کد خبر 368116
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

آمریکا تلاش دارد از طریق طرح جدیدش پلی میان مناطق سنی عراق و بین اردن و سعودی ایجاد کند تا در مرحله آینده مناطق سنی عراق به عنوان منطقه ارتباطی با اردن و سعودی به جای دولت مرکزی عراق عمل کنند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری – تحلیلی الوقت در مطلبی تحت عنوان «پشت پرده وعده های آمریکا برای تشکیل ارتش سنی عراق» نوشت:

در اقدامی بسیار معنادار دولت آمریکا به هیاتی از عشائر عراقی وعده تجهیز تسلیحاتی آنان را درمقابله با گروه  تکفیری – تروریستی داعش داد. اثیل النجیفی استاندار موصل در بیانیه ای ضمن اشاره به این موضوع گفت: هیاتی از عشایر دیدارهایی را با مسئولان آمریکایی و همچنین مجموعه ای از مراکز مطالعاتی برای تعیین برنامه ای با محوریت عشایر عراقی جهت مقابله با داعش انجام داده اند.

این بیانیه می افزاید که مقامات آمریکایی حمایت خود از تشکیل نیروی 100 هزار نفری در استانهای الانبار،‌نینوی، صلاح الدین برای مقابله با داعش و همچنین حمایت ازاین مناطق پس از اخراج عناصر مسلح از ان  اعلام داشته اند. سندی از سوی وزارت دفاع آمریکا آماده ارسال به کنگره این کشور است که در آن فاش شده آمریکا در نظر دارد برای عشایر سنی عراق و با هدف حمایت از آنان در مقابله با داعش در استان الانبار اسلحه خریداری کند.

بی شک دفاع از همه عراقی ها در هر روستا و شهری ، عشایر و غیر عشایر و دفاع از زندگی و مناطقشان در برابر سازمان تروریستی داعش امری اجتناب ناپذیر است لیکن اقدام دولت آمریکا در تعامل با عراقی ها به اعتبار اینکه عراقی ها کانتون های مستقل از هم هستند و ارسال سلاح  و مال به عراقی ها از این زاویه که آنها گروههای مستقل و دور از هم می باشد نشان می دهد که آمریکا در صدد اجرای برنامه خطرناکی در مرحله اینده عراق است.

نکته مخاطره آمیز در این طرح آمریکا، تلاش او برای ایجاد ارتش محلی در عراق است به گونه ای که می توان گفت اگر محقق شود مقدمه ای برای تقسیم عراق خواهد بود. همه معتقدند که تقسیم عراق به کانتون های متعدد طرحی آمریکایی- صهیونیستی  – سعودی است که ریشه آن برمی گردد به دوران اشغال عراق توسط آمریکا که بواسطه هوشیاری مقامات عراقی در حکومت مرکزی بغداد که همه تلاش خود را برای مراقبت از وحدت دولت و ملت عراق انجام دادند به شکست انجامید.

متاسفانه آمریکا در شرایط کنونی با سوء استفاده از پیامدهای حمله گروه تکفیری – تروریستی  داعش که از اساس ساخته آمریکا و وهابیون سعودی در عراق و علیه عراقی ها است تلاش دارد  طرح های شکست خورده خود را در اوایل اشغال عراق اجرایی کند. همه طرح آمریکایی- سعودی تقسیم عراق به سه منطقه سنی، ‌شیعه و کردی را خوب به یاد دارند  که فرزندان و آزادگان عراقی این طرح آمریکا و سعودی نقش بر آب کردند.

کسی شک ندارد که آمریکا هرگز خیر عراق و عراقی ها را نمی خواهد لیکن پرسش اینجاست که چه چیزی آمریکایی ها را الان مجددا وادار به اجرای چنین برنامه ای در الانبار و استان های سنی عراق و تخصیص مبالغی هنگفت جهت تشکیل ارتش 100 هزار نفری  کرده است؟

استان الانبار عراق و مناطق سنی نشین واقع در غرب عراق دارای مرزهای مشترکی با عربستان و اردن و همچنین  سوریه است که الان درگیر بحران داخلی است. آمریکا در حال حاضر تلاش دارد از طریق طرح جدیدش پلی میان مناطق سنی عراق و بین اردن و سعودی ایجاد کند به این معنی که مناطق سنی عراق به عنوان منطقه ارتباطی با اردن  و سعودی به جای دولت مرکزی عراق عمل کند . این طرح دارای اهداف بلند مدتی است.

واشنگتن پس از آنکه طرح اش در اوایل اشغال عراق به شکست انجامید الان سعی دارد نقشه ژئو سیاسی قبلی خود برای عراق را دوباره احیا کند. آمریکایی ها اگر می خواستند قطعا می توانستند ارتش قوی برای عراق یکپارچه در خلال یک دهه اشغال این کشور تاسیس کنند . زیرا تمامی شرایط  برای ایجاد یک ارتش قوی و متحد و همچنین نیروهای امنیتی که در عراق قادر به حمایت از کشور از هرگونه گزند خارجی و داخلی باشد فراهم بود اما آمریکایی ها این کار را نکردند و از همه تعهداتی که در قالب توافقنامه ها با عراقی ها برای تجهیز و تسلیح نیروهای مسلح این کشور به امضا رسانده بودند در یک دهه اخیر شانه خالی کردند.

الان وزیر دفاع کنونی عراق از اهل سنت این کشور است. ترکیب حکومت نیز همچنین است . فرماندهان ارتش عراق نیز متشکل از اهل سنت و شیعه است. قطعا اهالی الانبار و عشایر سنی می توانند به وزیر دفاع اعتماد کنند. آمریکایی ها هم می توانند به این وزیر دفاع که از اهل سنت است اعتماد کنند. بالتبع اهل سنت عراق هم می تواند به ارتش ملی این کشور که بدون تفاوت بین طوایف، نژادها و قومیت ها از خاک وطن خود حمایت می کند، اعتماد کند.

برخی طرف های معروف عربی بوده و هستند که تمرکز خاصی بر بخش سنی عراق دارند. این طرف های عربی هم از ورای پاره پاره کرده عراق منافعی دارند که بیشتر به نفع دشمنان عراق قوی و یکپارچه است از این رو اهل سنت عراق و عشایر سنی این کشور باید نسبت به مخاطرات طرح های بیگانگان بسیار هوشیار باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    امریکا میخواد همه ی مسلمونا رو به جون هم بندازه. این تنها راه مبارزه با انقلابهای منطقه علیه دیکتاتورهای تحت حمایت امریکاست
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    جرا ايران اقدامي نمي كند با توجه به نفوذي كه دارد؟
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    اين بل بشو و جنگ ساخته آمريکاست و بقيه قمر هايش بخصوص عربستان اسرائيل حالا چطور دايه بهتر از مادر شده الان هم که عشقي هر جا رو بخاد منفجر ميکنه و تجهيزات ارسال ميکنه ... خيلي اوضاع خرابه
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    ایران ام ارتش ملی عراق تشکیل داده همون نیروهای مردمی تماما شیعه هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس