي ندارم ترجيح ميدم سكوت كنم.البته اگه واقعيت داشته باشه،مايه تاسفه!
  • صادق شاهین شهری ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    آهان تنهای به این نتیجه رسیدی؟البه اکثر مردم ایران عاقلن.همچین خواسته ای ندارن
  • صادق شاهین شهری ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    انگار بد از دنیا عقبی احسان جان.تو فضای سایبر یه سرچ بکن بد نیست..
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    چه عزتی؟ چه کشکشی؟
  • saber ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    گفت: بالاخره این داستان مبارزه با فساد و برخورد با ثروت‌های بادآورده به کجا کشید؟ گفتم: مگر قرار بود به کجا کشیده بشود؟! گفت: قرار بود دستگاه قضایی، دولت، مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و... همه دست به کار شوند وجلوی سوءاستفاده کلان سرمایه‌داران و زورگویی آنان به مردم را بگیرند. گفتم: چندین سال است که همه دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه قول برخورد داده‌اند ولی جز در چند مورد، اتفاق خاصی نیفتاده است. گفت: خب! چرا اینهمه امروز و فردا می‌کنند؟ گفتم: چه عرض کنم؟! یارو می‌گفت؛ من تا چند سال قبل فکر می‌کردم اسمم «زهره» است! چون همیشه مادرم وقتی می‌خواست از خواب بیدارم کنه، می‌گفت پاشو «ظهره»!
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق جان آتش بیار معرکه اتفاق نیفتاده هستی ؟
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    چرا کسی پاسخ ادعای جان‌کری مبنی بر تهدید ظریف برای توقف کشتی ایرانی را نمی‌دهد؟... به خاطر اینکه این موضوع واقعیت داشته و نمی شود آن را تکذیب کرد
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    آمریکا اکنون که روابط مسالمت آمیز با دوستانش دارد ایران از دوستی با آمریکا پرهیز می کند - متاسفانه دوره ای که آمریکا با کشورهای نزدیک به خودش رفتار ظالمانه داشت ایران با آمریکا روابط دوستانه یک طرفه به نفع آمریکا داشت.!!!!!!!!
  • اسفند ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    تا جایی که من می دونم لاذقیه در سوریه است نه یمن !!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    ناشناس تو ازطرف خودت فقط می توانی حرف بزنی وکیل تک تک مردم ایران که نیستی!!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    باید بلافاصله تکذیب میکرد اما با گذشت چندین هفته کسی چیزی نمیگه خب مشکوکه دیگه
  • مسافر ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    وقتی وزیر امور خارجه این مملکت مقابل چنین حرفی سکوت می کنه چی باید بگیم؟ مگر رهبر انقلاب نفرمودند صراحت انقلابی داشته باشید و جواب گنده گویی های آمریکا رو بدید؟ چرا هیچ کس جواب نمیده؟
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    ما هیچ آرزویی برای رابطه با شیطان نداریم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    iq کشتی امدادی،غیر نظامی و مربوط به کشتیرانی بوده نه نیروهای مسلح!
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    دروغهای مشرق
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    این چیزها واسه اصلاحات طبیعیه سعی کنید بهش عادت کنید والا نمیتونید تغیرش بدید چون تو خونشون دولا شدن واسه آمریکا موج میزنه
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    اما اینکه گفته بود هیچوقت یک ایرانی را تهدید نکنید
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مثلا با کدام مکشور روابط مسالمت امیز داره ؟ کشوری که از رئیس جمهور المان و انگلیس و فرانتسه و ... جاسوسی می کند با انها روابط مسالمت امیز دارد
  • zahra ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    اگه صحت نداره تکذیب کنه وتوضیح بده...مردم که دور از جون شما بی عقل که نیستن
  • ناشناس ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    امریکا تا زمانی که روحیه قلدری و استکباری دارد و از رژیم کودک کش صهیونیستی حمایت میکند و از کشتار مردم مظلوم یمن و فلسطین و لبنان وغیره حمایت میکند و در منطقه و جهان جنگ افروزی میکند با سد محکمی بنام جمهوری اسلامی ایران مواجه است و شعار مرگ بر امریکا و مبارزه با استکبار ادامه دارد انشاءالله .
  • zahra ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    درسته ولی حداقلش ظریف میتونه تکذیب کنه اگه واقعا دروغه
  • ناشناس ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    کلا"اینها از تهدید میترسند و جواب تهدید دشمنان رو نمی دهند .
  • ناشناس ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    از این قضیه متوجه شدیم که این حرف هم فقط یک بلوف بوده است .
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    تهدید نکنید تلفن بزنید مشکل حله
  • اهوازی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    من هیچ آرزوی برای ارتباط با آمریکا و اننگلیس و فرانسه ندارم
  • قریشی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    فقط کسیکه حاضر بشه شرافتش رو بفروشه موافق رابطه با امریکائی هست که خودش و اقتصادش از درون پوسیدست و فقط با دلارهای بدون پشتوانه سرپا نگهداشته شده. مرگ بر امریکا و نوچه های امریکا
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    هيچوقت با يك ايراني ته ديگ نخوريد
  • zahra ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    تا حالا که هرچی در مورد توافقات گفتند یکی یکی درست از اب در امد خدا به خیر بگذرونه
  • دریجانی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    بدترین وزارت خارجه بعد انقلاب از نظر روحیه انقلابیه.....اگه الان دارن مذاکره میکنن و سرشون رو به طرف ایران چرخوندن بخاطر اقتدار و عزت ما بود و بس...
  • ناشناس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    کری گفته کشتی را متوقف کنید ظریف هم گفته متوقف می کنیم !!!این که یعنی تحقیر یک ملت
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    یک سری جنگ طلب در کل دنیا که براشو ن هیچی مهم نیس فقط فقط حفظ حکومت خودشن مهمه بس.مردم سوریه یمن مردم افریقا ترس ازجنگ خیلی از کشورا و...
  • عباس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    شاید این موارد از مصادیق نفوذ سیاسی باشد باید در مقابل زیاده خواهی ها ایستاد بعضی ها در فرهنگ غربی هضم. شده و معیار های آنرا پذیرفته اند
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    بعید نیست و اکثرهم لا یعقلون ...
  • رضا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    تو بیخود میکنی از طرف تک تک ایرانی حرف میزنی.ارزوی من و امثال من نابودی اسراییل و دولتمردان امریکاییه
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    چون جوابی نداره ظریف مثل قضیه برجام فراماسون ها
  • ناصر ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    از 57 سال رابطه با امریکا در زمان پهلوی ها چه چیزی جز کاپیتو لاسیون و عقب ماندگی فرهنگی و علمی و اقتصادی نصیب ما شد؟!اگه مردی بگو!
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    چون اگر اعتراض کنن فایل صوتیشون لابد پخش میشه.
  • محمد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    آدم های احمقی مثل توی ناشناس آرزوی رابطه با شیطان را دارن و در روز قیامت با همون شیطان هم به جهنم خدا وارد میشن
  • محمد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    عزت تو زندانه سلام میرسانه
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    خوب شما بودیند میخواستید چیکار بکنید؟میتونستید با امریکا در بیفتید.جراتش را داشتید؟امکاناتش را داشتیند؟حالا هم دیر نشده.دوباره یک کشتی بفرستیند به حرف هیچکس هم گوش ندهید.از دور وایسادیند و فقط شعارهای تو خالی سر میدهید.
  • علی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    من دوست ندارم با شیطان رابطه داشته بایم تازه از نوع بزرگش
  • جواد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    امریکا انتظار دارد که بعد از برجام ایران هم کشوری در چارچوب سیاست هایش شود " اما کور خوانده " صرف نظر از این ادعای جان کری وصحت یا دروغ بودنش " امریکا در دو سال اخیر خوب فهمید که سیاست حمایت ایران از مظلومان منطقه به این دولت ان دولت کاری ندارد و مجاهدین ایرانی بدون توجه به لبخند دولت ها و امثالهم " کارخود را انجام میدهند . مانند باسخ قاطع حزب الله به حمله اسراییل به قنیطره و شهادت سردار الله دادی . بعضی ها از بیروزی های مقاومت سوریه و یمن در منطقه دل خوشی ندارند . یا بیروزی های گسترده حشد الشعبی در عراق .سباه قدس وظیفه اش را انجام میدهد چه طرح های مزخرفی مانند گفتگوی تمدن ها در جریان باشد " چه لبخند های دیبلماتیک .
  • ناشناس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    ما رابطه با شیطان بزرگ را نمیخواهیم چه کنیم .
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    اگر دروغ است چرا جناب ظریف تکذیب نکرده و سکوت کرده است !
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    روحانی مچکریم!
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    آمریکا دستش تا مرفق به خون برادران ما آلوده است، این روابط مسالمت آمیزه؟؟؟!!! خدا شفایتان بدهد...
  • بنده خدا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    هرچه بدبختی و گرفتاری است از آمریکاست
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق واقعا درجه یکی گیر دادنات هم خاصه
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مردم ایران دوست دارند با همه ی دنیا رابطه متعادل و بنا بر احترام داشته باشند. اگر آمریکا از امیال شیطانی خودش دست برداره و ایران رو به عنوان یک قدرت قبول داشته باشه و احترام بگذاره دلیلی نیست که با اون رژيم رابطه نداشته باشیم. اما تا زمانی که اونها با زبان تهدید صحبت میکنند هیچ ایرانی عاقل و وطن پرستی پیدا نمیشه که دوست نداشته باشه جواب دندون شکنی به یاوه گوییهاشون داده بشه...
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    به یک اصلاح طلب گفتند اگر همه دنیا را به تو بدهند با او چه می کنی گفت میفروشم میرم امریکا جون تو رستوران کار میکنم تا احساس ازادی داشته باشم .
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    هرچه بدبختی و گرفتاری است از آمریکاست و امریکا پرست ها
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    اولش با خواهش چیزی را می خواهند و بعد از مدتی با توپ و تشر
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مـــرگ بــر امــریــکــا ، مـــرگ بـــر امـــریــکا
  • ناشناس ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    این انقلاب نمی میرد
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    پیشنهاد می کنم یکبار توانمندی های ارتش و سپاه و تجهیزات ساخته شده در وزارت دفاع را نشان اقای ظریف بدهید تا قوت قلب بگیرد
  • ناشناسx ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    این سوال رو الان می پرسن؟ / ببین کی این اتفاق افتاده؟/کی می خواین باجریان روز حرکت کنی؟
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    همان موقع که اتفاق افتاد مشرق منتشر کرد و حالا مجددا"پیگیری کرده است .
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    امریکا در دو سال اخیر خوب فهمید که سیاست حمایت ایران از مظلومان منطقه به این دولت ان دولت کاری ندارد
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    این از اون نظراس که مثبت منفی اش یه معنی داره. برا همین مثبت دادم
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    ...یه مقدار طول میکشه شما ببخشید
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    خوذتی
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    دوغتو بنوش!!!!!!!
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    از کی تا حالا این میشه تحقیر ؟ اگه یه عده کشته میشدن جنابعالی که روی بالشتکت نشسته بودی و غمت نبود ، تاوان تصمیم اشتباه رو اونوقت کی باید پس میداد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس