کد خبر 307813
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱

رئیس اندیشکده آب ایران گفت: قانون جامع آب کشور به زودی مراحل نهایی تدوین خود را پشت سر گذارده و به مجلس ارائه می‌شود.

به گزارش مشرق، سید احمد علوی در نشست تخصصی انجمن پسته ایران در اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: کشور افغانستان که با مشکلات سیاسی زیادی روبه رو است، دارای قانون جامع آب است، ولی کشور ما هنوز قانون جامع آب ندارد.
 
وی با بیان اینکه خیلی از مسائل اساسی حکمرانی آب ایران هنوز نهایی و مصوب نشده، گفت: قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب اجرا شده و در انتظار تصویب قانون جامع آب هستیم.
 
انجمن پسته مصرف کننده یک دهم آب‌های زیرزمینی کشور
رئیس اندیشکده آب ایران افزود: مجموعه انجمن پسته ایران که یک دهم مصرف کننده آب زیرزمینی کشور است، به شدت پی‌گیر مسائل حوزه آب است. علوی تصریح کرد: در کل کشور ۳.۸میلیارد مترمکعب آب برای پسته مصرف می‌شود. وی بیان کرد: انجمن پسته در حالی که در بحث‌های حوزه آب پیشتاز بوده، شاید یک صدم تاثیر خود بر این حوزه را نشان نداده است.
 
دشت‌های آب کرمان در شرایط بحرانی نیستند
رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران با بیان اینکه هیچ دشتی در استان کرمان از لحاظ سطح سفره‌های آب در حالت بحرانی نیست، گفت: در استان فارس همه دشت‌ها ممنوعه و بحرانی است، در سمنان، خراسان جنوبی و مرکزی نیز شرایط برای کشت پسته بحرانی است و حتی دشت ورامین نیز آسیب پذیر است.
 
علوی افزود: در کشور ۱۸۰هزار تن بیلان تولید پسته داریم که با مشکلات حوزه آب مشخص نیست تا کی بتوان تولید پسته با روش‌های کنونی را ادامه داد.
 
نابودی سالانه ۱۰هزار هکتار از باغات پسته استان
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی اعلام کرده در استان بیش از ۱۰هزار هکتار از باغات پسته سالانه از بین می‌رود، اظهار کرد: پتانسیل بالایی که انجمن پسته برای اصلاح حکمرانی در مناطقی که کشت پسته انجام می‌شود دارد، می‌تواند به اندیشکده آب در سامان دهی تشکل‌های آب بران کمک کند.
 
رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران تصریح کرد: ایجاد قوانین مربوط به استفاده بهینه از آب و اینکه چگونه در گستره دشت‌های کرمان بتوان آن را راه انداخت، با عدم رغبت عمومی نزد مدیران استان روبه رو است. علوی با اشاره به اینکه کرمان سومین استان از لحاظ بارندگی نرمال بوده است اظهار کرد: اینکه بارندگی‌های انجام شده چه تاثیری روی منابع آب زیرزمینی دارد باید گفت زیاد امیدوارکننده نیست.
 
وی با اعلام اینکه مردم تصور می‌کنند با مقداری بارندگی مناسب مشکل سفره‌های زیر زمینی آب حل می‌شود، گفت: وقتی آب زیرزمینی افت می‌کند، اگر رژیم نرمال بارندگی داشته باشیم و برای ۷۵سال همه چاه‌های آب را ببندیم، به نقطه نخستین خود برمی‌گردد.
 
رئیس اندیشکده آب ایران بیان کرد: اگر رژیم خشکسالی داشته باشیم ۱۷۵سال طول می‌کشد تا این سطح اب زیرزمینی به نقطه نخست خود برگردد. علوی اظهار کرد: ۷سال قبل که در بخش خشکیدگی و پیشروی آب شور به طرف آب شیرین را از منطقه انار مطالعه می کردیم، کسی باور نمی‌کرد یک دفعه در دشت رفسنجان و سیرجان تلفات و کمبود آب را شاهد باشیم.
 
صرفه جویی ۶۰۰میلیون مترمکعبی آب تولید را به ۲۵۰هزار تن می‌رساند
وی با بیان اینکه فقط ۶۰۰میلیون مترمکعب برداشت اضافه در بخش پسته تمام سرمایه‌گذاری در این حوزه را از بین برده، افزود: از سال ۷۰تا ۹۲اگر ۶۰۰میلیون متر مکعب در بخش پسته صرفه جویی می‌شد، الان می‌توانستیم به راحتی بگوییم به مرز ۲۵۰ هزار تن تولید پسته در استان نزدیک هستیم.
 
رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران با اشاره به اینکه هنوز می‌توان دشت رفسنجان را از بحران آبی و نابودی تمدن نجات داد، گفت: بعد از انقلاب در مدیریت آب کشور مطلوب عمل نکردیم، هر چند در منطقه موجن سمنان در ۸۰سال بعد از اثرات نامطلوب اصلاحات ارضی، موفق شدند با نهضت سدسازی کشور منابع آب سطحی را پایدار نگه دارند.
 
باغداران پسته رفسنجان به فکر چاه‌های خود هستند
علوی با انتقاد از عملکرد باغداران پسته دار رفسنجان گفت: هیچ کس به فکر دشت رفسنجان نیست، بلکه بیشتر دنبال منافع شخصی و محدوده چاه خود هستند. وی با بیان اینکه اندیشکده آب ایران قوی‌ترین تشکل ایران در حوزه آب است، افزود: اگر حمایت کامل را در کنار اندیشکده داشته باشیم، در فضای سیاست گذاری می‌توان موفق بود و نیز اصلاح قانون و حوزه اجرایی نیز بی نصیب از تحولات مثبت نخواهد بود.
 
اندیشکده آب ایران با هزینه اتاق کرمان راه‌اندازی شد
رئیس اندیشکده آب ایران با اشاره به اینکه این دفتر با حمایت مالی اتاق کرمان تاسیس شده است، اظهار کرد: اندیشکده تدبیر آب ایران تنها اندیشکده حوزه آب است که با مرکز پژوهش‌های مجلس و دفتر مطالعات راهبردی ریاست جمهوری و طرح جامع آب در وزارت نیرو همکاری موثر دارد. علوی خاطرنشان کرد: محصول عملکرد سال اول فعالیت این اندیشکده تهیه و چاپ سه مقاله علمی، آموزش سه خبرنگار تخصصی آب و بررسی حکمرانی آب کشور با بررسی حکمرانی آب در دشت رفسنجان است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس