کد خبر 372147
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه با اکثریت آرا با انتصاب «تونی بلینکن» به عنوان قائم مقام جدید وزارت خارجه این کشور موافقت کرد تا قائم مقامی موقت «وندی شرمن» به پایان برسد.

به گزارش مشرق، مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه همانطور که انتظار می‌رفت، با انتصاب «تونی بلینکن» به عنوان قائم مقام وزارت خارجه آمریکا موافقت کرد.

هرچند سناتورهای جمهوری‌خواهان که تا پیش از آغاز به کار سنای جدید، در اقلیت هستند با انتصاب بلینکن مخالف بودند، اما وی نهایتا توانست 55 رأی مثبت را در برابر 38 رأی منفی به دست آورد.

مک‌کین: بلینکن جزو بدترین انتخاب‌های اوباماست

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «جان مک‌کین» از سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف بلینکن با بیان اینکه انتصاب قائم مقام جدید نظامیان آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد، گفته است: «او نه تنها صلاحیت این پست را ندارد، بلکه به نظر من، او یکی از بدترین انتخاب‌هایی است که رئیس‌جمهور انجام داده است. او بخشی از یک سیاست خارجی شکست‌خورده است که امنیت آمریکا را کاهش داده است.»

آقای بلینکن پیش از این مشاور سیاست خارجی «جو بایدن» معاون وزیر خارجه آمریکا بوده است. مک‌کین پس در نشست روز سه‌شنبه گفت تمامی پیش‌بینی‌های بلینکن به خصوص در مورد تحولات خاورمیانه، اشتباه از آب درآمده است.

 

در حالی که دور کنونی سنا به زودی به پایان رسیده و کنگره بعدی با اکثریت جمهوری‌خواه روی کار می‌آید، دموکرات‌ها در تلاش هستند تا اغلب تائید صلاحیت‌های مد نظر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و طرح‌های مد نظر خود را در فرصت باقی‌مانده به سرانجام برسانند.

تحمیل گزینه اوباما به کری و پایان قائم مقامی موقت شرمن

دوره فعالیت «بیل برنز» قائم مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا که گفته می‌شود نقش مهمی در مذاکرات مستقیم با ایران ایفا کرده بود، دو ماه قبل به پایان رسید. بلافاصله پس از پایان فعالیت برنز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «وندی شرمن» معاون امور خارجی و نفر چهارم وزارت خارجه را به عنوان سرپرست و گزینه قائم مقامی این وزارتخانه معرفی کرد.

با این حال، آنطور که پایگاه فارین‌پالیسی در آن زمان گزارش داد، شخص اوباما با این تصمیم مخالف بوده و به همین جهت مستقیما بلینکن را به عنوان گزینه تصدی قائم مقامی وزارت خارجه به سنا معرفی کرد.

 

با تائید روز سه‌شنبه بلینکن از سوی سنا، دوره فعالیت شرمن در پست قائم مقام موقت پایان یافته و وی بار دیگر تنها سمت معاونت امور خارجی را بر عهده خواهد داشت. شرمن در مذاکرات هسته‌ای با ایران و گروه موسوم به 1+5، سرپرست هیئت آمریکایی است.

نظر قائم مقام جدید در مورد مذاکرات هسته‌ای

بلینکن روز 28 آبان، در فاصله یک هفته مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور، در جلسه بررسی صلاحیتش در کنگره (اینجا)، گفته بود: «فکر می‌کنم در حال حاضر رسیدن به جایی که می‌خواهیم، دشوار است. اما این امر غیر ممکن نیست.»

بلینکن در ادامه بار دیگر مسئولیت عدم حصول توافق را بر عهده ایران گذاشت و گفت: «این به طور کامل به این بستگی دارد که آیا ایران می‌خواهد گام‌هایی را که لازم برداشته شود تا ما و شرکایمان اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای آن‌ها کاملا صلح‌آمیز است، بردارد یا نه.»

در پی تائید صلاحیت بلینکن از سوی سنا، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای به تمجید از این اقدام سنا و همچنین عملکرد قائم مقام جدید وزارت خارجه آمریکا پرداخت.

واکنش‌ها به تائید بلینکن در سنا

در بخشی از بیانیه اوباما آمده است: «از اینکه مجلس سنا "آنتونی بلینکن" را به عنوان قائم مقام جدید وزارت خارجه ما، تائید کرد، خرسندم. من به توانایی آمریکا برای ادامه موفقیت‌های خارجی، اطمینان دارم.»

 

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین قائم مقام جدید وزارت خارجه آمریکا را فردی توصیف کرد که از خود «کمال، توان قضاوت و جامعیت فوق‌العاده‌ای» نشان داده است.

همزمان وزیر خارجه آمریکا هم که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، مخالف قائم مقامی بلینکن بود، به وی تبریک گفته و در توئیتر نوشت که وی فردی «فوق‌العاده» برای وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم که سال‌ها بلینکن را به عنوان مشاور در کنار خود داشته، عنوان کرد که وی در تمامی جهان، فردی «تحسین‌شده» به شمار می‌آید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    هر چند سگ زرد برادر شغاله ولی خوب شد از دست این شرمن عتیقه راحت شدیم، واقعا غیر قابل تحمل بود
  • محمد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    کی برکنارشده کی انتخاب شده را ول کن میوه ها وظرف ان را نگاه کنید( درست کاری کردن که بزرگان دین اسلام به ما مسلمانان سفارش کردند از نظر سادگی و عدم اسراف .حالا جلسات بعضی از مسئولین ما ؟)
  • حامد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    در عکس دوم جان کری در مقابل اوباما ایستاده در حالیکه یک دستش توی جیبشه...! از نوع نگاه کردنش بگذریم دیگه.
  • کژال ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    وااای خدای من راستی که چقدر ساده است این ظرف میوه!ده تا سیب فقط داره
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    تازه بشقاب و چاقو هم ندارند ، احتمالا نفري يكي برمي دارند و گاز ميزنند ، دندوناشونم سفيد ميشه
  • محسن ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    توی ساختار امریکا ، رئیس جمهور مسئول سیاست خارجی محسوب می شود و وزیر خارجه دستیار او است عملا. لذا اوباما می تواند معاونین وزارت خارجه را تعیین کند. پس سیاست خارجی امریکا را رئیس جمهور و تیم وی شامل معاون رئیس جمهور ، مشاور امنیت ملی و مقامات وزارت خارجه هدایت و اداره می کنند. دوستان از عباراتی مانند شرمن عزل شد استفاده نکنند زیرا صحیح نیست.
  • زهرا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    عجب عجب ببین اوباما کارت به کجاها رسیده
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    گیر نده! قیافش همینجور جهنمیه!!
  • مجید ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    دقیقا" منم داشتم به همین فکر می کردم ...
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    نفری که بغل بلینکن نشسته چقدرشبیه ایرانیهاست هم قیافه اش وهم لباسش.؟!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    شما احتمالا در جلسات مذاکرات بودین که میگین غیرقابل تحمل بود؟
  • پسر شیک پوش ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    جملات دقیقا همون جملات قبلی ...
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    همگیشون سرو ته یه کرباسن معلوم نیست لابی های اسرائیل چه خوابی دیدن که هگل رو به زور دستور برکناریش رو به اوباما صادر می کنند الان هم وندی شرمن باید مسئولین برن سوابق یارو در بیارن که بتونیم در مذاکرات و سیاست خارجی در کل ازش استفاده کنیم
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    نبودن بشقاب و ... هم یعنی یا میوه ها پلاستیکیه یا دکور !!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    دست چپه
  • م-ب ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    بره به جهنم همشون غیر قابل تحملن
  • یاد ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    یاد توهین های این عفریته افتادم
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    میمون هرچی زشت‌تر باشه بازیش بیشتره!!! تو ایالات متحده قحطی بوده که این عجوزه زشت و بی‌ادب رو آوردند
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    این عزل و نصب ها مطابق نظر محافل صهیونیسم جهانی در صحنه سیاست آمریکاست و این ذلت بزرگ مردم آمریکاس
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    این دست چپیه که اینقدر راحت تشریف داری، احتمال 99 درصد باید یهودی باشه که آمریکایی ها رو به هیچ می انگارند. یادم نمیره که نتانیاهو صاف صاف به کلینتون گفت که ما اینطور دوست داریم که مردم بیشتری از فلسطینی ها رو بکشیم و اصلا لازم نمیدانم به آمریکا، اوباما یا به تو(کلینتون) توضیح بدم، و کلینتون داشت دق می کرد و ...(کلیپشم هست من تا خودم فیلم صحبتش رو ندیده بودم باورم نمیشد که اینقدر آمریکایی ها از اسرائیلی ها حساب می برند، افتضاحه) همین زنیکه(شرمن) هروقت با ایران گفتگو داشت مستقیم می رفت تل آویو و گزارش میداد که چه شد چه نشد، واقعا برای مردم آمریکا متأسفم که کیا دارند برشون حکومت میکنن! کاش یه سایت اصول گرا مثل مشرق خودمون ایجاد می شد و زمینه رو فراهم می کرد که ما بتونیم با مردم آمریکا حرف بزنیم، فکر میکنم آثار خیلی خوبی داشته باشه، هر کاری دلشون میخواد تو دنیا میکنن و تنها دلیلشون زوره و زور و زور، مرگ بر لب و لوچه کج و کوله مک گین و دیوانه هایی مثل اون و مرگ بر قلدرهای بی منطق آمریکا و من تبعه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس