بالن اوج10، از پنج نفر خدمه بهره برده و می‌توان توسط دو نفر آن را آماده عملیات کرد.

گروه دفاع و امنیت مشرق - استفاده از بالن در امور نظامی سابقه طولانی داشته و می توان این گذشته را تا قرن 16 میلادی نیز دنبال کرد؛ جایی که اولین بار فرانسوی ها از بالن استفاده کردند. جنگ داخلی آمریکا از دیگر نبردهایی بود که در ان بالن برای امر شناسایی استفاده شد.

جنگ اول جهانی و ورود کشتی های هوایی و خصوصا "زپلین" های آلمانی برای بمباران شهر لندن را می توان اوج استفاده از بالن ها و کشتی های هوایی در جنگ دانست اما گام به گام و با معرفی هواپیماهای جنگی، نقش بالن ها در جنگ کمرنگ شد.

خانواده بالن های اوج؛ سامانه های شناسایی ارزان قیمت ایران+عکس (آماده نیست )!!!!!!!!!
بالن شناسایی آلمانی در جنگ اول جهانی

با ورود به قرن بیست و یکم میلادی و بروز شکل جدید از تهدیدات و جنگها و همچنین رخ نمودن بحث تروریسم به عنوان شکل جدی تری از تهدیدات، بحث محافظت از مرزها و کنترل خطوط مواصلاتی مجددا به صورت جدی مطرح شد و در این میان، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یکی از راه حل ها در این بخش مطرح است.

اما اگر بخواهیم برای مدت زمان زیادی یک مساحت زیاد از منطقه مورد نظر را زیر نظر گرفت و در عین حال این کار را با هزینه ای کم صورت داد می توان گفت که به یک وسیله بسیار عالی در بخش مراقبت و شناسایی رسیده ایم: بالن.

بالن ها با این استدلال دوباره به حیات خود در نیروهای نظامی بازگشتند و امروزه در بسیاری از نیروهای نظامی دنیا از آنها در نقش کنترل و مراقبت بهره برده می شود و حتی امروزه نیروهای آمریکایی و ناتو استفاده گسترده ای از این بالن ها در افغانستان به منظور امور شناسایی می کنند.

خانواده بالن های اوج؛ سامانه های شناسایی ارزان قیمت ایران+عکس (آماده نیست )!!!!!!!!!
بالن شناسایی نیروهای فرامنطقه ای در افغانستان

در یک تعریف ساده، بالن های مراقبتی جدید شامل یک بالن ساخت شده از الیاف سبک است که انواع مختلفی از گازها پر شده و یک محموله مراقبتی را نیز با خود حمل می کند. ارزان بودن، قابلیت ماندگاری بالا در محیط های گوناگون، نیاز به تعداد کاربر کم و مقاومت بالا در برابر صدمات از جمله امتیازات این سامانه به شمار می رود.

پای بالن به ایران هم باز شد

اخیرا نیز سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح کشورمان گونه ای از بالن های مراقبتی که توسط این ارگان طراحی و ساخته شده را در معرض دید عمومی گذاشته است. "اوج 10" یکی از انواع بالن ایرانی مراقبتی است که اخیرا به نمایش درآمده است.

مشخصات اعلام شده در مورد اوج 10 نشان دهنده ارزشمند بودن این سامانه شناسایی است.

این بالن ایرانی دارای باله هایی در پایین خود است که پایداری بیشتری را برای آن فراهم می کند. اوج 10 توان اوج گیری تا ارتفاع 5000 متری، ماندگاری تا 20 روز، مقاومت در برابر بادهایی با سرعت حداکثر 60 کیلومتر بر ساعت و حمل محموله ای به وزن 10 کیلوگرم را دارد. البته این محموله در بادی با سرعت صفر فرض شده است و در زمان وزیدن باد با سرعت 48 کیلومتر بر ساعت اوج 10 توان حمل محموله ای تا وزن 100 کیلوگرم را نیز دارد.

خانواده بالن های اوج؛ سامانه های شناسایی ارزان قیمت ایران+عکس (آماده نیست )!!!!!!!!!
بالن اوج 10 در نمایشگاه هوایی کیش

بایستی اشاره کرد که در شرایط وزش باد، بالن مورد نظر تا جایی که نگاه دارنده های آن اجازه دهند حرکت کرده و با توجه به تولید نیروی حاصل از حرکت بالن، توان حمل محموله های سنگین تر نیز برای این سامانه مهیا می کند. اوج 10 از 5 نفر خدمه نیز بهره برده و می توان توسط 2 نفر آن را آماده عملیات کرد. محدوده کاری این سامانه از جهت درجه هوا بین منفی 40 تا مثبت 65 درجه سانتی گراد می باشد.

{$sepehr_album_20937}

 سه عضو دیگر از خانواده بالن های اوج

از کاربردهای این سامانه می توان به کنترل و شناسایی، مراقبت هوایی، مرزبانی، حفاظت از محیط زیست، نصب بر روی شناورهای دریایی و امور پدافند غیر عامل اشاره کرد.

با احتساب هزینه های سایر سامانه های مراقبتی، با استفاده از سامانه اوج هزینه های مراقبت هوایی 100 برابر ارزان می شود. انواع سنسورها، دوربین ها، سیستم های رله مخابراتی و حتی رادارها از جمله محموله هایی هستند که می توان از آنها در سامانه اوج استفاده کرد.

با توجه به این قابلیتها می توان از این سامانه در بحث ایجاد پوشش مخابراتی در مناطق صعب العبور نیز استفاده کرد و در نهایت با کاهش بسیار زیاد هزینه ها، پوشش مخابراتی در آن مناطق را نیز ایجاد کرد. بحث ایجاد یک رادار هوابرد ثابت نیز از دیگر پروژه هایی است که می توان با استفاده از این سامانه به آن دست پیدا کرد. این گونه از رادارها در بحث هشدار حملات هوایی، خصوصا حملات موشکهای کروز می توانند بسیار مفید واقع شوند. در حقیقت با داشتن این سامانه می توان یک آواکس ارزان قیمت را در اختیار داشت. رادار هشدار زودهنگام هوابرد که بر روی هواپیماها نصب می شود در اندازه کوچک تر و سبکتر می تواند در این بالن ها نصب شده و پوشش راداری از ارتفاع بالا را به عهده بگیرد.

خانواده بالن های اوج؛ سامانه های شناسایی ارزان قیمت ایران+عکس (آماده نیست )!!!!!!!!!
سامانه کنترل بالن های اوج


طراحی و ساخت 10 نوع بالن اوج در کشور

این سامانه در صورت آسیب دیدن نیز هرگز سقوط نخواهد کرد و در بدترین شرایط به آرامی بر روی زمین فرود خواهد آمد. اما داستان بالن های اوج فقط به "اوج 10" ختم نخواهد شد.

خانواده بالن های اوج ایران 10 عضو دارد که به ترتیب بالن های اوج 2 ، 4 ، 6 ، 10 ، 15 ، 20 ، 25 ، 30 ، 40 و 50 می باشند. اعضای این خانواده بالنی، می توانند محموله هایی به وزن 2 تا 500 کیلوگرم را حمل کنند و البته سازمان صنایع هوایی ایران نیز اعلام کرده است که توان طراحی و ساخت بالن هایی با قابلیت حمل محموله های سنگین تر را نیز دارد.

با توجه به گستره مرزهای ایران و وجود برخی مشکلات در نقاط مرزی در بحث رصد ورود غیر قانونی، قاچاق مواد مخدر، حملات کور تروریستی و رصد فعالیتهای نیروهای فرامنطقه ای، می توان با استفاده از این سامانه پوششی کامل را این نقاط در مواردی که در بالا به آن اشاره شد برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 1
    بادکنک از این بهتره!.،
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 0
    اگر یک نفر با تیرکمان یا وسایل دیگر بزند و بالن سوراخ بشه همه چیز نقش بر آب میشود؟
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    موشک باید بهشون وصل بشه
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 1
    گرفتی مارا مشرق جان؟ آواکس را با این مقایسه می کنی؟
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 0
    میشود ازان بالاترین و خطرناکترین و بی رقیبترین سلاح جنگی را ساخت.....
  • کاپیتان ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 1
    وای خدای بزرگ اینا دیگه کین؟! آقا تورو خدا این خبر نامه رو حذف کن تا جایی درز نکرده آبرومون میره بهمون میخندند آواکس؟؟؟ به مرتضی علی من کم کم دارم شک میکنم عوامل مشرق نیوز از طرف خارج همایت میشن میخوان وجه ایرانو خراب کنن آقا من مهندسی هوافضا میخونم ولی یه بچه هم اینو ببینه خندش میگیره آخه چرا با آبروی دانشمندان ما مهندسای ما بازی میکنید من از دست شما شاکی ام.
  • بابا ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 0
    طرح خوبیه میشه با ایدههای جدیدونصب دوربینهایی که ارکی یو 170رو رصدکردن نقاط کور راداری رو تاحدزیادی پوشش دادبا یک طرح کم هزینه تر,البته همونجورکه مشرق گفت با مدلهای بالاترکه توان بیشتری داشته باشن این کارشدنی هست.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 1
    شوخیتون گرفته حتی یک پنجاهم کار آواکسم نمیکنه لااقل یه چیزی بسازید که با بالن ناتو رقابت کنه اون وقت تیتر مفت بزنید
  • علیرضا اهواز ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    عکسایی که گذاشتید از روی کاتالوگ یا عکسای یه کتاب بود ؛ اگر واقعا دسترسی به امور نظامی و ادوات دارید از نزدیک و با جزییات بیشتری عکس بذارید نه از روی کتاب و کاتالوگ
  • ابوذر ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    2 0
    فدات شم یه چی بگو که بگنجه ...آخه بالنی که تحت شرایط خاص میتونه دست بالا ۱۰۰ کیلو تجهیزات ببره و اونهم تازه حتی به اندازه یه پهپاد درست و حسابی قابل کنترل نیست رو با آواکس مقایسه میکنی !!!؟ پهپاد رو با چی مقایسه میکنی پس !؟ حکایت رزمناو نامیدن جمارانه ..! من مخلص بچه های جهاد خودکفاییم ..همه خبرارم پیگیری میکنم ، حظ میکنم از تک تک خبرای پیشرفت و بهسازی نیروهای مسلح ...ولی خدایی شمام تو نوشتن کلمات و عناوین یه خورده حرفه‌ای باش ...
  • مصطفی ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    همین بالنی که میگین تو افغانستان هست نمونش مدت چند هفته تو روستای ما نصب بود بعد جمعش کردن خود سردار رادان هم اومده بود کارشو ببینه
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه اینها هم تولید انبوه نشده تا جایی که خبر دارم سال 90 قرار بود برای تولید انبوه اینها بودجه بدن ولی با همهش رفت برای جنگ در سوریه و عراق
  • رضا ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بنظرم مدل زیپلین بهتره
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بادکنک از اینا بهتره
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    این که بیشتر شبیه بادبادکهای بچه گونه است خجالت آور است این تیترتون هم مثل همون داستان غواصان ایرانی با چه تجهیزات مدرنی غواصی می کنند است!!
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من موندم با این تکنولوژی های پیشرفته ای که شما دارید آمریکا چطور جرات میکنه بگه گزینه نظامی روی میزه !!!!
  • سیستانی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    جنگهای امروز وابستگی زیادی به هدایت وکنترل ماهواره ای دارد!جنگ ستارگان فقط برای فشل کردن قدرت ماهواره های روسی وامریکایی شکل گرفت!هنوزهم جنگ ستارگان ادامه داردوهمه امکانات نظامی قدرتهای بزرگ به ماهواره هانیازشدیددارند!!بایدخیلی بیشترازاین علم هدایت ومبارزه ضد ماهواره ای کسب کنیم!!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    نمیشه از اینها در نقش آواکس استفاده کرد؟ پس این چیه: http://www.defenseone.com/technology/2014/12/drone-hunting-blimp-launch-over-washington-dc/101328/ حتما باید خارجی باشه تا باور کنید؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    نیروی هوایی ایران توان تولید انبوه همین ها رو هم نداره
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    با نایلون فریزر ساختن؟ چرا اینطوری شله پس؟
  • فراهانی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    این بالنها چند مزیت دارد صدا ندارند مداومت در ماموریت تا چند روز هزینه کم رصد منطقه بدون ایجاد حساسیت در جواب دوستان که این وسیله ساده را دست کم گرفته اند. یک قدرت دفاعی خوب فقط بمب اتمی یا هواپیمای پیشرفته نیست بلکه ترکیبی از همه نوع وسایل ساده و پیشرفته است
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    شما آواکس با توان جنگال فوق العادش رو با بالن یکی میکنید؟؟؟!! بهتر نیست کمی عقلانی و عادلانه بنویسید؟
  • علیا ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    آواکس راداری هواپایه هست. اصولا آواکس ها هم در فضایی پرواز میکنند که خطری از جانب دشمن براشون ایجاد نشه. یعنی در ضای هوایی دشمن وارد نمیشند. اهمیت آواکس ها اینه که از فضای بالا به رصد میپردازند و این موضوع باعث میشه مشکلاتی که به واسطه عوارض زمین و گرد بودن زمین برای رادارهای زمینی به وجود میاد برای این رادارهای هواپایه وجود نداشته باشه. به همین دلیل هر راداری که در بالای سطح قرار داشته باشه نسبت به رادار های زمینی مزیت بسیار زیادی داره. وقتی در خاک ایران و در عمق فضای هوایی ایران بتونیم بالنی داشته باشیم که با محموله ای مثلا 500 کیلویی یک رادار ثابت رو ایجاد کنه میشه یک آواکس. در ضمن این بالنها کارایی هایی همچون رله ی مخابراتی دارند. اگر شما و امثال شما تصورتون از آواکس یک بویینگ 737 دارار یک صفحه گرد چرخنده در بالای اون هست معنی اصلی آواکس تغییر نمیکنه. هر رادار را سطح داخل جو زمین یک آواکس هست. پس مراقب باش کسی به خودت نخنده
  • محرمی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    ارتفاع 5000متری را با تیرو کمان می زنند؟
  • محرمی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    فهمیدیم مهندسی هوا فضا می خونی!
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    این بالن های بادکنکی حتی ظاهرشون از بالن های آلمانی مورد استفاده در جنگ جهانی اول ضعیف تره
  • محمد ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اسمشو بایدبزارن " کدو حلوایی هوایی ایرانی " ... حداقل مشابه طرح آمریکاییا میزدن ... این چیه ؟
  • سامان ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    تا کور شود هر آنکه نتوان بیند...
  • محمود ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    آقای علیا، فقط یک نکته: A-vax توز فقا نمیره و مثل سایر هواپیماها در داخل جو زمین حرکت میکنه. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%AF%D9%87:%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بالن مساوى اواكس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولى جك خوبى بود
  • کاپیتان ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    دانشمندانی که افاضه ی فضل نمودید!!! میشه بفرمایید با کدوم ماهواره تبادل اطلاعات میکنه این آواکس! من میگم گذاشتن اسم آواکس تو این خبر اصلا" مضحکه طرح های زیادی پیاده میشه آزمایش های زیادی انجام میشه میدونی مثل چی میمونه مثلا" بچه های دانشگاه ما رفتن چیتگر هواپیماهای مدلشونو آوردن بعد یه خبرگذاری بیاد عکس هاشو بذاره بگه "غرش عقاب های ایران در مقابل جنگنده های آمریکا!!!" خوب اون وقت چی پیش میاد؟ یه بالن فرستادند هوا پایینش یه رادار گذاشتن خوب خیلی کار خوبیه هرکی ساخته دمش گرم اما گاگول این که بهش نمیگن آواکس مثلا" فکر کردی بخوان جنگو مدیریت کنن از این استفاده میکنن؟ شاید بدرد هواشناسی بخوره ،شاید!!!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    جوجه مهندس بعد از این این همان چیزی که آواکس سازها هم سالهاست از آن استفاده می کنند برو مطالعه کن بعد اظهارات مهندسی کن آبروی هرچه مهندس را بردی مهنس جان
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بچه جون های بیسواد و کم مطالعه و خود باخته تکی مثل چپی های گرفتار درحصار در حصار که بهشون گفته می شدبابا بیان بیرون ازندان انقلاب پیروز شده درپاسخ می گفتند هنوز دوران بوروازی پایان نایافته گرفتار افکار تارانکبود پس از 35 سال جهش علمی نباشید چقدر دگم و عقب افتاده و درحصار غرب وحشی گرفتارید ؟!!!!!!!! آخه تاکی این ح....
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    عزیزم سر از زیر برف بیرون بیار ببین در دنیای جدید چه خبره خوابهای قرن هفده و هیجده دیگر در موزه است وروشن فکرهای یخ زده تمام شدند هنوز بعضی بازم درکچ فرورفته اید
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من موندم ازاین همه تخصص که داریم یخ نکنید بچه یه سلاح اسباب بازی تو دستش نگرفته میاد نظر مسخره میده اگه بلدی بساز هر سلاحی برای یه کاربردی ساختن این بالنهای شناسایی هم کاربرده خودشو داره.
  • کاپیتان ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    آبروی مهندس ها رو شما دارید میبرید یه جوری تیتر زده هر کی ببینه فکر میکنه الان کل مهندس های ایران دست به دست هم دادند اینو ساختند!!! مشرق خان یاداوری میکنم پروژه قاهر 313 رو چقدر گفتم آقا چرت و پرت خبر نزنید اصلا" نظرمو چاپ نکردی! گفتم این هواپیما نمونه است هنوز کلی کار داره این که پرواز نمیکنه الان مراحل ابتداییشو داره میگذرونه کو گوش شنوا!!! آقای احمدی نژاد واسه تبلیغ دولت خودش رفت از این ماکت رونمایی کرد!!! میدونید چقدر آبروی ایران بر باد رفت!!! بخدا این قدر دلم سوخت و اشکم درومد که نگو کل زحمات اون مهندسا و طراحا رو شما و رئیس جمهور محبوبتون به باد دارید حتما"بخونید این یکیشه من دیگه حرفی ندارم.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی خوبه به این ابداعات ادامه بدید تا انشاالله شاهد نابودی استکبار جهانی باشیم فقط ردیف بودجه خوبی در نظر بگیرید تا ما شاهد شکوفایی باشیم
  • علیا ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    آقا محمود منظور من هم فضای خارج از جو نبود. درسته که ما به خارج از جو به اختصار میگیرم فضا اما نام صحیحش فضای خارج از جو کره زمین هست. مصلا فضای داخل اتاق. فضای بیرون اتاق. حتی فضای دریا. معنی دقیق فضا میشه : مکان. جا. مکان فراخ. زمین وسیع. میدان و عرصه. منظور من این بود برادر
  • مهدی ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    پس برو فوتش کن!
  • کاپیتان ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق خجالت بکش رسالت خبری میدونی یعنی چه؟ لینکی که من قرار دادم کو؟>
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی خندیدم تمام تکنولوژی آواکس رو میشه تو عکس سوم دید آواکس چیزی نداره
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بهش بمب ببندین بفرستین هوا وقت رو هدف رسید رها کنین
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    حالا وقتی همین بادکنک رو گوگل هوا میکنه همچین به به و چه چه میکنید!
  • رضا ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام همانطور که در متن اشاره شده بدلیل استفاده مثبت از نیروی باد، بالهایی بصورت کایت در زیر آن تغبیه شده است ضمنا این مدل بالنها سال 1999 اختراغ شده اند و از سال 2003 کاربرد نظامی پیدا کرده اند. نسبت به مدل قدیمی در ابعاد و حجم مساوی 3 برابر بیشتر بار می برند.
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    خدار رو شکر . اگه به درد مملکت نخوره برای یه سری نون داره
  • دوست ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام کاپیتان عزیز ولی عصبانی و کم طاقت بهتر است با کلمه(JLENS) یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید تا ببینید خود سازندگان اولیه بالن و آواکس چه نظری دارند. امروزه اقتصاد تعیین کننده نتیجه است حتی در امور نظامی
  • reza ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام دوستان عزیز بهتر است با کلمه(JLENS) یا (Aerostat)یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید تا ببینید خود سازندگان اولیه بالن و آواکس چه نظری دارند. امروزه اقتصاد تعیین کننده نتیجه است حتی در امور نظامی
  • reza ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام کاپیتان عزیز ولی عصبانی و کم طاقت بهتر است با کلمه(JLENS) یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید تا ببینید خود سازندگان اولیه بالن و آواکس چه نظری دارند. امروزه اقتصاد تعیین کننده نتیجه است حتی در امور نظامی
  • reza ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام دوستان عزیز بهتر است با کلمه(JLENS) یا (Aerostat)یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید تا ببینید خود سازندگان اولیه بالن و آواکس چه نظری دارند. امروزه اقتصاد تعیین کننده نتیجه است حتی در امور نظامی
  • مشکوک ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    ============ اگه اشتباه نکنم بالنی هم ایران شبیه بالن آمریکایی نشان داده شده داشته باشد. فکر کنم اسمش "نوح نبی" باشه!
  • زهرا ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    دوستانی که هنوز به قابلیت های این پروژه شک دارند می تونند عبارت JLENS رو در قسمت ویدئوهای گوگل سرچ کنند . اولین ویدئوی اونجا ثابت می کنه که این بالن ها نه تنها به خوبی آواکس بلکه بسیار بسیار باقابلیت تر از اون هستند و در همه جای دنیا دارن جایگزین آواکس می شن. بهتره کمی خودمون رو باور کنیم
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    کاپیتان جان اکثر مقالات مشرق مصرف داخلی تازه اونم واسه یک عده داره...یک جایی پهپاد زا با اف 14 و حالا بالن را با اواکس مقایسه می کنن...اف 35 را شکست نظامی و قاهر را ابر جنگنده می دونن...
  • شناس ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    ناشناس 14.05 سواد تو در حد مزخرفات مشرقه
  • زهرا ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    دوستانی که هنوز به قابلیت های این پروژه شک دارند می تونند عبارت JLENS رو در قسمت ویدئوهای گوگل سرچ کنند . اولین ویدئوی اونجا ثابت می کنه که این بالن ها نه تنها به خوبی آواکس بلکه بسیار بسیار باقابلیت تر از اون هستند و در همه جای دنیا دارن جایگزین آواکس می شن. بهتره کمی خودمون رو باور کنیم
  • تقی حسینی ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    یک سوال روستاتون تو آلمانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق به هميني كه داريم قانع شده
  • فرشاد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    جناب محرمی، خوب، اگه طرف با یه بالن دیگه تا ارتفاع ۴۴۹۰ متری بالا بره و از اونجا با تیر و کمان به این بزنه حتماً میوفته!!! البته "آرش کمانگیر" هم میتونه از ۵۰۰۰ متری بزنه. قبلاً یه باز زده!!!
  • داریوش ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    در زمان اشغال کویت توسط عراق، لحظه وقوع جنگ یک بالن ستونهای نظامی عراق را مرزشان رصد کرد که به داخل کویت می آیند. ولی این دستاورد نظامی نیست.. اشتباه نشه..
  • سهراب ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    من متاسفم که دوستان کاربرد نظامی وامنیتی ابزارهارا در نظر نمی گیرند.عزیزم آواکس ها هم آواکس نشدند مگر به دلیل اینکه توانایی شناسایی در فضا را دارا هستند والبته خود شما میدانیدامروز همه ارتشها به دنبال کم کردن هزینه های نظامی خود هستند والان هم کمتر ار آواکس استفاده میکنند ومشکلات خود را با همین بالن ها حل میکنند.دوستانی که بغداد رفته اند صحت عرایضم را تصدیق دارند.ما به دانشمندان هوا وفضای کشورمون می بالیم وبه آنها دست مریزاد میگوییم.
  • محمدرضا ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    با سلام. در فرایند نظامی تولید هرچیز توجیه نظامی و اقتصادی داره.اطمینان داشته باش که تولید این وسیله هم توجیه داره. اون قاهر313 هم یه شروعه نه انتهای راه. اف 35 هم از نظر اقتصادی اصلا به صرفه نیست و یه شکست محسوب میشه چون دشمن آمریکا هواپیما نداره ولی کلی موشک چند میلیونی داره که اگه خطای هرکدوم 99 درصد باشه(!) با پرتاب صدتاش میشه هواپیمای چندمیلیاردی امریکارو پایین آورد. پس اف 35 اصلا به صرفه نیست و فقط نمایش تکنولوژیه. در ضمن جناب کاپیتان.بنده که هوافضا دکتری میخونم و در وزارت دفاع هم در حال خدمت هستم با احتیاط راجع به مسایل استراتژیک حرف میزنم. با خوندن چندتا کتاب و ساختن چندتا اسباب بازی کسی کاپیتان نمیشه جناب کاپیتان.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    ازپس بیکار بودیم از جومونگ اقتباس کردیم تحریم تا چه مقدار!؟
  • بی نام ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    تقی حسینی پروفسور چیزی به اسم پر . اوک . سی به گوشت خورده یا دها ساله که تو غار زندگی می کنی
  • کاپیتان ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    هر چی گفتم از سر دلسوزی بود لینکی از یه خبر گذاری عربی قرار دادم که بدونید اونا چقدر مسخره مون کردن سر قاهر 313 و انصافا" هم دلایلشون واقعی بود من هم کاپیتان (خلبان ) نیستم جناب دکتر ،شما بپندار که من یه دانشجو ام واسه مشرق متاسفم که لینک خبر رو سانسور میکنه!!! از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید!
  • sphgmmxn ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    20
  • حمید ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام اگه یک نفر سامانه ی دیدبانی نامرعی که توانایی های بسیاری را داشته باشد و با کمترین قیمت ممکنه قابل تولید باشد بایستی برای ارائه آن به کجا مراجعه نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس