کد خبر 324681
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

32 سال از ربایش «حاج احمد متوسلیان»(وابسته نظامی) به همراه «تقی رستگارمقدم» (کارمند)،«کاظم اخوان»(خبرنگار و عکاس) و «سید محسن موسوی»(کاردار) ایران در لبنان می‌گذرد.

به گزارش مشرق،دیروز چهاردهم تیرماه،سالروز ربایش حاج احمد متوسلیان( فرمانده لشکر27 ) به همراه سه دیپلمات کشورمان در منطقه «بُرباره» لبنان بود. مزدوران «حزب فالانژ» در این روز که مصادف با ماه جولای 1982 و 14 تیرماه 1361 بود اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان را هنگام ورود به شهر بیروت و در حین عبور از پست ایست و بازرسی، متوقف کردند و چهار سرنشین خودرو را به رغم داشتن مصونیت دیپلماتیک توسط آدم ربایان دست نشانده رژیم تروریستی «تل آویو» گروگان گرفتند.

مروری بر زندگی‌ حاج احمد و همراهانش

مروری بر زندگی‌ و فعالیت‌های حاج احمد متوسلیان و دیگر همراهان ربوده شده‌اش:

احمد متوسلیان:

- سال 1332 در تهران متولد شدند.

- سال 1354 بوسیله ساواک به جرم فعالیت علیه رژیم منحوس پهلوی دستگیر و به پنج ماه زندانی انفرادی در فلک الافلاک خرم آباد محکوم شد.

- سال 1356رابط و هماهنگ کننده تظاهرات در محلات جنوبی شهر تهران بود.

- اسفندماه 1357برای سرکوب اشرار کردستان به آن شهر رفت.

- سال 1358ماموریت آزادسازی جاده پاوه-کرمانشاه را عهده دار بود.

- سال 1359ماموریت آزادسازی شهر مریوان را عهده دار بود.

- دی‌ماه 1360عملیات سرنوشت ساز «محمّد رسول الله (ص)» را طزاحی و اجرا کرد.

- موسس «تیپ 27 حضرت رسول(ص)»

- ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361تیپ 27 حضرت رسول(ص)به فرماندهی وی وارد خرمشهر شد.

- اواخر خرداد سال 1361ماموریت حضور در لبنان را برای سرکوب رژیم غاصب صهیونیستی بر عهده گرفت.

- 14تیرماه 1361اسارت بوسیله مزدوران فالانژ ربوده شد.

کاظم اخوان: عکاس و خبرنگار

سال 1338در یکی از محلات قدیمی اطراف حرم در مشهد مقدس متولد شد.تحصیلات ابتدائی و متوسطه را با اخذ دو دیپلم طبیعی و ریاضی در زادگاه خود به پایان رساند. با آغاز جنگ تحمیلی آرام سریع خود را از مشهد به اهواز رسانید و به ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران پیوست. حضور در کنار شهید چمران در بیش از 70عملیات و نبرد خطر ناک با اسلحه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری در گرماگرم نبرد.

اخوان پس از ثبت لحظات تاریخی و حساس فتح خرمشهر درتیرماه ۱۳۶۱ و بعد از حمله گسترده زمینی، دریایی، هوایی رژیم صهیونیستی به همراه یک هیأت دیپلماتیک داوطلبانه عازم لبنان شد و روز ۱۴ تیرماه ۱۳۶۱ در توطئه مشترک صهیونیستها و فالانژها ربوده شد.

سید محسن موسوی:

11 سالگی شروعی نه چندان زود برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وی بود. در15 سالگی موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و بلافاصله در رشته برق دانشگاه تهران پذیرفته شد.عمده فعالیتهایش در این دوران تکثیر و پخش مخفیانه اعلامیه و نوارهای امام و کمک به خانواده زندانیان سیاسی و مدیریت و سازماندهی افراد برای مبارزه علیه رژیم شاه بود که همه بهانه‌هایی شد برای دستگیری و شکنجه شدنش توسط ساواک. پرونده‌ها و سوابق سیاسی در ساواک او را از تحصیلات عالیه محروم و در پایان سال اول از دانشگاه اخراج شد.

فعالیت‌های سیاسی و تحت تعقیب بودن از سوی ساواک واصرار خانواده اورا مجبور می‌کند تا در سال 56 به همراه همسر و برادر خود از کشورخارج شود.

یک ماه پس از تبعید امام به پاریس برای کسب تکلیف خدمت امام رسید و پس از پیروزی انقلاب دراردیبهشت 58 به میهن بازگشت.

پس از بازگشت جذب نخست وزیری و در حراست فرودگاه مشغول به کار شد. در همان سال تحت پوشش یک گروه دانشجویی به دعوت شیعیان لبنان و دکتر چمران عازم لبنان شد.

16 خرداد ماه 1361 رژیم صهیونیستی دست به حمله گسترده هوائی،‌زمینی و دریائی به لبنان زد. سید محسن موسوی هنگام حمله اسرائیل به جنوب لبنان در تهران به سر می‌برد او با قطع مرخصی خود بلافاصله عازم سوریه شد تا هر چه سریعتر خود را به محل کارش در بیروت برساند.

ساعت 16:30 بعد از ظهر 13 تیر 1361 سید محسن موسوی به همراه احمد متوسلیان، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان با اتومبیل سفارت جمهوری اسلامی ایران عازم بیروت شدند تا اینکه ساعت 13:30 روز 14 تیرماه به منطقه " برباره "شمال بیروت محل تمرکز نیروهای فالانژ رسیدند و در پست بازرسی «برباره» توسط نیروهای «فالانژ» ربوده شدند.

تقی رستگارمقدم:

تقی رستگار مقدم سال 1338 در محله چهارمردان قم متولد شد. در سال 1358 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و از همان سال، در زمره نیروهای تحت امر سردار شهید حاج احمد متوسلیان درآمد و تا آخرین لحظه در کنار حاج احمد متوسلیان ماند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس