قرار بود روز گذشته در نشست غیرعلنی مجلس گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای که اخیراً در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، ارائه و همچنین به سوالات نمایندگان در این باره پاسخ داده شود اما...

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

****

*وطن امروز

انتقاد شدید نمایندگان ملت به پنهان‌کاری ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته به منظور ارائه گزارش مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به نمایندگان، در نشست غیرعلنی مجلس حضور یافت. براساس آنچه از پیش اعلام شده بود، قرار بود در این نشست غیرعلنی گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای که اخیراً در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، ارائه و همچنین به سوالات نمایندگان در این باره پاسخ داده شود اما همانطور که براساس روال معمول گزارش‌دهی ظریف به نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رفت، وکلای ملت در اظهارات جداگانه‌ای اعلام کردند این بار نیز وزیر امور خارجه به کلی‌گویی درباره مذاکرات هسته‌ای بسنده کرد. محمدجواد ظریف از همان ابتدای شروع مذاکرات بر محرمانه بودن آن تاکید کرده و گفته بود حتی اگر استیضاح هم شود، جزئیات مذاکرات را اعلام نخواهد کرد؛ رفتاری که با انتقادات گسترده‌ای از سوی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی مواجه شد اما این رویه تاکنون به قوت خود باقی مانده است. نکته قابل توجه در این بین گزارش‌های مکرر جان کری از روند مذاکرات هسته‌ای به مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای مختلف چون کانادا، بحرین، عربستان و قطر بود اما وزیر امور خارجه کشورمان تصمیم گرفته حتی نمایندگان ملت را نیز در جریان روند مذاکرات نگذارد.

بعد از اتمام جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس با محمدجواد ظریف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود به تشریح جزئیات این جلسه پرداختند. بنا به گفته نمایندگان، ظریف در این جلسه اطلاعات خاصی به نمایندگان نداده و حتی اطلاعات، کمتر از 50 درصد آن چیزی بوده است که اکنون در فضای عمومی و رسانه‌ها موجود است. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت در نطق میان‌دستور خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: از هیأت رئیسه مجلس تقاضا دارم وزیر امور خارجه را در یک جلسه علنی به مجلس دعوت کند، چراکه در جلسه غیرعلنی امروز (دیروز) آقای ظریف هیچ مطلبی را به نمایندگان نگفتند و شاید در جلسه علنی نکاتی از محتوای مذاکرات را به نمایندگان ارائه کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شعاع و دامنه اثرگذاری مذاکرات را نباید به سطح حداقلی آن کاهش داد، بنابراین تیم مذاکره‌کننده باید بداند رسالت و تکلیف سنگینی بر عهده دارد و البته نیازمند حمایت همه‌جانبه نیز هست، چراکه پیروزی در این رویارویی برای ملت و کشور و نظام پیروزی سبک و روش مردم‌سالاری دینی و حقانیت ملت ما است و الا امام امت امیدی به دشمن عهدشکن ندارند، از این رو ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا از سوی تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت ملت خواهد بود.


تبرئه فرعون در دادگاه قاهره

جلسه نهایی محاکمه و اعلام حکم حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در پرونده معروف به «پرونده قرن» برگزار شد و دادگاه قاهره مبارک، پسرانش، وزیر کشور وقت و معاونانش را از همه اتهامات این پرونده تبرئه و این حکم را غیرقابل تجدیدنظر اعلام کرد. دادگاه قاهره که دیروز برای قرائت حکم نهایی مبارک برگزار شد، حکم داد که صدور اتهام مشارکت در قتل تظاهرکنندگان علیه مبارک و فرزندانش قانونی نیست و آنها را با این حکم تبرئه کرد. این اتهام مهم‌ترین اتهامی بود که مبارک و دیگر متهمان با آن روبه‌رو بودند و مبارک پیش‌تر با استناد به آن به حبس ابد محکوم شده بود. قاضی دادگاه قاهره همچنین حسنی مبارک را از اتهام فروش گاز به رژیم صهیونیستی تبرئه کرد. قاضی دادگاه در این جلسه پیش از قرائت حکم، پرونده 1430 برگی حسنی مبارک را در ارتباط با قتل تظاهرکنندگان و فساد مالی به حاضران و خبرنگاران نشان داد. قاضی دادگاه مبارک در اظهاراتش تأکید کرد که در این پرونده اسامی همه کسانی که در جریان تظاهرات مقابل ساختمان‌های دولتی کشته یا زخمی شدند، مطرح و بررسی شده است. وی خاطرنشان کرد که در جریان انقلاب مصر در 11 استان این کشور 239 نفر کشته و 1588 نفر مجروح شدند.  حسنی مبارک در واکنش به حکم تبرئه‌اش به تلویزیون مصری «صدی البلد» گفت: انتظار چنین حکمی را نداشتم. مبارک 86 ساله، در طول جلسات قبلی هیچکدام از موارد اتهامی خود را نپذیرفت. سال گذشته دادگاه تجدید نظر حکم زندان ابد مبارک را که در سال 2012 صادر شده بود، لغو کرد. مبارک در سال 2012 به همراه حبیب‌العادلی، وزیر پیشین کشور مصر به اتهام همدستی در کشتن معترضان مصری در جریان تظاهرات و اعتراض‌های مردمی که در نهایت به استعفایش منجر شد، به حبس ابد محکوم شد.

در ماه آگوست (شهریورماه) دادگاه قاهره حکم داد که مبارک از زندان آزاد و به یک بیمارستان نظامی در قاهره منتقل شود؛ جایی که به محل حبس خانگی او تبدیل شد. گفتنی است کسانی که در حال حاضر در مصر اداره امور را بر عهده دارند از امرای سابق ارتش این کشور هستند. نظامیانی که یک‌سال پیش کودتا کردند، می‌خواهند با حکم دادگاه به یکی از همقطاران سابق خود و دستگاه‌های امنیتی مصر، اعتبار ببخشند. با وجود آنکه ظاهرا در مصر انتخابات برگزار شده است دستگاه‌های امنیتی و نظامی عملا در پشت پرده، قدرت را در دست دارند و امور کشور را کنترل می‌کنند. نکته جالب اینکه بلافاصله پس از اعلام برائت مبارک، دیکتاتور بحرین با استقبال از این موضوع با وی تماس گرفت و به او تبریک گفت. مبارک هم همراهی برادرانه(!) حمد بن‌خلیفه را ستود. نکته خنده‌دار این است که اولین رئیس‌جمهور منتخب مردمی در تاریخ مصر، محمد مرسی به اتهام خیانت در حال محاکمه است. براساس این گزارش، به دنبال انقلاب مصر و سرنگونی حسنی مبارک، «محمد مرسی» که با رای مردم قدرت را دردست گرفت، تنها یک سال در منصب ریاست‌جمهوری باقی ماند و در جولای 2013  توسط نظامیان از قدرت برکنار شد. عبدالفتاح سیسی، فرمانده کل ارتش، پس از برکناری محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهوری تازه مصر انتخاب شد.


*کیهان

تلخی وزارت فرهادی برای گروه‌های حامی فتنه

رسانه‌های ضد انقلاب و حامی فتنه نسبت به رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم ابراز ناخرسندی کردند.وبسایت روز‌آنلاین در نوشته‌ای به قلم یکی از اعضای متواری گروهک‌ ملی- مذهبی نوشت: محمد فرهادی در حالی با رای موافق و قابل توجه 197 نماینده مجلس وزیر علوم شد که همچون برخی از همکاران جدید خود در دولت بنفش، کوشید با «جنبش سبز» مرزبندی نماید، و از «فتنه» تبری جوید. گزینه پیشنهادی وزارت علوم در مجلس اصولگرایان تصریح کرد:‌ «بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.»روزنت اضافه کرد: این سخن او که با «چفیه»ای بر دوش ابراز شد، در ادامه اظهارنظری بود که روز قبل از رای‌گیری، پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مجلس، به نقل از وی و در مصاحبه با او منتشر کرد. فرهادی در این مصاحبه با «تبری جستن» از اعتراض سبز می‌گوید: «رویکرد وزارت علوم در خصوص فتنه 88 فصل‌الخطاب قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری است. در خصوص برخورد با فتنه، خط قرمز ما، خط قرمز ولایت است.»
معنادار و تلخ آن که فرهادی در دهه 60 در طیف موسوم به «چپ» می‌ایستاد و همسو با موسوی و کروبی محسوب می‌شد.

از سوی دیگر سایت جرس که از لندن به روز می‌شود با اشاره به سوابق وزارت فرهادی نوشت: در آبان 64 در جلسه کسب رای اعتماد وزرای کابینه، محمدرضا راه‌چمنی، نماینده مجلس که در دفاع از فرهادی، سخن گفت به نقش وی در تشکیل انجمن اسلامی دانشگاه مشهد اشاره کرد. او حضور فرهادی را در حادثه 23 آذر 1357، از جمله عملکردهای مثبت وی دانست. در آن تاریخ عده‌ای با شعار «جاوید شاه» مقابل بیمارستان «امام رضا» تجمع کرده بودند که به گفته را‌ه‌چمنی «فرهادی در آن واقعه خونبار به اتفاق پزشکان به چماق به دستان با سنگ حمله کرد».

همچنین به نوشته جرس راه‌چمنی در جلسه رای اعتماد به فرهادی در کابینه اول اصلاحات که با مجلس پنجم مصادف بود، فرهادی را «شاگرد» آقای خامنه‌ای معرفی کرد که «ارادت خاصی» به رهبری دارد. نایب رئیس مجلس پنجم، حسن روحانی بود. نورالدین پیرموذن، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و هفتم نیز در گفت‌وگو با جرس، فرهادی را «شاگرد جلسات قرآنی» رهبری معرفی کرد. «در زمان کابینه دولت آقای موسوی، فرهادی را منصوب به آقای خامنه‌ای می‌دانستند، چرا که سابقه آنها به قبل از انقلاب برمی‌گشت. زمانی که آقای فرهادی در دانشگاه مشهد دانشجو بود، به‌عنوان شاگرد در جلسات تفسیر قرآن آقای خامنه‌ای شرکت می‌کرد.»جرس از قول رجب مزروعی نماینده فراری مجلس ششم نیز نوشته که فرهادی خارج از حلقه معین محسوب می‌شود.

ناصری: روحانی بدهکار ماست!


یک عضو سازمان منحله مجاهدین (انقلاب) گفت پیروزی روحانی مرهون سیاست و جمع‌بندی و راهبرد اصلاح‌طلبان بود.عبدالله ناصری در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم این بحث بود که این دولت اعتدال است یا دولت اصلاحات، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: درست است که برخی از دوستان می‌آیند و اعلام می‌کنند دولت آقای روحانی دولت اعتدال است و اصلاح‌طلب نیست اما باید در این راستا، به دو نکته توجه کنند؛ اولین نکته اینکه اصلا پیروزی آقای روحانی مرهون سیاست، جمع‌بندی و راهبرد تاکتیکی اصلاح‌طلبان بود. دوم هم اینکه اگر دقت کنیم آقای روحانی شعار اصلاح‌طلبانه داد که پیروز شد. اعتدال گفتمان نیست بلکه اعتدال یک روش است. اصلاح‌طلبی گفتمان است و آقای روحانی در مدار گفتمان اصلاح‌طلبی رای آورده و شعار داده است و همیشه هم تکرار کرده است که «من به این شعارها وفادار هستم».  در مجموع هم این وفاداری را می‌بینم اما آقای رئیس‌جمهور در برخی حوزه‌ها باید اهتمام بیشتری به خرج دهد.

وی درباره این نظر که «شما معتقد هستید پیروزی روحانی مرهون تدبیر و تلاش اصلاح‌طلبان است برخی، هاشمی و ناطق نوری و خاتمی را در این پیروزی دخیل می‌دانند که یک ضلع آن یعنی سیدمحمد خاتمی، اصلاح‌طلب است و دو ضلع دیگر میانه‌رو هستند.» می‌گوید: برای پیروزی یک نامزد در بحبوحه یک انتخابات باید به شعارهایش توجه کرد که شعارهای آقای روحانی کاملا اصلاح‌طلبی بود.این اظهارات در حالی است که بر اساس اعلام محمدعلی نجفی عضو کمیته تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته از سوی این طیف در هفته ماقبل انتخابات، «محمدرضا عارف تنها 8 درصد رای داشت». نجفی همچنین اعلام کرده که روحانی جزو 4 نامزد اصلاح‌طلبان نبود چرا که طیفی از جبهه اصلاحات او را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند. همچنین افراطیونی چون اصغرزاده دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان خوانده‌اند که اگر دولت و رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب بودند، لازم نبود اجاره‌ای تلقی شوند.

الحیات: خط سیر تحولات خاورمیانه را جمهوری اسلامی مشخص می‌کند

روزنامه سعودی چاپ لندن معتقد است موفقیت و نفوذ بی‌نظیر ایران در منطقه غرب آسیا محصول سیاست‌های ویژه جمهوری اسلامی است.روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در یادداشت تحلیلی خود نوشت: ایران با بهره‌برداری از فرصت‌ها، خط سیرتحولات خاورمیانه را تعیین می‌کند. این کشور از چند دهه قبل خط سیر تحولات منطقه را در ابعاد مختلف روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی کشورهای این حوزه تعیین می‌کند؛ واقعیت این است که ایران در تمام مدت سال‌های پس از پیروزی انقلاب، از تمام فرصت‌های طلایی که در اختیار داشته، بهترین بهره را برده است.الحیات می‌نویسد: از جمله این فرصت‌ها می‌توان به همزمانی پیروزی انقلاب ایران با خروج مصر از عرصه تقابل اعراب با اسرائیل اشاره کرد؛ (امام) خمینی با وقوف به ارزش این فرصت، برگ برنده دشمنی با اسرائیل را در دست گرفت و با شعار مرگ بر آمریکا در کنار نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرار گرفت. دومین فرصت طلایی ایران را نظام بعث اسد در اختیار این کشور گذاشت که در جنگ با عراق جانب ایران را گرفت و سومین فرصت با اشغال کویت توسط عراق برای ایران فراهم شد، به دنبال این رخداد، جهان سرگرم حل این بحران شد و ایران فرصت پرداختن به بلندپروازی و تقویت بنیه خود را پیدا کرد.

این روزنامه می‌افزاید:  حدود 15 سال بعد، حمله آمریکا به عراق، سقوط صدام و خالی ماندن عرصه فرصت طلایی چهارم را برای ایران فراهم کرد؛ ضمن اینکه در آن سو نیز تحولات افغانستان پس از طالبان را شاهد بودیم. ظهور داعش در عراق و سوریه آن هم در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و در زمانی که ایران سرگرم دفاع از حلقه سوریه و برنامه هسته‌ای خود بود، فرصت طلایی دیگری را برای ایرانی‌ها رقم زد.روزنامه سعودی در عین حال تأکید می‌کند: قدرت ایران را نمی‌توان تنها ناشی از این فرصت‌ها دانست؛ در واقع تعالی موقعیت و قدرت ایران محصول سیاست‌های خاص این کشور برای استفاده بهینه از فرصت‌ها و شناخت چالش‌های فراروی این کشور است. با پیروزی انقلاب، نظامی در این کشور روی کارآمد که دست خارجی‌ها را از داخل این کشور کوتاه کرد و عملا امکان بازی خارجی‌ها در داخل کشور و اعمال فشار به حاکمیت را از بین برد، در عین حال نظامی دموکراتیک را در کشور بنا نهاد.

روزنامه چاپ لندن ادامه می‌دهد: قرار گرفتن ایران در جایگاه مرجعیت دینی و سیاسی برای شیعیان دنیا و طرح ایده ولایت‌فقیه، امتیاز دیگری بود که جایگاه خاصی به ایران در کشورهای مختلف از افغانستان تا لبنان داد. موفقیت ایران در بسیج نیروهای هوادار خود در عراق و لبنان، برای مقابله با سقوط نظام بشار اسد، موید این قدرت و جایگاه است. ایران با شعار مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق و مقابله با اسرائیل در منطقه توانست زنجیره‌ای از ارتش‌های کوچک در سرزمین‌های خارج از مرزهای خود ایجاد کند و تحولات منطقه از بیروت تا صنعا نیز ثابت کرد این نیروها توان مانور بالایی در منطقه دارند.

الحیات خاطرنشان کرد: ایران به حمایت از این «ارتش‌ها»ی هم‌پیمان پرداخت که حالا دیگر به قدرت بلامنازع مناطق خود تبدیل شده‌اند گرچه رسما زمام قدرت را در دست ندارند. در این زمینه  کافی است به روایت‌های مختلفی که از نقش قاسم سلیمانی در عراق و سوریه می‌شود نگاهی انداخت. این توسعه نفوذ ایران در منطقه البته با مقاومت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم مواجه شده ولی این مقاومت‌ها و اعتراضات به ایجاد برنامه کاری هوشمندانه و چارچوبی عملی و آشکار برای مقابله با ایران منجر نشد.الحیات آنگاه نوشت: ایران با صبر و حوصله، ریسک‌های حساب شده، رد گم کردن و استفاده از نقاط ضعف دیگران، کشورهای منطقه و دنیا را به پرونده هسته‌ای خود مشغول کرد و به موازات آن به اجرای سیاست‌ توسعه نفوذ در منطقه مشغول شد. حاکمیت ایران همچنین به خوبی رقابت بین جناح‌ها را در داخل مدیریت کرد.

طرفداران حاکمیت یا گویندگان رادیو اسرائیل؟!

عضو جریان ورشکسته در مجلس ششم می‌گوید: برخاستن صداهای متفاوت از درون نظام و جریان‌های سیاسی به طور طبیعی هم مذاکره‌کنندگان را در موضع ضعف قرار می‌دهد و هم طلب‌کاری‌ها و زیاده‌خواهی‌های خارجی را افزایش می‌دهد.علی تاجرنیا عضو فراکسیون افراطیون مشارکت در مجلس ششم بود. وی در مصاحبه با ایسنا گفته است: پرونده هسته‌ای به نوعی بر مسئله حیثیتی ملت و دولت ما پیوند خورده است.وی افزود: در این دوره متفاوت از دوره‌های گذشته اتفاقی افتاد و آن این بود که علی‌رغم اینکه اقدامات دولت با نظارت عالیه مسئولین عالی‌رتبه نظام در این راستا انجام می‌شود اما شاهد هستیم در زیر مجموعه‌های نهادهای مختلف و حتی قوای دیگر نسبت به روند مذاکرات انتقاداتی مطرح می‌شود. در حالی که این موارد از جمله مواردی است که همه جریان‌های سیاسی باید روی آن اتفاق‌نظر داشته باشند.

وی گفت: فارغ از اینکه مذاکرات به نتیجه بینجامد یا نه؛ ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و درباره آن وحدت‌رویه داشته باشیم و بدانیم که برخاستن صداهای متفاوت از درون نظام و جریان‌های سیاسی به طور طبیعی هم مذاکره‌کنندگان را در موضع ضعف قرار می‌دهد و هم‌ طلب‌کاری‌ها و زیاده‌خواهی‌های خارجی را افزایش می‌دهد.یادآور می‌شود که افراطیون مشارکتی در مجلس ششم و در کنار برخی افراطیون دولت مدعی اصلاحات، بیشترین نقش را در شنیده شدن صدای معارض و ضدحاکمیتی در اواخر دهه 70 و سالهای آغازین دهه 80 داشتند. برخی از اعضای این فراکسیون نظیر رجب مزروعی، علی‌اکبر موسوی‌خوئینی و فاطمه حقیقت‌جو پس از ارتکاب خیانت‌های متعدد از کشور گریختند.

این طیف افراطی با ساز کردن شعار حاکمیت دوگانه و تهدید به استعفاء خروج از حاکمیت در دولت و مجلس و مقابله با برگزاری انتخابات مجلس هفتم، بیشترین پالس‌ها را به بیگانگان فرستاده و حمایت صریح آنها را برای خود جلب کردند. آنها از جمله نقش‌آفرینان اصلی در آشوب سال 78 و 88 بودند که دشمن را به فشار و تحریم اقتصادی بعدی - به تصریح رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا- تشویق کرد.همچنین همزمان با شروع جنجال غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران از آغاز دهه 80 که با استخدام سازمان تروریستی منافقین برای اتهام‌پراکنی صورت گرفت، شیرزاد عضو فراکسیون مشارکت ادعا کرد: جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای 19 سال به دنیا دروغ گفته است(کروبی در این هنگام شیرزاد را صدای رادیو اسرائیل خواند)! مدتی بعد نیز فراکسیون افراطیون برخلاف موضع مقاومت و اقتدار نظام، نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرد که خواستار سر کشیدن جام زهر تسلیم در چالش هسته‌ای شده بود و موجب گستاخ‌تر شدن دشمنان شد و... فهرست طولانی خیانت‌های مشابه که حکایت مثنوی هفتاد من است و حتی مرور مجمل آن این سؤال را پیش می‌کشد که آیا افراطیون ورشکسته فراموشکار شده‌اند یا افکار عمومی را فراموشکار می‌دانند؟!

*خراسان

صدور کیفرخواست سنگین برای یک مدیر اسبق دولتی

پس از ارائه گزارشی از سوی ضابطان قضایی و بر اساس کیفرخواست صادره از سوی مسئولان مربوطه، یکی از مدیران اسبق دولتی به جرم تخریب محیط زیست و واگذاری زمین های دولتی با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود، مستوجب تعقیب قضایی شناخته شده و حکم دستگیری وی صادر شده است. بر اساس گزارش ضابطان قضایی، ارزش تخریب محیط زیست در دوران مسئولیت این فرد، دهها میلیارد تومان ارزیابی شده است.

دستور دولت به ابتکار درباره طرح 100 میلیارد دلاری وزارت نفت

در حالی که بر اساس بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 93، وزارت نفت مجوز پیدا کرده است برای اجرای طرحهایی چون افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز، رشد صادرات فرآورده های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت تا سقف 100 میلیارد دلار اقدام و توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی آن را به دولت ارائه کند، بر اساس دستور روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به معصومه ابتکار، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است نماینده ای را برای شرکت در جلسات بررسی طرح های مذکور به دولت معرفی کند.

*ایران

حمله کریمی قدوسی به علی مطهری

«جواد کریمی قدوسی» نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری از مجلس خواست «اعتبارنامه علی مطهری» را به چالش بکشد. به گزارش رسا وی در مراسم بزرگداشت هفته بسیج با اشاره به اظهارات علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پس از این اظهارات، به آقای مطهری گفتم با این مواضع از ملت سیلی سیاسی می‌خوری و مشکل شما این است که از خانه به مدرسه رفته‌ای و از مدرسه به دانشگاه و از دانشگاه به مجلس آمدی و از فراز و نشیب انقلاب چیزی را ندیدی و با اینکه از خانواده شهید هستی، بصیرت و تحلیل نداری.

شریف زاده: پرونده رحیمی به جایی نمی‌رسد

«بهمن شریف زاده» یکی از نزدیکان رئیس دولت سابق که اردیبهشت ماه امسال بازداشت شده بود گفت که دستگیری‌اش «سناریو» بوده و همچنین پیش‌بینی کرد پرونده «محمد رضا رحیمی» به جایی نرسد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات مالی‌اش به ایسکانیوز گفت: «اتهامات من همه چیز را شامل می‌شد و توضیحی در این‌باره نمی‌دهم و فعلاً نباید باز شود. فقط بدانید یک سناریو بود.» 

«قیصر» ممنوع الخروج شد

خواننده لس‌‌آنجلسی ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد. به گزارش «تیک» وی چندی پیش هنگام خروج از کشور متوجه شد مجوز خروج ندارد و باید به دادسرای عمومی تهران مراجعه کند. بنابر این گزارش وی در دادگاه حاضر شده است. گفته می‌شود او برای گرفتن مجوز فعالیت در داخل کشور به ایران سفر کرده بود.

احضار مجدد شمس الواعظین

«ماشاء‌الله شمس الواعظین» بار دیگر به دادگاه احضار شد. این روزنامه نگار با سابقه ضمن اعلام این خبر در صفحه فیس بوکش نوشت: «... بنده به اتهام مطالب مراسم دریافت جایزه قهرمان آزادی مطبوعات برای سال 2014 در کیپ تاون و نیز به دلیل همین نوشته‌های فیس‌بوک به دادگاه احضار شدم و حالا برای 9 آذرماه در دادگاه انقلاب تاریخ برگزاری دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام تعیین کردند.»وی افزود: «ما خیر و صلاح کشورمان را می‌خواهیم و اگر به هر دلیلی گمان می‌کنند که سکوت و صبوری در این بلبشوی خاورمیانه مفید است، ما کار مفید خواهیم کرد و هیچ کار مفیدی بهتر از کار کشاورزی وجود ندارد. چون ما یا باید ذهن‌های مردم را شخم بزنیم یا زمین مردم را و هر دو محصول می‌دهد. ما فعلاً مشغول شخم زمین مردم هستیم که امیدوارم حاصلخیز باشد!»

بازداشت عامل حمله به زنان در جهرم

فردی که در جهرم با چاقو به چند زن حمله کرده بود بازداشت شد. «حجت‌الله رضایی» سرپرست فرمانداری ویژه جهرم و رئیس شورای تأمین این شهرستان به ایرنا گفت: با تلاش نیروهای امنیتی، انتظامی، قضایی، بسیج و نیروهای مردمی در مدت کمتر از 72 ساعت عامل ناامنی و ایجاد مزاحمت دستگیر شد.وی افزود: ضارب به عمل قبیح خود مبنی بر حمله با چاقو به چند زن اقرار کرده و در حال حاضر تحت نظارت دستگاه انتظامی و قضایی است. رئیس شورای تأمین شهرستان جهرم ضمن تشکر از نیروهای خدوم اطلاعاتی، انتظامی، قضایی، بسیج و نیروهای مردمی تأکید کرد با هر گونه ناامنی و کسانی که قصد اخلال در نظم عمومی را داشته باشند بشدت برخورد خواهیم کرد. رضایی درباره انگیزه ضارب و دیگر جزئیات، توضیح نداد. بنابر این گزارش طی چند روز گذشته، حمله‌هایی با چاقو به شش خانم در جهرم صورت گرفته که گفته شده پنج نفر ازاین خانم‌ها دانشجو هستند.

خشم هواداران دولت قبل از فاش شدن یک سند

اعلام مفقود شدن 32 جلد  تحقیق ملی درباره «اشکال خشونت خانگی علیه زنان» در دولت قبل از سوی معاون رئیس جمهوری  عصبانیت حامیان دولت قبل را برانگیخت. رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری و طرفداران دولت قبل با طفره رفتن از پاسخ به سؤال مربوط به مفقود شدن دهها جلد اثر تحقیقی از اینکه «شهیندخت مولاوردی» این موضوع را مطرح کرده اعتراض سر داده و  مدعی شدند وی به رسانه‌های خارجی خوراک خبری داده. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اواخر هفته گذشته خبر داد: «32 جلد کتاب نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان- که در دوران اصلاحات جمع‌آوری شده بود- گم شده و هیچ نسخه‌ای از آن را در وزارت کشور یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نکرده ایم.»

*جمهوری اسلامی

* دبیركل سازمان ملل متحد به مناسبت 8 آذر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، در پیامی به جای محكوم كردن جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: "خاتمه درگیری تنها با مذاكره و راه‌حل عادلانه براساس قطع‌نامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امكان پذیر است." وی با یادآوری جنگ51 روزه غزه در تابستان امسال، آن را حادثه‌ای وحشتناك دانست ولی به جای آنكه شروع كننده جنگ كه رژیم صهیونیستی بود و اكثر مناطق غزه را با خاك یكسان كرد و حدود 2500 نفر را به خاك و خون كشید را محكوم كند، گفت: "بار دیگر آنچه در غزه گفتم را تكرار می‌كنم. اینجانب حملات موشكی حماس را كه به گونه‌ای نامشخص شهروندان اسرائیلی را هدف قرار می‌داد، محكوم می‌كنم. این حملات هیچ چیز جز رنج برای همه طرف‌ها نداشته است." بان كی مون، درباره جنایات رژیم صهیونیستی در این جنگ فقط به این جمله اكتفا كرد كه: "آنچه در اسرائیل گفتم تكرار می‌كنم: میزان تخریب به وسیله ارتش اسرائیل پرسش‌های مهم درباره احترام به اصول تمایز و تناسب را باقی گذاشته و موجب ایجاد فراخوان برای پاسخ‌گویی شده است. كارهای زیادی برای حمایت از شهروندان در سایه حقوق بشر بین‌المللی و قوانین انسان دوستانه باید انجام شود." بدین ترتیب، دبیركل سازمان ملل، حتی در روز "همبستگی با مردم فلسطین" نیز از گفتن واقعیت‌های فلسطین و محكوم كردن جنایات صهیونیست‌ها خودداری كرد و بار دیگر نشان داد كه تحت فرمان قدرت‌های حامی اسرائیل قرار دارد.

* یك مبلغ سلفی بی‌اعتقادی خود به قرآن كریم را به اثبات رساند. یك روز بعد از سركوب تظاهرات هفتم آذر مردم مصر توسط ارتش این كشور، منابع خبری فاش كردند یك مبلغ سلفی در واكنش به دعوت مخالفان دولت مصر كه خواستار تظاهرات مردم در اعتراض به حاكمیت ژنرال‌ها در روز هفتم آذر شده و از مردم خواسته بودند قرآن به دست در این تظاهرات شركت كنند، یك مبلغ سلفی به نام "مظهر شاهین" از الازهر خواست اجازه صدور فتوایی را بدهد كه براساس آن نیروهای امنیت مصری حق داشته باشند قرآن را در خلال این تظاهرات لگدكوب كنند. وی در پاسخ به این سؤال كه "اگر قرآن از دست تظاهر كنندگان بر روی زمین افتاد و نیروهای امنیتی بر روی آن راه رفتند، حكمش چیست؟" اعلام كرد این كار جایز است. وی مدعی شد الازهر از نیروهای امنیتی در برابر تظاهرات كنندگان حمایت می‌كند، چون اگر نیروهای امنیتی از روی قرآن راه نروند و به تعقیب تظاهرات كنندگان نپردازند، باعث اخلال در امنیت می‌شود. دانشگاه الازهر مصر نیز هفته گذشته درباره پیامدهای تظاهرات روز 7 آذر هشدار داده و آن را تكرار فتنه صفین نامیده بود. در بیانیه الازهر آمده بود: "به دست گرفتن قرآن اقدامی برای فتنه‌انگیزی و یادآور فتنه صفین است؛ فتنه‌ای كه عواقب آن تا امروز ادامه دارد."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    جناب آقای ظریف حداقل بایستی روسای کمیسیون مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه مجلس را در جلسه ای با درجه اهمیت مناسب توجیه تابتوانند ضمن دادن مشورتهای لازم از حقوق موکلین خویش نیزدفاع نمایند و مجلس تیز متقابلا موجب تقویت بیشترتیم مذاکره کنند برای مقابله با زیاده خواهی 5+1 گردد و این حداقل کاری است که باید انجام شود مگر نماینده گان مردم از حاکمان عربستان و رژین جعلی صهیونیستی نانحرمترند که امریکا در جریان جزئیات مذاکرات می گذارد.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    عجب
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    دست پرورده رفسنجانی است
  • ایرانی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    تیتر"تبرئه فرعون دردادگاه قاهره " دو نکته رادرخود نهفته دارد یکی بی ادبی ودیگری دخالت یا همان فضولی درکاردیگران .
  • سجاد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    فرعون مصرهمه محاکمه اش علنی بودولی محاکمه م .ر بعدازچندسال هنوز غیرالنی است پس بهترنیست به جای دخالت دراموردیگران یه سری به خودمون بزنیم
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    خوشحالی ؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    آقای کریمی قدوسی واقعا کارش درسته
  • ناشناس ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    قطعا" علی مطهری سیلی محکمی از مردم در انتخابات آینده مجلس خواهد خورد.
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اصلاح طلب ها بدنبال باج خواهی از دولت هستند اما باید بدانند دولت فراجناحی آقای روحانی وام دار حزب و گروهی نیست .
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    این آقای وزیر بیشتر از 4 سال دوام نمی یاره و به حول و قوه الهی اینها نخواهند توانست مملکت امام زمان را آنطوری که اربابانشان می خواهند اداره کنند.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    همه فتنه گران بدانند همه اصلاح طلبان و همه جناح های خائن بدانند این سری اگر قصد کاری داشته باشند به ولای مرتضی علی از صحنه روزگار محوشان خواهیم کرد
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    درود بر آقای کریمی قدوسی .
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    بنازمت ظریف جون
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    رای اول تهران را دارد
  • ليلي ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    آقايا خانم ناشناس امام زمان براي همه است . به ياري خدا دولت اميد زير پرچم امام پاينده و موفق خواهند شد
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    ناشناس لایک
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    رای اول تهران حمید رسایی دلاور .
  • علی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    بگه که چی بشه یه شیپور بگیرین دستشوت
  • سید ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    ظاهرا آقای م ه رو فراموش کردید و به م ر چسبیدید در هر حال هر دوشون دست پرورده ا ه ر ب بزرگ هستن
  • سید ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    علی جان شما حالت خوبه مث اینکه اونا نماینده مردم ن هاااا بگه که چی بشه یعنی چی؟!؟! مگه امریکا به تعهد محرمانه بودن پایبند بوده ظاهرا فقط مردم ایران نامحرمن از دید شماها
  • فرزانه ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    تو ایرانی نیستی
  • سعيد خراساني ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    چند روز قبل درباره اراجيف مطهري نظر دادم مشرق سانسور كرد دل سرد شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس