کد خبر 369586
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

یورش مجددخطوط گازبه منطقه حفاظت شده دناوقطع تعداد زیادی از درختان درحالی پس ازپنچ سال براثر مماشات سازمان محیط زیست دوباره آغاز شده که وزارت نفت در دوره قبل به خاطر این اقدام یک میلیاردتومان جریمه شد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، از زمانی که پیمانکاران شرکت نفت به منظور انتقال خط لوله گاز بندر عسلویه به شمال و شمال غرب کشور در مناطق جنگلی غرب منطقه حفاظت شده دنا  اقدام به نابودی حدود 15 هزار اصله درخت بلوط کردند، 5 سال می گذرد.

هفتم مهر سال 88 جنگل بلوط زاگرسی ناحیه غرب دنا که تحت مدیریت سازمان محیط زیست بود مورد هجوم عوامل اجرایی و پیمانکاران احداث جاده انتقال خط گاز قرار گفت و طی آن حداقل 14 هزار اصله درخت بلوط که عمر آنها تا 400 سال بود، قلع و قمع شدند و پس از آن برای تعریض این جاده تا 50 متر نیز حدود 2 هزار اصله دیگر از ناب ترین درختان بلوط زاگرس مرکزی قربانی توسعه لجام گسیخته خطوط انتقال گاز شد.

از سوی دیگر این فاجعه  زیست محیطی که نابودی یکی از رویشگاههای انبوه بلوط زاگرس مرکزی را رقم زد، منجر به از بین رفتن تعادل اکولوژیکی این ناحیه  و در پی آن تخریب زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری از جمله دارکوب و سنجاب که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در از بین بردن آفات درختان بلوط و همچنین رویش مجدد نهال های این گونه را دارند، شد.

قلع و قمع درختان بلوط در زاگرس+عکس

در پاییز سال 1388 اعتراض و دخالت به موقع جامعه محلی دنا، تشکل زیست محیطی کانون سبز فارس و سایر کارشناسان منابع طبیعی موجب شد تا ریاست وقت سازمان محیط زیست که تا آن زمان در این خصوص سهل انگاری کرده بود از گسترش تخریب جنگل های بلوط دنا ممانعت کند و پس از آن متخلفان به قوه قضائیه معرفی شوند.

 رئیس وقت سازمان محیط زیست در جلسه هیات دولت در آن زمان ضمن اعتراض نسبت به تخریب جنگل دنا، تعقیب قضایی متخلفان، ضبط و توقیف تجهیزات راهسازی و ماشین آلات آنها و متوقف کردن ادامه عملیات خطوط انتقال گاز در آن حوزه را خواستار شد و معاونت انسانی سازمان محیط زیست نیز در خصوص اعمال جرایم یک میلیارد تومانی وزارت نفت به خاطر این اقدام خبرهایی را منتشر کرد.

قطع مجدد تعداد بی شماری از بلوط های دنا

اما حالا آن طور که مدیر کانون سبز فارس به خبرنگار مهر می گوید: با وجود تمام اتفاقات تلخ گذشته و با اینکه سازمان محیط زیست وقت از توقف تمام عملیات های انتقال خطوط گاز در آن ناحیه خبر داده بود دوباره ماشین آلات و تجهیزات راهسازی در آن منطقه مشغول عملیات لوله گذاری هستند.

به گفته بهمن ایزدی، پیمانکار شرکت نفت از جنوب شرق روستای قره، واقع در مرز استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تا روستای سیندنمک و در ادامه تا رویشگاه جنگلی دشت تلخ آب درست از همان مسیری که احداث جاده انتقال خطوط گاز ممنوع اعلام شده بود با تعریض این جاده و ایجاد ترانشه هایی با ارتفاع حدود 50 متر باز هم تخریب بخش هایی از این مناطق جنگلی را آغاز کرده اند.

قلع و قمع درختان بلوط در زاگرس+عکس

او به تخلیه ضایعات ترانشه های جاده روی شیب های جنگلی شمال شرق جاده اشاره می کند و تأکید می کند که این اقدام منجر به از بین رفتن درختان بی شماری در این منطقه شده است.

آنطور که ایزدی می گوید:  طی چند ماه گذشته محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد بارها سعی کرده که از انتقال خطوط گاز در این منطقه ممانعت به عمل آورد اما با دخالت های سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست و با توجه به شواهد موجود، مجددا تخریب جنگل های بلوط دنا با  تکمیل این جاده  و عملیات لوله گذاری آغاز شده است.

به گفته مدیر کانون سبز فارس، در این منطقه خطوط انتقال گاز دیگری به صورت موازی و در فاصله 3 کیلومتری این جاده وجود دارد  و قرار است این خطوط هم در اینده از این منطقه عبور داده شوند.

اظهار بی اطلاعی رئیس سازمان محیط زیست از موضوع

از سوی دیگر رئیس سازمان محیط زیست با اظهار بی اطلاعی از این ماجرا به خبر نگار مهر می گوید: هر گونه گزارش و مستنداتی که در این خصوص و آغاز مجدد جاده کشی در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارد در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد تا با آن برخورد جدی شود.

قلع و قمع مجدد درختان بلوط زاگرس در منطقه دنا در حالی آغاز شده که چندی پیش خبرهایی از قلع و قمع صدها اصله بلوط کهنسال در منطقه حفاظت شده قلارنگ ایلام با بهانه ايجاد شبكه انتقال فرآورده‌هاي نفتي با ماشين‌آلات سنگين راهسازي منتشر شد. البته متوليان طرح‌هاي عمراني درست چند روز پس از امضای تفاهم نامه میان استانداران مناطق زاگرسی برای حفظ محیط زیست این منطقه رو به زوال به جان بلوط‌هاي ايلام افتادند.

قلع و قمع درختان بلوط در زاگرس+عکس

حالا بار دیگر آغاز لوله گذاری برای خطوط انتقال گاز در منطقه حفاظت شده ای که در دولت قبل جنجال های زیادی در پی داشت و حتی ماجرا به قوه قضاییه کشیده شد و دوستداران محیط زیست تصور می کردند که برای همیشه این پرونده بسته شده است، نشان می دهد که نه تنها امضای تفاهم نامه های زیست محیطی میان دستگاه های مختلف و تشکیل جلسه برای مسائل محیط زیست در مناسبت های گوناگون از جمله برخی جلسات هیات دولت، نمادین است. حتی ورود قوه قضاییه و اعمال جرایم برای برخی تخلفات زیست محیطی هم چندان کافی نیست. به نظر می رسد حالا که مسائل زیست محیطی از جمله تخریب و تجاوز به اراضی ملی و حفاظت شده  دغدغه تمام مردم و رهبر معظم انقلاب است، وقت آن رسیده که مسئولان ارشد کشور در هر سه قوه اندکی محیط زیست را جدی بگیرند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    afarin
  • عباس مطهری نیا زنجان ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    قابل توجه سازمان حفاظت از محیط زیست
  • محمد جواد ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    خانم ابتکار ...از ان ابتکارهای بنزینی دیگر ندارند؟؟؟؟ ببخشید حواسم نبود جنگل های بلوط ربطی به دولت قبل ندارد که برای ان اقدامی کنند!
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    جنگل بلوط هم یکی از عوامل آلودگی تهران بوده و همچنین سرطانزاست
  • امیر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 0
    خدا لعنت کند کسانی راکه بی دلیل بال فرشتگان رادر زمین قطع میکنند.
  • هاشم نازی ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    امیدوارم که مجددا به طور کارشناسی شده اقدام به جایگزین نمودن در باقت خالی بین درختان شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس