"ادو اولفکات" توضیح می‌دهد که چطور سرویس‌های جاسوسی غربی از خبرنگارانی که به خاورمیانه می‌فرستند برای جاسوسی استفاده می‌کنند و همچنین از تجربه خود در عبور از تونلی مخفی می‌گوید که سفارت ترکیه در تهران را به سفارت آلمان وصل می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرق - وقتی یک خبرنگار، گروهی کوهنورد و یا یک ماهیگیر غربی در خاک کشورمان به جرم جاسوسی دستگیر می شوند همه سازمان های حقوق بشری، مقامات سیاسی و رسانه های جمعی کشورهای غربی و متحدین آنها در منطقه عزم خود را جزم می کنند تا به هر نحوی شده این افراد آزاد شوند. از طرف دیگر افرادی هم در داخل کشور پیدا می شوند که هم کلام با غربی ها شروع به بحث جدل می کنند که چرا مانع از فعالیت خبرنگاران و توریست ها میشویم و حالا مثلا یک دختر کوهنور مگر چه کار ممکن است انجام دهد، چرا باعث اینقدر دنبال دردسر می گردیم؟

"ادو اولفکات" خبرنگار روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در زمان جنگ ایران و عراق، خبرنگار اعزامی این روزنامه به مناطق جنگی عراق بود و اطلاعات و اسناد مهمی نیز درباره حمایت‌های آلمان از صدام جمع‌آوری کرده است. وی در کتاب اخیر خود به نام "خبرنگاری فروخته‌شده" اسامی خبرنگارانی را افشا کرده است که در شبکه‌های اطلاعاتی غربی و به خصوص آمریکایی فعالیت می‌کنند و وظیفه حمایت رسانه‌ای از واشنگتن را دارند.

استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
تصویر "ادو اولفکات" در کنار سرباز عراقی در زمان جنگ ایران و عراق

"اولفکات" که چند روز پیش در مصاحبه با مشرق از برخی اطلاعات درخصوص جنگ ایران و عراق و نقش مستقیم آلمان و آمریکا در تجهیز صدام به تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرده بود. وی طی ایمیلی که به خبرنگار بین‌الملل مشرق فرستاده است، می‌گوید: "من تعدادی از تصاویر مربوط به حمله شیمیایی صدام به ایران را در اختیار شما می گذارم، چون نمی‌دانم بعد از انتشار کتاب "خبرنگاری فروخته شده" و همچنین افشاگری درباره اسرار دولت آلمان، چه قدر زنده خواهم ماند." 

خبرنگار بین‌الملل مشرق در زمینه آخرین کتاب اولفکات کی وی به واسطه انتشار آن تهدید شده است و توضیحات او درباره استفاده نهادهای اطلاعاتی غربی از خبرنگاران خود در خاورمیانه، با این خبرنگار آلمانی مصاحبه کرده است. متن گفتگوی مشرق با "اولفکات" به شرح زیر است.

شما در کتاب اخیر خود با عنوان "خبرنگار فروخته شده"، گفته‌اید که نهادهای اطلاعاتی غربی به ویژه در آلمان از خبرنگاران برای انتشار آن‌چه خودشان می‌خواهند، استفاده می‌کنند. لطفاً در این‌باره توضیح بدهید.

من به علاوه خبرنگاران زیادی که آنها را میشناسم از دسته خبرنگارانی بودیم که با نهادهای امنیتی کار می کردیم. برای مثال سازمان اطلاعات آلمان را در نظر بگیرید. نمایندگانی از این سازمان به دفتر من می‌آمدند و از من می‌خواستند گزارش‌هایی را که نوشته‌اند برایشان منتشر کنید. به من اجازه نمی‌دادند بررسی کنم که آیا گزارش‌شان صحت دارد یا نه، مجبور بودم آن‌ها را منتشر کنم. بنابراین آن‌ها گزارشی می‌نوشتند، اما وقتی این گزارش در روزنامه فرانکفورتر آلگماینر منتشر می‌شد، اسم من پای گزارش خورده بود.

نمونه‌های دیگری هم هست. در خیابان فردوسی تهران، فکر می‌کنم پلاک 345، سفارت آلمان قرار دارد. ساختمان کناری این سفارت، سفارت ترکیه است. وقتی برای کارهای امنیتی به سفارت آلمان مراجعه می‌کنید، بعد از چندبار مراجعه، به شما می‌گویند دیگر از ورودی سفارت آلمان وارد نشوید، بلکه از سفارت ترکیه وارد شوید. وقتی وارد سفارت ترکیه می‌شوید، یک تونل زیرزمینی را به شما نشان می‌دهند که این سفارت را به سفارت آلمان وصل می‌کند. این تونل را فکر می‌کنم در زمان شاه ساختند، من خودم هم از این تونل عبور کرده‌ام. به این ترتیب نهادهای اطلاعاتی از سفارت ترکیه استفاده می‌کنند تا توجه کسی را به خود جلب نکنند و وقتی مردم در خیابان عبور می‌کنند، فکر می‌کنند که این افراد به سفارت ترکیه رفته‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم وقتی یکی از مأموران آمریکایی را دنبال می‌کنند، به او می‌گویند تا از همین تونل زیرزمینی استفاده کنند تا از یک ساختمان به ساختمان دیگر فرار کنند.


استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
عکس های"ادو اولفکات" از حمله شیمیایی عراق به ایران

بنابراین وقتی شما خبرنگار می‌شوید، کارهای بسیاری هست که به شما محول می‌شود، اما هیچ ارتباطی به خبرنگاری ندارد، بلکه به نهادهای اطلاعاتی مرتبط است، مثلاً وقتی من در ژوئیه سال 1988 در مناطق جنگی بغداد بودم و تصاویر جنایت شیمیایی صدام را گرفتم، به من اجازه ندادند آن‌ها را منتشر کنم. این اتفاق برای یک خبرنگار طبیعی نیست. وقتی می‌بینید مردم را با گاز شیمیایی می‌کشند، تصور می‌کنید که این خبر پخش خواهد شد و در همه دنیا مثل بمب صدا می‌کند، اما از آن‌جا که این کار تحت نظارت آمریکا انجام می‌شد و گازها هم گازهایی بود که از آلمان می‌آمد، به من اجازه ندادند عکس‌هایم را منتشر کنم، فقط یک عکس کوچک در روزنامه فرانکفورتر آلگماینر چاپ کردند و نوشتند از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، حتی نگذاشتند بنویسم که این سلاح‌ها، از آلمان آمده بود و این کارها همه با نظارت آمریکا انجام می‌شد.

خبری از خبرنگاری آزاد نیست. وقتی خود من در فرانکفورتر آلگماینر کار می‌کردم، نهادهای اطلاعاتی آمریکایی نزد من آمدند و از من دعوت کردند تا برای یک سفر شش هفته‌ای به آمریکا بروم. روزنامه هم به من گفت که به آمریکا بروم و کارهای مربوط را هم بخش تشریفات آمریکا در آلمان انجام داد. الآن می‌فهمم که این‌ها همه توسط سیا انجام شده بود و هنوز هم اعضای سیا در آن شبکه حضور دارند. البته من در آن زمان نمی‌دانستم، چون وقتی مأموران اطلاعاتی پیش شما می‌آیند، به شما نمی‌گویند که برای سیا یا مثلاً سازمان اطلاعات آلمان کار می‌کنند، بلکه داستانی می‌سازند و شما را درگیر می‌کنند.

همچنین به یاد دارم که در مورد پرونده "هلموت زیمکاس" (تاجر آلمانی که به خاطر جاسوسی برای آلمان ها در زندان اوین نگهداری می‌شد) سازمان امنیت آلمان از من خواست تا به تهران بروم و به عنوان یک خبرنگار تحقیق کنم ببینم احتمال آزادی وی چقدر است و طوری رفتار کنم که این‌گونه تصور شود که هلموت جاسوس نیست.


استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
عکس های"ادو اولفکات" از حمله شیمیایی عراق به ایران

آیا شما در زمانی که با پوشش خبرنگار در ایران بودید برای انجام ماموریت های خود با خبرنگاران ایرانی هم همکاری داشتید؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم, در خصوص کارهای امنیتی که درگیر آن بودم هیچ گاه ریسک نکردم که از خبرنگاران ایرانی استفاده کنم زیرا تشخیص اینکه آیا واقعا می شود به آنها اعتماد کرد یا نه کار سختی بود و این ترس را داشتم که آنها تله باشند.

ولی اگر در خصوص همکاری سفارتخانه های خارجی در تهران با مخالفان, به یاد میاورم طی زمانی که من در تهران بودم سفارت سویس که در آن زمان دست راست آمریکایی ها در تهران بود و سفارت آلمان که دست چپ آمریکایی ها در تهران بودد افراد و گروه هایی را که مدعی بودند علیه حاکمیت ایران فعالیت می کنند را کمک مالی می کردند. من این افراد را در زمانی که در سفارت آلمان بودم به چشم خودم دیدم ولی در حال حاظر اسم اونها را یادم نیست ولی دستور داشتم که گزارشی از آن منتشر نکنم. همین اندازه خاطرم است که سفارت آلمان قصد داشت این افراد را به عنوان دانشجو به آلمان دعوت کند و در آنجا به آنها تکنک ها شبه نظامی را آموزش دهد برای مقابله با حاکمیت در ایران.

دست‌کم دو نوع خبرنگار در دنیا وجود دارد که به نهادهای امنیتی کمک می کنند: یک دسته افرادی هستند که مثل شما در کنار کار خود با سازمان‌های اطلاعاتی کار می‌کنند و دسته دوم افرادی هستند که آگاهانه و به طور مستقیم با نهادهای اطلاعاتی ارتباط دارند. با توجه به این‌که ایران کشوری است که برای نهادهای اطلاعاتی غرب سبسیار مهم است، آیا شما افرادی را می‌شناسید که عضو دسته دوم باشند و اصولاً چگونه می‌‌توان تشخیص داد که یک خبرنگار با نهادهای اطلاعاتی کار می‌کند؟

مشکل دقیقاً همین‌جاست: راهی برای تشخیص آن‌ها نیست. من که 17 سال است به حرفه خبرنگاری مشغول هستم، خبرنگاران بی‌شماری را می‌شناسم که به اصطلاح ما در "پوشش غیررسمی" کار می کردند و یا الان هم کار می کنند. معنایش این است که شما برای خبرگزاری کار می‌کنید که این یک واقعیت است، ضمن این‌که خبرنگار هستید، اما واقعیت دیگر این است که برای نهادهای اطلاعاتی هم کار می‌کنید و اگر زمانی بشود که شما را شناسایی کنند، آن نهادهای اطلاعاتی می‌گویند ما هیچ ارتباطی با این شخص نداریم. ولی اگر من جای ایران بودم اجازه نمی دادم هیچکدام از این خبرنگاران وارد ایران شوند.



استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
عکس های"ادو اولفکات" از حمله شیمیایی عراق به ایران

چگونه می‌‌توان از ورود این افراد به کشوری مثل ایران جلوگیری کرد؟

این کار هم غیرممکن است، چون موضوع فقط خبرنگاران نیستند. من افراد زیادی را می‌شناسم که ادعا می‌کنند برای سازمان‌های حمل‌ونقل کار می‌کنند، یا این‌که تاجر هستند. هیچ‌گاه یادم نمی‌رود، زمانی که "برند اشمیدباور" رئیس سازمان اطلاعات آلمان بود، یک فرد آلمانی به نام "هلموت زیمکاس" را در ایران دستگیر کردند و در زندان اوین نگه داشتند، چون او را متهم کرده بودند که جاسوس آلمان است. مدتی بعد، خود اشمیدباور به ایران رفت و از مقامات ایرانی خواست تا زیمکاس را آزاد کنند. او را آزاد کردند اشمیدباور همراه با زیمکاس به آلمان برگشتند. به محض این‌که پای اشمیدباور به فرانکفورت رسید، به دفتر روزنامه ما آمد و گفت: این فرد، جاسوس نیست. اما وقتی همین آدم به دفتر من آمد، گفت: البته که این فرد جاسوس ماست. ایرانی‌ها خیلی خوب توانسته بودند او را دستگیر کنند. کارشان کاملا درست بود.



استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/

اخیراً عده‌ای از به ظاهر خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی هم در ایران دستگیر شده‌اند که رسانه‌های غربی یک کمپین تبلیغاتی بزرگ را به راه انداخته‌اند که می‌گویند این‌ها خبرنگار هستند و باید آن‌ها را آزاد کنید. با توجه به آن‌چه شما می‌گویید، پس بعید نیست که این‌ها جاسوسان آمریکا باشند.

آن‌چه من می‌توانم به شما بگویم این است که دست‌کم، یعنی حداقل، 50 درصد از خبرنگاران غربی در خاورمیانه، عواملی هستند که علاوه بر خبرگزاری‌های مختلف، برای سازمان‌های اطلاعاتی نیز کار می‌کنند. وقتی 17 سال خبرنگار باشید، با این‌ها آشنا می‌شوید و آن وقت است که می‌فهمید دست‌کم 50 درصد از خبرنگاران خارجی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی رابطه دارند.


از تجربه ای که در همکاری امنیتی با سرویس های جاسوسی خارجی در تهران داشتید برایمان بگویید. دقیقا چه کارهایی انجام می دادید؟

بله، کاملاً. بگذارید برای شما مثال بزنم. من را برای نمونه‌برداری از خاک ایران، به مشهد و تهران اعزام کردند. می‌خواستند ببینند آیا اثراتی از مواد رادیواکتیو در آن وجود دارد یا نه. دلیل این کار هم این است که وقتی شما به عنوان خبرنگار به کشوری می‌روید، تعجب نمی‌کنند اگر مقداری خاک با خود ببرید، چون از دیدگاه توریسم به آن نگاه می‌کنند. یکی از کارهای دیگری که از من خواستند، این بود که سؤالاتی را از مقامات ایرانی بپرسم که خودشان نمی‌توانستند بپرسند. من بارها با افرادی مثل "علی‌اکبر ولایتی" و دیگر مقامات ارشد ایرانی مصاحبه کردم. قبل از مصاحبه به من می‌گفتند چه سؤالاتی بپرسم، سؤالات خودم نبودند، بلکه سؤالاتی بودند که قبل از مصاحبه مثلاً از طریق سفارت آلمان در تهران به دست من می‌رسید و باید آن‌ها را می‌پرسیدم.


استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
عکس‌های "ادو اولفکات" از حمله شیمیایی عراق به ایران

لطفاً درباره کتابتان بیش‌تر توضیح بدهید. در این کتاب به چه مباحثی پرداخته اید؟

من در کتاب خودم از خبرنگاران مختلف آلمانی نام می‌برم و می‌گویم که هر کدام در چه شبکه آمریکایی فعال هستند و به آن‌ها دستور داده می‌شود تا در طرفداری از آمریکا مطلب بنویسند، کدام‌ها هدیه‌های گران قیمت و ساعت‌های طلا دریافت می‌کنند. همه این‌ها را با شواهد متقن نوشته‌ام، چون در این صورت هیچ‌کس نمی‌تواند علیه من شکایتی کند، چون واقعیت را نوشته‌ام و شواهد را هم آورده‌ام.

هدفم از نوشتن این کتاب هم این بوده که ما اگرچه ادعا می‌کنیم که دموکراسی و رسانه‌های آزاد در آلمان داریم، اما همه این‌ها توهمی بیش نیست، چرا که همه افراد مشهور و شناخته‌شده در رسانه‌های ما این حق را دارند که واقعیت را ننویسند. مثلاً از چند ماه پیش، خبرنگاران تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی کشور را برای جنگ ناتو علیه روسیه آماده کنند. می‌نویسند که ما نیاز به نیروهای نظامی بیش‌تر داریم، باید به دوستان آمریکایی‌مان کمک کنیم، ببینید چگونه روسیه به دنبال جنگ است، و دروغ‌هایی از این قبیل. هیچ‌کدام از این‌ها هم حرف خود خبرنگاران نیست، بلکه حرف‌هایی است که مجبور هستند بزنند. اگر این کار را نکنند، به رتبه‌های بالاتر ارتقا نمی‌یابند و سیاستمداران دولت با آن‌ها مصاحبه نمی‌کنند. بنابراین آن‌ها را مجبور کرده‌اند تا کاری را بکنند که خواص کشور می‌خواهند، نه آن‌چه مردم می‌خواهند.


استفاده از تونل زیرزمینی بین سفارت ترکیه و سفارت آلمان در تهران برای جاسوسی از ایران/ حداقل نیمی از خبرنگاران غربی در خاورمیانه با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط هستند/
عکس های "ادو اولفکات" از حمله شیمیایی عراق به ایران

اکنون که کتاب خود را چاپ کرده‌اید، آیا نمی‌ترسید مورد سوء قصد قرار بگیرید یا بخواهند بلایی بر سرتان بیاورند؟

من دیگر از چیزی نمی‌ترسم. تا کنون سه بار سکته کرده‌ام، به خاطر تماس با گازهای سمی در روستای "زبیده" ایران بر اثر حمله شیمیایی صدام، به سرطان مبتلا شده‌ام؛ خودم در جنگ شرکت داشته‌ام، بنابراین از چیزی نمی‌ترسم. دیگر برایم مهم نیست، فقط می‌خواهم واقعیت را بگویم. این کار را برای خودم نمی‌کنم، عمر من تقریباً تمام شده است. فقط این کار را می‌کنم، چون امید دارم که جوان‌ها، راهی را نروند که من رفتم.

آیا نکته دیگری هم درباره ایران هست که تا کنون گفته نشده باشد و شما بخواهید آن را افشا کنید؟

همان مسئله گازهای سمی است. من هنوز هم نمی‌دانم چرا مقامات آلمانی به تهران نمی‌روند و از ایرانی‌ها نمی‌خواهند تا آن‌ها را ببخشند. چرا به اسرائیل می‌روند و می‌گویند: معذرت می‌خواهیم که یهودیان را با گاز کشتیم، اما به تهران نمی‌روند و نمی‌گویند: ببخشید که به صدام گاز شیمیایی دادیم تا مردم شما را بکشد. آیا شهروندان ایرانی، در دنیا درجه دوم محسوب می‌شوند؟ سؤال اصلی من همین است. چرا درباره ایران ساکت هستند، اما وقتی به اسرائیل می‌روند، آن‌جا سکوت نمی‌کنند. کسی نیست که به این سؤال جواب بدهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ترکیه،کشور همسایه ودوست وبرادر.الگوی لائیکهای کشورمان و.... حالا خوبه قسمتی از انرژی موردنیازش از ایران تامین میشه...
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آزاده بودن خیلی سخته. قابل توجه یه عده در داخل کشور
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آخر عمرش یادش افتاده آدم خوبی بشه. همه غلطی کرده جاسوسی کرده حالا ابراز پشیمونی میکنه.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آقای محترم !!! وقتی مردم ایران در داخل هم به خودی و غیر خودی تقسیم می شوند و به انها توهین می شود چه انتظاری از خارجی ها است ؟؟؟
  • لامپ ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    راه اصلاح طلبان برای رسیدن به اینها از کدام تونل است؟
  • عباسی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    تونل !!!!! پس این انگلیس و فرانسه و کانادا هم یه چیزایی باید داشته باشن زیر سفارتاشون صد در صد. خدایا ما چرا اینقدر بدفهمیم،یعنی اونا بد فهمن که هر وقت وزارت اطلاعات خبرنگار دستگیر میکنه سریع اصلاحات اشک تمساح میریزن براشون. خدا چرا چرا..! تو اون جمجمه های اینا چی هست خدا.!!! خودشون دارن اعتراف میکنن خدااااااااااااااااا به کی بگییممممممممممممممممممممممممممم!!!
  • اصلاح طلب ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    من موافق جاسوسی های بیگانگان در ایران هستیم. ایران برای همه کشورهای دنیا است نه فقط برای ایرانیان
  • اصلاح طلب ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    من موافق جاسوسی های بیگانگان در ایران هستیم. ایران برای همه کشورهای دنیا است نه فقط برای ایرانیان
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خاک بر سرت
  • مرتضیsk ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    به معنایِ واقعی کلمه ، اصلاح طلب اصیل تو هستی درود بر تو
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مشرق تو توهین به سایر قومیتها ید بیضا دارد
  • رهگذر ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خيلي ها هم ابراز پشيموني هم نمي‌كنن! باز خوبه كه الان داره كار درستي مي‌كنه.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خب حالا که دونستیم چرا اقدامی نکنیم؟!
  • مرتضیsk ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اوه ! اوه ! عجب جاسوس بازی هست تو ایران ! از همه جالبتر اخبار تحریف شده و غیر واقعی رسانه هاشون در جهت منافع کشورشون هست امــا تو ایران کاملاً بلعکس در خلافِ جهت منافع میهنی ، نمونش فتنه 88 و همین موج سواری رسانه ها در جنایت اسید پاشی و غیره شهیدِ مظلوم در عکس خیلی خیلی غریب هست
  • aras ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    حر هم آخر عمری برگشت
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    عربستان مخالف سریخت شیعیانه که ایران مرکز اونه ترکیه که حامی عربستان و داعش افغانستان که تقریبا میشه گفت دست آمریکاست. پاکستان و هندوستان که هیچی دیگه. خوی اماراتی هم که مشخصه چیه. میمونه عراق و در کنار اون سوریه که اونهم دارند باجنگ نابودش میکنند. پس اگه ایران نفت رو به کشورهای همسایه نفروشه چیکار کنه؟
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    البته ما هم خبرنگارانی در ایران داریم که نقش جاسوس را به خوبی بازی میکنند البته جاسوسی برای دولت خبیث انگلیس و دولت جنایتکار آمریکا.
  • ایرانی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ما خودمون از همه بدتریم و خوب نیست که به دیگران انگ جاسوسی بزنیم. هی همه چیز رو کار انگلیس و آلمان و آمریکا دونستن کار درستی نیست.
  • محمد ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام من دانشجوي مهندسي در آلمان هستم كتاب اين خبرنگار را چطور تهيه كنم ؟
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آقای ناشناس 13:31 تا کنون مشرق توهینی به قومیتها نکرده برای نویسنده اصلی مطلب هم منفی زدم
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    واقعا اصلاح طلب واقعی تو هستی. که ایران رو تکه پاره می خواهند
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خاک بر سرت
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ببخشید این همه خبرنگار فکر میکنی الکی میان همشون جاسوسی بهشون یاد دادن از جمله امریکایی روباه پیر و سگ هار نجس منطقه .
  • محمد ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام من دانشجوي مهندسي در آلمان هستم كتاب اين خبرنگار را چطور تهيه كنم ؟
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    دوست عزیر تو مملکت ما ارادی و امنیت هست میشه بفرمایید آزادی از نظر شما چیه
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    چه ربطی به گزارش داره؟
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    میشه بفرمایید چه توهینی؟شعار ندید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    شما خیلی غلط کردی که موافقی
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    وطن فروش
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مرگ بر انگلیس زالو صفت
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    زنده باد ایران
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    طوری حرف می زنید انگار سفارت خانه های ایران در لبنان سوریه لیبی عراق و کشورهای عربی علیه اسراییل عزیز و سعودی جاسوسی نمی کنن!!
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آزادی وامنیت توکشور ما بیشتر از کشورهایی اروپاییه وقتی که عده ای علیه امنیت ملی اقدام می کنن و دستگیر میشن عده ای سریع می گن تو ایران ازادی نیست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    نکنه دوست داری از دانشگاه اخراج بشی سرت به کار خودش باشه و برای یه مشت متهجر دلسوزی نکنن
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام شرمنده دوستان من اشتباهی مثبت دادم.
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    باتونل بهم وصله؟؟؟؟؟؟مگه ایران صاحاب نداره؟؟؟؟؟ این امکان نداره اصلا باورنمیکنم.بیشترشبیه ظنز بوداین حرف.حرف خنده دار نگو
  • نکته سنج ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    نمیشه مسئله تونل رو از طریق قانونی پیگیری کرد؟
  • ali ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مرگ بر آلمان
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    قانون نمی خواهد به سازمان آب بسپرید یک ترکدگی خودجوش ایجاد کنه و جاسوس ها باید برن کلاس غواصی.
  • مهدی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    هیچ کس از عکس شهدایی که نشان داده شد حرفی نزد . تاکی سیاسی بازی ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مثل تمام صداو سیماییهای ایران
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    در همه جای دنیا وطن فروشی قبیح هست حالا عنوان وطن فروشی تبدیل شده به اصلاح طلب که شما انتخاب کردید
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    جالب بود تو تهران سیستم فاضلاب نداره بجاش همه سفارتها زیر زمین باتونل به هم وصلند میگم فکر کنم ان زیر یه شهر دیگه وجود داشته باشه .
  • ناشناس ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اصلاح طلب ها همشون وطن فروش هستند مگر موسوی و کروبی و خاتمی رو ندیدی چگونه آب در آسیاب دشمن میریختند !
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    من نوشتم آزاده بودن خیلی سخته،طرف کامنت گذاشته:آزادی............ مشرق:اینا که میان سایتت زبان اصلیشون چیه که حالی نمیشن؟
  • احمد ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    وطن فروش
  • احمد ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خاک بر اون سرت
  • سروش ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مغلطه نکن چشماتو بیشتر تو پیامها باز کن پیدا میکنی
  • ابودانیم ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ای گفتی
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آسم صحیح این آقا اودو اولفکاته هست و از راستهایی می باشد که کمپین های ضد اسلام در اروپا هم راه می انداخته؛ لذا خیلی نباید هیجانزده در باره اش نوشت.
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    امیدوارم کسانی که از تسلیحات شیمیایی اطلاعات دارند بتوانند پاسخ پرسش من را بدهند: اجساد نظامیانی که در این عکسها وجود دارد چرا علیرغم اینکه ماسک دارند ظاهرا سوخته اند؟ بدون اینکه لباسهایشان بسوزد؟
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    لامپ جان ..شما فدایی داری... اصلا بابا پرجکتور !
  • محمد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    دکتر !! خبرنگار المانی داره میگه ...ما نمیگیم! میگه منم اینکاره بودم!! بس کنید این روحیه "وای مامانم اینایی رو "
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    به نظرم سفارت آلمان و ترکیه دیوار به دیوار هستند و نیاز به تونل ندارند و از روزنه دیوار نیز می توانند کارشان را انجام بدهند قطعا این تونل از سفارت انگلیس به سفارت آلمان است و ترکیه از زیر چهاراه استانبول
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    چییییی میگییییییی
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ناشناس۱۵:۴۳ خیلی توهم داری، اینقدر دروغ گفتی که خودت باورت شده یا این را گفتی تا کارهای خودت رو توجیه کنی؟
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    حتی تو شوخی و طنز هم بی سوادین
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    به تخیلیات نویسنده مراجعه کن
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    اينا رو که همه ميدونند خبرنگاران سفارت خانه محل جمع آوري اطلاعات است سفرا که همگي اطلاعاتي هستند
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    داره میگه آزاده! منظورش اینه که کسی در قید و بند بازی های سیاسی نباشه و دین و آبروش رو نفروشه به دنیای یه عده
  • فرامرزی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    خاک برسربی وجوداین اصلاح طلب که هنوزمعنی وطن وشرف نمیفهمه....آخه نفهم چراخودتواصلاح طلب معرفی کردی بفرماوطن فروش......احتمالاشماباداعش واسرائیل وسران احمق اعراب هم دوستشون داری وموافقی....بعیدمیدونم ایرانی باشی....بروبمیر
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    ناشناس اول گفته "آزاده" که با "آزادی" فرق دارد
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    دوستان ؛ جو گير نشويد.اين مواردي كه اين خبرنگار گفته ، ديگه منسوخ شده. در حال حاضر و عصر ارتباطات و ماهواره ، روش حضور فيزيكي ديگه معني نداره در ضمن فراموش نكنيم كه جاسوسي و عمليات اطلاعاتي ويژه همه كشورهاي با نفوذ است ، عملكرد قوي نيرو هاي اطلاعاتي كشورمان در سرائر دنيا را فراموش نكنيم
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    وطن ما ناموس ماست. ببينم درمورد ناموس خودت هم همين رو قبول داري؟ بجاي كلمه ايران يكبار كلمه ناموس رو بذار و بخون ببين روت ميشه خودتو جز 70 ميليون حساب كني؟
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    وقتي ميگي اسراييل عزيز كودكان غزه رو هم مد نظرت داشته باش. همين امسال ماه رمضون بودا يادته؟ تكه تكه ميشدند؟ البته شما اون موقع داشتي بي بي سي تماشا ميكردي كه فرياد وا صهيونيستا سر داده بود.
  • محمد ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    دوستان پروتوکلهای یهود را مطالعه کنید تا بیشتر به سیاستهای حاکم بر دنیا پی ببرید
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    دمت گرم لامپ
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    اشتباه + شد
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    این آقا چندی پیش در مصاحبه به شبکه ای روسی گفته است طی سالهای سفرش به ایران و خاورمیانه و اقامت در این منطقه، مدتی به اسلام گرویده ولی بعدا به مسیحیت ناب ایمان آورده است.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    اودو اولفکوته
  • عجب ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    در خیابان فردوسی تهران، فکر می‌کنم پلاک 345، سفارت آلمان قرار دارد. ساختمان کناری این سفارت، سفارت ترکیه است. وقتی برای کارهای امنیتی به سفارت آلمان مراجعه می‌کنید، بعد از چندبار مراجعه، به شما می‌گویند دیگر از ورودی سفارت آلمان وارد نشوید، بلکه از سفارت ترکیه وارد شوید. وقتی وارد سفارت ترکیه می‌شوید، یک تونل زیرزمینی را به شما نشان می‌دهند که این سفارت را به سفارت آلمان وصل می‌کند. !!!!!
  • محسن ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    بعله برادر! اما چرا متوجه نیستی داداش من میگه اونها در زیر زمین تونل زدند! مثل اینکه این خلاف رسم جاسوسی متعارف هست ها!!!
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    تريکه سالهاست خودشو داره ميکشه جز اتحاديه اروپا بشه آلمان هم که خود مبدع اتحاديه اروپاست پس بايد هر چي آلمان بگويد ترکيه گوش کند
  • بیژن ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    آفرین بر دقت شما واقعا چرا ؟ دوستانی که اطلاعاتی دارند لطفا بنویسند
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    ناشناس گرامی ترکیه دوست و برادر ایران نیست....اصلا چشم دیدن ایرانی موفق و پیروز رو نداره.
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    برخی ها به هر قیمتی کشور داری میکنن خیلی تلاش میکنن به اروپا وصل شن هی با لگد میندازنشون بیرون
  • آرمان ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    از کجا معلوم مشرق راست گفته باشه یا اینکه غلو نکرده باشه و یک کلاغ چهل کلاغ کنه که البته از مشرقیها بعید نیست یا اینکه این آقا آلمانیه شاید با اهداف خاصی که بر ما پوشیده است غلو میکنه یا از اساس دروغ میگه هر چیز غیر مستند و غیر مستدلی رو نمیشه باور کرد تنها استناد این خبرها عکسهای مجروحان شیمیایی و بمباران شیمیایی صدام علیه ایرانه که از این عکسها اگه تو همین اینترنت حتی سرچ کنی فراوونه و این عکسها تنها چیزی که اثبات میکنه استفاده صدام از سلاح شیمیاییه که این رو همه می دونند و اینکه شرق و غرب هم به وی سلاح دادند رو همه می دونند و چیز جدیدی مشرق کشف نکرده
  • افشین تهران ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    دوست عزیز انها نسوخته اند بلکه در اثر الوده شدن به مواد شیمیایی سیاه و کبود شدن اما در مورد ماسک باید گفت که شما از ابتدای حمله شیمیایی فقط 9ثانیه وقت داری که ماسک رو بزنی و لباس مخصوص رو که بقریبا میشه گفت یه بادگیر هست رو بپوشی که اگه در این رابطه دیر بجنبی الوده میشی و پوشیدن لباس هم خیلی مهمه چون بعضی از بمبهای شیمیایی از نشستن روی پوست هم باعث الودگی میشن مثل نوع تاولزا.اما این سیاه شدگی شهیدان مظلوم در عکس فکر میکنم بخاطر الوده شدن با گاز سیانور بوده که خیلی خطر ناکه و فقط کافیه جند تا نفس بکشی و بعد کار تمومه.ضمنا یکسری ماسک در اوایل خریداری شده بود که متاسفانه کار کرد خوبی نداشت.
  • افشین تهران ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    مثل اردوغان.
  • افشین تهران ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    نکته اصلی حرفهای این خبرنگار نیست بلکه عکسهایی هست که انداخته.بله این سلاحهای شیمیایی رو همین حافظان حقوق بشر!!!!به صدام دادند و ساختش رو اموزش دادن وگرنه اینا صابون هم بزور درست میکردن.همین کشورهای اروپایی که برای اعدام یک قاتل یا قاچاقچی وا حقوق بشرا سر میدن.واقعا اونا دلشون برای بشر میسوزه یا برای حقوق بی بشر.من موندم چرا بعضیها اینقدر ساده لوح هستند که به این ارازل جهانی اعتماد دارن و تا اسمه اینا میاد اب از لب و لوچشون راه میفته.
  • افشین تهران ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    نکته اصلی حرفهای این خبرنگار نیست بلکه عکسهایی هست که انداخته.بله این سلاحهای شیمیایی رو همین حافظان حقوق بشر!!!!به صدام دادند و ساختش رو اموزش دادن وگرنه اینا صابون هم بزور درست میکردن.همین کشورهای اروپایی که برای اعدام یک قاتل یا قاچاقچی وا حقوق بشرا سر میدن.واقعا اونا دلشون برای بشر میسوزه یا برای حقوق بی بشر.من موندم چرا بعضیها اینقدر ساده لوح هستند که به این ارازل جهانی اعتماد دارن و تا اسمه اینا میاد اب از لب و لوچشون راه میفته.
  • افشین تهران ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    نکته اصلی حرفهای این خبرنگار نیست بلکه عکسهایی هست که انداخته.بله این سلاحهای شیمیایی رو همین حافظان حقوق بشر!!!!به صدام دادند و ساختش رو اموزش دادن وگرنه اینا صابون هم بزور درست میکردن.همین کشورهای اروپایی که برای اعدام یک قاتل یا قاچاقچی وا حقوق بشرا سر میدن.واقعا اونا دلشون برای بشر میسوزه یا برای حقوق بی بشر.من موندم چرا بعضیها اینقدر ساده لوح هستند که به این ارازل جهانی اعتماد دارن و تا اسمه اینا میاد اب از لب و لوچشون راه میفته.
  • بنده ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    اصل مطلب اگر بخواهی دراین دنیای نامرد اروپایی وامریکایی واقعا مستقل ومثل مرد زندگی کنی همین رفتاری که با ایران دارن بسرت می اورند این را عده ایی بی ریشه وبی هویت درایران که ادای روشنفکری دارند باید بفهمند
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    داداش اونا خودشون از من و شما بهتر میدونن این چیزا رو اما نون توش داره
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    ما فقط بلدیم بدونیم
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    بعد فک کن همینا میان تز هم میدن
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    آفرین که با اطلاعات محرمانه ت همه رو روشن کردی
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    رسانه های دشمن که در جلوت و در خلوت بر علیه ما است. باز خدا پدر امثال این خبرنگار آزاداده را بیامرزه . آیا می شود روزی که بعضی از رسانه چی های خودمان برق دلارهای غربی دیگر باعث خیانتشان به ملت و کشور نشود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس