چند سالی است با آغاز فصل گرما بارندگی های شدید نیز در استان های شمالی آغاز می شود که حاصل آن سیل های شدید است، اما به عقیده کارشناسان دلیل جاری شدن این سیل ها فقط بارندگی شدید نیست بلکه مهمترین دلیل آن قطع بی رویه درختان است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق،  بارش شدید باران، تگرگ و جاری شدن سیل و رانش زمین عصر و شب پنج شنبه در برخی شهرستان‌های شرق استان گلستان خسارات زیادی به ابنیه ، راه‌ها و مزارع کشاورزی این منطقه وارد کرده است.

دکتر ‌حسن صادقلو استاندار گلستان، در جریان بازدید از روستای سیل زده‌ سیدکلاته‌، شمشاب و جاده منتهی به انجیر چشمه از نزدیک در جریان میزان خسارات و مشکلات مناطق سیل‌زده قرار گرفت و دستور لازم و فوری برای رسیدگی آسیب دیدگان منطقه صادر کرد.

1600 میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل

صادقلو صبح امروز دهم خرداد در نشست ستاد مدیریت بحران استان تاکید کرد: مدیران مرتبط باید ظرف 24 ساعت ضمن انجام اقدامات فوری در خصوص حل مشکلات مناطق آسیب دیده، میزان خسارت دقیق را به مدیریت بحران استان اعلام کنند.

سیل

استاندار گلستان گفت: برآورد اولیه مدیران از میزان خسارت‌های وارده از سیل شامگاه پنجشنبه، 8 خرداد در برخی مناطق استان 1600 میلیارد ریال است.

 استاندار گلستان تصریح کرد: بیشترین خسارت وارد شده مربوط به بخش‌های کشاورزی، راه‌های استان و تاسیسات برق و آب بوده است. هم اکنون بیشتر روستاها و شهرهایی که خسارت سیل دیده‌اند از برق و آب برخوردار شده و دستگاه‌های ذیربط برای مابقی کارها در حال انجام عملیات هستند.

خسارت 100 درصدی سیل به مزارع کشاورزی آق‌قلا

بارش شدید باران و تگرگ عصر و شامگاه پنجشنبه در برخی شهرستان‌های بالادست آق قلا نیز باعث روان شدن سیلاب و آبگرفتگی راه‌ها، مزارع و مناطق مسکونی روستاهای ˈعطاآباد، انبارتپه، پیرواش و اکبرآبادˈ و خسارت به این مناطق شد.

سیل

طبق برآورد اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی به 500 هکتار از مزارع گندم و 200 هکتار از مزارع گوجه فرنگی، خربزه و پنبه در روستاهای این شهرستان خسارت 100 درصدی وارد شده که ارزش ریالی آن حدود 18 میلیارد ریال است.

در این خصوص ˈطاهر قربان دلیجهˈ بخشدار مرکزی آق قلا روز گذشته در جریان بازدید فرماندار این شهرستان از مناطق سیل زده، گفت: از ساعات اولیه وقوع سیل کار امدادرسانی آغاز شده و علاوه بر نیروهای بخشداری و فرمانداری، اکیپ‌های هلال احمر، ماموران انتظامی و پلیس راه و جمعی از مسئولان در منطقه سیل زده حضور یافته‌اند.

خسارات شدید بارش تگرگ به 425 هکتار از مزارع گالیکش

خسارت ناشی از نزولات جوی به سیل ختم نشد و بارش شدید باران و تگرگ عصر پنج شنبه به 425 هکتار از زمین‌های زراعی و باغی  شهرستان گالیکش خسارت وارد کرد.

حبیب‌الله زارع‌،مدیر جهادکشاورزی شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: 110 هکتار مزارع کلزا بین 70 تا 100 درصد ، 300 هکتار مزارع گندم بین 30 تا 40 درصد و 15 هکتار باغ هلو و گلابی نیز بین 30 تا 100 درصد خسارت دید.

سیل

بارش شدید باران و تگرگ عصر و شب پنج شنبه در برخی شهرستان‌های شرق استان گلستان خسارات زیادی به ابنیه‌، راه‌ها و مزارع کشاورزی این مناطق وارد کرد.

خسارت 50 میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی رامیان

 مدیر جهادکشاورزی رامیان هم از خسارت 50 میلیارد ریالی به مزارع و تاسیسات آبی - خاکی به‌دلیل جاری شدن سیل عصر پنج‌شنبه هفته گذشته در این شهرستان خبر داد.

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان

حمزه مهاجر وطن در گفت‌وگو ایسنا، گفت: این میزان خسارت برآورد اولیه است که به 600 هکتار گندم و 300 هکتار جالیز و نیز دیگر بخش‌های کشاورزی از جمله جاده بین مزارع، خزانه‌های شالی و تاسیسات آبی - خاکی رامیان بوده است.


توزیع یکهزار بسته غذایی بین مسافران و سیل‌زدگان

در پی وقوع این بلایای طبیعی در استان گلستان، هلال احمر استان یکهزار و 350 بطری آب معدنی، 850 قوطی کنسرو، 610 قرص نان در میان سیل زدگان توزیع کرد و با بکار گیری 30 دستگاه خودرو در عملیات امدادرسانی و کمک به 990 نفر افراد حادثه دیده شتافت.

 به گفته مجتبی اکبری مدیر کل جمعیت هلال احمر گلستان، همچنین فعالیت و آماده باش 470نیروی عملیاتی، 20 تیم عملیاتی و اسکان 700مورد و انتقال هوایی 40 نفر از دیگر اقدامات بوده و امداد‌رسانی زمینی و هوایی همچنان ادامه دارد.

سیل

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان

در این خصوص جمعیت هلال احمر شهرستان‌های آزادشهر و رامیان از همان ساعات اولیه اقدام به تقسیم بسته‌های غذایی شامل نان، خرما، آب معدنی، میوه و مواد لبنی بین مسافرانی که در محیط های امن از قبیل مدارس، زائرسرای امام هشتم (ع) و امامزاده آقاامام اسکان داده شده بودند، کردند.

همچنین بسته‌های غذایی در مناطق سیل زده به ویژه سنچول محله آزادشهر و روستاهای خاندوز سادات، فاضل آباد، کومیان و قورچای در محدوده شهرستان آزادشهر و دارکلاته و جعفرآباد نامتلو در محدوده شهرستان رامیان توزیع شده است.

علل جاری شدن سیل‌های شدید در گلستان

 استان گلستان بیش از یک دهه است که سیل را تجربه می کند

ورود انسان و تبدیل و تغییر بی برنامه و نظارت اراضی ملی و منابع طبیعی باعث شده تا سیل مهمان بیش از یک دهه ای گلستان شود و همه ساله به خصوص با شروع فصل گرما به جان و مال ساکنان این منطقه بیفتد.

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان

بر اساس گزارشات سيل مرداد 1380 فقط در منطقه ‌مينودشت‌ و کلاله استان‌ گلستان‌ بيش ‌از 300 کشته ‌و 270 مفقود و 600 ميليارد ريال ‌خسارت‌ به جاي ‌گذاشت.

هر چند سيلاب ها بیشتر ناشي از نزولات جوی ‌هستند ولي‌ آن چه در این منطقه ‌بيشتر موجب‌ بروز سيلاب شده‌، بهره‌ برداري ‌هاي ‌بي‌رويه ‌انسان‌، کاربري ‌هاي ‌نادرست‌ اراضي‌ ‌از منابع طبیعی است‌.

تجاوز به حريم جنگل، رودخانه ‌ها و مراتع از عوامل وقوع سیل

یک کارشناس جنگلداری در این باره گفت: تخريب بي‌رويه مراتع، منابع طبيعي و جنگل ‌ها و تغيير کاربري زمين‌ های کشاورزي در وقوع سيلاب نقش موثري دارند و مي‌توان با جلوگيري از تخريب اين منابع از وقوع سيل و از خسارات جلوگيري کيرد.

 اویس نقوی دیلمده در گفتگو با مهر ادامه داد: با نگاهی به سيل‌ های حادثه ساز اخیر متوجه مي‌شويم که در قديم شاهد وقوع چنين سيلاب هایی نبوديم و وقوع سيلاب ‌هاي اخير موضوع نسبتا جديدي است و با از بین رفتن جنگل ها رابطه مستقیم دارد.

 وي افزود‌: سيلاب ‌هاي حادثه خيز به دليل وجود پوشش گياهي در گذشته کمتر بوده و امروز به دليل تغيير کاربري در اراضي شمالي و اراضي منتهي به درياي خزر و هم چنين تبديل اراضي کشاورزي به ويلا چنين شرايطي را پديد آورده است‌. ‌

نقوی تاکيد کرد‌: در خیلی از موارد شاهد تغيير کاربري جنگل ها هستیم و به دليل کاهش زادآوري و از بین رفتن نهال ها، سطح جنگل ‌ها در حال کم شدن هستند. از طرفی وقتي جنگل ‌هاي بالادست تخريب مي‌شوند اين اتفاقات قابل پيش بيني است.

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان

وي در خصوص کاهش قدرت جنگل در مهار باران گفت: شاخه‌ها و برگهاي درختان وقتي به صورت انبوه و فشرده در کنار هم قرار دارند سايه‌بان ايجاد مي‌کنند و اين سايه‌بان‌ها جلوي ضربات باران به خاک را مي‌گيرد و از جاري شدن آب جلوگيري مي‌کند.

 وي تاکيد کرد: همچنين برگ‌ هاي درختان در سطح جنگل حکم اسفنج را دارند که آب را در خود نگهداري مي‌کنند و متاسفانه وقي درختان از بين مي‌روند آب باران بدون آن که جذب خاک شود، روي زمین راه مي‌افتد.

اين کارشناس جنگل با اشاره به تاثير دخل و تصرف ‌ها در طبيعت گفت: متاسفانه تجاوز به حريم جنگل، رودخانه ‌ها و مراتع از عوامل وقوع حوادثي اين چنين هستند و البته بايد بگويم که تنها يک عامل موثر نيست بلکه همه اين عوامل با هم این شرايط را به وجود آورده‌ اند‌. ‌

تغییر کاربری اراضی مهمترین عامل موثر بر وقوع سیل در گلستان

یک متخصص خاکشناسی هم به مهر گفت: استان گلستان با سطحی بالغ بر 22 هزار کیلومتر مربع در شمال ایران از مناطق مهاجرپذیر در کشورمان به شمار می آید که جمعیت آن طی سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان
تخریب جنگل های شهرستان علی آبادکتول

محمد عجمی توضیح داد: فشار ناشی از افزایش جمعیت هم اکنون منجر به عملیات غیراصولی تغییر کاربری، به خصوص جنگلتراشی در سطح وسیعی از اراضی استان شده و امروزه فرسایش و تخریب زمین یکی از معضلات مهم این منطقه است.

وی افزود: با توجه به حساسیت بالای خاک های منطقه به فرسایش باید با حفظ پوشش طبیعی جنگلی یا جنگلکاری مجدد، به خصوص در نواحی با شیب زیاد، علاوه بر حفظ کیفیت مطلوب خاک از افزایش فرسایش پذیری خاک ها و تلفات شدید آن ها جلوگیری کرد.

عجمی ادامه داد: تغيير کاربري اراضي به خصوص جنگلتراشی و تبدیل پوشش های طبیعی به زمین های کشاورزی بر بسياري از خصوصيات خاک از جمله ذخيره کربن آلي خاک تاثير منفی برجای مي گذارد.

وی خاطرنشان کرد: مواد آلی حساسیت زیادی به نحوه مدیریت اراضی دارند و هرگونه دخالت بشر در شرایط طبیعی اکوسیستم ها می تواند باعث اختلال در چرخه کربن شود. به طور کلي مقدار ماده آلي خاک با از بين بردن گياهان بومي و پس از آن کشت کردن و فعاليت هاي کشاورزي به سرعت کاهش مي يابد.

وی افزود: تاثیر منفی دیگر جنگل تراشی بر خاک، وقوع فرسایش و تلفات توده خاک است. قطع درختان جنگلی سبب ایجاد رواناب در سطح زمین و در نتیجه فرسایش خاک می شود.

از خسارت 10 درصدی به مزارع تا توزیع یکهزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان
تخریب جنگل های شهرستان علی آبادکتول

این متخصص خاکشناسی ادامه داد: در این شرایط قطرات باران مستقیما به خاک برخورد کرده و موجب تلفات آن می شوند و ساقه، شاخه و برگ گیاهان همچون مانع، ضمن تقلیل ضربات ناشی از برخورد قطرات باران به سطح خاک باعث کاهش سرعت جریان های سطحی و اثرات تخریبی ناشی از آنها می شود.

وی خاطر نشان کرد: فرسایش در مناطق جنگل تراشی شده زمانی تشدید خواهد شد که به دلیل عبور و مرور ادوات کشاورزی و عملیات غیراصولی زراعی تخلخل خاک کاهش یافته و نفوذپذیری آب به جسم خاک کمتر و کمتر شود. مطالعات نشان داده است تغییر کاربری اراضی از مهمترین فاکتورهای موثر بر وقوع سیل در شمال ایران است.

آن چه که مشخص است استان گلستان به عنوان یکی از استان های شمالی کشور در معرض خطر سیل و سیلاب قرار دارد و اگر تا امروز در یک سال تعداد سیل های ثبت شده از انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد در صورت توجه نکردن به پوشش گیاهی منطقه چه بسا این آمار در سال بسیار وحشتناک تر و فاجعه انگیز تر از قبل باشد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • استرالیایی ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    گرگان؟ مگه گرگان ویلا داره....
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    مرگ بر ویلاسازان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس