گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


*وطن امروز

ارتش 20 میلیونی

اربعین حسینی به سیاق 1375 سال گذشته معجزه آفرید و شور حسینی، جهانی‌ترین و بزرگ‌ترین اجتماع بشری را تنها در چند کیلومتری بزرگ‌ترین میادین جنگی حال حاضر جهان (علیه جنایتکاران داعشی دست‌پرورده آمریکا و متحدانش) پدید آورد. اگرچه رسانه‌های زنجیره‌ای غربی در اقدامی کاملا از پیش برنامه‌ریزی شده بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام در سال 1436 هجری قمری را که عظیم‌ترین گردهمایی سال 2014 نیز محسوب می‌شد در لحظه وقوع بایکوت کردند اما ابعاد این رویداد همانند دیگر سوگواره‌های اربعین طی چند سال  گذشته آنقدر بزرگ بود که بی‌شک ظرف روزهای آتی جهان سلطه را وادار به اعترافی دیگر خواهد کرد.  مقامات استان کربلا دیروز اعلام کردند، تعداد زائران عراقی و خارجی که وارد کربلا شده‌اند، تا روز شنبه(اربعین) به بیش از 20 میلیون نفر رسیده است. این جمعیت بزرگ در حالی خود را به کربلا در قلب یک کشور جنگ‌زده رساندند که قلب این امت واحده تنها برای امام حسین(ع)، یاران شهیدش در واقعه عاشورا و اسرای کربلا می‌تپید.
همچنین  جمال‌الدین الشهرستانی، مسئول روابط عمومی آستان مقدس امام‌حسین(ع)خبر داده بود تعداد زائران ایرانی تا ظهر روز جمعه بیش از یک‌میلیون و 650 هزار نفر بوده است. طبق آخرین گزارش‌ها زائران خارجی از 60 ملیت مختلف از قاره‌های آسیا، آمریکا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه به کربلا مشرف شده و بر تربت پاکش سجده کردند. حدود ۴ میلیون نفر از این تعداد، زائرانی بودند که از خارج عراق وارد شده بودند. ایران، پاکستان، بحرین، عربستان، لبنان، کویت و هند در رأس این کشورها بودند.  گروه‌های زائر از اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز از جمله زائران اربعین حسینی از کشورهای غربی بودند. با توجه به سیل خروشان جمعیت به سمت حرمین مطهر تا واپسین ساعات چهلمین روز شهادت سالار شهیدان، قطعا رکورد اربعین سال گذشته (20 میلیون نفر) در برپایی بزرگ‌ترین اجتماع بشری تاریخ در یک روز و در یک نقطه شکسته شده است.
   سلام نظامی به زائران امام حسین!
 اما آنچه پیام  این حرکت بزرگ را حتی از سال گذشته مهم‌تر جلوه می‌دهد، پاسخی قاطع است به قدرت‌های غربی و مزدوران تکفیری‌شان در بین‌النهرین و شام؛ چه کاخ سفید و متحدان عبری - عربی - غربی‌اش که خیال اشغال مجدد عراق و حمله نظامی به شام را در سر می‌پرورانند، چه تروریست‌هایی که پیشاپیش برای مسلمان‌کشی به منطقه اعزام کرده‌اند. پایگاه المسله در این باره نوشت: «برگزاری مراسم اربعین حسینی در شهر مقدس کربلا و در بین تدابیر شدید امنیتی و تضمین امنیت زائران، پیام روشنی به گروه تروریستی داعش است مبنی بر اینکه شکست آنان در خاک عراق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود». در سایه تهدیدهای امنیتی تروریست‌ها که امسال به دلیل حضور گروهک داعش به اوج خود رسیده است، ۱۵۰ هزار نیروی ارتش، پلیس، امنیتی و مردمی ماموریت تأمین امنیت مناطق مختلف استان کربلا و اطراف آن را بر عهده داشتند که  این مأموریت با توجه به پیاده‌روی چندکیلومتری زائران از نقاط مختلف به سوی کربلا دشوارتر شده بود. یکی از جلوه‌های امنیت اربعین امسال، خدمت سربازان مأمور تأمین امنیت زائران به آنها در مسیرشان به سوی کربلا بود که سعی می‌کردند از هر راهی به زائران امام‌حسین(ع) خدمت کنند از جمله با سلام و ادای احترام نظامی به آنان.
در همین ارتباط نیروهای امنیتی عراق از 4محور امنیت کربلا را زیر نظر گرفته و این شهر را به ۹ منطقه امنیتی تقسیم کرده و در ورودی‌های اصلی آن صدها ایست بازرسی مجهز به دستگاه‌های کشف و ضبط مواد منفجره برپا کرده بودند. «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق در تمام مدت در کربلا به سر می‌برد و بر امنیت شهر نظارت مستقیم داشت.
«عقیل الطریحی» استاندار کربلا زیارت امسال را استثنائی برشمرده و گفت: «زائران، داعش را به چالش کشیده و بزرگ‌ترین مراسم اربعین را برپا کردند». «حسن الراشد» وزیر ارتباطات عراق نیز گفت: «پیروزی‌های نیروهای عراقی در جرف الصخر بر حضور میلیونی زائران اربعین در کربلا تاثیر زیادی داشت». پلیس کربلا از خنثی‌سازی 2 بمب جاسازی شده در 2 خودرو در مسیر زائران امام حسین(ع) خبر داد. روز جمعه  نیز برخورد 7 خمپاره در اطراف کربلا، هیچ‌گونه خسارت جانی در بر نداشت.
تامین امنیت زائران اربعین امسال با مشارکت وزارت‌های دفاع و کشور و نیز مسؤولان محلی کربلا، نجف و بابل به مثابه شکست داعش است. مسؤولان عراقی برای تامین امنیت زائران در مسیر بازگشت از مراسم  اربعین نیز تدابیر زیادی را در نظر گرفتند از جمله اینکه صدها دستگاه وسیله نقلیه را در کربلا مستقر کرده‌اند تا نقل و انتقال زائران به سهولت انجام شود. شکست تروریست‌های تکفیری در رخنه به حصار امنیتی مستحکم پیرامون استان کربلای معلا که به شلیک موشک کاتیوشا از خارج مرزهای اداری استان کربلا منجر شد، اوج ضعف و حقارت تکفیری‌ها و اقتدار نیروهای امنیتی و مردمی عراق را بیش از پیش آشکار کرد.
   شکست تبلیغاتی غرب
در این حال خبرگزاری‌های غربی هم که تلاش می‌کردند به جای توصیف عظمت مراسم به برجسته‌سازی اتفاقات منفی بپردازند با شاهکار امنیتی مشترک ایرانی‌ها و عراقی‌ها مایوس شدند. مثلا فرانس‌پرس تنها توانست 2 خبر منفی از حماسه اربعین امسال را روی خروجی خود قرار دهد: «در حمله خمپاره‌ای به کربلا همزمان با حضور میلیونی در این شهر، یک نفر کشته شد.» و «چهار زائر بر اثر ازدحام جمعیت در مرز ایران و عراق کشته شدند».
نباید فراموش کرد حضور این تعداد انسان در شرایطی محقق شده است که امکانات لجستیکی، ارتباطی و خدماتی عراق در جنگ نفسگیر 8 ماهه با مزدوران تکفیری بشدت افت کرده است و برخی محورهای انتقال جمعیت به نجف و کربلا در تیررس حملات داعش در مرکز و شرق عراق قرار دارد.
برجسته‌سازی حمله خمپاره‌ای به زائران از سوی غربی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که تامین امنیت 20 میلیون زائر، یکی از شاهکارهای امنیتی دولت عراق است که با همراهی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و این کار  از چند ماه پیش با صدور فتوای مرجع عالی شیعیان عراق برای تشکیل ارتش مردمی در مناطق شیعه‌نشین شروع شد و با اجرای چندین عملیات بویژه عملیات جرف‌الصخر در اوایل محرم به بار نشست و در واقع امنیت کنونی و پیش از این امنیت مراسم عاشورا مرهون اجرای همین عملیات بوده است که این واقعیت‌ها در خبرگزاری‌های غربی به کلی مسکوت گذاشته شد. از طرف دیگر زائران خارجی شرکت‌کننده در مراسم اربعین حسینی با ابراز رضایت از شرکت در این همایش بی‌نظیر تاکید کردند اوضاع امنیتی عراق بر خلاف شایعه‌پراکنی و جوسازی رسانه‌های مغرض، باثبات بوده است. در این راهپیمایی و در مسیرهای مختلف، راهپیمایان شعار «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا» سر دادند که این شعار می‌تواند واکنشی به اختلاف‌افکنی و نقش‌آفرینی منفی برخی کشورهای منطقه باشد. در مسیر راهپیمایی نیز تابلوهایی که روی آن روایاتی درباره اهمیت وحدت مسلمین نوشته شده، نصب شده بود؛ توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری درباره وحدت مسلمین از جمله مواردی بود که در مسیر راهپیمایی به‌طور قابل توجهی روی بنرهای نصب شده در مسیر راهپیمایی به چشم می‌خورد.
   تشکر حیدر العبادی از زائران و نیروهای امنیتی
حیدر العبادی نخست وزیر عراق،  روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تسلیت خود به مردم و زائران امام حسین(ع) به مناسبت اربعین، از همکاری آنان با پلیس و همچنین نیروهای امنیتی عراق برای تأمین امنیت مناسب اربعین تشکر کرد.

نخست‌وزیر عراق با خطاب قرار دادن نیروهای مسلح و امنیتی این کشور، از آنان خواست «بالاترین سطح هشیاری و احتیاط را در پیش بگیرند تا علاوه بر ناکام ماندن تهدیدها و طرح‌های تروریستی، جان زائران حفظ شود». او همچنین خواستار آماده شدن مسؤولان و وسایل نقلیه برای بازگرداندن زائران از کربلا به دیگر نقاط شد.
جلوه صاحب «هل من ناصر ینصرنی»
خبرگزاری تسنیم در روایتی زیبا از مراسم دیروز کربلا نوشت: «تروریست‌های تکفیری که امروز نام داعش را بر خود گذاشته‌اند، طی روزهای اخیر تلاش‌های بیهوده‌ای را برای تاثیرگذاری بر بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین همایش محبان اهل بیت(ع) در جهان انجام داده‌اند تا به زعم خود با  ایجاد رعب و وحشت در میان آنها، مانع برگزاری راهپیمایی میلیون‌ها زائر دلسوخته و دلداده صاحب هل من ناصر ینصرنی شوند اما همه تلاش‌ها و توطئه‌های آنها به صخره پولادین و استوار اراده و ایمان و معرفت محبان اهل بیت(ع) برخورد کرده و نقش بر آب شد تا جایی که تکفیری‌ها با وجود استفاده از شیوه‌های مختلف برای ایجاد رعب و وحشت در میان زائران همچون بمبگذاری در داخل دیگ‌های غذاخوری زائران، ‌شلیک موشک و خمپاره، کار گذاشتن بمب در جاده‌های عبوری زائران پیاده و... در رسیدن به اهداف پلید و شیطانی خود ناکام ماندند و حتی ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی آنها و پخش اخبار دروغ و بی‌اساس از طریق رسانه‌های همسو با خود همچون خبر دروغ شلیک موشک و خمپاره به نزدیکی حرم امام حسین(ع) هیچ تاثیری بر روحیه، عزم و اراده شکست‌ناپذیر پیروان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نگذاشت».
تکذیب شهادت ۵ زائر ایرانی
خبر شهادت ۵ زائر ایرانی در ایام اربعین تکذیب شد. به گفته مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت،  شب اربعین(جمعه شب) حمله خمپاره‌ای در حد فاصل نجف تا کربلا رخ داد که خوشبختانه هیچ یک از زائران ایرانی ایام اربعین طی این حادثه آسیب ندیدند. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شهسواری همچنین به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت گفت: «اعلام خبر شهادت ۵ زائر ایرانی از قول اینجانب که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده، مربوط به فروردین سال ٩١ است که بنده مسؤولیت اداره کل عتبات سازمان حج را عهده دار بودم». او با اشاره به تماس تلفنی دیروز خود با دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق درباره پیگیری حادثه اخیر، تصریح کرد:«خوشبختانه در حادثه تروریستی جمعه شب در استان کربلا هیچ یک از زائران ایرانی آسیب ندیدند».
کشف ۱۶ سکوی موشکی تکفیری‌ها
وزارت دفاع عراق روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از کشف و ضبط ۱۶ سکوی پرتاب موشک تکفیری‌ها به منظور هدف قرار دادن زائران اربعین حسینی خبر داد و تاکید کرد موشک‌ها آماده شلیک بودند. نیروهای اطلاعات نظامی وابسته به عملیات «فرات الاوسط» موفق شدند یک روز پیش از اربعین امام حسین (ع)،  ۱۶ مقر پرتاب موشک واقع در پشت تپه‌های «الطار» واقع در کربلا را کشف و ضبط کنند.

عزاداری هیأت‌های دانشجویی در حضور رهبر انقلاب

گروه سیاسی: در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیات‌های دانشجویی از سراسر کشور بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم معنوی دانشجویان و دانشگاهیان، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند. مراسم هیات‌های دانشجویی با قرائت آیات نورانی قرآن آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمیان سخنرانی کرد. همچنین در این مراسم، آقایان چینی و مطیعی بر مصائب کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی کردند. در پایان این مراسم، دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر  حکیم انقلاب اسلامی اقامه کردند.

حماسه یک و نیم میلیونی ایرانیان در شاهراه کربلا

گروه اجتماعی: 20 صفر سال 1436هجری قمری در حالی در تقویم ورق خورد که حضور نزدیک به 20‌میلیون زائر در کربلای معلا از سراسر جهان، اربعین امسال را به یکی از عاشورایی‌ترین اربعین‌های حسینی تبدیل کرد. عاشقان امام حسین(ع) که از 5 قاره جهان راهی کربلا شده بودند، بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری حسینی را خلق کردند. این در حالی است که مدت‌ها قبل زائران ایرانی نیز در قالب کاروان‌های پیاده‌روی یا حتی به صورت انفرادی عازم این کشور شدند تا از یک طرف از راهپیمایی عظیم عزاداران اربعین در کربلا جا نمانند و از سوی دیگر نام شیعیان ایرانی را به‌عنوان عاشقان سرور و سالار شهیدان به ثبت رسانند. در این میان با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم و زائران، نهادها و سازمان‌های بسیاری نیز برای خدمت‌رسانی به زائران عتبات عالیات وارد میدان شده و علاوه بر برنامه‌ریزی برای اعزام عزاداران به عراق، سازوکارهای ویژه‌ای را برای عزیمت آنها به کشور در نظر گرفتند. البته امسال با توجه به حجم بالای سفرهای صورت گرفته در ایام اربعین حسینی، دستگاه‌های بیشتری پای کار آمده و برای خدمت‌رسانی به زائران وارد عمل شدند. شهرداری تهران یکی از سازمان‌هایی بود که علاوه برگزاری راهپیمایی عاشقان حسینی در پایتخت برای خدمت‌رسانی به زائران نیز تدارک ویژه در نظر گرفته و با اعزام نیروهای خدماتی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و اسکان در مسیر پیاده‌روی عزاداران با برپایی موکب‌های گوناگون برای مدیریت مراسم اربعین دست به کار شد. این در حالی است که همزمان با پایان مراسم روز اربعین حسینی موج بازگشت زائران به میهن آغاز شده و تمام تمرکز نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین دستگاه‌های امدادی و خدماتی معطوف به مدیریت بازگشت لشکر 5/1 میلیون نفری زائران ایرانی شده است.


 آمار 5/1 میلیونی زائران ایرانی

یکی از نکات برجسته اربعین امسال حضور گسترده زائران ایرانی و عاشقانی بود که با هر وسیله ممکن خود را به سرزمین کربلا رسانده و نام خود را در فهرست عزاداران حسینی ثبت کردند. بنابر اعلام سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور براساس آخرین آمارها، 5/1 میلیون ایرانی برای زیارت کربلا در اربعین حسینی به عراق سفر کرده‌اند.
 آمادگی 100هزار نفر برای خدمت‌رسانی
با توجه به آمار بالای زائران ایرانی و آغاز موج بازگشت این تعداد از عزاداران به کشور روز گذشته در وزارت کشور جلسه ستاد هماهنگی زائران اربعین حسینی با حضور مدیران ارشد و نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. ذوالفقاری با تشریح جزئیات این جلسه بیان داشت: 100هزار نفر از نهادهای دولتی اعم از وزارت راه، شهرداری‌ها، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، سازمان حج و زیارت، هلال‌احمر و وزارت بهداشت به زائران خدمات ارائه می‌کنند و در داخل عراق ۲۰ مرکز درمانی و 2 بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات ایجاد شده است.


 احداث 121 ایستگاه صلواتی

از دیگر نکاتی که در راستای خدمت‌رسانی به زائران اعلام شد احداث 121 ایستگاه صلواتی در مرزها برای خدمت‌رسانی و تغذیه زائران است. به گفته معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور 121 ایستگاه صلواتی در مرزهای کشور مستقر شده و روزانه ۱۰۰ هزار زائر ایرانی را تغذیه می‌کند و غذای مورد نیاز هم به میزان کافی ذخیره شده و امکان اسکان موقت ۹۵ هزار نفر فراهم شده است.

 مهلت 10روزه برای بازگشت

با توجه به آمار 5/1 میلیونی زائران ایرانی، ستاد هماهنگی زائران اربعین حسینی مصوب کرد مهلت 10روزه‌ای برای بازگشت زائران به کشور در نظر گرفته شود.  معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور دراین باره بیان داشت: به طور رسمی اعلام می‌کنیم زائران تا ۱۰ روز فرصت دارند به ایران بازگردند و به هیچ عنوان عجله نکنند، تمام زائران بیمه رایگان بوده و افرادی هم که گذرنامه نداشته یا گذرنامه‌شان مفقود شده است هم نگران بازگشت نباشند.

 ورود بدون گذرنامه فقط از مرز چذابه

ذوالفقاری توضیحاتی را درباره کسانی که به خاک عراق رفته‌اند، ارائه داد و خاطرنشان کرد:‌ افراد بی‌گذرنامه و کسانی که گذرنامه‌شان نیز مفقود شده نگران نباشند، چرا که آنها به مرز انتقال داده می‌شوند و در آنجا اقدامات مربوط به شناسایی هویتشان صورت خواهد گرفت. وی با تأکید بر اینکه افرادی که نه گذرنامه دارند و نه گذرنامه‌شان مفقود شده و بدون گذرنامه به کشور عراق رفته‌اند، پیش‌بینی شده که از مرز چذابه به کشور ورود کنند تا اثبات هویت شوند، چرا که کسانی که فاقد گذرنامه هستند باید وارد مرز چذابه شوند و در مرز مهران پذیرش نخواهند شد.

تشکیل نیروهای امنیتی چندلایه

یکی دیگر از موضوعاتی که ذوالفقاری درباره آن نکاتی را اذعان داشت موضوع تامین امنیت زائران بود. معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور در این باره خاطرنشان کرد: وزارت کشور عراق مسؤول تأمین امنیت عزاداران بود. در این مدت حدود 17 تا 20 میلیون زائر به کربلا رفته‌اند که نیروهای چندلایه امنیتی را از فواصل دور تا کربلا پیش‌بینی کرده‌اند. به گفته وی، لایه‌های امنیتی ده‌ها کیلومتری ایجاد شده است و در واقع ما با تهدید اثرگذاری روبه‌رو نبودیم.

 بازگشت زائران از مهران، شلمچه و چذابه

این در حالی است که مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت نیز از آمادگی مرزهای مهران، چذابه و شلمچه خبر داده است. محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حال حاضر مرزهای مهران، چذابه و شلمچه به روی زائران حسینی باز است و از عزیزان زائر می‌خواهیم برای بازگشت خود برنامه‌ریزی و تنها این سه مبادی را جهت ورود به کشور انتخاب کنند. وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و نهادهای مرتبط در وزارت کشور برگزار شد، عنوان کرد: شورای امنیت ملی تنها مبادی مجاز ورود زائران را همان 3 مرز چذابه، مهران و شلمچه اعلام کرد.

 بازگشایی مرز خسروی پس از 18ماه

با شروع بازگشت تدریجی زوار، مرز خسروی پس از ۱۸ ماه تعطیلی برای بازگشت زائران عتبات به کشور باز شد. فرماندار قصرشیرین با اعلام این خبر بیان داشت: با توجه به شمار زیاد زائران عتبات عالیات این مرز برای بازگشت زوار بازگشایی شد. گفتنی است مرز خسروی از خرداد سال گذشته در پی مسائل امنیتی در عراق به روی زوار عتبات عالیات بسته شده بود.

استقرار یگان ویژه ناجا در پایانه‌های مرزی

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به سیل بازگشت زائران اربعین حسینی خاطرنشان کرد: یگان‌های ویژه این نیرو به منظور تأمین نظم و امنیت در پایانه‌های مرزی مستقر شده‌اند. سردار حسن کرمی با اشاره به حضور یگان ویژه در مبادی ورودی مرزهای غربی کشورمان اظهار داشت: با توجه به استقبال بی‌سابقه هموطنانمان برای سفر به کشور عراق و زیارت بارگاه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس تصمیم بر آن شد تا ماموران یگان‌های ویژه در پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و مهران مستقر شده و در تامین امنیت و خدمت‌رسانی بهتر به زائران مشارکت داشته باشند. کرمی توزیع غذا میان زوار و اطلاع‌رسانی را از دیگر خدمات یگان ویژه برشمرد و افزود: این وظایف علاوه بر وظیفه اصلی که حفظ و تامین امنیت این مناطق و زائران است، انجام می‌شود.

4هزار اتوبوس به علاوه 4 قطار در خدمت زائران

درباره تمهیدات اندیشیده شده برای حمل و نقل زائران و امکانات درنظر گرفته شده برای جابه‌جایی آنها نیز سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت توضیحاتی را ارائه کرد و با اشاره به درنظر گرفتن امکان 95 هزار نفر اسکان موقت در خوزستان و ایلام یادآورشد: 4 قطار از خرمشهر برای جابه‌جایی زائران در نظر گرفته شده و ‌مسؤولیت حمل‌ونقل زائران با سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای است که 4 هزار اتوبوس را به این موضوع اختصاص داده است. وی افزود: 500 دستگاه اتوبوس توسط قرارگاه کربلا برای حمل زائران اجاره شده است و 270 دستگاه اتوبوس نیز از طرف شهرداری به عراق فرستاده شده است و اگر هزار دستگاهی که وزیر کشور در مصاحبه خود وعده آن را داده بودند نیز ارسال شود، با مجموع 1700 دستگاه اتوبوس انتقال زائران براحتی انجام خواهد شد.

 تدابیر درمانی وزارت بهداشت

از دیگر دستگاه‌هایی که برای خدمت‌رسانی به زائران آستین‌ها را بالا زده وزارت بهداشت است. محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تشریح اقدامات انجام شده جهت حفظ بهداشت و سلامت زائران کربلا در ایام اربعین و همچنین رصد بیماری‌های احتمالی در زائران هنگام بازگشت به کشور تاکید کرد: البته بیماری خاصی که ما را نگران کند، در عراق مشاهده نمی‌شود. نبوی درباره تمهیدات وزارت بهداشت در این ایام خاطرنشان کرد: هر سال در ایام اربعین دانشگاه‌های علوم پزشکی به نقاط مرزی مانند مرز مهران، چذابه و خرمشهر اعزام می‌شوند و علاوه بر آن چندین دانشگاه معین نیز این دانشگاه‌ها را پشتیبانی می‌کنند. البته درمانگاه‌های هلال‌احمر نیز حضور داشته و فعالند. وی درباره بیماری‌هایی که ممکن است زائران اربعین حسینی را تهدید کند، افزود: بیشرین موردی که در این مسافرت‌ها و در این فصل مشاهده می‌کنیم سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ است بنابراین بروز بیماری‌های اسهالی زیاد است اما بیماری خاصی که ما نگران باشیم در عراق دیده نمی‌شود و همچنین نگرانی درباره کرونا ویروس یا مرس هم وجود ندارد. ابولا هم که در منطقه نبوده است اما بیماری‌های فصلی و مسافرتی مانند اسهال و آنفلوآنزا دیده می‌شود.

 خدمت‌رسانی سه‌شیفته شهرداری

امسال شهرداری تهران همه‌جانبه در خدمت عزاداران بود و آن‌طور که معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفته است کارگران خدمات شهری در 3 شیفت کاری در شهر کربلا فعالیت می‌کنند. مجتبی عبداللهی با حضور در شهر کربلا با اشاره به اینکه داوطلبان و کارگران زحمتکش شهرداری تهران به نیت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به شهر کربلا آماده‌اند که اول خادم باشند، بعد زائر، افزود: این کارگران به نیت زیارت به کربلا آماده‌اند و از شنبه گذشته به نظافت شهر کربلا پرداخته‌اند. وی درباره اینکه با هماهنگی با شهرداری کربلا کارگران خدمات شهری در 3 شیفت کاری فعالیت می‌کنند، ادامه داد: کارگران اعزامی شهرداری تهران در ساعت 7 صبح، 2 بعدازظهر و 9 شب با همکاری شهرداری کربلا به نظافت شهر می‌پردازند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه زائران و مردم کربلا از اقدامات شهرداری تهران رضایت کامل دارند، اظهار کرد: تمام زائران از اقصی نقاط دنیا، کشورهای اسلامی و کشور ایران به کشور عراق و شهر کربلا آماده‌اند و از نظافت شهر رضایت کامل دارند.

کنترل گذرنامه در چندثانیه

همچنین سرهنگ ابراهیم رضایی‌نژاد، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود موج بازگشت زائران از کشور عراق از عصر شنبه (دیروز) آغاز شود، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران از مرز اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز برای بازگشت انجام شده است. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه تنها بر گذرنامه‌هایی که مهر خروج از کشور زده شده، مهر ورود به کشور نیز زده خواهد شد، خاطرنشان کرد: تلاشمان این است که زائران در گذرگاه‌های ورودی به کشور دچار معطلی نشوند و از این روز مراحل چک گذرنامه و ثبت مهر بین حدود ۲ تا ۳ ثانیه انجام خواهد شد. رضایی‌نژاد درباره اینکه چه تدابیری برای جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز به کشور اندیشیده شده است، گفت: تمام گذرنامه‌ها چک شده و افراد فاقد گذرنامه و افرادغیرمجاز امکان ورود به کشور را نخواهند یافت. وی خاطرنشان کرد: از زائران درخواست داریم برای بازگشت به کشور عجله نکنند و خانواده‌های آنها نیز برای مراسم استقبال به مرزها مراجعه نکنند. همچنین موضوع دیگر لزوم همکاری با پلیس و توجه به توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی است که انتظار می‌رود زائران نسبت به انجام آن حساس باشند و آنها را رعایت کنند.


*کیهان

چرا عملیات روانی علیه منتقدان تبدیل به اولویت دولت شده است؟!

«بدعت تازه‌ای که در سخنرانی پرسش و پاسخ روحانی در روز دانشجو و در جمع دانشجویان مشاهده شد علایمی از تشابه رفتار سیاسی وی با نگرش فکری دولت هاشمی در دوران دولت سازندگی را نشان می‌دهد.»

وبسایت فردا با انتشار این تحلیل خاطر نشان کرد: این روزها روحانی با لحنی شبیه به هاشمی رفسنجانی با منتقدان خود برخورد می‌کند. او سعی دارد مخالفان خود را دستکم بگیرد و در موقع لزوم با تحقیر آنها، حرف خود را به کرسی بنشاند، نگاهی به رویه سیاسی دولت هاشمی رفسنجانی در زمان سازندگی نشان می‌دهد که مبدع چنین رفتارهایی شخص او بوده است. در آن دوره، منتقدان به صورت کاملاً زیر پوستی تخریب می‌شدند و با روش‌های خاص تلاش می‌شد از صحنه دور نگاه داشته شوند و حتی در مراسم‌های رسمی نیز امکان صحبت کردن منتقدان وجود نداشت. مراسم روز دانشجو در دومین سال دولت تدبیر و امید هم نشان داد که حسن روحانی در حال تکرار همان رویه‌ها و برخوردهایی است که پیشتر امتحان خود را پس داده است. نیش و کنایه زدن و طعنه به مخالفان و روی آوردن به تخریب و فرار از دیالوگ از مشابهت‌های این رفتار سیاسی است.

فردا همچنین با انتقاد از سیاست دو قطبی‌سازی و جنگ روانی با منتقدان نوشت: در شرایط گرانی، چه چیزی بهتر از جنگ روانی برای عوض کردن بحث؟ این روزها روحانی در حالی از کاهش تورم به کمتر از 20 درصد سخن می‌گوید که شاهد بالا رفتن قیمت‌ها از بلیط هواپیما و گوجه گرفته تا مسکن مهر و نان هستیم... در چنین شرایطی که دولت با شیب مشخصی به دنبال افزایش سراسری قیمت‌هاست و از سوی دیگر کم کردن تعهداتش در موضوعاتی مانند مسکن مهر و یارانه‌ها را پیگیری می‌کند تیم دولت با ادامه انتقادات نسبت به جریان مخالف سنتی خود که مدت‌هاست سکوت کرده تلاش می‌کند تا اذهان عمومی را از تحولات بوجود آمده در بازارها منحرف کند. این سیاستی که بعد از نفوذ جریان لیبرال در دولت بشدت پیگیری می‌شود تا با قرار دادن جریان موسوم به اعتدال در موضع اپوزیسیون باب هرگونه انتقادی را نسبت به عملکرد ضعیف اجرایی دولت و منتظر ماندن برای به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ببندد.

این سایت ادامه می‌دهد: هر چند عموم مردم افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خود را در بازارها بخوبی احساس می‌کنند اما دولت با این سیاست در تلاش است تا با بوجود آوردن یک دو قطبی اعتدال و افراط همه ناکامی‌های موجود را به ناکجا آباد نسبت دهد.

وجه دیگر سخنان روحانی در خصوص ترس نداشتن دولت از انتقادها بود که با آنچه در عمل انجام می‌شود کاملاً در تقابل است. این تقابل تا حدی بود که حتی آقای رئیس جمهور موضوع انتقاد به عدم مدیریت بازار در بحث قیمت گوجه و افزایش قیمت چند برابری آن را نیز از مصادیق مظلوم بودن خود معرفی کرد.

فردا می‌نویسد: در واقع با ترسیم یک دشمن مجازی برای دولت تلاش می‌شود تا مجموعه همه ناکامی‌ها را به آنها نسبت دهند. در این تفکر جریانات لیبرال افراطی بواسطه داشتن تعداد بی‌شماری رسانه بیش از سایر گروه‌ها حق اظهار نظر دارند و اگر دیگران حرفی بزنند یا «تازه به دوران رسیده» هستند، یا نفع شخصی و گروهی دارند، یا افراطی هستند و یا درکی از سعادت کشور ندارند.

حماسه اربعین 20 میلیونی شد امپراتوری دروغ عزا گرفت

رسانه‌های حامی فتنه ترجیح دادند با سکوت و سانسور از کنار رویداد بزرگ پیاده‌روی و عزاداری 20 میلیونی زائران امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین بگذرند.

صدای آمریکا، بی.‌بی.سی، دویچه‌وله، رادیو فردا، گویانیوز از جمله این رسانه‌ها بودند که خبرهای بسیار کوتاه در این باره منتشر کرده یا از اساس خبر این اجتماع 20 میلیونی را سانسور کردند. در این میان رسانه‌های خاصی مانند جرس و کلمه شرم‌آورتر از همه با ماجرا مواجه شده و هیچ خبری منتشر نکردند که البته عذر آنها روشن است چه اینکه فتنه سال 88 جریان نفاق جدید با نقاب شبه مذهبی در روز عاشورا با آن جنایت و خیانت بزرگ به سرشکستگی انجامید و در حقیقت این جماعت تو دهنی بزرگ راهپیمایی 9 دی را از امام حسین علیه‌السلام و انبوه ملت ارادتمند ایشان دریافت کردند؛ تا آنجا که نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد تظاهرات این روز بزرگ‌ترین راهپیمایی در ایران پس از تشییع آیت‌‌الله خمینی است.

رادیو فرانسه در گزارشی از تجمع بی‌سابقه شیعیان در کربلا با وجود برخی ناامنی‌ها خبر داد و خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این مراسم یکی از بزرگترین اجتماعات دینی در جهان است.

برخی رسانه‌ها نظیر رادیو فردا و گویانیوز هم به قلم بعضی عناصر ورشکسته فراری به بدگویی علیه این اجتماع عظیم پرداخته‌اند. آنها از اینکه این اجتماع 20 میلیونی به قدرت‌نمایی جبهه مقاومت اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی تبدیل شده ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

رفتار کبک‌وار رسانه‌های غربی و ضد انقلاب در قبال راهپیمایی و تجمع 20میلیونی اربعین حسینی(ع) در حالی است که همین رسانه‌ها بعضاً تجمعات چند نفری- و نه حتی چند ده‌نفری- عناصر ضد انقلاب را تبدیل به تیترهای اول خود می‌کرده و با آب و تاب برای آن عکس و گزارش و تیتر و متن و حاشیه می‌ساختند!

نگرانی امنیتی اسرائیل درباره آینده بحرانی رژیم سعودی

مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی از همکاری‌های امنیتی این رژیم با آل سعود خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «العهد»، عوزی‌ اراد گفت: آنچه «تل‌آویو» و «ریاض» را به هم گره زده بسیار بیش از آن چیزی است که اعلام می‌شود.

وی در کنفرانس «انرژی 2015» که مجله «اسرائیل دیونس» ویژه امور امنیتی و نظامی برگزار کرده، اظهار داشت: همکاری امنیتی موجود میان اسرائیل و عربستان در چارچوب یک همکاری گسترده در زمینه‌های دیگر قرار دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم این همکاری به کجا خواهد رسید.

اراد مدعی شد: انرژی و امنیت در منطقه خاورمیانه با دو خطر ایران هسته‌ای و داعش که از فروش نفت تغذیه می‌شود، روبروست.
مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی ضمن درخواست توجه بیشتر به کشورهای واقع در دایره نزدیک‌تر به اسرائیل، اضافه کرد: منطقه پیرامون ما در جوش و خروش است، کشور مصر در شبه‌جزیره سینا آشفته و اوضاع در این کشور بسیار حساس است و شاید به تغییرات جدیدی منجر شود.

وی افزود: در ارتباط با اردن باید در انتظار بدتر شدن وضع باشیم، البته امیدواریم اوضاع در این کشور باثبات بماند، اما مانعی وجود ندارد که تحولات عراق و سوریه به اردن انتقال یابد.

وی در مورد لبنان گفت: ما با این کشور بر سر میدان‌های نفت و گاز اختلاف داریم و هیچ‌کس نمی‌داند روند تحولات در لبنان به کجا سوق خواهد یافت.

اراد به پیش‌بینی‌های رژیم صهیونیستی در مورد عربستان پرداخت و گفت: عربستان در صحنه انرژی جهانی بازیگر مهمی است و در برابر ایران یک سد به شمار می‌رود، اما جایگاه و ثبات عربستان در معرض شک و تردید قرار گرفته و در میان مدت معلوم نیست که اوضاع عربستان به کجا ختم خواهد شد.

اراد با تاکید بر تاثیرگذاری وضع ایران بر اسرائیل، پرسید «اگر غرب با ایران به توافق نرسد، چه روی خواهد داد؟ اگر اعلام شود ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شده، چه خواهد شد» و خود در پاسخ گفت: در آن صورت هیچ کس حرکتی از خود نشان نخواهد داد و این موضوع برای موساد غیرمنتظره نیست.

الحیات: داعش فردای اربعین منتظر قدرت‌نمایی متحدان ایران باشد

روزنامه سعودی الحیات اعلام کرد: داعش منتظر قدرت‌نمایی و اقدام کلیدی ایران و متحدانش در فردای روز اربعین باشد.

روزنامه الحیات نوشت: محمدجواد ظریف و ابراهیم الجعفری و ولید المعلم وزیران امور خارجه ایران و عراق و سوریه نشستی در تهران با حضور مسئولان شورای امنیت ملی برگزار کردند. در همین حال، چاک هیگل وزیر دفاع مستعفی آمریکا روز گذشته وارد بغداد شد و با حیدر العبادی، نخست‌وزیر و همتای عراقی خود خالد العبیدی درباره مقدمات استقرار 1600 نظامی آمریکایی که قرار است به زودی وارد عراق شوند گفت‌وگو کرد. العبادی از هیگل خواست برای مقابله با داعش بیشتر کمک کند.

به گزارش «تیک» به  نقل از الحیات منابع ایرانی اعلام کردند در دیدار سه جانبه در تهران «تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با گروه‌های تکفیری و تندرو» بررسی شد. به گفته این منابع، نمایندگان گروه‌های عراقی و فلسطینی و لبنانی نزدیک به تهران به منظور هماهنگ کردن مواضع و چارچوب این ائتلاف که تهران آن را سرپرستی می‌کند وارد ایران شدند.

امیر موسوی، مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی و روابط بین‌المللی پیش‌بینی کرد «بعد از پایان مراسم اربعین امام‌حسین(ع) در روز شنبه، تحولات مهمی در زمینه مقابله با داعش روی دهد.» او گفت: «هیئتی از عشایر سنی عراق وارد تهران شد و قرار است اعضای آن با شماری از مسئولان بلندپایه وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی و نیروی قدس دیدار کنند.»

سکوت گورستانی اپوزیسیون در قبال گزارش جنایت‌های سیا

سکوت گورستانی اپوزیسیون «همسو»ی ایرانی درباره جنایت اسرائیل در غزه و گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه، به خوبی ورشکستگی ادعاهای آن را درباره «دفاع» از حقوق بشر و استفاده از «کلنگ» آمریکا برای دموکراسی در ایران اثبات می‌کند.

این تحلیل را محمد سهیمی از مخالفان خارج‌نشین در وبسایت اخبار ایران و گزارش‌های خاورمیانه (IMENEWS) عنوان کرد. وی با اشاره به گزارش اخیر رئیس کمیته اطلاعاتی سنا درباره برنامه‌های شکنجه سیا نوشت: این گزارش استفاده وسیع از وحشتناک‌ترین انواع شکنجه توسط سیا را توصیف می‌کند، این شکنجه‌ها در مناطق مختلف جهان، از جمله پایگاه بگرام در افغانستان، زندان ابوغریب در عراق، خانه‌های امن سیا در کشورهای مختلف اروپای شرقی نظیر لهستان و رومانی و متحدان آمریکا در خاورمیانه نظیر مصر انجام می‌شدند.

 در این شکنجه‌ها از روش‌هایی مانند تهدید به تجاوز جنسی و تنقیه ]...[، غرق مصنوعی زندانی، جلوگیری از خوابیدن آنها حتی تا 180 ساعت، شکنجه روانی و تهدید به مرگ، استفاده از سیاه‌چاله‌های کاملا تاریک و تنگ که زندانی باید مانند سگ می‌نشست،سرمای  شدید در حد مرگ زندانیان، برهنه کردن و... استفاده شده به نحوی که برخی از آنها اقدام به خودکشی کرده‌اند. برخلاف گزارش سیا، شکنجه ابوزبیده تبعه عربستانی آنقدر دردناک بود که حتی مأموران سازمان سیا را به گریه انداخته بود. چندین مأمور سیا در تایلند، جایی که آقای ابوزبیده شکنجه می‌شد، به مقامات بالای سیا اعتراض کردند و اعلام کردند که حاضر  نیستند که دیگر در این‌گونه «بازجویی‌ها» ‌شرکت کنند.

نویسنده درباره این گزارش که نوعی افشاگری  انتخاباتی دموکرات‌ها علیه جمهوری‌خواهان است، خاطرنشان کرد که هرگز مأموری به خاطر این شکنجه‌ها مجازات نشده است.

وی سپس به اپوزیسیون همسو با آمریکا می‌پردازد و می‌نویسد: سکوت گورستانی اپوزیسیون «همسو» درباره جنایت اسرائيل در غزه و گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه به‌ خوبی ورشکستگی ادعاهای آن را درباره «دفاع» از حقوق بشر و استفاده از «کلنگ» آمریکا برای دموکراسی در ایران  اثبات می‌کند. همان‌هایی‌که هر هفته چندین مقاله در رسانه‌های گوناگون منتشر می‌کنند و در آن به ستایش از غرب به عنوان پیشرو دفاع از حقوق بشر می‌پردازند، در لانه‌ها خزیده‌اند. از دیوار صدا بلند می‌شود، ولی از این جماعت خیر. همه در «لاک» خود فرو رفته‌اند. همه با تشویش منتظرند که «این نیز بگذرد» تا آنها بتوانند مشاطه‌گری خود برای غرب و اسرائیل را از سر گیرند. ولی در عین حال در شرایط حساس کنونی فشار «اپوزیسیون همسو» با نئوکان‌ها، راست افراطی آمریکا و لابی اسرائيل  به دولت آقای اوباما برای پیوند دادن مذاکرات هسته‌ای با ایران به موضوع نقض حقوق بشر در ایران همچنان ادامه دارد. یکی از حقوق آموختگان سابق که از بدو خروج از ایران آهسته آهسته به راست افراطی اپوزیسیون پیوسته، در مقاله‌ای در واشنگتن پست حتی پیشنهاد مضحک مذاکرات همزمان در دو هتل در یک شهر، یکی برای برنامه هسته‌ای و دیگری برای نقض حقوق بشر در ایران را نمود.

سهیمی در ادامه نوشت: آمریکا و متحدان آنها در جایگاه اخلاقی نیستند که به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کنند. دیوید راتکاپف، سردبیر وبسایت معتبر فارین پالیسی، در چهارشنبه 10 دسامبر 2014، چنین نوشت، «آمریکا شکنجه کرد. این‌ کار را مکررا انجام داد. این کار را با بی‌تفاوتی بی‌رحمانه نسبت به ابتدایی‌ترین حقوق بشر و نقض قانون اساسی آمریکا و قوانین بین‌المللی انجام داد.»

نویسنده خاطرنشان کرد: یکی از اعضای «اپوزیسیون همسو» افشاگری‌های ستودنی آقای ادوارد اسنودن شجاع از شنود تمامی زندگی خصوصی رهبران و مردم جهان، و خود مردم آمریکا، که جنبه مهم دیگری از نقض حقوق بشر است را به گونه‌ای رد کرد و آنها را بی‌ارزش خواند که حتی فایده اطلاع‌رسانی نداشته‌اند. در حالی که سازمان‌های حقوق بشری جهانی به آقای اسنودن جوایز حقوق بشر اهدا کرده‌اند و روزنامه نیویورک تایمز که معمولا سیاست دموکرات‌ها را حمایت می‌کند افشاگری آقای اسنودان را «خدمت به کشور» نامید.

«اپوزیسیون همسو» آگاه است که گزارش‌های آقای اسنودن و گزارش مفصل سنای آمریکا، چهره واقعی این نظام امپریایستی در حوزه حقوق بشر، و حتی لیبرالیسم مورد ادعایش، را برملا می‌کند و این با چهره‌ کاملا پاک و زیبایی که آنان درست می‌کنند، تنافر دارد.

یادآور می‌شود در بحبوحه انتشار گوشه‌ای کوچک از جنایات حقوق بشری آمریکا، عناصر ضدانقلاب خودفروخته - از شیرین عبادی و نسرین ستوده و گروهک موسوم به کانون مدافعان حقوق بشر گرفته تا برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای داخلی و شبه حقوقدانان همکار دایمی آنها و همچنین افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی- سکوت کامل اختیار کرده‌اند تا شهادت داده باشند که دچار مرگ عاطفه و وجدان هستند و تنها به هنگام نیاز آمریکا و صهیونیست‌ها به جنجال علیه ایران لب می‌جنبانند و سپس دوباره خاموش می‌شوند.

*خراسان

دستور دولت به شهرداری ها برای افزايش شفافيت مالی

بر اساس درخواست روزهاي اخير مسئولان ارشد اجرايي از دستگاه هاي مسئول، مقرر شده است با توجه به تکاليف بند 9 سياست هاي اقتصاد مقاومتي مبني بر ضرورت اصلاح و تقويت همه جانبه نظام مالي کشور با هدف ايجاد ثبات در اقتصاد ملي، ترتيبي اتخاذ شود تا استانداردها و نظام جديد حسابداري در شهرداري هاي کشور از سال 94 اجرايي شود. در اين ابلاغيه تاکيد شده است که اجراي اين استانداردها موجب ارتقاي پاسخگويي و شفافيت مالي بيشتر در شهرداري ها خواهد شد.

کمک کابينه به سازمان انرژی اتمی برای خريد اراضی

پس از ارائه گزارش مربوط به نيازهاي سازمان انرژي اتمي و تشريح ضرورت خريد املاک و اراضي واقع در حريم ايمني برخي مجموعه هاي در حال فعاليت اين سازمان، با موافقت هيئت دولت و ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به استناد ماده ۵۵ قانون محاسبات عمومي کشور، مقرر شده است مبلغ 50 ميليارد به صورت تملک دارايي هاي سرمايه اي از محل اعتبارات بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور تحت عنوان هزينه هاي پيش بيني نشده در اختيار سازمان مذکور قرار گيرد.  

*ایران

پشیمانی وزیر احمدی‌نژاد از پرداخت یارانه نقدی

عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی دولت محمود احمدی‌نژاد با اشاره به گذشت حدود چهار سال از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، عنوان کرد: با یارانه نقدی که در این سال‌ها به همه مردم پرداخت شد می‌توانستیم 25 پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای در کشور احداث کنیم. مصری که با خبرگزاری ایسنا گفت‌و‌گو می‌کرد، یادآوری کرد: تنها کاری که انجام شد این بود که یارانه‌ها به همه مردم نقدی پرداخت شد تا هر کس هرطور که مایل است آن را خرج کند ضمن اینکه هیچ یارانه‌ای هم به بخش تولید تزریق نشد.

600 عضو منافقین به آلبانی منتقل شدند

بی بی‌سی به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد: در طول یک سال گذشته ۶۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) از اردوگاه لیبرتی در عراق به آلبانی منتقل شده‌اند. برت مک‌گرک جانشین فرستاده ویژه رئیس جمهوری امریکا در ائتلاف مقابله با گروه داعش روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال اعضای کنگره امریکا در مورد وضعیت اردوگاهی که اعضای منافقین در آن مستقر هستند، گفت که دولت آلبانی بر سر این موضوع با ایالات متحده همکاری کامل داشته است. او گفت: «هدف ما این است که همه ساکنان اردوگاه لیبرتی در امنیت کامل عراق را ترک کنند.»

اظهارات نادرست درباره مذاکرات هسته ای

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهارات محمود نبویان نماینده مجلس و عضو گروه پایداری در مورد توافق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای پرداختن به بحث موشکی در مذاکرات را ناصحیح دانست.  به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز ضمن رد این مطلب افزود: این‌گونه سخنان در چارچوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌گردد.  این اظهار نظر‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس اعلام دو طرف مذاکره‌کننده دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5، 26 آذرماه (17دسامبر) در سطح معاونان وزیران خارجه در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

وزارت خارجه انگلیس مانع بازگشایی سفارت در تهران

ریچارد بیکن، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا، در مورد تاریخ دقیق بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و نحوه اجرای آن گفت: تاریخی که برای اجرای این اقدام در نظر گرفته شده بود 28 آگوست (6 شهریور) بود که متأسفانه توسط وزارت امور خارجه انگلیس لغو شد. من از این اتفاق ناراضی هستم و مایل بودم که سفارت انگلیس در تهران در تاریخ دقیقی که مشخص شده بود بازگشایی می‌شد. باید توجه داشت که وجود سفارتخانه‌ها برای حل و رفع مشکلات دیپلماتیک میان کشورها است، دولت انگلیس با تعطیل کردن سفارت خود در تهران و با توجه به وجود سفارتخانه‌های بیشتر کشورهای اروپایی و غربی در ایران در حال ضربه زدن به آینده روابط خود با ایران است. او ضمن ابراز بی‌اطلاعی از تاریخ جدید بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، افزود: من و جک استراو، در دیداری که با کامرون برگزار شد، تأکید کردیم که انگلیس هر چه زودتر سفارت خود را بازگشایی کند.

لغو اعتبارنامه مطهری غیرممکن است

یک عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در پی برخی اظهارات مبنی بر به چالش کشیدن اعتبارنامه علی مطهری در مجلس، چنین امری را از اساس منتفی و غیرممکن دانست. عوض حیدرپور در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» در مورد تلاش برخی نمایندگان مجلس برای رد اعتبارنامه علی مطهری تصریح کرد: اعتبارنامه نمایندگان مجلس از زمان تصویب به مدت چهار سال اعتبار دارد و به خاطر همین ساز و کاری که بخواهد در طول این دوره اعتبار نماینده‌ای را دوباره مورد بررسی قرار بدهد وجود ندارد.

*جمهوری اسلامی

* نوری المالکی، از وجود اسنادی مهم در مورد همکاری نیروهای کرد با تروریست‌های داعش برای سقوط شهر موصل خبر داد. نخست‌وزیر سابق و معاون فعلی رئیس‌جمهور عراق حکومت اقلیم کردستان عراق را متهم به همکاری با داعش برای سقوط شهر موصل کرد و گفت: سندی دردست است که نشان می‌دهد این دولت کردستان بود که از ارتش عراق خواست در برابر داعش مقاومت نکرده و عقب‌نشینی کند. وی افزود: آن‌ها با گفتن اینکه داعش برای مبارزه با شیعیان به این شهر حمله کرده است از نیروهای ارتش خواستند هیچ مقاومتی در برابر داعش انجام ندهند و پس از این بود که گردان 3 ارتش بدون هیچ مقاومتی از شهر عقب کشید.

* وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد این رژیم همواره به مجروحان عناصر مسلح که درحال جنگ با دولت سوریه هستند خدمات پزشکی ارایه می‌کند و تاکنون بیش از 1400 تروریست در بخش‌های ویژه و پنهان بیمارستان‌های مختلف رژیم اشغالگر قدس مداوا شده‌اند. انتشار این خبر موجی از اعتراضات را در میان شهرک نشینان صهیونیست برانگیخته است. مخالفان،‌ مداوای تروریست‌ها را عامل از بین رفتن امنیت داخلی شهرک‌ها و افشای اسرار و اطلاعات اسرائیل در میان عرب‌ها می‌دانند. مداوای عناصر گروه‌های تروریستی به قدری برای رژیم صهیونیستی مهم است که گاه مراحل درمانی شهرک نشینان با تاخیر مواجه شده و حتی بعضاً عمل‌های جراحی آنان لغو می‌شود. چندی پیش نیز روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی با خبر دادن از اینکه تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی درحال خدمات رسانی به تروریست‌های زخمی شده در سوریه هستند نوشت: نخستین معاینات مجروحان در بیمارستانی که در منطقه جولان تاسیس شده انجام می‌گیرد و آنان پس از معاینات انجام شده یا به منطقه غربی الجلیل و یا به شمال مناطق اشغالی یعنی تیبریا انتقال داده می‌شوند. قابل توجه اینکه بعضی عرب‌های ثروتمند که هنوز هویتشان فاش نشده، هزینه درمان تروریست‌ها را به رژیم صهیونیستی پرداخت می‌کنند.

*اعتماد

تكذيب اظهارات عضو جبهه پايداري

 اظهارت اخير نبويان، نماينده مجلس و عضو جبهه پايداري، از سوي عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان تكذيب شد. به گزارش عصرايران، يك عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان اظهارات نبويان، نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد توافق تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي براي پرداختن به بحث موشكي در مذاكرات را ناصحيح دانست. وي ضمن رد اظهارات اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: اين گونه سخنان در چارچوب موارد تهديدزاي جدي براي امنيت ملي كشور تلقي مي‌شود.

درخواست وكيل شكات پرونده تامين اجتماعي براي احضار تعدادي از مسوولان دولت سابق

يكي از وكلاي شكات سعيد مرتضوي در پرونده تخلفات تامين اجتماعي، از تنظيم لايحه‌يي درباره درخواست احضار عوامل دولت قبل، هيات‌مديره سابق بانك رفاه كارگران و شركت‌هاي زيرمجموعه تامين اجتماعي در اين پرونده خبر داد. به گزارش ايرنا، خليل بهراميان گفت: در مجموع، اين افراد بيش از ١٠٠ نفر هستند كه از دادسرا تقاضا كردم، دستور احضار همه آنها را صادر كند. وكيل شكات مديرعامل اسبق تامين اجتماعي گفت: روز دوشنبه هفته جاري، لايحه خود را به بازپرس شعبه ١٥ دادسراي كاركنان دولت تقديم خواهم كرد. وي همچنين در اين لايحه از بازپرس پرونده درخواست كرده، گزارش سال ٨٩ كميته تحقيق و تفحص مجلس از تامين اجتماعي كه اسامي تمامي اين افراد در آن گزارش ذكر شده، مورد بررسي قرار گيرد.

*قدس

 صنعت اتوبوس سازی کشور خوابید

فرارو: تولید انواع اتوبوس در کشور در آبان ماه امسال با کاهش صددرصدی از 32 دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است. خبرها حاکی است که در این مدت تولید انواع اتوبوس در شرکت ایران خودرو دیزل با افت صد درصدی از دو دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است. همچنین تولید انواع اتوبوس در شرکت عقاب افشان نیز با کاهش صد درصدی از 9 دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر کاهش یافته است.

جریمه بانک آلمانی به خاطر ایران

جهان: منابع آگاه از احتمال افزایش جریمه دومین بانک بزرگ آلمان به میزان یک میلیارد دلار به علت نقض تحریمهای ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا و نقض قوانین ضدپولشویی خبر دادند.

آزمایش سلاح لیزری در خلیج فارس

مهر: دریادار ماتیو کلوندر، یک مقام نظامی آمریکا از آزمایش سلاح لیزری نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس با هدف دستیابی به توانایی نظامی جدید برای مقابله با سلاحهای ضدکشتی خبر داد و گفت: این سلاح پیشرفته می تواند انواع اهداف از قایق‌های کوچک گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی ومنهدم کند!.

علت برگزار نشدن نماز جمعه اهواز

ایرنا: نمازجمعه این هفته اهواز به دلیل حضور نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و سه امام جمعه موقت این شهر در کربلا برای شرکت در راهپیمایی عظیم و حماسی اربعین حسینی برگزار نشد.

«مهرآباد» شب‌ها تعطیل شد!

طبق وعده شرکت فرودگاه‌ها، پرواز‌های شبانه فرودگاه مهرآباد بین ساعات ۲۴ تا پنج حذف شد. ‌البته طبق اعلام مسؤولان، تعطیلی پروازهای شبانه مهرآباد به‌ معنای تعطیلی این فرودگاه نیست.

ساخت برج بن لادن در آفريقا

باشگاه خبرنگاران: یک سرمایه گذار سعودی بلندترین آسمانخراش قاره آفریقا را درکشور مغرب می سازد. کار ساخت این آسمانخراش را شرکت توسعه خاورمیانه که در دوبی مستقر است، انجام خواهد داد. مالک این شرکت شیخ تارک بن لادن است.

لغو اعتبارنامه غیرممکن است

نامه‌نیوز: عوض حیدرپور عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در پی برخی اظهارات مبنی بر به چالش کشیدن اعتبارنامه علی مطهری در مجلس، چنین امری را از اساس منتفی و غیرممکن دانست.

مسؤول صفحه داعش در توییتر

العالم: یک کانال تلویزیونی انگلیسی اعلام کرد که یکی از مسؤولان هندی، بزرگترین صفحه داعش در توییتر را اداره می کند.

نماد «میدان انقلاب» شایسته نیست

مهر: مرتضی گودرزی‌دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه طرح برگزیده میدان انقلاب شایسته مردم ایران نیست، بر نبود ویژگی‌های تأثیرگذار در انقلاب ایران از جمله حضور امام (ره) و توده‌های مردم در این اثر انتقاد کرد.

ترکیه مرکز (نت) جنگنده‌های اف35

مشرق: خبرها حاکی است که ترکیه به مرکز تعمیر و نگهداری (نت) موتورهای جنگنده بمب افکنهای اف 35 آمریکاو اروپایی تبدیل شده است.

ترس داعش از حضورعزاداران در کربلا

مهر: سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حضور میلیونی عزاداران حسینی در کربلای معلی باعث ترس و وحشت داعش شد.

ادعای حمله به کازینوهای «شلدون»

قدس آنلاین: پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با موضوع حمله هکری گسترده به یکی از بزرگترین کازینوهای «شلدون ادلسون»، میلیاردر یهودی، مدعی شد، این اقدام توسط هکرهای ایرانی صورت گرفته است.

بحث موشکی نداریم

خبرآنلاین: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهارات نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد توافق تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای پرداختن به بحث موشکی در مذاکرات را ناصحیح دانست. وی  ضمن رد اظهارات این نماینده مجلس، گفت: اینگونه سخنان در چارچوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اعتبار نامه علی مطهری از سوی مردم در انتخابات آینده لغو خواهد شد و ایشان جایی در مجلس آینده نخواهد داشت .
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    پسر کو ندارد نشان از پدر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس