کد خبر 37808
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه در دوماه آخرسال 89 با رشد منفي جرايم مواجه شديم گفت: اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها دستاورد بسيار مهمي در روزهاي پاياني سال 89 بود به طوري که اين طرح بدون کمترين عوارض و شايد بايد بگوييم بدون هيچ عارضه امنيتي در کشور به

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم درباره عملکرد نيروي انتظامي در سال گذشته اظهارکرد: سال 89 ويژگي هاي خاصي داشت، شايد يکي از دلايل نامگذاري اين سال به عنوان همت مضاعف ـ کار مضاعف شرايطي بود که در سال ماقبل آن پيش آمد، البته اطلاع دقيقي درباره اين انتخاب از سوي رهبر معظم انقلاب نداريم، اما مي‌شود حدس زد شرايطي که سال 88 در کشور پيش آمد و فتنه بعد از انتخابات، هم کشور را در عرصه خارجي بسيار دچار چالش کرد و هم در صحنه داخلي فضا بيش از حد سياسي شد و عرصه خدمت‌رساني، کار و تلاش اقتصادي به عنوان موضوعات بعدي پس از موضوعات سياسي در سال 88 قرار گرفت و توجه لازم به آنها نشد، است.

وي ادامه داد: در سال 88 متاسفانه بخشي از فرصت‌ها، منابع و امکانات کشور از دست رفت و حوادث سال 88 نيروي بسياري از ما را صرف خودش کرد و به مرور ديديم که از اواخر سال 88 تا اواسط سال 89 متاسفانه حدود 9 ماهي با رشد سريع جرايم روبرو شديم، در واقع درگير شدن نيروي انتظامي در صحنه‌هاي آشوب فرصتي را براي مجرمان ايجاد کرده بود که از اين فرصت حداکثر استفاده را بردند.

فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد: در اين بازه زماني، آمار جرايمي مثل سرقت، قتل، آدم‌ربايي و حتي برخي جرايم خشن نظير کيف‌قاپي، سرقت به عنف و تجاوز به عنف در برخي از شهرها افزايش معناداري پيدا کرد که تا پيش از اين حوادث براي مدت چهار پنج سالي بود که با کاهش پيوسته رشد جرايم روبرو بوديم.

وي با بيان اينکه نامگذاري سال 89 به عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف در نيروي انتظامي هم بسيار حايز اهميت بود، چرا که ما بايد به سرعت سطح امنيت اجتماعي را به قبل از انتخابات بر مي‌گردانديم و شايد کمبود حضور نيروي انتظامي، در عرصه مبارزه با مجرمان و اين که منابع آن متوجه ديگر اولويت‌هاي غير ضروري شده بود، بايد جبران مي‌شد.

احمدي مقدم افزود: خوشبختانه عنوان همت مضاعف، کار مضاعف براي ما بسيار حايز اهميت بود، هر چند سال 88 نيز واقعا سال تلاش مضاعفي بود، اما شايد اگر در يک جايي اين اتفاقات نمي‌افتاد، در حال حاضر کشور در شرايط سياسي، اقتصادي و امنيتي بهتري قرار داشت.

وي ادامه داد: از طرفي چون منابع صرف امور ديگري شده بود در يکسري طرح‌ها و در عرصه خدمت مثل گذرنامه الکترونيک و گواهينامه با تاخير روبرو شديم با اين حال در سال 89 تلاش کرديم، همت مضاعف ـ کار مضاعف را از دو طريق در نيروي انتظامي محقق کنيم که يکي به لحاظ کمي، کار بيشتري انجام دهيم و دوم به لحاظ کيفي تلاش کنيم، بهره‌وري در نيروي انتظامي را افزايش دهيم.

احمدي مقدم يکي از ديگر از ويژگي‌هاي سال 89 را اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها به عنوان يک طرح ملي و بسيار سرنوشت ساز عنوان کرد و گفت: مطالعات رفتارشناسي و اصلاحات اقتصادي در ساير کشورها نشان مي‌د‌اد آن‌ها همواره با بحران و تکانه‌هاي شديدي به ويژه در عرصه امنيت اجتماعي در زمان اجراي اين طرح‌ها روبرو شده‌اند.

وي خاطرنشان کرد: در اين زمينه بسيار با درايت عمل شد و نيروهاي امنيتي هم بسيار هوشيار بودند و فکر مي‌کنم اين دستاورد بسيار مهمي در روزهاي پاياني سال 89 است که اين طرح بدون کمترين عوارض و شايد بايد بگوييم بدون هيچ عارضه امنيتي در کشور به اجرا در آمد و اين موضوع بسيار حايز اهميت است.

‌دو ماه آخرسال 89 با رشد منفي جرايم مواجه شديم

فيس‌بوک و توئيتر ناراضيان، مجرمان و سرويس‌هاي خارجي را سازماندهي مي‌کنند

فرمانده نيروي انتظامي اضافه کرد: از نيمه دوم سال 89 روند جرايم را کنترل کرديم به طوري که سه يا چهار ماه توقف رشد جرايم را داشتيم و در يکي، ‌دو ماه آخرسال نيز با رشد منفي جرايم مواجه شديم.

وي با بيان اينکه فکر مي‌کنم روند کاهش و کنترل جرايم در سال 90 هم ادامه خواهد داشت، افزود: نيروي انتظامي در سال 89 در عرصه ماموريت، سال موفقي را پشت سر گذاشت و توانست شرايط سال 88 را تا حد زيادي به لحاظ سرمايه‌هاي اجتماعي ترميم کند.

احمدي‌مقدم با بيان اينکه يک سوي درگيري‌هاي اجتماعي پليس است و هر چقدر برخوردها کم باشد، ممکن است باز هم بخشي از جامعه را منتقد خودش کند ‌افزود: در چنين شرايطي نارسايي‌هايي بروز مي‌کند و در ميدان بحران ناهماهنگي‌ها بيشتر خودش را نشان مي‌دهد و کاستي‌هايي وجود دارد و در کنار اين شايعه‌سازي، جوسازي و عمليات رواني دشمن فعال است که اين موضوعات تا حدي تاثيرگذار است.

وي با بيان اينکه با توجه به مجموع تماس‌هاي مردمي با مرکز نظارت همگاني ( 197) بخش تقدير از پليس در نيمه دوم سال رو به افزايش بوده است افزود: بخش انتقاد و شکايت از پليس همواره رو به کاهش بوده است اين در حالي است که پليس در بهمن ماه سال 89 کمترين انتقاد و بيشترين تقدير را داشت که اين موضوع به استثناي ايام نوروز است چون در اين ايام ميزان رضايت از عملکرد پليس خيلي بالا مي‌رود.

فرمانده نيروي انتظامي در ادامه گفت‌وگوي خود با امين جامعه اظهار کرد: در ماه‌هاي پاياني سال 89 شاهد کاهش جرايم، کاهش تصادفات، افزايش خدمات و افتتاح طرح‌هاي جديد خدمت براي مردم که به لحاظ سرمايه علمي و فن‌آوري در سطح بالا در کشورهاي دنيا محسوب مي‌شود و براي آغاز يک حرکت جديد در نيروي انتظامي و زير ساخت‌هاي يک امنيت مدرن در کشور بسيار مهم است، بوديم.

وي با بيان اينکه پليس در سال 89 پيشرفت بسيار خوبي در آموزش‌هاي رفتاري کارکنان داشته است، افزود: در سال گذشته توانستيم رعايت حقوق مردم را آموزش داده و آن را مطالبه کرده و ابزارهايش را ايجاد کنيم.

احمدي مقدم اصلاح بازداشتگاه‌ها،‌ استفاده از دوربين‌هاي مراقبتي و بازرسي‌هاي مکرر را از جمله اقدامات انجام شده در اين رابطه عنوان کرد و گفت: فکر مي‌کنم در سال 89 ، عمل قانوني پليس و احترام به مردم و حتي رعايت حقوق متهمان جهش زيادي در نيروي انتظامي داشته است و اگر در پايان سال شاهد افزايش تقديرهاي مردم هستيم، ناشي از همين بهبود رفتاري است، البته مفهوم آن، اين نيست که کار به آخر رسيده باشد بلکه اين موضوع بايد ادامه پيدا کند.

وي ادامه داد: امروزه تهديدات ديگر صرفا تهديدات آشکار و رفتارها الزاما سازمان يافته نيست، بلکه بسترهاي ارتباطي که امروز به وجود آمده، در واقع نيروهاي مخل جزيي را هم‌افزايي مي‌کند و در يک مسير قرار مي‌دهد.

احمدي مقدم به شبکه‌هاي اجتماعي همچون فيس‌بوک و توئيتر اشاره کرد و افزود: شبکه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوک و توئيتر امروز قدرت ايجاد کرده و ناراضيان پراکنده، مجرمان و سرويس‌هاي خارجي را جمع و سازماندهي مي‌کنند؛ لذا داشتن اطلاعات صحيح و به موقع اهميت بسيار زيادي دارد که در هر شرايطي شما بتوانيد پيش‌بيني‌ کنيد حريف مي‌خواهد چه اقدامي کند و بايد در فضاي مدرن، قدرت رصد اطلاعاتي داشته باشيد.

وي با بيان اينکه در فضاي مجازي، فضاي ارتباطي و افکار عمومي جديد در جامعه ايجاد مي‌شود که شما بايد از اين اقدامات مطلع باشيد، تصريح کرد: در غير اين صورت شما پشت سر ماجرا راه مي‌رويد، مثلا در صحنه‌هايي ليبي، مصر و جاهاي ديگر که اين روزها اتفاق مي‌افتد، حاکمان اين کشورها وقتي مي‌خواهند براي مردم پيام بدهند، شما احساس مي‌کنيد اينها 10 تا 20سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتي هم راجع به حوادث و مسايل داخلي کشورشان صحبت مي‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار مي‌گيرند.

فرمانده ناجا ادامه داد: همزمان با بحران‌هاي موجود در خاورميانه و در نزديکي ما، دشمنان تلاش کردند در 25 بهمن به زور صحنه‌اي درست کنند و فيلمي بگيرند و بگويند اين مصر، اردن، يمن و تونس و اين هم ايران، اما توفيقي پيدا نکردند و اين موضوع به افتضاحي براي اينها تبديل شد.

احمدي مقدم ادامه داد: عقيده دارم در بعد اجتماعي ترميم و تقويت سرمايه اجتماعي بسيار مهم است و اگر مردم اعتمادشان را از دست بدهند، هر چه شما بگويي و هر چه عمل کني، آنها وارونه برداشت مي‌کنند و به جاي اين که خوشحال شوند، عصباني مي‌شوند، اما خوشبختانه اعتماد مردم موجب کارايي و موفقيت پليس در پيشگيري اجتماعي در قبال بحران‌ا و مسايل اجتماعي شده است.

فرمانده نيروي انتظامي درباره سهم تکنولوژي و فن‌آوري‌هاي نوين در ماموريت‌هاي پليس هم اظهار کرد: مدرن سازي پليس يکي از اهداف اصلي ما در برنامه پنجم است به طوري که پليس به دنبال اقتدار مدرن است.

وي با بيان اينکه اقتدار سنتي متکي به زور و بازو و ابزار قدرت ظاهري مثل تفنگ، شمشير است، افزود: اقتدار مدرن قدرت ارتباط با افکار عمومي، فن‌آوري‌هاي جديد، برخورداري از فن‌آوري‌هاي جديد، پژوهش و تحقيقات،آموزش و حرفه‌اي‌گرايي و ترجيح اقدامات نرم‌افزاري بر سخت افزاري است در نتيجه بايد تلاش کنيم تا تکنولوژي را به سرعت وارد کرده و سهم انسان را در فعاليت‌ها کاهش دهيم چون وقتي اين سهم کاهش يابد، خطا کاهش خواهد يافت و اصطکاک با مردم کاهش پيدا کرده و آلودگي و فساد نيز کاهش پيدا مي‌کند در نتيجه دستگاه قابل تطميع نيست . البته ممکن است با فن‌آوري جديد سر دستگاه را هم کلاه گذاشت، مثلا از طريق نفوذ، هک و غيره از يک دوربين فرار کرد، اما ديگر آلودگي در کار نيست.

فرمانده نيروي انتظامي درباره اقدامات پليس در سال جديد و اولين سال برنامه پنجم هم گفت: با تمهيداتي که پيش‌بيني‌ کرده‌ايم و حمايت‌هايي که از سوي دولت و مجلس پيش‌بيني‌ شده است، شرايط را بسيار مثبت مي‌بينيم و فکر مي‌کنم در سال 90 بتوانيم به بخشي از عقب ماندگي‌هايمان غالب شويم.

برنامه پنجم نقطه عطفي براي جبران عقب‌ماندگي‌ها در ناجاست

وي ادامه داد: برنامه پنجم نقطه عطفي براي جبران عقب‌ماندگي‌ها در ابعاد مختلف در نيروي انتظامي است به طوري که بايد يک چهره به روز و به هنگامي را از پليس در پايان اين برنامه نشان دهيم که البته فکر مي‌کنم چشم‌انداز، اهداف و سياست‌هايي که براي اين برنامه، در کشور ترسيم شده و نيروي انتظامي نيز براي خودش در قالب سياست‌هاي ملي تصويب کرده است، بسيار جوابگو است.

احمدي مقدم ادامه داد: نوسازي قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون راهنمايي و رانندگي و اخذ جرايم يا قوانين ديگر در موضوعاتي همچون سلاح سرد و غيره زير ساخت‌هاي لازم را براي ما فراهم کرده و امکان توسعه کمي و کيفي پليس به لحاظ نيروي انساني، ابزار و تجهيزات و دانش و فناوري در سبد منابع ملي ديده شده است.

وي تقويت چهره غيرفيزيکي و نامحسوس پليس را از جمله اهداف نيروي انتظامي در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت: حضور پليس بايد حرفه‌اي، علمي و متکي بر دانش، آموزش و اقدامات فرهنگي و اجتماعي باشد چون جامعه ما طالب اقتدار مشروع و قانوني پليس است.

فرمانده نيروي انتظامي اضافه کرد: کشور در حوزه اقتدار ملي و بين‌المللي در شرايط خوبي قرار دارد و مردم بسيار اميدوارند همچنين رضايت عمومي در سطح بالايي قرار دارد و منابع اقتصادي کشور نسبت به گذشته در وضعيت بهتري قرار گرفته است و آن چيزهايي که قطعي است و امروز در دستور داريم در قالب لايحه‌ بودجه آمده يا منابع ارزي که به ما واگذار مي‌شود، منابع قابل قبولي است البته بايد با همت خود اين منابع را توسعه دهيم به طور مثال در اين راستا نهضت عمراني را مد نظر قرار داده‌ايم. مي‌توان پيش‌بيني‌ کرد با اعتبارات و منابع دولتي و منابعي که از محل نهضت عمراني به اين امر اختصاص مي دهيم، مجموع کارهاي عمراني در برنامه پنجم مساوي با کل عمر 20 ساله نيروي انتظامي باشد.

وي اضافه کرد: با انجام اين کار بايد مشکل ساختمان اداري، کلانتري، پاسگاه مرزي، استحکامات مرزي، خانه سازماني و همه را پشت سر بگذاريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس