شهید حسن باقری به همراه چند تن از همرزمانش در روز نهم بهمن‌ماه سال 1361 برای شناسایی به منطقه جبل فوقی رفته بودند که در آنجا به شهادت رسیدند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - شهید حسن باقری به همراه چند تن از همرزمانش در روز نهم بهمن‌ماه سال 1361 برای شناسایی به منطقه جبل فوقی رفته بودند که در آنجا به شهادت رسیدند. در میان این شهدا شهید محمدتقی رضوانی، راوی مرکز اسناد و تحقیقات جنگ (مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کنونی)، نیز حضور دارد که در کنار شهید باقری به ثبت و ضبط وقایع موجود در جبهه‌های نبرد می‌پرداخت. به مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار بر آن شدیم که شرح مختصری از زندگی‌نامه این راوی را بیان کنیم.

شهید محمدتقی رضوانی در سال 1340 در محله بازار قوام الدوله (میدان شاهپور) به دنیا آمد. او سومین پسر خانواده بود. پدر تقی از بازاریان خیابان مولوی بود. خانوادهٔ پدری وی از سرشناس‌های زنجان بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آزادی آقای محسن رشید از زندان‌های رژیم پهلوی، گروهی از جوانان محلهٔ وحدت اسلامی (شاهپور سابق) را برای مبارزه با رژیم گرد هم آورد. محمدتقی نیز به همراه برادر بزرگ‌ترش حسین به این گروه پیوستند. آن زمان، محمدتقی کوچک‌ترین عضو این گروه مبارز بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی محمدتقی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد تا در این نهاد انقلابی به رسالت خود در پاسداری از نهضت امام خمینی ادامه دهد. او ابتدا به واحد بهداری سپاه پیوست و در راه‌اندازی مرکز بهداری سپاه پاسداران نقش اساسی داشت. بعد از مدتی حضور در بهداری، تقی به پیشنهاد برادرش حسین که در دفتر سیاسی سپاه فعالیت می‌کرد به این دفتر پیوست و به عنوان راوی جنگ مشغول به کار شد.

شهید رضوانی به عنوان یک راوی کاربلد، نگاه بسیار موشکافانه و دقیقی به موضوعات عملیاتی و جنگ داشت. به خاطر این موضوع خیلی زود به عنوان راوی یکی از نوابغ در طراحی و هدایت عملیات‌های ابتدای جنگ یعنی شهید حسن باقری انتخاب شد. او در مدتی که با شهید باقری بود، در خصوص موضوعات عملیاتی و تاکتیکی پیشنهاداتی را ارائه می‌داد که بسیار قابل‌توجه بود به‌نحوی‌که شهید باقری از ایشان خواسته بود از بخش تحقیقات جنگ به بخش عملیاتی منتقل و در کنار ایشان حضور دائمی داشته باشد.

رضوانی درحالی‌که روایتگری یکی از قرارگاه‌های اصلی سپاه در عملیات والفجر مقدماتی را به عهده داشت، یک هفته قبل از شروع عملیات و در حین شناسایی منطقه به همراه شهیدان حسن باقری و مجید بقایی در سنگرشان مورد هدف قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در حال حاضر در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ده‌ها برگ سند، دفترچۀ راوی، گزارش عملیات و نوارهای ضبط شده توسط شهید رضوانی از دقیق‌ترین منابع دوران دفاع مقدس و دست‌مایه پژوهشگران فعال این حوزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس