اگر در آن زمان آقای خاتمی با مساله «هر نه روز یک بحران» روبه‌رو بود، امروز آقای روحانی هر سه یا چهار روز با یک بحران دست به گریبان است.

فاصله دولت روحانی با مردم زیاد شده است/ مدیران میانی روحانی با احمدی‌نژاد هماهنگ هستند/ اغلب تصمیم‌گیری‌ها روحانی در اتاق بسته شکل می‌گیرد

به گزارش مشرق، احمد خرم وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات که فرودگاه امام خمینی (ره) با تمام نواقصش، یکی از میراث‌های او به شمار می‌آید، در گفتگو با روزنامه حامی هاشمی رفسنجانی درباره دولت یازدهم می‌گوید:

- معتقدم یکی از اشتباهات دولت آقای روحانی این بود که قبل از اینکه بر اوضاع مدیریتی کشور مسلط شود یک برنامه صد روزه ارائه کرد و عنوان کرد که پس از این صد روز وضعیت کشور به‌خصوص درمساله معیشت مردم بهتر خواهد شد. دولت‌ها معمولا برنامه بلندمدت چهارساله یا میان‌مدت ارائه می‌کنند. به هر حال برنامه صد روزه آقای روحانی به صورت کامل اجرا نشد و آقای روحانی به دستاوردهایی که مدنظر داشت دست پیدا نکرد و این مساله تأثیرمنفی خود را بر ادامه حرکت دولت برجای گذاشت.

- در کنار این مساله باید عنوان کنم که مقدمات و زمینه‌های برنامه چهارساله دولت آقای روحانی هم مهیا نیست.

- هنوز در بدنه دولت و در سطح مدیران میانی و عملیاتی مدیرانی هستند که تفکرات احمدی‌نژاد را دنبال می‌کنند. همین برخی مدیران میانی هم در حال کارشکنی در کار دولت آقای‌روحانی هستند. این افراد کاری را که می‌توان در یک هفته به سرانجام رساند، یک ساله انجام می‌دهند. این مسائل باعث کند کردن حرکت دولت در آینده خواهد شد. این مدیران هم اکنون از بالادست خود که آقای احمدی‌نژاد است دستور می‌گیرند. یعنی مدیران میانی دولت آقای روحانی به جای اینکه با ایشان هماهنگ باشند، رویکرد خود را با آقای احمدی‌نژاد هماهنگ می‌کنند و احمدی‌نژاد هنوز هم برای آنان نقش رئیس‌جمهور را بازی می‌کند. گمانم این است که آقای احمدی‌نژاد ازمدیران خود که در دولت آقای روحانی حضور دارند خواسته باشد که به صورت هماهنگ عمل کنند و به شکلی رفتار کنند که همچنان در دولت باقی بمانند تا بتوانند به دستاوردهای بیشتری دست پیدا کنند.

- احمدی نژاد هنوز هم در مسائل اجرایی دخالت می‌کند ... و درصدد بازگشت به قدرت است. وی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا دوباره به عرصه مدیریت اجرایی کشور بازگردد. احمدی‌نژاد قصد دارد یا خود دوباره به قدرت بازگردد یا اینکه یکی از نزدیکانش را به صحنه بیاورد.این مساله «اظهر من الشمس» است که احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت برنامه دارد و در حال برنامه‌ریزی است.

- مشکل آقای روحانی در انتخاب اعضای کابینه بود. آقای روحانی قصد داشت کابینه ای اعتدالی تشکیل بدهند و به همین خاطر از تمامی جریان‌ها افرادی رابرای حضور در دولت انتخاب کردند. نتیجه هم این شد که کابینه دولت یازدهم بیش از اندازه محتاط و دست به عصا شده است. ضمن اینکه مدیران آقای روحانی از نظر اجرایی از مدیران دولت آقای خاتمی قوی تر نیستند. به عنوان مثال وزیر نفت آقای خاتمی هم همین آقای زنگنه بود. اما زنگنه دولت اصلاحات کجا و این آقای زنگنه که بسیار محتاط شده است کجا. آقای زنگنه در دولت آقای خاتمی بسیار پرقدرت و تأثیرگذارتر از امروز بود.

- اغلب اقدامات احمدی‌نژاد به‌صورت غیرتخصصی انجام می‌شد. آقای خاتمی در مسائل مختلف حوصله و تدبیر زیادی به خرج می‌دادند؛ در صورتی که آقای‌احمدی‌نژاد به‌صورت فی‌البداهه به یک تصمیم می‌رسید. احمدی‌نژاد هنگامی که می‌خواست یک مساله را به تصویب هیات وزیران برساند اگر نظراتی برخلاف میلش از سوی اعضای کابینه مطرح می‌شد از اعضای کابینه می‌خواست «صلوات» بفرستند. نکته دیگر اینکه آقای احمدی‌نژاد چندین برابر اقداماتی که می‌توانست انجام دهد به مردم وعده داده بود

- آقای روحانی تلاش کرده که یک حرکت اعتدالی در پیش بگیرد، اما این حرکت اعتدالی به ضرر جریان حامی ایشان و به سود اصولگرایان تمام شده است. در این شرایط بعید نیست که زمینه برای حضور دوباره احمدی‌نژاد یا یک احمدی‌نژادی در کشور فراهم شود.

- اگر در آن زمان آقای خاتمی با مساله «هر نه روز یک بحران» روبه‌رو بود، امروز آقای روحانی هر سه یا چهار روز با یک بحران دست به گریبان است. مشکلات آقای روحانی از زمان انتخاب وزرای کابینه آغاز شد و به شکل‌های مختلف مانند پخش سی‌دی علیه رئیس‌جمهور و برگزاری همایش‌هایی مانند دلواپسیم و استیضاح وزرا ادامه داشته است، البته برخوردهای آقای‌روحانی با مخالفان، برخوردی عاقلانه و همراه با تدبیر ومسئولیت است.

- اینکه ما فکر کنیم که یک‌شبه تمامی تحریم‌ها برداشته می‌شود اشتباه است.این تحریم‌ها به صورت تدریجی برداشته می‌شود و به این شکل هم نیست که این اتفاق در یک دولت رخ بدهد؛ بلکه به دولت‌های بعد ازآقای روحانی خواهد رسید. با این وجود آمریکا به این نتیجه رسیده است که نباید با ایران مقابله کند. آمریکا به دنبال یک ایران مقتدر مهارشده در منطقه خاورمیانه است. دولت از ابتدا نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تحریم‌ها قرار می‌داد. اگر دولت با همان همتی که در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان داده بود به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه می‌کرد بسیاری از مشکلات دولت تاکنون حل شده بود. آقای روحانی باید یک کمیته اجرایی را که از افراد بسیار قوی و مجرب تشکیل شده بود، مأمور ساماندهی خسارت‌های باقی مانده از دولت احمدی‌نژاد قرار می‌داد تا حرکت دولت از همان ابتدا شتاب بیشتری بگیرد.

- معتقدم که فاصله دولت روحانی با مردم زیاد شده است، البته شرایط به شکلی نیست که بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب دست به انتقاد از عملکرد دولت بزنم؛ چرا که مخالفان قسم خورده دولت و تندروها با اقدامات خود عرصه را بیش از اندازه برای دولت آقای‌روحانی تنگ کرده‌اند و ما باید ایشان را برای عبور از بحران‌هایی که تندروها برای ایشان درست می‌کنند یاری کنیم. اقدامات تندروها راه را بر انتقاد سازنده و دلسوزانه بسته است. در عین حال معتقدم که گردش نخبگان به خوبی در دولت آقای روحانی صورت نمی‌گیرد و اغلب تصمیم گیری‌ها دور از چشم افکار عمومی و در اتاق بسته شکل می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • اصلاح طلب واقعی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    حتما درست میگویند اصلاح طلبان. ایران باید در دست اینها باشد و جمهوری اسلامی باید تبدیل به جمهوری ایرانی شود
  • محمد حسین ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    محمود برمیگردد آن هم با عذرخواهی از آقایمان و رجعت به سیر و سلوک 88. احمدی دلاور پیرو خط رهبر. باور کنید امروز همه جا صحبت از احمدی نژاد است. محمود خراب نکن و بیا برای مردم و رهبرمان دوباره مالک شو. انشااله
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اون موقع که میخاستین بهتون رای بدیم میگفتین ایران رو بهشت میکنین و از این حرفا اما الان که وقت عمله پاپس کشیدین و همش توجیه میکنین!! اشکال نداره، ما هم انتخابات ۹۶ میدونیم چیکار کنیم.
  • رضا ص ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ما حاج محمودی که پشتیبان رهبر بود را میخواهیم ...درود بر رهروان رهبری و انقلاب
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    آخه مدیر میانی دولت قبل در فلان شهرستان دورافتاده چه ارتباطی و یا مراوداتی با احمدی نژاد داره که بخاد باهاش هماهنگ باشه!! تو این دور و زمونه که خیلی ها حزب باد هستن این حرفا دروغ محضه کافی به ادارات سر بزنید، بعضی از مدیران حاضرن به خاطر حفظ موقعیت کنونی شون هر کاری کنن، اون وقت شما میگین با احمدی نژاد هماهنگن. احمدی نژادی که خودشم از آیندش خبر نداره چه برسه به مدیران میانی
  • معتدل ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    جناب آب بریز اونجایی که میسوزه درود بر روحانی ولایی
  • ناصر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اقای خرم با احترام می گویم تحصیلات و تخصص جنابعالی مساییل سیاسی ، اچتماعی نیست و یا احتمال از مرکز مدیریت دولتی مدرک گرفته اید پیشنهاد خیرخواهانه من به شما وامثال شما اینست در حوزه تخصصی و تحصیلاتی خود اظهار نظر کنید تا کشور بدتراز این نشود
  • طبسی ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خرم عزیز پاینده باشید. دولت روحانی چهارسال بیشتر دوام نمیآورد و ما اصلاح طلبان این سنگر را هم فتح خواهیم کرد
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خاک بر سرت بی شعور
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    شما اصلاحاتی ها از اول هم دشمن اسلام بودید
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خجالت بکشید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ولايي ! كدام ولايي؟
  • سيد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    شرم كنيد بي حياهاي زمان .
  • احمدخواجوند ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اين مادر عروس كي هست ؟؟
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    گذشت اون زمان
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    آزموده را آزمودن خطاست .
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    مثلا میخوای چیکار کنی که انتخابات 92 نکردی ؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای خرم:"به عنوان مثال وزیر نفت آقای خاتمی هم همین آقای زنگنه بود. اما زنگنه دولت اصلاحات کجا و این آقای زنگنه که بسیار محتاط شده است کجا. آقای زنگنه در دولت آقای خاتمی بسیار پرقدرت و تأثیرگذارتر از امروز بود." - بله بسیار پرقدرت تر از امروز از خود کفایی صنعت نفت ..... و به واردات و دادن پروژه های نفتی به شرکت های خارجی علاقه و ثروت کشور را ....
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    دوباره شروع کردن نمیذارن کارکنه،نذاشتن کار کنه و ... زمان خاتمی هم دقیقا یادمه بین مردم رایج کرده بودن و میگفتن نمیذارن کارکنه، بابا جمعش کنید این بساطو-اگه نمیذارن کار کنین پس خیلی بیجا میکنید میایین برنامه میدین و شعار میدین که ال میکنیم بل میکنیم
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    پیروخط رهبری ، مخالف فرمان رهبری عمل نمی کند مگر آنکه درقلبش نفاق باشد. خانه نشینی 11روزه ی به قول خودتان محمود، مخالفت وضدیت آشکار با ولایت فقیه بودکه درتاریخ ثبت شدوهیچگاه دراذهان مردم فراموش نمی شود.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    تازمانی پشتیبان رهبر بودکه رأی بیاورد و باصطلاح جابیفتد.اما بعد ازآن، راهش راجداکرد و به دنبال بینش انحرافی مشایی رفت
  • علی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    احمدخرم دروغ میگوید وفتنه گری میکند هیچ وقت مدیران میانه از یک طیف نیست وجانانه کار میکنند
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خوب شد حد اقل یک احمدی نژادی هست که همه تقصیرا بندازید به گردنش سیستم اگر احمدی نژاد توانست باشد در8 سال چنین تحولی رو ایجاد کنه ودولت ومدیرانی که 16الی 20سال رو که تربیت شده دولتهای سازندگی وکارگزاران هستند همفکر وهمراه خودش بکنه دست مریزاد داره ؟
  • رزاقی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    احمدی نژاد دوست داریم بر گرد
  • علی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    احمدی نژاد به قول شماها مدیران خود را با اتوبوس آورد و با مدیران دورۀ اصلاحات عوض کرد در حالیکه همه میدانیم این دولت مدیران خود را با قطار آورد و با مدیران دورۀ احمدی نژاد عوض کرد پس مدیران باقیمانده آنچنان قدرتی ندارند که بتوانند هماهنگ با احمدی نژاد در کار این دولت اختلال ایجاد کنند اگر غیر از این است پس: همین نظر را میتوان در مورد مدیران میانی دولت احمدی نژاد هم به کار برد یعنی مدیران میانی احمدی نژاد هم با خاتمی هماهنگ بودند و همانها بودند که در دورۀ دوم احمدی نژاد را خراب کردند. و یا اینکه وزرا و مدیران دورۀ خاتمی هم با هاشمی قدرتمند هماهنگ بودند و هر نه روز یک بحران برای دولت اصلاحات ایجاد میکردند.
  • شریف کاظمی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    احمدی نژاد برگرد
  • ناشناس ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس14:21وقتی مقام معظم رهبری دکتر احمدی نژاد را در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب فرمودند یعنی مورد تایید رهبری هستند.
  • ناشناس ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    به عشق هر چی مَرده / احـمـدی بر میگرده
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    شاگرد نانوا ؟؟؟
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    بابا بنده حدا مثلا متلک انداخته ، دیگه چرا فحش بارونش کردین؟؟؟
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    رای نمیدیم
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    بله ما کسی رو میخواهیم که پشتیبان رهبر باشه اما حاج محمود امتحانشو پس داد ،آزموده را آزمودن خطاست،من خودم سال84وقتی احمدی نژاد رییس جمهورشد از خوشحالی گریم گرفت چون فکر میکردم که دیگه رهبر عزیزم تنهانیست و لی آقای احمدی نژآد سالهای آخر طوری عمل کرد که باعث سرخوردگی طرفدارانش شد. وباعث شد که به راحتی نشه به مدعیان ولایتمداری اعتمادکرد.
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اگر احمدي نژاد را نداشتين چي ميگفتين؟
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    آةاي ........ اصلا اظهار نظرت را نخواستيم
  • امیری ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    همه ی اصلاح طلبان مانند بزرگ شان آرزوشان را به گور ببرند
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    احسنت
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ماشاالله
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اری به خدا مردی
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    شتر در خواب ............
  • موحد ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اقای خرم در گفتن حرفهای نپخته وسیاه نمایی ید طولی دارد گویا ایشان ولخرجیهای مراسم افتتاحیه فرودگاه امامراکه اماده افتتاح نبود را فراموش کرد.هزینه افتتاحیه فرودگاه امام یک میلیارد وچهارصد میلیون تومان اعلام شده بود.نمونه سیاهنمایی ایشان در جریان سخنرانی تبلیغاتی ایشان در چالوس در دفاع از کاندیداتوری موسوی است.
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    جایگاه مقام عظمای ولایت ایجاب می کند که همه را ازموضع رأفت ورحمت زیر چتر نظام نگاه دارند اما آن 11روز که حاکی از خیلی مسائل بود، درحافظه تاریخ ماند
  • امید ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    دکترروحانی 4 ساله بعد هم هست.بعد از اون دکترلاریجانیه. احمدی نژاد اگر خودش هم بخواد ؛ نمیتونه بیاد. والسلام.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    این آقا احیانا مسئول مستقیم ساخت افتضاح فرودگاه بین المللی نبودن ؟! چقدر با خاتمیشون کارشناسی کردن این شد نمیکردن چی میشد
  • f ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    تعداد + ها همه چیز را نشون میده پس الکی حرف نزنید.
  • شفق ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    آقای خرم چند صد نفر به خاطر بی تدبیری وزارتخانه شما در زمان اصلاحات پودر و خاکستر شدند و حتی یک مدیر جا به جا نشد! بهتر است اول از افتضاحات خود عذرخواهی کنید و بعد نظریه بدهید.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    تیکه انداخته رفیقمون و ما هم به تیکه ای که انداخته مثبت دادیم
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    بدتر از آن ۱۱ روزها را هر روز این دولت عمل میکند و چشمتان را کاملا بسته اید هیهات که بچه حزب اللهی ها دولتی را نقاط اشتباهش قابل شمارش است با دولت... عوض کند
  • حسين تبريزي ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    مرگ بر جريان انحرافي. مرگ بر حاميان جريان انحرافي. مرگ بر ضد ولايت فقيه.
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    بشمار
  • reza ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    درود بر محمود قهرمان، احمدی گل،ونژاد اصیل
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    می دانید همه آنهایی که مرتب از 11 روز می گویند آخرتان را به دنیای مشتی اصحاب رسانه فرووخته اند؟ آنها چه می دانند واقعیت چه بوده است؟ اگر ذره ای اطاعت از رهبری داشتند حداقل می دیدند چرا آن ماجرا کمترین موضوعیتی برای خود رهبری نداشت وی هرگز از آن ماجرا ابراز کمترین نارضایتی نکرد. یک جاسوس پیدا شده بود که احمدی نژاد به درستی ماهیتش را شناهته بود. با دستور رهبری به مصلحی مبنی بر همکاری با دولت و سایر نهادهای اطلاعاتی معلوم شد حق با احمدی نژاد بوده است و آن شخص در اردیبهشت 92 اعدام شد.
  • ايراني ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    اين حرفها و اين مظلوم نمايي ها را ول كنيد پس كي ميخواهيد كارها را انجام دهيد
  • حسین ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    هرچه زمانه بیشترمی گذره مردم به شجاعت وغیرت احمدی نژادبیشترپی می برن.چراکه یک سال واندی ازاین دولت گذشته شرایط زندگی مردم بدتروبدرشده وهمه اش شعارهای توخالی داده می شه.خداپدراحمدی نژادرابیامرزه حداقل برای جوانان بی خانه وآشیانه مسکن مهرووام 20میلون تومانی زمین های سنددارویارانه هاو..رادادامااین هاهمه اش بدنبال وعده های توخالین وهی می گن تورم کم شده پس چراگرانی هاروزبروزبیشتروبیشترمی شه "؟:دیگه بسه!
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    باشماکاملا موافقم درودبراحمدی نژادشجاع وحامی محرومان ومستضعفان وکپرنشینان
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    مقایسه رو ببین خودش نفهمیده چیگفته
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    پشتیبان رهبر هست دست بردارید از تخریب احمدی نژاد
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    احمدی نژاد پشتیبان رهبر بوده و هست دست بردارید از تخریب احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس