یک روزنامه فرانسوی بودجه سالیانه حزب‌الله لبنان را بین 200 تا 500 میلیون دلار گمانه زنی کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق - روزنامه فرانسوی لوموند نوشت که بررسی بودجه مالی و تسلیحاتی گروهک تروریستی داعش نشان می‌دهد که این گروه با اموال تعدادی از دولت‌ها تامین مالی می‌شود.

بنا بر این گزارش درست است که عمر داعش نسبت به بسیاری از عناصر مسلح منطقه‌ای کم است، اما درآمد آن یک و نیم تا 3/2 میلیارد دلار در سال است و این نشان می دهد که این گروهک تروریستی از سوی برخی دولت‌ها تامین مالی می شود. این درآمد، البته جدای از منابعی است که این گروه از فروش نفت چاه‌های مسلط شده در سوریه و عراق به دست می آورد، یا سلاح‌هایی است که از برخی دولت‌های همسایه دریافت می‌کند.

بودجه حزب‌الله لبنان در سال چقدر است

منابع مالی داعش از بانک‌های آمریکا ارسال می‌شود

روزنامه فیگارو منابع مالی داعش را به موارد زیر تقسیم کرده است:

-    بخشش‌هایی که برخی از هواداران ثروتمند این گروه از کویت و قطر و عربستان سعودی برای آنها می فرستند، این مبادلات از طریق وکلای این افراد و از کانال بانک‌های آمریکا به دست تروریست‌های داعش می‌رسد، چرا که عمده این پول‌ها به دلار است.

-    بخشی از این درآمد از طریق کمک‌های مالی برخی دولت‌های منطقه‌ای به دست داعش می رسد که به شکل هدیه از سوی برخی موسسات به ظاهر خیریه تامین می‌شود، این کمک‌ها بعلاوه تسلیحات خریداری شده برای آنها به صورت مستقیم از طریق مرزها به آنها تحویل می‌شود.

-    برخی از درآمدهای داعش از محل پول‌هایی است که آنها به عنوان غنیمت، بعد از تسلط بر یک شهر به دست می‌آورند، به عنوان مثال داعش در تصرف بانک مرکزی موصل بالغ بر 425 میلیون دلار پول به جیب زد.

بودجه حزب‌الله لبنان در سال چقدر است

-    بخشی از درآمدهای داعش از طریق فروش نفت خام از چاه‌هایی است که به تسلط خود در آورده است، داعش بالغ بر 11 چاه نفت در اختیار دارد.

کارشناسان مسایل نظامی معتقدند که منابع مالی که یک گروهک مسلح با دهها هزار عنصر به آن نیاز دارد، چند صد میلیون دلار در سال است، به این ترتیب داعش اموال کافی برای تامین هزینه‌های خود و پرداخت حقوق عناصرش را تا چندین سال در اختیار دارد.  این در حالی است که داعش بنا بر اطلاعات سرویس های جاسوسی آمریکا بالغ بر 30 هزار مبارز دارد و بنا بر برآوردها، داعش می‌تواند تا 5 هزار دلار به هر کدام از عناصر خود حقوق بدهد، این در حال است که حقوق عناصر سوری عضو داعش تنها 400 دلار و حقوق مبارزان خارجی آن تا 700 دلار است.

این گزارش در ادامه به بررسی هزینه‌های سالیانه حزب‌الله لبنان پرداخته و می نویسد که بودجه حزب‌الله سالانه بین 200 تا 500 میلیون دلار است. این حزب البته سلاح‌های پیشرفته سبک و متوسط و سنگین نیز در اختیار دارد و حتی موشک‌های دوربرد و موشک‌های ردگیری و هواپیما نیز در اختیار دارد.

گزارش لوموند به صورت غیر مستقیم نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان بدون نیاز به کمک های خارجی بیشترین بهره وری را از بودجه های داخلی خود داشته و توانسته با همین مبلغ کم ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی با 20 میلیارد دلار بودجه نظامی را زمین گیر کند.

بودجه حزب‌الله لبنان در سال چقدر است


این گزارش از سوی دیگر ثابت می کند که حزب الله متکی به کمک‌های خارجی نیست و برخلاف ادعای بسیاری از رسانه‌های غربی به صورت کاملا مستقل عمل کرده و برنامه کاری کشورهای دیگر را اجرا نمی‌کند.

لوموند در ادامه گزارش خود به ترسیم مرزهای آینده در سایه حملات نظامی بر ضد داعش پرداخته و می نویسد: گفته می‌شود که مرزها بدون جنگ ترسیم نمی‌شوند، تاریخ به یاد ندارد که مرزها در جایی بدون درگیری شکل گرفته باشند. حضور داعش نیز تا حد زیادی بر فرضیه ترسیم مجدد مرزها در منطقه عربی کمک می کند. حتی اگر بگوییم که اوضاع عراق و سوریه مشخص است، اما ابهام زیادی در مورد سه کشور یعنی اردن و عربستان سعودی و ترکیه وجود دارد.

در اردن اخوان المسلمین نفوذ زیادی دارند و غرب این نگرانی را دارد که دولت اسلامی در این کشور نیز به ریاست اخوانی‌ها تشکیل شود. البته معلوم نیست آمریکا تا چه اندازه با تشکیل دولت اخوانی در بیخ گوش اسرائیل موافقت کند.

عربستان سعودی نیز در اعتراضات سال 2013 که با پرداخت 26 هزار دلار به هر شهروند عربستانی حل و فصل شد، نشان داد که اوضاع خوبی ندارد. از سوی دیگر نمی‌توان وضعیت کردهای ترکیه را که برای مقابله  با داعش تجهیز می‌شوند، نادیده گرفت. حال سوال این است که این عده بعد از شکست داعش چه خواهند کرد؟ آیا آرزوی آنها برای تشکیل دولت مستقل کُرد متوقف خواهد شد؟

بودجه حزب‌الله لبنان در سال چقدر است

طرح ضد ایرانی غرب برای مرحله پسا داعش

لوموند نوشت: علاوه بر اینها در صورت روی دادن سناریوی شکست داعش، احتمالا [بر اساس طرح غرب] دولتی سنی در عراق در کنار دولت کردی و شیعی تشکیل می‌شود که مأموریت اصلی آن توقف نفوذ ایران در منطقه است، همان مأموریتی که کارشناسان مسایل بین المللی، روی کار آوردن داعش را نیز با همان انگیزه اصلی می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    5 1
    مقایسه ی گروه تروریستی کثیف داعش با گروه شریف مقاومت حزب الله صحیح نیست حزب الله بر قلب ها حکومت میکنه و پایبند اخلاق اسلامیه اما داعش خونریز وحشی از شیطان پیروی میکنه و برای سقوط اسلام گماشته شده
  • قلی ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    2 1
    عکس اولتو بردار چهره های نورانی حزب الله رو در کنار سگ های هار داعش گذاشتی
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    1 0
    مقايسه يك حزب مشروع و عزيز با يك مشت قابل جنايتكار؟!شما چرا در اين دام افتاديد؟
  • ورمزیار ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    این چه مقایسه ایست؟ مگر حزب الله هم تروریست است که با یک گروه تروریستی مقایسه میشود؟ روزنامه ی فرانسوی از این مقایسه مقصود دارد ؛ شما چرا در نشر این هدف کمک میکنید؟
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 1
    سلام. نیم دنگ یک اسلحه به دولت یک درصد امریکایی برسد تروریست های تکفیری را بیان دارد. هنگام شلیک صدا فراتر از گلوله است. التماس دعا یاعلی(ع)
  • علی ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    26000 هزار دلار برای هر شهروند !!!
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    1 0
    حماقت مشرق تمامی ندارد
  • حسين مشهدي ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    1 0
    مشرق نيوز واقعا براتون متأسفم از اين قياس مع الفارق شما لااقل تيترتون رو اصلاح كنيد!!!! درآمد مشروع حزب الله و درآمد نامشروع حزب الشيطان
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    دوستان عزیز مشرق چرا این خبر را حذف نمکنید؟ علی رغم اینکه میداند روزنامه فرانسوی قصد دارد که این دو را مثل هم معرفی کند از شما بعید است!!!
  • بسیجی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    آدم باش مشرق...چه مقایسه مسخره ای...هر چی هرجا دیدی که نباید تیتر بزنی....شعور سیاسی داشته باشید لطفااااااا اگه میتونید!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    متوجه نشدم چی گفتی!
  • سلمان ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    لبیک یا علی . . . استکبار ! به زودی خونتان را خواهیم ریخت ، ، ،
  • جوان ایرانی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    کاملا واضحه که حزب الله شریف لبنان رو نباید با کثافت های داعشی مقایسه کرد مردان با غیرت حزب الله سربازان گمنام امام زمان هستن این مطلب درک کن و این مقایسه احمقانه رو حذف کن.
  • جوان ایرانی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    کاملا واضحه که حزب الله شریف لبنان رو نباید با کثافت های داعشی مقایسه کرد مردان با غیرت حزب الله سربازان گمنام امام زمان هستن این مطلب درک کن و این مقایسه احمقانه رو حذف کن.
  • جوان ایرانی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    کاملا واضحه که حزب الله شریف لبنان رو نباید با کثافت های داعشی مقایسه کرد مردان با غیرت حزب الله سربازان گمنام امام زمان هستن این مطلب درک کن و این مقایسه احمقانه رو حذف کن.
  • کاوه ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    1 0
    ایران بودجه گروه های مسلح لبنان سوریه بحرین یمن فلسطین و مصر را تامین میکند این بودجه را باید با بودجه داعش مقایسه کرد
  • هاان ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 1
    می خواستم بدانم در کنگره سالانه حزب الله که گروهها و اقشار مختلف مردم لبنان از چهار گوشه ان کشور هستند و می بینیم که تعدادی از خانمهای شرکت کننده در کنگره سالانه بی حجابند چطور انجا نسبت به زنان بی حجاب سختگیری نمی شود اما اینجا یک نشریه به خود اجازه می دهد هر چه دلش می خواهد نثار خانمهایی که یک کم موهایشان پیداست و شوهرانشان بکند.مگر خون لبنانیها رنگینتر از ایرانیهاست؟اینهمه هم به انها می رسند.
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    1 0
    مسائل داخلی کش ورهای عربی چه ربطی به ما دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس