چهارمین گلزن برتر دنیای فوتبال در سایه فرانس پوشکاش به خوبی دیده نشد و دلخور از انقلاب مجارستان به اسپانیا رفت تا شاید در لباس بارسلونا جاودانه شود.

ویژه‌نامه جام جهانی مشرق – عضو تیم طلایی مجارستان، هم دوره بزرگانی چون فرانس پوشکاش، سلطان چیبور، جوزف بوژیک و گیولا گروسیک، متولد 1929 میلادی، فرزند بوداپست مجارستان که در 49 سالگی درگذشت.
ساندور پیتر کوکسیس (Sándor Péter Kocsis)  همراه با کوبالا از ستارگان دهه 50 میلادی بارسلونا بود و مردم کاتالونیا او را ستاره مجار صدا می‌کردند.

مهاجر آبی و اناری پوش مجارستان +فیلم و تصاویر

نام کوکسیس (با گویش جنوبی مجار :کوکیچ) برای آنها که تاریخ جام جهانی را دنبال می کنند با "نبرد برن" همراه می‌شود و تداعی کننده یکی از خشن ترین بازیهای تاریخ فوتبال دنیا است. در این بازی كه بعدها به همان "نبرد برن" شهرت یافت، 3 كارت قرمز ثبت شد كه با توجه به استانداردهای قوانين امروز می توانست چندين برابر باشد. حتی پس از سوت پايان درگيری بين دو تيم ادامه داشت.
در نهایت مجارستان 4 بر 2 پيروز ميدان نبرد شد ( بازی هلند و پرتغال در جام جهانی 2006 در تاریخ جام های جهانی بیشترین کارت قرمز را داشته اما دیدار برزیل و مجارستان به دلیل خشونت های پس از بازی و نیز استانداردهای فوتبالی آن زمان خشن ترین بازی تاریخ لقب گرفته است)

گلزن بالفطره‌ای که کمتر دیده شد +عکس
برزیل در حالی این بازی را واگذار کرد و حذف شد که در جام جهانی قبلی (1950 برزیل) با شکست برابر اروگوئه در خانه خود نایب قهرمان شده بود و در جام جهانی 1958 هم با شکست 5-2 سوئد به مقام قهرمانی رسید. اما تیم فوتبال مجارستان در این جام جهانی تیمی بسیار قدرتمند بود که در نهایت به مقام نایب قهرمانی دست یافت و در فینال با نتیجه سه بر 2 به آلمان غربی باخت در حالی که در دور گروهی با نتیجه جالب 8-3 همین تیم را شکست داده بود. مجارستان در 5 مسابقه خود در این دوره 27 گل به ثمر رساند که بهترین نتیجه آنها برد 9 بر صفر برابر کره جنوبی در دور گروهی بود.

مهاجر آبی و اناری پوش مجارستان +فیلم و تصاویر

فرانس پوشکاش (Ferenc Puskás) ستاره بی بدیل مجارستان و رئال مادرید در دهه طلایی مجارستان (دهه 50) که کاپیتان آنها در این جام جهانی نیز بود در 3 بازی که به میدان رفت 4 گل به ثمر رساند. پوشکاش در 84 بازی ملی 85 گل به ثمر رسانده است اما بهترین بازیکن مجارها که با 11 گل زده آقای گل این بازی ها نیز شد کسی نبود جز ساندور کوکسیس (Sándor Kocsis) که در بارسلونا نیز بازی کرد و به سرطلایی معروف بود. کوکسیس در تیم ملی 68 بازی و 75 گل را به نام خود ثبت کرد.

گلزن بالفطره‌ای که کمتر دیده شد +عکس
در آخرین سال بازیگری خود به عنوان میهمان در تیم والنسیا بازی کرد که طی آن یک گل هم به بارسلونا زد تا شاید برای همیشه مورد غضب هواداران بارسلونا باشد، این را در موزه نیوکمپ و انبوه دست نوشته های قدیمی علیه او می‌توانید ردیابی کنید.

او در تیمهای ارکولس و آلیکانته نیز به عنوان مربی فعالیت کرد اما در سالهای آخر عمرش به علت فعالیت در یکی از گروه های مخالف جریان مارکسیستی در مجارستان از کار برکنار شد و دیگر هرگز به دنیای فوتبال بازنگشت.

در جدول برترین گلزنان جهان که در صدر آن نام علی دایی رویت می شود، کوکسیس با 75 گل زده بعد از پوشکاش و پله در رتبه چهارم ایستاده و این تعداد گل را تنها در 68 بازی ملی ثبت کرده است.

او در بخشی از خاطرات خود نوشته است: در جام جهانی دو بار هت تریک کردم، این برای من عین خوشبختی است و بعد از آن در این دنیا چیزی نمی خواستم و دلیلی برای ادامه زندگی نداشتم!

وی به همراه ژوست فونتین (فرانسه)، گرد مولر (آلمان‌غربی) و گابریل باتیستوتا (آرژانتین) بازیکنانی بودند که دو بار در یک جام جهانی موفق به هت تریک شده‌اند.

البته گابریل باتیستوتا که گلزن‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال آرژانتین است، تنها بازیکنی است که موفق شده در دو دوره جام جهانی هت تریک کند.

فیلمی از درخشش کوکسیس در جام جهانی 1954

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    عالی بود. اطلاعات ناب و تازه. دمتون گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس