"رولاند دوما" علاوه بر افشای نقش انگلیس در آغاز بحران سوریه با بیان این نکته که لندن به دنبال تسلط بر خاورمیانه است، گفت: «اصل بحران سوریه در انگلیس مدیریت می‌شود اما واضح است که علاوه بر این کشور، کشورهای ناتو هم از این بحران حمایت می‌کنند.»

گروه بین‌الملل مشرق- "رولاند دوما" وکیل و سیاستمدار سوسیالیست فرانسه، وزیر امور خارجه دولت "فرانسوا میتران" رئیس‌جمهور دهه 80 این کشور و رئیس شورای قانون اساسی فرانسه بین سال‌‌های 1995 تا 1999 بوده است. دوما پس از ترک سمت خود به عنوان وزیر خارجه فرانسه، سابقه سیاسی و حقوقی عجیبی را برای خود رقم زد. از جمله اقدامات وی به عهده گرفتن وکالت صدام، دیکتاتور سابق عراق بود. وی همچنین زمانی که دختران ملک عبدالله پادشاه عربستان 12 سال به دستور پدر و عموهای‌شان در حبس خانگی بودند، وکالت همسر سابق ملک عبدالله برای نجات دخترانش را پذیرفت.

دوما در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق به مسئله بحث‌برانگیز دیگری می‌پردازد که در صورت صحت می‌تواند بسیاری از تحلیل‌ها از علت بحران در سوریه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

انگلیس باهدف تسلط بر خاورمیانه بحران سوریه را آغاز کرد

پارسال بود که رئیس سابق دستگاه دیپلماسی فرانسه بر خلاف عرف سیاسی مقامات ارشد کشورهای غربی که خرابکاری‌های یکدیگر را برملا نمی‌کنند، دست پشت پرده انگلیس در بحران سوریه را افشا کرد و گفت: انگلیس دو سال پیش از آغاز بحران سوریه و به دلیل دشمنی دمشق با اسرائیل، افراد مسلح را برای جنگ در این کشور تجهیز کرده است.

دوما در توضیح این مسأله به خبرنگار "مشرق" گفت: چند سال پیش که در انگلیس بودم، با مسؤولان این کشور که برخی از آنان از دوستان من هستند، دیدار کردم و این مسؤولان اعتراف کردند که درصدد زمینه‌سازی جنگ در سوریه برای تغییر حکومت این کشور عربی هستند و دولت انگلیس مصمم است افراد مسلح سوری را تجهیز کند. به علاوه به من نیز پیشنهاد و توصیه کردند که با آنها در اجرای این نقشه همکاری کنم، اما مسلم بود که من با این نقشه مخالفت کردم و درخواست آن‌ها را هم نپذیرفتم.

دوما تأکید کرد: طرح حمله به سوریه از مدت‌ها پیش از سال 2011 میلادی،‌توسط انگلیسی‌ها آماده و برنامه‌ریزی شده بود و هدف از آن نیز براندازی دولت سوریه بوده است، چرا که دولت سوریه علناً دشمنی خود را با اسرائیل در منطقه اعلام کرده بود.

البته این اولین باری نیست که نقش انگلیس در بحران سوریه افشا می‌شود. شهریور سال گذشته نیز روزنامه "دیلی رکورد" افشا کرد که دولت انگلیس مجوز فروش مواد شیمیایی به سوریه برای ساخت گاز اعصاب را به کارخانه‌های انگلیسی داده است. این مواد شیمیایی برای تولید تسلیحات شیمیایی نظیر گاز سارین مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از آن‌ها طی حمله به مناطق اطراف دمشق استفاده شد. حاصل این حمله شیمیایی به غیرنظامیان ساکن در مناطق مسکونی سوریه، نزدیک به هزار و 500 کشته از جمله 426 کودک بود.

انگلیس باهدف تسلط بر خاورمیانه بحران سوریه را آغاز کرد

دوما در پاسخ به این پرسش خبرنگار مشرق که آیا تنها "انگلیس" در بحران سوریه نقش مستقیم داشته یا طرف‌های دیگری هم پشت پرده این جنگ بوده‌اند، گفت: من بارها گفته‌ام که اصل این بحران در انگلیس مدیریت می‌شود و در واقع ارتباطی به خود مردم سوریه ندارد و به دست آن‌ها آغاز نشده است اما واضح است که علاوه بر انگلیس، کشورهای ناتو هم سلاح در اختیار شورشیان قرار می‌دهند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

وزیر خارجه سابق فرانسه همچنین گفت: علاوه بر انگلیس که طراح اصلی بحران و جنگ داخلی در سوریه بود، نخست‌وزیر اسرائیل نیز از مدت‌ها پیش گفته بود درصدد ایجاد تفاهم با کشورهای همسایه هستیم و کسانی که با ما توافق نکنند، به آنها حمله خواهیم کرد. زمانی هم که سوریه حاضر نشد با اسرائیل توافقنامه و پیمان صلح امضا کند، اسرائیل هم به این نتیجه رسید که تنها راه مقابله با سوریه تغییر حکومت در این کشور است.

پس از آن‌که حمله نظامی به سوریه توسط آمریکا در لحظات آخر به دلایل نامشخصی لغو شد، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در موضع‌گیری‌های افراطی خود مدعی شد که حتی اگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم در حمایت و اجازه حمله به سوریه صادر نشود، باز هم این حمله باید توسط کشورهای غربی صورت بگیرد. این در حالی است که پس از تغییر موضع آمریکا و تمایل دولت اوباما به حمله نظامی به سوریه، انگلیسی‌ها سیاست "پیگیری خاموش" را دنبال کردند تا مسئولیت این حمله نظامی کاملاً به عهده آمریکایی‌ها بیفتد.

انگلیس باهدف تسلط بر خاورمیانه بحران سوریه را آغاز کرد

البته رولاند دوما به خبرنگار "مشرق" توضیح داد که انگلیس تنها عامل در آغاز بحران سوریه نبوده است، بلکه آمریکا هم در این مسئله دست داشته است. نخست‌وزیر سابق فرانسه می گوید: آمریکا هم در این توطئه همراه با انگلیس بوده و در واقع سیاست‌‌های لندن به طور غیرمستقیم پیرو سیاست‌های واشینگتن و همواره در تکمیل این سیاست‌ها بوده است.

"رابرت هفتون" یکی از قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار انگلیس نیز از نقش این کشور در "واردات و صادرات" تروریسم پرده برداشت. هفتون در مصاحبه خود با روزنامه تایمز اسرائیل گفت: افراط‌‌گرایان "در انگلیس شست‌وشوی مغزی می‌شوند" و سپس "برای جنگ به سوریه می‌روند. ارتش سوریه اردیبهشت‌ماه پارسال در پیشروی‌های خود در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی مسلح، افسران انگلیسی را که کنار گروه‌های تروریستی علیه دولت سوریه می‌جنگیدند دستگیر کرد.

وزیر خارجه سابق فرانسه در انتهای گفت‌وگوی خود با خبرنگار "مشرق"، درباره هدف انگلیس از به راه‌اندازی بحران در سوریه و حتی جنگ داخلی در این کشور با حمایت از تروریست‌ها و شورشیان حاضر در سوریه، تصریح کرد: انگلیس به دنبال تسلط بر خاورمیانه است که این نشان می‌دهد انگلیس هنوز خوی استعمارگری خود را دارد و طی این همه سال تغییری در ماهیت سیاستمداران این کشور ایجاد نشده است.

این سخنان دوما در حالی بیان می‌شود که برخی تحلیلگران و ناظران بین‌المللی، نقش انگلیس در تنش‌های اخیر کشور عراق را نیز پررنگ می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    انگلیس خیلی پلیده و خیلی باید مراقب انگلیس ها بود
  • 20 مثل همیشه ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    به یاد از گوشه و کنار سیاست مشرق ... یک دقیقه سکوت ...
  • محمدی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    مرگ بر انگلیس
  • اسمال ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    این اینگیلیسیا تخم شیطانند
  • رحمن ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    برادر اگر این نبود جای تعجب دارد .هر جا نان است پای آمریکا و انگلیس هم در آنجا باز می شود .باید قوی شد علی رغم خشم غربی ها .نقشه های شیطانی غربی ها تمام شدنی نیست .ملت باید آگاه باشند که اکثرا آگاه هستند و سیاستمداران هم باید با مردم خوب باشند و مدارا کنند و هم باید با خودشان متحد باشند متحد در صدق و درستکاری .
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    البته فرانسه هم در مساله سوریه کوتاهی نکرده
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    یعنی فکر میکنی ما نمیدونستیم این انگلیسیهای نجس این کارارو میکنن
  • ابراهیم ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    نقش دستگاه اطلاعاتی فرانسه(به خاطر نفوذی که در لبنان داره) در سازماندهی عملیاتی تروریستها در جبهه غربی سوریه نباید فراموش کرد.
  • حامی وحدت ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    لعنت خدابر روباه پیراستعمار.اینها به قول خودشون مقدمه ی تسلط بر دنیای اسلام و آغاز فرمانروایی شیطان براین منطقه است .هدف اینها ظهورمنجی ساختگی و دروغین است.رمز نقش برآب شدن این توطئه ها وحدت ملتهای این منطقه است فارغ از هر شیعه یا سنی بودن(البته سعودی وهابی انسان نیستند و شک نکنید انگلیس را بر مسلمین ترجیح میدهند)
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    این که از همون اول معلوم بود کار انگلیسه هر جا جنگ و تفرقه در دنیا هست ریشه اصلیش در انگلیس ملعونه
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه دقت بشه در تمام اخبارشون بحث شیعه و سنی هست. تا جای ممکن هم نمیگن تروریست تا بزن بکش همینجوری ادامه پیدا کنه...
  • علی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    حالا دارن گردن همدگیر می اندازند ولی دست همه آنها به خون مردمان بی گناه سوریه و عراق آلوده است
  • مهدی90085 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    تفرقه بینداز و حکومت کن
  • پارمیس ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    شما اول بگو چرا با vpn وصل شدی!
  • اسمال ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    تو twitter , شبکه های اجتماعی دیگه پست های داعشی ها و تکفیری ها و مخالفین رو مطالعه میکنم
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    چه عجب بالاخره یک غربی با خبرنگار شرقی مصاحبه کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس